راهنمای کامل خرید لوستر + جامع و کاربردی

تاریخ انتشار:
1400/05/20
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
12 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای کامل خرید لوستر

اهمیت دانستن راهنمای کامل خرید لوستر چقدر است؟ زمانی که می‌خواهیم در مورد روشنایی یک فضا صحبت کنیم، همه‌ی ما در وهله‌ی اول به لوستر و امثال آن فکر می‌کنیم. در واقع هیچ چیز مانند یک لوستر نمی‌تواند مفهوم نور و زیبایی را به صورت همزمان به ما ارائه دهد. انتخاب یک لوستر مناسب، با ایجاد یک روشنایی مطلوب برای محیط، حال و هوای افراد حاضر در فضا را عوض می‌کند. 

اما قبل از این که بخواهید به یک فروشگاه رفته و لوستر مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنید، بهتر است از انواع لوستر، کاربرد هر یک، ویژگی‌ها و همچنین نکات مهم برای خرید لوستر آگاهی لازم را کسب کنید. در ابتدا می‌خواهیم ببینیم ماهیت لوستر، انواع آن‌ها و کاربرد هر یک چیست.

لوستر چیست؟

لوستر نوعی از چراغ است که از سقف محیط آویزان می‌شود و در بیشتر مواقع به دلیل طراحی خاص و زیبا، برای زیباسازی فضا کاربرد دارد. لوسترها دارای تعداد لامپ و شعله‌های متفاوتی هستند که این موضوع باعث تغییر در اندازه‌ی آن‌ها می‌شود.

یکی دیگر از انواع لوسترها که معمولا کوچکتر بوده و از تعداد لامپ و شاخه‌ی کمتری برخوردار هستند، با نام چراغ آویز شناخته می‌شوند. چراغ آویزها برای فضاهای کوچکتر کاربرد دارند و با توجه به کم بودن تعداد لامپ‌ها، نور کمتری نیز تولید می‌کنند. تعداد شاخه‌های یک چراغ آویز بین یک تا سه شعله بوده و در بیشتر مواقع دارای سرپیچی معمولی E27 است.

البته چراغ های آویز انواع بزرگ‌تری نیز دارند که در این صورت تشخیص آن‌ها از لوستر، سخت خواهد بود. در هر صورت به چراغ آویزهای بزرگ، لوستر گفته می‌شود، حتی اگر از نظر ساختاری و فنی، چراغ آویز باشند.

اگرچه همه‌‌ی ما با شنیدن نام لوستر، یک جسم فلزی سنگین و نورانی در ذهنمان شکل می‌گیرد که دارای شاخه‌های زیادی است. اما همان طور که در حوزه‌های مختلف، هر چیزی دارای سبک‌های مختلف است، لوستر نیز دارای سبک‌هایی است که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

انواع لوستر

لوسترها به دلیل کاربردهای مختلفی که دارند، به دسته‌های متفاوتی نیز تقسیم می‌شوند. در دنیای امروزی به دلیل تنوع بسیار بالای لوستر، شما می‌توانید لوستر مورد علاقه‌ی خود را مطابق با اندازه‌ی فضا، سلیقه‌ی شخصی و همچنین میزان نور آن انتخاب کنید.

طراحی و سبک لوستر

یکی از مهم‌ترین مزایای حضور در فروشگاه برای خرید لوستر، دیدن و شناختن لوسترهای مختلفی است که برای فضای مورد نظر شما کاربرد دارد. اما قبل از آن بهتر است یک راهنمای کامل خرید لوستر را مطالعه کنید تا اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. در این قسمت می‌خواهیم ببینیم انواع لوسترها کدام هستند.

راهنمای کامل خرید لوستر

۱. لوستر مدرن و معاصر

از سال‌های گذشته تاکنون، سبک مدرن وارد عرصه‌های مختلفی شده و مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. یکی از اهداف وارد کردن این سبک به زندگی انسان، کاربردی‌تر کردن وسایل مصرفی در عین سادگی طراحی آن‌ها است.

