نورپردازی اتاق خواب [راهکارها + معرفی محصولات مناسب روشنایی]

تاریخ انتشار:
1401/09/18
نویسنده:
شهرزاد آتشگاهی
مدت مطالعه:
5 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
نورپردازی اتاق خواب [راهکارها + معرفی محصولات مناسب روشنایی]

اتاق خواب بهترین و مناسب‌ترین جایی است که می‌توانید ساعاتی را با آرامش در آن سپری کنید. اتاق خواب می‌تواند فضایی عالی برای استراحت و دوری از استرس باشد. در نتیجه اختصاص وقت برای آراستن و همچنین زیباسازی آن منطقی است.نورپردازی اتاق خواب، شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما اقدام مفید و واجبی در جهت بهبود ظاهر اتاق، بالا بردن کیفیت خواب و حال‌وهوای ما دارد.

هدف اصلی از نورپردازی اتاق خواب دست یافتن به نور پس زمینه‌ای لطیف و بدون خیره کردن چشم است. در اتاق‌هایی که وسعت زیادی دارند، نورپردازی عمومی اغلب به وسیله چراغ‌های کنار تخت و به طور جداگانه کنترل می‌شود. در فضاهای داخلی مدرن، نورپردازی از بالا در یک بخش اتاق می‌تواند راه حل مناسبی باشد. اگر در اتاق خواب کمد وجود داشته باشد، می‌توان درها را با نورهای پایین تاب مخفی، زیباسازی کرد. نتیجه به کارگیری این تکنیک‌ها، فوق العاده است، اما فراموش نکنید که برای کنترل نورها کلید جداگانه‌ای در نظر بگیرید تا بتوانید برای پرهیز از تابش مستقیم نور، هنگام خواب آن‌ها را خاموش کنید. در ادامه این مطلب از آرتا الکتریک با اصول و نحوه نورپردازی اتاق خواب آشنا خواهید شد و ایده‌های نورپردازی این محیط را بررسی خواهیم کرد.

چرا نورپردازی اتاق خواب مهم است؟

چرا نورپردازی اتاق خواب مهم است؟

نورپردازی مناسب اتاق خواب می‌تواند آن را به فضایی ایده‌آل برای مطالعه، استراحت و البته خواب، تبدیل کند. در اتاق خواب باید از نورهای قابل حمل و روشنایی‌های نصب شده استفاده شده باشد تا برای کارهای روزمره روشنایی لازم را ارائه دهد. نورپردازی اصولی اتاق خواب می‌تواند اتاق را به یک فضای کاربردی و چند منظوره تبدیل کند و حس و انرژی متفاوتی به فرد منتقل کند.

اصول نورپردازی اتاق خواب

یکی از موضوعات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق خواب، نورپردازی آن است. رنگ و زاویه نورها، شدت آن‌ها و نوع چراغ‌های استفاده شده، در احساس شما نسبت به اتاق خواب تاثیر می‌گذارند. دو نوع نورپردازی برای اتاق خواب وجود دارد:

  • نورپردازی مستقیم: نورهای دیواری، وسایل روشنایی آویز، لامپ‌های زمینی و لوسترها، دارای روشنایی مستقیم هستند. هر وسیله روشنایی که نور را برای یک ناحیه به طور مستقیم تامین می‌کند، نورپردازی مستقیم محسوب می‌شود.
  • نورپردازی غیرمستقیم: نورپردازی غیرمستقیم به شیوه‌ای از نورپردازی گفته می‌شود که نور را به سمت بالا هدایت کرده و یا بر روی هر سطحی منعکس می‌کند. طراحی سقف کاذب با نوارهای LED، نورپردازی قسمت بالای تخت برای برجسته سازی وسایل دکوری خانه یا سیستم نورپردازی زیر تخت، جزء نورپردازی غیر مستقیم محسوب می‌شوند.

اولین و ضروری‌ترین نکته در اجرای نورپردازی اتاق خواب، توجه به ابعاد اتاق است. چراغ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید بتوانند تمام زوایای اتاق را به ‌خوبی روشن کنند. توجه داشته باشید که برای نورپردازی مناسب اتاق خواب، استفاده از ترکیب نورهای محیطی، نورپردازی‌های تزئینی و نورهای کاربردی مصنوعی لازم است. به همان اندازه که زیبایی‌شناسی در دکوراسیون اتاق خواب اهمیت دارد، روشنایی و نورپردازی مهندسی شده نیز برای حفظ سلامتی، بهداشت روحی و روانی و سلامت چشم‌ها نیز مهم است. بنابراین، استفاده درست و اصولی از تجهیزات نورپردازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

