مصرف برق وسایل منزل چقدر است؟ | با جدول کامل

تاریخ انتشار:
1400/08/12
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
5 دقیقه
راهنمای استفاده
اشتراک گذاری
توان مصرفی وسایل برقی منزل

وسایلی برقی که ما در منزل خود استفاده می‌کنیم، از کوچک و بزرگ دارای توان مصرفی خاصی هستند. این توان مصرفی در برخی وسایل مانند مایکروویو بیشتر و برخی مانند یخچال که باید همیشه روشن بماند، کمتر است. ما با دانستن توان مصرفی هر وسیله می‌توانیم استفاده از آن را کنترل کنیم. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی چیستی توان مصرفی و همچنین توان مصرفی لوازم برقی مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید.

توان مصرفی چیست؟

همانطور که می‌دانید هر وسیله برقی، در یک ثانیه انرژی الکتریکی مشخصی را دریافت و مصرف می‌کند. به این میزان انرژی، آهنگ انرژی مصرفی یا توان مصرفی دستگاه گفته می‌شود و آن را با P نشان می‌دهند.

ولتاژ برق خانگی چقدر است؟

برق خانگی در ولتاژ متناوب (AC) مشخصی به تمامی مصرف کننده‌ها می‌رسد. استاندارد برق در ایران 220 ولت با فرکانس 50 هرتز است. به این “ولتاژ اسمی” می‌گویند. این ولتاژی است که در ترانسفورماتور برق خارج از خانه شما اندازه گیری می‌شود. ولتاژ اسمی در شرایط ایده آل حدود 5 درصد مثبت یا منفی متفاوت خواهد بود.

توان مصرفی وسایل برقی

در جدول زیر (جدول میزان مصرف برق لوازم خانگی و لوازم برقی) می‌خواهیم بیشترین و کمترین میزان توان مصرفی وسایل منزل را بررسی کنیم. این مقادیر بر حسب وات ساعت محاسبه شده‌اند. به این معنا که در یک ساعت، چه مقدار توان مصرفی دارند. بدیهی‌ست که هرچه توان مصرفی یک وسیله برقی در یک ساعت بیشتر باشد، هزینه بیشتری نیز دارد.

وسیله برقیبیشترین توان مصرفی (وات ساعت)کمترین توان مصرفی (وات ساعت)
کولر گازی با وزن یک تن۱۰۰۰۸۰۰
کولر گازی با وزن یک ونیم تن۱۵۰۰۱۰۰۰
کولر گازی با وزن دو تن۲۰۰۰۱۳۰۰
تلویزیون ۲۴ اینچ LCD۶۰۴۰
تلویزیون ۳۲ اینچ LCD۸۰۶۰
تلویزیون ۴۲ اینچ LCD۱۳۰۱۱۰
تلویزیون ۵۰ اینچ LCD۱۷۰۱۴۰
تلویزیون ۲۴ اینچ LED۵۰۳۰
تلویزیون ۳۲ اینچ LED۶۰۳۰
تلویزیون ۴۲ اینچ LED۹۰۷۰
تلویزیون ۵۰ اینچ LED۱۱۰۹۰
هوا پز (ایر فرایر)۱۵۰۰۱۵۰۰
سرخ کن ۱۰۰۰۱۰۰۰
تستر نان دو تکه‌ای۱۰۰۰۷۰۰
تستر نان چهار تکه‌ای۲۵۰۰۱۲۰۰
بخاری برقی۳۰۰۰۲۰۰۰
هیتر برقی خانگی۵۰۰۰۲۰۰۰
بخاری حوله حمام۱۵۰۶۰
خشک کن ماشین لباسشویی۵۰۰۰۲۰۰۰
دستگاه رطوبت‌گیر۲۴۰۲۴۰
پنکه سقفی۸۰۶۰
پنکه رومیزی۲۵۱۰
پنکه دیواری۶۰۴۵
ریش‌تراش۲۰۱۵
مانیتور کامپیوتر۳۰۲۵
اتوی فر مو۳۵۲۵
اتوی صاف‌کننده مو۳۰۰۰۷۵
سشوار ۳۰۰۰۱۰۰۰
ماشین ظرفشویی۱۵۰۰‍۱۲۰۰
دی‌وی‌دی‌ پلیر۶۰۲۶
قهوه ساز۱۴۰۰۸۰۰
اسپرسوساز۱۵۰۰۱۳۰۰
کتری برقی۳۰۰۰۱۲۰۰
یخچال ۲۰۰۱۷۰
فریزر۳۶۰۱۷۰
یخچال-فریزر (ساید بای ساید)۴۷۰۲۵۰
کنسول بازی۱۷۰۱۲۰
کامپیوتر مخصوص بازی۶۰۰۳۰۰
درب بازکن برقی۴۰۰۳۰۰
تلفن منزل۵۳
شارژر تلفن۷۴
سیستم صوتی خانگی۹۵۹۵
اتو۱۲۰۰۱۰۰۰
لپتاپ۱۲۰۴۰
پرینتر بزرگ اداری۲۰۰۰۶۰۰
پرینتر کوچک۳۰۲۰
چمن‌زن۱۴۰۰۱۰۰۰
لامپ LED۱۰۷
پروژکتور ۲۷۰۲۲۰
ماکروویو۲۵۰۰۱۰۰۰
فر برقی۲۱۵۰۱۰۰۰
مخلوط کن برقی (غذاساز برقی)۴۰۰۳۰۰
آبمیوه‌گیری برقی۸۰۰۸۰۰
پلی‌استیشن 4۱۵۰۸۵
اسکنر۱۸۱۰
روتر اینترنت خانگی (وای‌فای)۱۵۵
چرخ خیاطی۸۰۷۰
اتوی بخار۲۵۰۰۲۲۰۰
تردمیل۹۰۰۲۸۰
جارو برقی۹۰۰۴۵۰
ماشین لباسشویی۵۰۰۵۰۰
موکاپات برقی۱۱۰۰۸۰۰
اجاق گاز برقی۲۰۰۰۲۰۰۰
تصفیه کننده هوا۳۰۲۵
دریل سیم دار۸۵۰۶۰۰
پمپ آب خانگی۱۵۰۰۲۰۰