لوستر مدرن به دلیل ساختار زیبا و ساده‌ای که دارند برای خانه‌هایی با سبک مدرن بسیار مناسب هستند. بیشتر لوسترهای مدرن لامپ‌های SMD دارند که قابل تعویض نیستند اما به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ای که در آن‌ها به کار رفته مدت بسیار زیادی عمر می‌کنند. بسیاری از لوسترهای مدرن دارای ریموت کنترل هستند که به این وسیله شما می‌توانید نور آن‌ها را به میزان دلخواه خود تنظیم کرده و از راه دور آن‌ها را خاموش یا روشن کنید.

این لوسترها معمولا در رنگ‌های سردتر ماننند سفید یا طوسی تولید می‌شوند که این موضوع به حفظ سبک محیط خانه یا اداره، کمک زیادی می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های لوسترهای مدرن، وزن سبک آن‌هاست که باعث می‌شود به سقف فشار بسیار کمی وارد شود.

راهنمای کامل خرید لوستر

۲. لوستر کریستالی

همانطور که از نام لوستر کریستالی پیداست؛ این لوسترها سرتاسر با کریستال پوشیده شده‌اند و این کریستال‌ها هستند که با انعکاس نور لامپ، فضای اطراف را با یک نور ملایم روشن می‌کنند. معمولا در لوسترهای کریستالی، کریستال‌ها از یک فریم فلزی آویزان هستند و به فضا جلوه‌ای خاص می‌بخشند. در برخی از مدل‌ها نیز برای زیبایی بیشتر لوستر کریستالی از فریم چوبی نیز استفاده می‌شود. با توجه به اینکه چه دکوراسیون داخلی دارید؛ می‌توانید یکی از انواع لوستر کریستالی (فریم چوبی یا فریم فلزی) را خریداری کنید.

راهنمای کامل خرید لوستر

۳. لوستر روستیک

سبک روستیک که در طراحی خانه نیز کاربرد زیادی دارد، از طراحی‌ها و سادگی‌های چیدمان خانه‌های روستایی الهام گرفته شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک استفاده از وسایل ساده و ترجیحا چوبی در طراحی است.

طراحان لوستر نیز از این نکته استفاده کرده و نوعی از لوستر را طراحی کرده‌اند که معمولا دارای بدنه چوبی بوده و شعله‌های آن‌ها در اشکال مختلف و رنگ‌های تیره هستند.

راهنمای کامل خرید لوستر

۴. لوستر کلاسیک 

یکی از پرطرفدارترین سبک‌های لوستر، سبک کلاسیک است که بیشتر در خانه‌های مسکونی کاربرد دارد. انواع لوستر کلاسیک معمولا دارای تعداد شعله‌های زیادی بوده و از از جنس آلومینیوم، برنج یا برنز هستند. از آن جایی که این لوسترها از موادی با چگالی بالا ساخته می‌شوند، دارای وزن بیشتری نسبت به نمونه‌های دیگر هستند. این دسته از لوسترها، ظاهری سرسنگین دارند و در رنگ‌های کرومی، طلایی، برنزی یا آنتیک تولید می‌شوند و برای فضاهای بزرگ مناسب‌تر هستند. همچنین نوع سرپیچ به کار رفته در این لوسترها، E14 است که کوچک‌تر از E27 است. 

۵. لوستر صنعتی

لوسترهای صنعتی، به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در هیچ یک از سبک‌های مدرن و کلاسیک نمی‌گنجند. این نوع لوسترها معمولا از دو متریال فلز و چوب ساخته می‌شوند. به‌خوبی نور را به اطراف ساطع می‌کنند. طراحی ساده‌ای دارند و از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. در ابعاد مختلف تولید می‌شوند و معمولا به دلیل استحکامی که دارند؛ سنگین‌تر هستند. تمیز کردن آن‌ها به آسانی انجام می‌شود و عمر طولانی‌تری دارند. تنها عیب این سبک از لوسترها نبود تنوع در طرح و رنگ است.

۶. لوستر چند طبقه

لوستر چند طبقه که به آن لوستر آبشاری هم می‌گویند یکی از مجلل‌ترین انواع لوسترهای موجود در بازار است. هر طبقه از این مدل لوستر از چند شاخه یا بازو تشکیل می‌شود که هر شاخه آن با چراغ، کریستال و شیشه تزیین شده است.  لوسترهای طبقه‌ای به دلیل ارتفاع بلندی که دارند بیشتر برای خانه‌های دوبلکس، تالارها و لابی هتل‌ها مناسب هستند.