نکات مهم در نورپردازی اتاق خواب

نکات مهم در نورپردازی اتاق خواب

  1. توجه به ابعاد و ساختار اتاق خواب: اولین چیزی که در خصوص نورپردازی اتاق خواب و انتخاب لوستر اتاق خواب باید به آن توجه کرد، اندازه و ابعاد اتاق است. میزان فضایی که در اختیار شما قرار دارد، نوع تجهیزاتی را که می‌توان از آن برای نورپردازی استفاده کرد، مشخص می‌کند.
  2. میزان نور طبیعی اتاق خواب: نکته مهم بعدی در نورپردازی اتاق خواب، توجه به میزان نور طبیعی و روشنایی روز است. باید بررسی شود که اتاق خواب تا چه میزان روشنایی طبیعی را در روز ارائه می‌دهد. آیا اتاق خواب نورگیر است؟ پنجره‌های اتاق به چه صورت است؟ تا چه ساعتی از روز نور طبیعی در اتاق جریان دارد؟ همان‌طور که اشاره شد، یک نورپردازی ایده‌آل باید ترکیبی از نورهای طبیعی، مصنوعی و تزئینی باشد.
  3. رنگ دیوار و بافت اتاق خواب: مورد مهم بعدی توجه به پالت رنگی مورد استفاده در اتاق خواب است. نورها می‌توانند مکمل رنگ‌های اتاق باشند. بسته به این که این پالت رنگی اتاق خواب روشن است یا تیره و یا خنثی است یا تیز، میزان و شدت نورهای مورد استفاده متفاوت است.
  4. توجه به سبک دکوراسیون اتاق خواب: در نهایت برای داشتن بهترین نورپردازی اتاق خواب، توصیه می‌شود حتما متناسب با سبک طراحی دکوراسیون داخلی اتاق و استایل وسایل مورد استفاده در اتاق خواب، یک شیوه نورپردازی مناسب را انتخاب کنید. برای مثال در یک اتاق خواب شیک و مدرن که از سبک دکوراسیون داخلی مینیمال یا مدرن در آن استفاده شده است، نورها و تجهیزات نورپردازی نیز باید مدرن، لایت و شیک باشند. در مقابل برای نورپردازی اتاق خوابی که سبک دکوراسیون سنتی دارد، نوع چراغ‌ها و تجهیزات نورپردازی متفاوت خواهد بود و باید لوستر کلاسیک را خریداری کنید.
معرفی لوازم نورپردازی اتاق خواب

معرفی لوازم نورپردازی اتاق خواب

برای نورپردازی اتاق خواب با توجه به سلیقه، متراژ، سبک دکوراسیون اتاق خواب و… می‌توانید از لوازم مختلفی برای نورپردازی اتاق خواب مدرن استفاده کنید. لیست کاملی از تجهیزات روشنایی مناسب نورپردازی اتاق خواب را در ادامه بخوانید.

1- چراغ خواب

وجود نور کم در اتاق، احساس راحتی و امنیت شما را تضمین می‌کند. اگر کابوس می‌بینید یا این که قصد دارید در شب تردد داشته باشید، وجود نور در اتاق خواب ضروری است. داشتن چراغ‌ خواب برای افراد مسن که در معرض خطر زمین‌ خوردن در تاریکی هستند یا برای خوردن داروهای‌شان به نور نیاز دارند، بسیار حیاتی‌ است. بنابراین اگر در منزل‌تان افراد سالمندی ساکن هستند، توصیه می‌شود در نورپردازی اتاق خواب از چراغ‌ خواب استفاده کنید.

همچنین، در صورتی که مشتاق به مطالعه‌ قبل از خواب هستید، وجود چراغ‌ خواب کمک می‌کند تا بتوانید در تاریکی شب به‌ خوبی مطالعه کنید. در حال حاضر سبک‌ها، رنگ‌ها و قیمت‌های متنوعی از چراغ‌ خواب در بازار موجود است. استفاده از چراغ خواب علاوه بر ایجاد نور مطبوعی در شب، بسیار زیبا است و می‌توان از آن در تزئین اتاق استفاده کرد.

2- آباژور

یکی از گزینه‌هایی که در مورد نورپردازی اتاق خواب مورد توجه است، نورپردازی کنار تخت خواب است. قرار دادن چراغ بر روی میز کنار تخت یا گوشه‌ها به اتاق خواب زیبایی خیره کننده‌ای می‌بخشد. همچنین استفاده از آباژور سبکی کلاسیک دارد و حس تعادل و تقارن را ایجاد می‌کند. استفاده از آباژور برای افرادی که عادت دارند در شب با نور بخوابند، گزینه مناسبی است زیرا نور این گونه چراغ‌ها آزاردهنده نیست.

آباژور می‌تواند فضایی شیک و جذاب خلق کند و استفاده از آن مطابق با سبک دکوراسیون اتاق خواب، بهترین گزینه است. سعی کنید شیلد آباژور را مطابق با رنگ‌هایی که در طراحی اتاق خواب استفاده شده‌اند، انتخاب کنید. اگر قصد ندارید روشنایی زیادی در اتاق خواب ایجاد شود، از آباژورهای ایستاده استفاده کنید. به دلیل ساختار این نوع چراغ‌ها از لامپ‌هایی با وات بالا در آن استفاده می‌شود و این ویژگی آن‌ها باعث شده دیگر نیازی به استفاده از چندین چراغ در فضا نباشد.