قبض برق چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هر یک از ما ممکن است با آن درگیر باشیم، نحوه محاسبه قبض برق است. در سال ۱۴۰۲، نرخ محاسبه هر کیلووات‌ساعت برق به صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • ۰ تا ۱۰۰ کیلووات‌ساعت: ۶۰۰ ریال
  • ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات‌ساعت: ۷۰۰ ریال
  • ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات‌ساعت: ۱۵۰۰ ریال

در هنگام محاسبه قبض برق برای منزلتان، در ابتدا در قبض خود به دنبال تعداد روز دوره بگردید. دوره‌ها معمولا ۳۰ روزه هستند اما گاهی پیش می‌آید که تعداد روزهای یک دوره بیشتر می‌شود. مصرف برق شما در کل دوره به صورت یک عددد بالای جدولی در قبض شما نوشته شده است. در کنار این عدد، توان کل مصرفی شما در طول یک دوره ۳۰ روزه نیز قرار دارد. به عنوان مثال اگر تصور کنیم توان مصرفی شما در کل دوره ۵۰ روزه خود، ۳۵۴ کیلووات‌ساعت بوده و در یک دوره ۳۰ روزه نیز، ۲۵۴ کیلووات‌ساعت برق مصرف کرده‌اید، برای محاسبه مبلغ خالص قبل بدون در نظر گرفتن مالیات و امثال آن، در ابتدا باید مبلغ ۲۵۴ تومان را محاسبه کنید.

توان مصرفی وسایل برقی منزل
توان مصرفی وسایل برقی منزل

همانطور که گفته شد برای ۱۰۰ کیلووات‌ساعت اول، نرخ ۶۰۰ ریال در نظر گرفته می‌شود. بنابراین تا اینجا ۶۰۰۰ تومان هزینه شده است. برای ۱۰۰ کیلووات‌ساعت دوم، مبلغ ۷۰۰۰ تومان محاسبه شده و برای ۵۴ کیلووات‌ساعت باقی مانده، مبلغ ۸۱۰۰ تومان را داریم. با جمع زدن این مبالغ، به ۲۱۱۰۰ تومان می‌رسیم. حال باید این مبلغ را بر عدد ۳۰ که تعداد روزهای ماه است، تقسیم کنیم و سپس در تعداد روزهای طول دوره، یعنی ۵۰ ضرب کنیم.

بنابراین این مبلغ مساوی است با ۳۵۱۰۰ تومان که هزینه کل برق مصرفی شما بدون در نظر گرفتن تخفیف‌ها، مالیات و سایر موارد است.

 دلیل افزایش قبض برق چیست؟

آیا قبض برق خانه‌تان افزایش یافته است؟دلیل افرایش برق شما ماده (۶) قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق است. این ماده عنوان می‌کند که:
تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب، برای میزان مصارف کمتر از الگو، مازاد بر آن تا یک و نیم (۱/۵) برابر، مازاد بر آن تا دو و نیم (۲/۵) برابر و میزان مصارف بیش از دو و نیم (۲/۵) برابر به ترتیب با ضریب نیم (۰/۵)، یک و نیم (۱/۵)، دو و نیم (۲/۵) و پنج (۵) برابر هزینه تأمین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی در سه­ سال قبل به­ علاوه هزینه انتقال برق و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می‌­شود.