۷. لوستر فانتزی

سادگی، خلاقیت و زیبایی یه مولفه‌ای است که در طراحی لوسترهای فانتزی به کار برده می‌شود. در نتیجه به لوسترهایی که طراحی خلاقانه‌ای دارند یا به شکل اشکال هندسی طراحی می‌شوند، لوستر فانتزی می‌گویند. این نوع لوسترها اغلب برای اتاق خواب و آشپزخانه‌هایی که سبک طراحی آن‌ها فانتزی است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شکل لوستر

همان طور که می‌دانید لوسترها در اشکال مختلفی ساخته می‌شوند که هر یک از آن‌ها برای فضاهای خاصی مناسب هستند. 

۱. لوستر دایره ای

به عنوان مثال بیشتر لوسترهای کلاسیک دارای شکل دایره‌ای هستند که می‌توانند برای فضاهای مختلف مناسب باشند. 

۲. لوستر مستطیلی و بیضوی

در برخی فضاهایی که محیط حالت مستطیلی دارد، استفاده از لوسترهای مستطیلی یا بیضی شکل، می‌تواند جلوه‌ی محیط را بهتر نشان دهد. استفاده از لوسترهای مستطیلی یا مربع‌شکل در یک محیط، باعث می‌شوند نظم آن محیط بیشتر به چشم بیننده بنشیند. چرا که دارای خطوط صاف بوده و فرد احساس می‌کند چیدمان خانه داخل چارچوب مشخصی قرار گرفته است.

راهنمای کامل خرید لوستر

۳. لوستر پیلی

یکی دیگر از انواع معروف و زیبای لوستر، لوستر پیلی است که محبوبیت زیادی دارد. این لوسترها به دلیل ظاهر عجیب و خاصی که دارند، برای خانه‌هایی با سبک مدرن مناسب‌تر هستند. البته این لوسترها هنوز وارد ایران نشده‌اند.

۴. لوستر خوشه ای

شکل دیگری از لوسترها، حالت خوشه‌ای آن‌هاست که بیشتر به عنوان چراغ آویز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از لوسترها، به دلیل داشتن اندازه و طرح‌های متنوع و مناسب، برای محیط‌های مختلفی استفاده می‌شوند.

۵. لوستر اسپوتنیک

لوسترهای اسپوتنیک، لوسترهای معروف دیگری هستند که امروزه در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوسترها در بیشتر مواقع از تعداد شعله‌های زیادی برخوردار هستند که هر یک از آن‌ها در جهت متفاوتی قرار دارد.

راهنمای کامل خرید لوستر

۶. لوستر قفس دار

این دسته از لوسترها، شامل یک یا چند لامپ هستند که داخل یک چارچوب که ظاهری ماننند قفس دارد، قرار می‌گیرند. این دسته‌ از لوسترها را می‌توان جزو سبک روستیک نیز به حساب آورد.

۷. لوستر حبابی

لوستر حبابی از چند شاخه تشکیل می‌شود که انتهای هر شاخه یک گوی شیشه‌ای یا حباب وجود دارد. در واقع باید گفت که ظاهر این نوع لوستر به مولکول عناصر شباهت دارد و به همین دلیل با نام لوستر مولکولی شناخته می‌شود.

۸. لوستر خطی

لوستر خطی یک‌ نوع لوستر است که شکل ظاهری آن به صورت مستطیل کشیده است. در رابطه با طراحی این مدل لوستر باید گفت که چندین لامپ یا چراغ به صورت افقی و در یک راستا بر روی یک پایه چوبی یا فلزی قرار می‌گیرند.

دسته‌بندی لوستر بر اساس جنس

همان طور که می‌دانید لوسترها به دو دسته لوستر فلزی و لوستر چوبی تقسیم می‌شوند. لوستر فلزی نیز در جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود و جنس فلز است که باعث سنگین یا سبک بودن وزن آن‌ها می‌شود. همچنین جنس یک لوستر بر نحوه‌ی نوردهی و عملکرد آن نیز تاثیر می‌گذارد.