3- چراغ آویز

استفاده از چراغ آویز گزینه‌ای مناسب برای اتاق خواب است. چراغ‌های آویز ظاهری ساده و مینیمال دارند و به راحتی می‌توانید با استفاده از چنین چراغی، ظاهر اتاق را متحول کنید و ساختاری شیک در آن ایجاد کنید. یادتان باشد که انتخاب چراغ آویز، باید مطابق با سبک چیدمان دکوراسیون اتاق خواب باشد.

4- چراغ سقفی توکار

اگر علاقه مند به نورپردازی رایج یا کلاسیک هستید، استفاده از چراغ سقفی توکار بهترین انتخاب برای شماست. با کمک چراغ سقفی می‌توانید به راحتی نور مورد نیازتان در اتاق خواب را تامین کنید. چراغ سقفی توکار برای استفاده در اتاق خواب‌هایی که دارای سقف کوتاهی هستند، مناسب تر است. بدنه چراغ سقفی توکار قابل مشاهده نیست و تنها بخش نورپردازی آن قابل رویت است.

چراغ‌های سقفی توکار که توسط دیمر کنترل می‌شوند به شما این امکان را می‌دهند تا نور مورد نیاز خود را تنظیم کرده یا این که برای شب و قبل از خواب میزان تابش نور را مشخص کنید. استفاده از چراغ سقفی توکار مدرن و هوشمند یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای نورپردازی اتاق خواب محسوب می‌شود.

5- چراغ سقفی روکار

چراغ توکار، ظاهر مدرنی دارد اما در محیط‌های بسیاری، سقف فاقد برش است و قابل استفاده نیستند، در چنین شرایطی باید سراغ محصول دیگری برویم. چراغ‌های سقفی روکار مناسب اتاق خواب‌هایی با سقف نسبتاً کوتاه هستند اما بسته به نیاز و سلیقه می‌توان در هر قسمت از فضا از آن‌ها استفاده کرد. می‌توان با استفاده از چند مدل چراغ سقفی روکار نوری ملایم و کم را ایجاد کرد که فضا را زیباتر می‌کند. برای ساخت این چراغ‌ها از مواد متفاوتی مانند شیشه، آلومینیوم و پلاستیک استفاده می‌شود.

چراغ‌های سقفی روکار قابل نصب بر روی سقف هستند و تفاوت آن‌ها با چراغ توکار این است که بخش بیشتری از چراغ قابل رویت است. این دسته از چراغ‌های سقفی به نسبت چراغ‌های توکار از تنوع بیشتری برخوردار هستند و میزان تابش نور در این چراغ‌ها نیز بیشتر است. نورپردازی یکنواخت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چراغ‌های سقفی روکار محسوب می‌شود. اگر بچه‌ یا حیوان خانگی دارید که به چراغ‌های آویزان در خانه جذب می‌شوند، می‌توانید از این نوع چراغ سقفی استفاده کنید.

6- ریسه ال‌ای دی

برای استفاده از ریسه ال دی‌ای در اتاق خواب باید از قوانین خاصی پیروی کرد تا کمجر به اختلال خواب نشود. با استفاده از ریسه ال‌ای دی و سوئیچ‌های دیمر می‌توان شدت نور اتاق را به صورت اتوماتیک تنظیم کرد.

توصیه می‌شود ریسه‌های ال‌ای دی را با بهترین کیفیت و با بالاترین درجه شاخص رندر رنگ و بهترین نسبت لومن به وات تهیه کنید. جالب است بدانید که یک LED سه وات معادل یک لامپ رشته‌ای 35 واتی نور تولید می‌کند؛ به همین خاطر، با استفاده از ریسه ال‌ای دی 90 درصد در هزینه‌های شما صرفه جویی خواهد شد.

7- هالوژن

لامپ‌های هالوژن کاربرد بسیاری در نورپردازی اتاق خواب دارند و اغلب از این چراغ‌ها در سقف بالای تخت خواب استفاده می‌شود. قرار دادن لامپ‌های هالوژن در سقف‌های کناف و گچبری‌های موجود در سقف اتاق خواب، بسیار رایج است. چراغ‌های هالوژن نور را به طور مساوی پخش می‌کنند و به آسانی با هر دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند.

8- لوستر مدرن

لوستر یکی از گزینه‌های مناسب برای اتاق خواب است. شما می‌توانید به کمک لوستر، ظاهر جذابی برای اتاق خواب ایجاد کنید. حجیم بودن لوستر و تعداد سرپیچ‌های آن با توجه به نیاز اتاق انتخاب می‌شود. اگر چندان احتیاجی به نور زیاد در اتاق خواب ندارید، حتما از لوسترهای کم شاخه استفاده کنید. این روزها لوسترهای مدرن با متریال‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند که می‌توانید به کمک آن‌ها فضای خاص و جذابی خلق کنید.

لوستر مدرن به اتاق خواب ظاهری مدرن می‌بخشند و با پخش نور در زاویه‌های مختلف زیبایی اتاق خواب را دوچندان می‌کنند. ظاهر خاص این لوسترها، برای اتاق خواب اسپرت نیز مناسب است. برای انتخاب این سبک لوستر، فضا و متراژ اتاق را در نظر داشته باشید و تنها در صورتی که کاربرد مناسبی برای فضای شما دارد، از آن استفاده کنید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.