چطور مصرف برق را پایین بیاوریم؟

از آنجایی که یکی از اساسی‌ترین نیازهای ما در زندگی، برق است، باید برای مصرف بهینه آن نیز به دنبال راه‌حل‌هایی باشیم. امروزه به جای استفاده از ابزارهای روشنایی و تجهیزات قدیمی، خانه‌های مدرن را با تجهیزات هوشمند طراحی می‌کنند. خانه هوشمند علاوه بر افزایش آسایش و راحتی، مصرف برق را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. در ادامه چند راهکار آسان و ارزان را که می‌تواند موجب کاهش چشمگیر مصرف برق منزل شود، بررسی کرده‌ایم.

۱. سیستم‌ها را در هنگام شب، خاموش کنید

یکی از کارهایی که ممکن است بسیاری از ما انجام دهیم، روشن گذاشتن کامپیوتر یا لپتاپ در شب است. شاید کاری برای انجام دادن داشته باشید، اما باید توجه کنید که کامپیوتر و لپتاپ مصرف برق بالایی دارند! همچنین دستگاه‌هایی مانند تلویزیون، مایکروویو، پرینترها و… را نیز خاموش کرده یا از برق بکشید.

۲. از لامپ‌های ال‌ای‌دی و کم‌مصرف برای روشنایی منزل خود استفاده کنید

این روزها بیشتر منازل با لامپ‌های ال‌ای‌دی و کم‌مصرف روشن شده‌اند. در این میان لامپ‌های ال‌ای‌دی به دلیل داشتن تکنولوژی به‌روزتر، برای کاهش مصرف برق منازل بسیار کاربردی هستند. این دسته از لامپ‌ها عملکرد بهتر، بازدهی و بهره‌وری بالاتر و طول عمر بیشتری داشته و همچنین در پایین آوردن مصرف برق خانه، تاثیر زیادی می‌گذارند.

۳. در صورت امکان از لامپ‌های سنسوردار استفاده کنید

شما می‌توانید برای پارکینگ، راه‌پله‌ها، ورودی منزل و… از لامپ‌ و چراغ سنسوردار استفاده کنید که بعد از زمان کوتاهی و به صورت خودکار خاموش می‌شوند. در این صورت اگر شما خاموش کردن لامپ را فراموش کنید، انرژی بیش‌از اندازه مصرف نمی‌شود.

۴. ماشین لباسشویی خود را دفعات کمتری روشن کنید

بسیاری از ما طبق عادت، دفعات زیادی در روز از ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنیم. بهترین کار این است که ماشین لباسشویی خود را تنها زمان‌هایی روشن کنید که کاملا پر شده باشد.

۵. به جای روشن کردن تمام وسایل گرمایشی در منزل، لباس‌های گرم بپوشید

استفاده از برخی وسایل گرمایشی مانند بخاری‌های برقی، باعث افزایش مصرف برق می‌شوند. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است لباس‌های گرم‌تری پوشیده و زمان‌های کوتاه‌تری از وسایل گرمایشی استفاده کنید. به جای مدل‌های قدیمی نیز بهتر است از انواع بخاری برقی کم مصرف و شومینه برقی مدرن و کم‌مصرف برای کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان وسایل برقی استفاده کنید.

۶. در هنگام روز از نور طبیعی استفاده کنید

اگر در منزل خود پنجره دارید، در هنگام روز پرده‌ها را کنار داده و به جای لامپ، از نور خورشید استفاده کنید. این موضوع علاوه بر تاثیر در کاهش مصرف برق، تاثیر زیادی در تامین ویتامین D بدن شما دارد.

۷. در زمان اوج مصرف از لوازم برقی خانگی استفاده نکنید

استفاده کردن از لوازم خانگی در ساعت‌های اوج مصرف، میزان توان مصرفی لوازم برقی را به حداکثر خودش می‌رساند و نتیجه آن بالا رفتن هزینه قبض برق است.

برای اطلاعات بیشتر درباره پایین آوردن مصرف برق روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات پرتکرار درباره مصرف برق در منزل

در ادامه جداگانه، به سوالات پرتکرار درباره مصرف برق لوازم خانگی و مصرف کلی برق خانه پاسخ داده‌ایم.

1- متوسط مصرف برق ماهانه هر خانه چقدر است؟

میانگین مصرف برق هر خانه با توجه به میزان مصرف لوازم خانگی و لوازم برقی و لامپ‌های منزل مشخص می‌شود. طبق آمارهای دولتی، یک خانواده در قشر متوسط جامعه و با تعداد کم، با لوازم برقی (یک عدد یخچال، یک عدد تلویزیون و ۳ عدد لامپ کم مصرف) بیش از ۱۰۰ کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کند. همچنین متوسط مصرف برق یک خانه ۹۰ متری بیش از ۱۷۰ کیلووات ساعت گزارش شده است.