۱. لوستر برنجی

این دسته از لوسترها، دارای وزن زیادی هستند. برنج نوعی آلیاژ است که از ترکیب مس و روی ساخته می‌شود و خاصیت مغناطیسی کمی دارد. برای ساخت لوسترهای کلاسیک از برنج بهره می‌برند که باعث ایجاد رنگ آنتیک در لوستر می‌شود.

۲. لوستر برنزی

یکی از محبوب‌ترین جنس برای لوسترها، برنز است که آلیاژی از ترکیب مس و قلع است. از این ماده نیز برای ساخت لوسترهای کلاسیک و انواع لوستر برنزی استفاده می‌شود.

۳. لوستر آلومینیومی

این دسته از لوسترها، به دلیل چگالی پایین ماده‌ی سازنده، دارای وزن بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های برنجی و برنزی هستند و در رنگ‌های آنتیک و برنزی ساخته می‌شوند.

۴. لوستر چوبی

یکی از پرکاربردترین جنس برای لوسترها، چوب است که امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. لوستر چوبی در بیشتر مواقع دارای رنگ قهوه‌ای یا سفید هستند و برای فضاهای مختلفی به کار می‌روند. یکی دیگر از مزایای لوسترهای چوبی، قیمت مناسب آن‌ها به نسبت نمونه‌های مشابه است.

دسته‌بندی لوستر بر اساس نوع نصب

نوع نصب لوستر یکی از فاکتورهایی است که باعث تمایز لوسترها از یکدیگر می‌شود. معمولا لوسترهای موجود در بازار از لحاظ نوع نصب به سه زیر تقسیم می‌شوند:

۱. لوستر سقفی

این مدل از لوستر به نوعی از لوسترها گفته می‌شود که به وسیله یک پنل فلزی به سقف متصل می‌شوند. لوستر سقفی از نظر سبک طراحی و جنس بدنه انواع مختلفی دارند تا تمام افراد با سلایق مختلف بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. این نوع از لوسترها به دلیل ارتفاع کوتاهی که دارند بیشتر برای  برای مکان‌هایی که سقف آن‌ها کوتاه است، مناسب هستند.

۲. لوستر دیواری

لوستر دیواری یا دیوارکوب همانطور که از نام آن مشخص است روی دیوارهای ساختمان نصب می‌شود. لوسترهای دیواری معمولا ابعاد کوچکی دارند و تنها یک لامپ در آن‌ها به کار برده می‌شود؛ به همین دلیل از این مدل لوسترها، بیشتر به عنوان یک وسیله تزئینی یا چراغ خواب استفاده می‌کنند.

۳. لوستر آویز

معمولا به لوستری که از سقف آویزان می‌شود و  دارای شاخه‌ها و ریسه‌های کریستالی است، لوستر آویز گفته می‌شود. این نوع لوستر به دلیل ظاهر مجلل و ارتفاع بلندی که دارد بیشتر برای فضاهایی که به سبک کلاسیک طراحی شده‌اند و سقف بلندی دارند، مناسب است.

رنگ لوستر

لوسترها با توجه به سبکی که دارند، در رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال لوستر کودک به دلیل کاربری خاصی که دارد، در رنگ‌های شادتری ساخته می‌شود. از این‌رو، دلیل رنگ لوسترها، به سبک آن‌ها بستگی دارد. به طور کلی رنگ‌های متداولی که برای لوسترهای مختلف کاربرد دارند به صورت زیر هستند:

  • آنتیک
  • کرومی
  • طلایی
  • برنزی
  • قهوه‌ای
  • سفید
  • نقره‌ای
  • مشکی
  • کرمی

نوردهی لوستر

نوردهی لوسترها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که انتخاب لوستر اهمیت دارد. شما می‌توانید با توجه به نوردهی لوستر، آن را انتخاب یا رد کنید. به طور کلی، این عملکرد لوستر به سه دسته تقسیم می‌شود که به صورت زیر است.

۱. نورپردازی رو به بالا

همان طور که از نام این دسته پیداست، لامپ‌ها یا حباب‌ها ساختاری رو به بالا داشته و جهت نور در آن‌ها، رو به بالاست.

