رینگ لایت چیست؟

تاریخ انتشار:
1399/12/03
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
3 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
رینگ لایت چیست

احتمالاً شما هم این حلقه‌های نورانی را بارها دیده‌اید، در این مقاله ابتدا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که رینگ لایت چیست؟ سپس به نکات مهمی که در خرید آن باید در نظر گرفته شود، می‌پردازیم. انواع رینگ لایت یا حلقه‌های نور از یک حلقه با ابعاد مختلف که داخل آن لامپ‌های LED پر نور با طیف‌های رنگی مختلف پر شده است ساخته می‌شوند. این رینگ‌ها در زمینه‌های مختلف کاربرد دارند و افراد حرفه ای و آماتور از آن‌ها برای تهیه ویدیو و عکس‌های باکیفیت استفاده می‌کنند.

رینگ لایت‌ها در ابتدا بین عکاسان راه پیدا کرد اما امروزه و با توجه به فراگیری استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یویتوب، تیک تاک و… بیش از پیش محبوب شده‌اند.

نمونه‌های حرفه‌ای این حلقه‌ها دارای پیچ‌هایی برای تنظیم شدت روشنایی و تغییر رنگ نور دارند. معمولاً رینگ‌ها بر روی یک پایه قرار داده می‌شوند، یک نور یکنواخت به سوژه می‌تابانند و سایه‌های اضافی را حذف می‌کنند.

چه افرادی نیاز به خرید رینگ لایت دارند!؟

بزرگترین مشکل عکاسان و سازندگان حرفه‌ای ویدیو، نورپردازی و حذف سایه های اضافی تصویر است. عکاسان برای حل این مشکل مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف و ناچار به استفاده از تجهیزات و متخصصین مختلفی برای رفع این مشکل هستند. اما آماتورها و افراد تازه کار که می‌خواهند با کمترین هزینه و بهترین کیفیت ممکن، تصاویر با کیفیتی را ثبت کنند، چه کاری باید انجام دهند؟

راه حل این مشکل، خرید رینگ لایت است. حلقه نور یک ابزار ارزان قیمت در مقایسه با سایر تجهیزات حرفه‌ای نورپردازی است. همچنین کار کردن با آنها برای کاربران معمولی که تخصص چندانی ندارند، بسیار آسان است.

این وسیله به سادگی روی گوشی موبایل و یا دوربین عکاسی نصب شده و در ضبط تصاویر با فاصله کم عالی عمل می‌کند. این حلقه‌ها، نور را دایره‌ای به سوژه می‌تابانند و باعث حذف سایه‌ها و ایجاد انعکاس زیبایی از نور حلقوی در چشمان سوژه می‌گردند.

یوتیوبرها، اینستاگرامرها، اینفلوئنسرها، آرایشگران و عکاسان زیادی در ساخت ویدیو از این وسیله کاربردی استفاده می‌کنند. همچنین بسیاری از آرایشگران و گریمورها در نورپردازی از رینگ استفاده می‌کنند. زیرا باعث حذف سایه‌ها و وضوح بیشتر زمینه کار انجام شده در چهره فرد مورد نظر می‌شود.

بیشترین کاربرد رینگ لایت‌ها امروزه در ساختن ویدیوهای آموزشی توسط اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی است که به سادگی و با کمترین تجهیزات، ویدیوهای باکیفیتی ساخته و منتشر می‌کنند.

رینگ لایت را برای چه کارهایی می‌توانم استفاده کنم؟

رینگ لایت یک ابزار ارزان و پرکاربرد است که آسان‌ترین روش برای نورپردازی است. از این ابزار برای عکاسی ماکرو، محصول، مدیلینگ، نورپردازی در سالن‌های آرایشی، دندانپزشکی، فیلم‌برداری آموزشی و موارد بیشمار دیگری استفاده می‌شود.

در خرید رینگ لایت به چه مواردی باید توجه شود؟

با توجه به تنوع بالای این ابزار محبوب، ممکن است در هنگام خرید سردرگم شوید. رینگ لایت خوب باید قابلیت تنظیم شدت نور و رنگ نور داشته باشد. مدل‌های بهتر، همراه با کیف و سه‌پایه هستند و یک ریموت همراه دارند.

رینگ لایت سلفی
رینگ لایت سلفی

کدام مدل رینگ لایت برای شما مناسب است؟

رینگ لایت‌ها در مدلها و کیفیت‌های مختلف از نظر میزان نور، طیف رنگی و سایز ارائه شده‌اند و انتخاب آنها باید بر اساس نوع کاربردی که مد نظر است، باشد. 