۲- مصرف برق ماهانه یخچال چند وات است؟

ابعاد و اندازه، عاملی است که مصرف برق یخچال و فریزر یا یخچال ساید بای ساید را مشخص می‌‌کند. یخچال‌های با ابعاد متوسط معمولا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات‌ساعت، یخچال‌های و فریزرهای جدا از هم بین ۱۷۰ تا ۳۶۰ کیلووات‌ساعت و یخچال‌های ساید بای سایت بین ۲۵۰ تا ۴۷۰ کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کنند.

۳- مصرف برق ماهانه تلویزیون ال ای دی چقدر است؟

تلویزیون‌های ال ای دی بر اساس ابعادی که دارند، مصرف برق آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. مصرف برق هرکدام از تلویزیون‌های ال ای دی به شرح زیر است:

  • ۳۰ کیلووات‌ساعت کمترین و ۵۰ کیلووات‌ساعت بیشترین مصرف برق در تلویزیون ۲۴ اینچ LED
  • ۳۰ کیلووات‌ساعت کمترین و ۶۰ کیلووات‌ساعت بیشترین مصرف برق در تلویزیون ۳۲ اینچ LED
  • ۷۰ کیلووات‌ساعت کمترین و ۹۰ کیلووات‌ساعت بیشترین مصرف برق در تلویزیون ۴۲ اینچ LED
  • ۹۰ کیلووات‌ساعت کمترین و ۱۱۰ کیلووات‌ساعت بیشترین مصرف برق در تلویزیون ۵۰ اینچ LED

۴- مصرف برق ماهانه کامپیوتر بیشتر است یا تلویزیون؟

مصرف برق مانیتورهای کامپیوتر کمتر از انواع تلویزیون ال ای دی یا ال سی دی است (بالاترین حد مصرف ۳۰ و کمترین آن ۲۵) اما کامپیوتر مخصوص بازی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند. این درحالی است که بالاترین مصرف برق تلویزیون که برای تلویزیون ۵۰ اینچ LED است ۱۱۰ کیلووات ساعت است.

۶- میزان مصرف برق ماهانه چرخ خیاطی صنعتی چقدر است؟

چرخ‌ خیاطی‌های معمولی حدود ۷۰ الی ۸۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند. اما کارایی چرخ خیاطی‌های صنعتی برای دوخت‌های سنگین است که نسبت به چرخ خیاطی‌های خانگی برق بیشتری مصرف می‌کنند. زیرا موتورهای پر سرعتی دارند و دارای چراغ‌های روشنایی هستند.

6- مصرف برق لوازم خانگی چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان مصرف برق لوازم برقی همان توان مصرفی دستگاه یا وات آن است. اما با ضرب ولتاژ در جریان (W = V x I) می‌توان وات مورد نیاز برای هر دستگاه را بدست آورد. همچنین با ضرب عدد به دست آمده در تعداد ساعات روز یعنی 24 ساعت و تعداد روزهای ماه یعنی 30 روز، می‌توان مصرف برق ماهانه یک وسیله الکتریکی را پیدا کرد.

سخن پایانی

دانستن توان مصرفی وسایل برقی، به ما کمک می‌کند تا میزان مصرف برق آن‌ها را تشخیص دهیم و در صورت نیاز، در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله به شما کمک کرده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منابع:

دیدگاه های کاربران

5 دیدگاه ثبت شده است . در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید

  • باسلام و خسته نباشید
    ممنون از اطلاع رسانی خوب شما
    استفاده از وسایل پر مصرف مثل ماشین لباسشویی و… در غیر ساعات پیک، میتونه یکی دیگه از راه های پایین آوردن مصرف برق باشه.

  • با این مصرفی که کارشناسان شما فرمودن بجای یخچال از یخدان چوب پنبه ای و بجای کولر از باد بزن دستی استفاده کنیم شاید اینجوری به عراق و سوریه و ترکیه وغیره جان فدایی کرده باشیم

    • سلام و وقت بخیر
      این مطلب صرفاً جهت آموزش و آشنایی با میزان مصرف برق وسایل متداول خانگی است و آرتا الکتریک رابطه‌ای با شرکت برق ندارد.

  • بنام خدا. کمال تشکر وسپاسگذاری رادارم راهنماییتون عالیست بایدقدر نعمات خدا و زحمات هموطنان را در همه زمینه هابدانیم تا خداوند نعمتش را افزون کند و ما را شکرگذار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.