۲. نورپردازی رو به پایین

در لوسترهایی با نورپردازی رو به پایین لامپ‌ها به سمت پایین قرار دارند و روشن کردن محیط با استفاده از این لوسترها، راحت‌تر است.

۳. نورپردازی پراکنده

لوسترهایی که دارای نورپردازی پراکنده هستند، معمولا ظاهری نامنظم دارند. به عنوان مثال می‌توانیم به لوسترهای اسپوتنیک اشاره کنیم که برای نورپردازی محیط‌های مختلف بسیار مناسب هستند.

سرپیچ لوستر

سرپیچ لوسترها، انواع مختلفی دارند که در لوسترهای مختلف متفاوت هستند. متداول‌ترین آن‌ها E14، E27 و E40 است که در این میان سرپیچ E14 در بیشتر مواقع در لوسترهای کلاسیک به کار می‌رود و اندازه‌ کوچک‌تری دارد. سرپیچ‌های E27 دارای اندازه‌ی متوسطی هستند که برای انواع لوسترها و چراغ‌های دیواری کاربرد دارند. نوع E40 نیز اندازه‌ی بزرگ‌تری دارد و مانند دو نوع دیگر متداول نیست.

راهنمای انتخاب لوستر (کامل و کاربردی)

حال که با انواع مختلف لوستر، آشنا شدیم، بهتر می‌توانیم لوستر مناسب فضای خود را انتخاب کنیم. اما برای انتخاب لوستر باید چه آیتم‌هایی در خانه را مورد بررسی قرار دهیم؟ آیا می‌توانیم لوستر مورد علاقه‌مان را در هر قسمتی از خانه نصب کنیم؟

۱. محل قرارگیری لوستر

یکی از سوالاتی که قبل از خرید لوستر باید به آن پاسخ داده شود، محل قرار گرفتن لوستر است. شما قصد دارید لوستر خود را در کدام قسمت خانه قرار دهید؟ آشپزخانه، اتاق خواب یا هال و پذیرایی؟

همان طور که می‌دانید بزرگ‌ترین قسمت خانه هال و پذیرایی آن است. بنابراین قرار دادن لوسترهای بزرگ در قسمت هال و پذیرایی مانعی ندارد. با این حال برای انتخاب لوستر پذیرایی با اندازه‌ی مناسب، بهتر است ابتدا ابعاد را اندازه بگیرید، سپس با توجه به ابعاد لوستر، ببینید آیا اندازه‌ی این لوستر برای محیط مد نظر شما مناسب است یا خیر.

در قسمت آشپزخانه، معمولا از لوسترهایی با تعداد شعله‌ی کمتر استفاده می‌شود. همچنین استفاده از لوسترهایی با اندازه‌های بزرگ، از زیبایی و جلوه‌ی فضا و خود لوستر، می‌کاهد.

۲. ارتفاع سقف

همان طور که می‌دانید هر لوستر ارتفاع مخصوص به خود را دارد. برای تعیین لوستر مناسب فضا، نسبت ارتفاع لوستر و ارتفاع سقف خانه‌ی خود را بسنجید. در صورتی که ارتفاع سقف شما کمتر از ۲.۴۳ متر باشد، ارتفاع لوستر مد نظر شما باید زیر ۹۰ سانتی‌متر انتخاب شود. همچنین اگر ارتفاع سقف بیشتر از ۲.۴ است، برای انتخاب لوستر بهتر است از لوسترهایی با ارتفاعی بالاتر از ۹۱ سانتی‌متر استفاده کنید.

۳. تعداد لوستر

اگر فضای خانه‌ی شما به حدی بزرگ است که یک لوستر نور کافی را برای آن تامین نمی‌کند، بهتر است از تعداد لوستر بیشتری استفاده کنید.

۴. اندازه لوستر

زیبایی تنها ملاک انتخاب لوستر نیست. یک لوستر می‌تواند ظاهری زیبا و منحصربه‌فرد داشته باشد. اما اندازه نامناسب آن سبب می‌شود تا از زیبایی آن کاسته شود. برای انتخاب سایز و خرید لوستر با اندازه مناسب، به تنها پارامتری که نیاز دارید؛ طول و عرض اتاقی است که می‌خواهید لوستر را در آن نصب کنید. انتخاب لوستر با اندازه مناسب، اصول خاص خودش را دارد که راهنمای کامل و جامعی از آن در مقاله‌ای جداگانه تهیه کرده‌ایم. با خواندن این مطلب می‌توانید ارتفاع و عرض و قطر لوستر را مشخص کرده و کالایی مناسب با متراژ محیط را خریداری کنید.

انتخاب عرض لوستر بر اساس متراژ محیط (مثال)

  • عرض مناسب لوستر برای اتاق کوچک ۳*۳ متر؛ ۴۳ الی ۵۰ سانتی متر
  • عرض مناسب لوستر برای اتاق ۴*۴ متر؛ ۶۰ الی ۷۰ سانتی متر
  • عرض مناسب لوستر برای اتاق ۴.۵*۴.۵ متر؛ ۶۵ الی ۸۲ سانتی متر

۵. نصب لوستر

نوع نصب لوستر یکی از موارد مهمی بوده که هنگام انتخاب لوستر باید به آن توجه شود. مثلا لوسترهای سقفی از طریق یک سینی به سقف متصل می‌شوند اما لوسترهای آویزی به وسیله یک زنجیر محکم از سقف آویزان هستند.

در رابطه با نصب لوستر باید گفت که اگر لوستر شما سبک است و در زمینه سیم کشی ساختمان و‌ کار با برق دانش و تخصص دارید، نصب لوستر را خودتان انجام دهید. اما اگر در زمینه سیم کشی ساختمان و کا با برق تخصصی ندارید و لوستر شما بزرگ و سنگین است، حتما از کسی در حوزه نصب لوستر و سیم‌کشی ساختمان تخصص دارد، کمک بگیرید. چون نصب لوستر توسط یک فرد نا‌بلد باعث برق گرفتگی فرد در حین نصب و سقوط لوستر پس از نصب می‌شود.

۶. نظافت لوستر

معمولا بخشی از نوردهی و بازتاب  نور لوسترها به ویژه لوسترهای کریستالی، به تمیزی لامپ‌ها و کریستال‌های آن‌ها بستگی دارد. به عبارت دیگر باید گفت که گرد و غبار یا چربی باعث کدر شدن لوسترها و‌ کاهش بازتاب نور آن‌ها می‌شود. در نتیجه‌ اگر فرصت کافی برای تمیز کردن لوستر ندارید یا لوستر شما قرار است در محلی نصب شود که دائما در معرض گرد و غبار است، لوستری را انتخاب کنید که تمیز کردن آن ساده باشد یا به خود گرد و غبار زیادی جذب نمی‌کند. معمولا لوسترهای کریستالی خیلی سریع چربی و گرد و‌ غبار را به خود جذب می‌کنند و‌ کدر می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها دشوار و زمان‌بر است. اما لوستر چوبی گرد و غبار کمتری را جذب می‌کند و به راحتی تمیز می‌شود.

۷. گارانتی و خدمات پس از فروش (استاندارد بودن لوستر)

معمولا زمانی یک برند تصمیم می‌گیرد که برای محصولات خود گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه دهد که کالایی استاندارد را تولید و در بازار عرضه کند. پس حتما لوستری را برای خرید انتخاب کنید که گارانتی داشته باشد و شرکت سازنده آن را ضمانت کند.

مقاله “نکات مهم خرید لوستر – 9 نکته‌ کاربردی و مهم” نیز، چک لیست کاملی برای خرید لوستر است. توصیه می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر؛ پس از خواندن این مطلب، به آن مراجعه کنید.

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای مکان‌های مختلف

ساختمان‌ها و خانه‌ها از مکان‌ها‌ و‌ قسمت‌های مختلفی همچون لابی، راهرو، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و… تشکیل می‌شوند. هر یک از این بخش‌ها، کاربری مشخص و طراحی متفاوتی دارند. در نتیجه لوازم و‌ وسایل به کار برده شده در بخش‌های مختلف ساختمان هم باید متناسب با طراحی و کاربری مکان مورد نظر باشد. مثلا لوستری که برای پذیرایی مناسب است برای اتاق خواب مناسب نیست یا بالعکس. به همین منظور در ادامه قصد داریم تا نکاتی که هنگام انتخاب لوستر برای مکان‌های مختلف باید در نظر گرفته شود را مورد بررسی قرار دهیم:

لوستر مناسب برای اتاق پذیرایی

  1. باید سبک طراحی لوستر متناسب با سبک دکوراسیون اتاق پذیرایی باشد. مثلا برای یک اتاق پذیرایی که تمام لوازم آن طراحی ساده و مینیمالی دارند، لوستری مناسب است که طراحی پیچیده و‌ مجللی نداشته باشد.
  2. رنگ لوستر با رنگ سایر لوازم هماهنگ باشد. برای مثال اگر رنگ مبلمان پذیرایی طوسی است، لوستری باید انتخاب شود که رنگ آن سفید، مشکی یا نقره‌ای باشد.
  3. ارتفاع و اندازه لوستر پذیرایی متناسب با ارتفاع و اندازه اتاق پذیرایی در نظر گرفته شود. مثلا اگر اتاق پذیرایی کوچک است و سقف کوتاهی دارد، بهترین نوع لوستر برای این پذیرایی، لوستر سقفی است.

لوستر مناسب برای اتاق نشیمن

اتاق نشیمن معمولا مکانی برای دور هم جمع شدن اعضای خانه است. پس نورپردازی آن باید اصولی باشد. در همین راستا هنگام انتخاب لوستر مناسب برای اتاق نشیمن باید به تناسب بین طراحی لوستر با طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن و همخوانی رنگ لوستر با رنگ سایر لوازم موجود در اتاق توجه کرد.

علاوه‌بر دو نکته بالا هنگام انتخاب لوستر مناسب برای اتاق نشیمن لازم است که به تعداد سرپیچ‌ها و لامپ‌های لوستر نیز توجه شود. مثلا اگر اتاق نشیمن بزرگ است و سقف بلندی دارد، انتخاب یک لوستر کوچک که تعداد سرپیچ‌های کمی دارد باعث می‌شود که فضای اتاق نشیمن دلگیر، تاریک و کم نور به نظر برسد. در مقابل آن اگر اتاق نشیمن سقف کوتاهی دارد و فضای آن محدود است، انتخاب لوستری که تعداد لامپ‌های آن زیاد است، سبب آزار و اذیت چشم افراد می‌شود.

لوستر مناسب برای آشپزخانه

تنوع بالا در طراحی لوستر آشپزخانه باعث می‌شود که افراد حین انتخاب لوستر آشپزخانه دچار سردرگمی شوند. به همین دلیل بهتر است که افراد هنگام انتخاب لوستر به نکات زیر توجه کنند:

  1. توجه به سبک چیدمان آشپزخانه:  مثلا اگر سبک چیدمان آشپزخانه به صورت جزیره‌ای است، لوستر های خطی معمولا بهترین نوع لوستر برای این سبک چیدمان محسوب می‌شود.
  2. توجه به طراحی کابینت‌ها: در صورتی که سبک طراحی کابینت‌های آشپزخانه روستیک است، سبک طراحی لوستر هم‌ باید ساده و‌ روستیک باشد.
  3. توجه به رنگ کابینت‌ها: همخوانی رنگ بدنه لوستر با رنگ کابینت‌ها از جمله نکات مهمی است که هنگام انتخاب لوستر آشپزخانه است. مثلا اگر کابینت‌ها چوبی هستند بهتر است که لوستر هم چوبی باشد تا از نظر رنگ با هم هماهنگ باشند.

لوستر مناسب برای اتاق خواب

لوستر مناسب برای اتاق خواب لوستری است که جنس بدنه و سبک طراحی آن با جنس بدنه و سبک طراحی سرویس خواب همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال اگر سرویس خواب موجود در اتاق خواب فلزی است و طراحی مینیمالی دارد؛ یک لوستر فلزی با طراحی مینیمال، بهترین و مناسب‌ترین نوع لوستر اتاق خواب به حساب می‌آید.

توجه به تعداد لامپ‌های لوستر مخصوص اتاق خواب از دیگر نکات مهمی است که هنگام انتخاب لوستر اتاق خواب باید به آن دقت کرد. معمولا بهتر است که تعداد لامپ‌های لوستر بین ۱ تا ۳ باشد زیرا نور زیاد مانع استراحت و خواب راحت می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که لوستر اتاق خواب باید قابلیت تنظیم نور داشته باشد زیرا گاهی اوقات افراد تمایل دارند در یک نور ملایم  استراحت کنند.

لوستر مناسب برای راهرو

از آنجایی که راهرو ساختمان‌ها به شکل مستطیل هستند پس لوستر مناسب برای راهرو لوستری است که بتواند نور را به طور یکنواخت در تمام طول راهرو پخش کند. به همین دلیل، لوسترهای خطی یا لوسترهایی که دارای آویزهای کریستالی و شیشه‌ای هستند  بهترین نوع لوستر برای راهرو به حساب می‌آیند.

علاوه‌بر پخش نور لوستر، ویژگی دیگری که لوستر راهرو باید داشته باشد این است که با ظاهر و طراحی دیوارهای راهرو هماهنگ باشد. مثلا اگر دیوارهای راهرو دارای تزئینات مجلل هستند یا سبک کاغذ دیواری‌های راهرو کلاسیک است؛ سبک طراحی لوستر هم باید مجلل و کلاسیک باشد. البته خرید چراغ سقفی برای نورپردازی راهرو انتخاب بهتری است. 

لوستر مناسب برای اتاق کار

معمولا لوستر مناسب برای اتاق کار یا همان لوستر اداری از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  1. اندازه آن متناسب با اندازه اتاق کار باشد زیرا نصب یک لوستر کوچک در یک اتاق کار بزرگ باعث می‌شود که نور کافی به تمام قسمت‌های اتاق نرسد.
  2. ارتفاع لوستر با ارتفاع سقف اتاق هماهنگ باشد. مثلا انتخاب یک لوستر آویزی برای اتاقی که سقف کوتاهی دارد، کاملا اشتباه است.
  3. جنس بدنه لوستر باید با جنس میز و مبلمان داخل اتاق کار همخوانی داشته باشد. مثلا اگر میز و مبلمان داخل اتاق چوبی هستند بهتر است که لوستر هم چوبی باشد.
  4. سبک طراحی لوستر باید متناسب با سبک طراحی دکوراسیون اتاق کار باشد یعنی اگر سبک طراحی اتاق کار مدرن است؛ سبک طراحی لوستر انتخابی هم بدون شک باید ساده و مدرن باشد.

لوستر مناسب برای لابی

لابی یکی از بخش‌های مهم ساختمان‌ها‌ و ‌هتل‌ها محسوب می‌شود. زیرا هر کسی که قصد ورود به یک ساختمان را دارد باید از لابی ساختمان گذر ‌کند. در نتیجه نورپردازی این بخش نیز باید جذاب باشد و یک لوستر مناسب برای آن انتخاب کرد.معمولا لوستر مناسب لابی با ارتفاع سقف و متراژ لابی همخوانی دارد. سبک طراحی لوستر با سبک معماری ساختمان هماهنگ است. همچنین رنگ لوستر با رنگ سقف، دیوارها و سایر لوازم به کار برده در لابی همخوانی دارد.

سخن پایانی

در دنیای امروزی، تنوع بسیار زیادی برای تمام محصولات از جمله لوسترها وجود دارد که شما می‌توانید مدل لوستر مورد علاقه‌ی خود را از میان آن‌ها انتخاب کنید. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله “لیست لوسترهای مد در سال 2024 + معرفی لوسترهای ترند“، مدل‌های برتر لوستر را نیز مشاهده کنید. همچنین می‌توانید لوسترهای مورد نظر خود را از ما خریداری کنید. از مهم‌ترین نکاتی که خرید آنلاین لوستر از آرتا الکتریک را برای شما ساده می‌کند، داشتن عکس‌های کامل، اطلاعات فنی دقیق و خدمات پس از فروش این مجموعه است. از اینکه با ما همراه بودید متشکریم.

منبع:

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.