1- رینگ لایت گوشی 

رینگهای گوشی ابعاد کوچکی دارند و همانطور که از نام آنها مشخص است، بر روی گوشی نصب می‌شوند. این مدل در قسمت بالایی گوشی قرار می‌گیرند و در اطراف دوربین گوشی نور یکدستی ایجاد می‌کنند. حلقه‌های گوشی مناسب برای عکاسی پرتره، سلفی و فیلمبرداری از نزدیک هستند. 

2- رینگ لایت آرایشی

رینگ آرایشی معمولا نور نزدیک به نور طبیعی و درجه کلوین بین 5000 تا 5500 و نزدیک به نور طبیعی روز و در ابعاد و اندازه ها و شدت نورهای مختلفی ساخته شده‌اند. آرایشگران از رینگ لایت به دو دلیل استفاده می‌کنند. در حالت اول و در زمان آرایش و یا گریم با بهره بردن از نور این رینگ‌ها، تسلط بهتری برای کار بر روی افراد پیدا می‌کنند. در حالت دوم و پس از پایان کار در عکاسی از سوژه، از حلقه‌های نورانی استفاده می‌کنند.

3- رینگ لایت عکاسی

عکاسان حرفه‌ای از حلقه‌های نور در عکاسی ماکرو، پرتره و مدلینگ استفاده می‌کنند. این نوع نورپردازی خاص به دلیل تاباندن نوری صاف و بدون پرش و یکنواخت به سوژه، محبوب است. رینگ لایت عکاسی، جایگزین مناسبی برای فلاش مستقیم دوربین، که استفاده از آن به تخصص و تجربه زیادی نیاز دارد، است.

رینگ لایت خوب چه مشخصاتی دارد؟ 

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم رینگ لایت‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی عرضه شده‌اند. در نتیجه از نظر شدت نور و طیف رنگی نور تفاوت دارند. هنگام خرید رینگ لایت باید به این موارد توجه داشته باشید:

  1. اگر برای فیلمبرداری و یا عکاسی از فاصله های دورتر نیاز به خرید رینگ لایت دارید، ابعاد بزرگتر همراه با شدت نور بیشتری را انتخاب کنید. 
  2. برای فیلمبرداری از فاصله‌های کوتاه‌تر ابعاد کوچکتر و شدت نور کمتر مناسب است. 
  3. شدت نور در لایت باکس به تعداد لامپ LED که در آن به کار رفته است، بستگی دارد. هرچه تعداد آنها بیشتر باشد نور صاف‌تر و با کیفیت‌تری خواهیم داشت.
  4. طیف رنگ این حلقه‌ها نیز مهم است. این مورد توسط واحد کلوین اندازه گیری میشود. دمای رنگ رینگ لایت از 3200 کلوین ( نور زرد رنگ) تا 5500 کلوین (نزدیک به نور طبیعی خورشید)، متغیر است.
  5. نحوه قرارگیری رینگ لایت‌ها روی گوشی موبایل یا دوربین عکاسی بسیار حائز اهمیت است. بنا به کاربرد، رینگ‌ها میتوانند مستقیم بر روی گوشی، دوربین عکاسی و یا پایه قرار گیرد. بعضی از مدل‌های حرفه‌ای شامل آینه می‌شوند که در زمان ساخت ویدیو سلفی می‌توان خود را درون آن دید. بلاگرهای زیبایی از این مدل معمولاً خریداری می‌کنند.
  6. بعضی از مدلهای موجود در بازار برای روشن شدن نیاز به وصل شدن مستقیم به برق دارند و بعضی نیز با باطری یا آداپتور کار می‌کنند. 
  7. همراه با بیشتر مدلها، یک ریموت کنترل است که باعث سهولت استفاده و ایجاد امکان تنظیم شدت نور و… می‌شود.

ساده‌ترین راه ساخت ویدیو اینستاگرام

اگر قصد ضبط ویدیو در خانه یا عکاسی برای اینستاگرام یا تیک تاک و یوتیوب داشته باشید، برای نورپردازی راه‌های مختلفی وجود دارد، اما یک راه ارزان و آسان استفاده از رینگ لایت است. رینگ لایتی باید استفاده شود که پایه آن قابل تنظیم و نصبش آسان باشد.

یک رینگ لایت خوب، کیفیت تصاویر ضبط شده را مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد و تاثیر زیادی در مقدار فروش و فالور دارد.

آموزش ساخت رینگ لایت در خانه

ساخت رینگ لایت در خانه نیاز به تعدادی LED، منبع تغذیه مناسب، یک قاب دایره‌ای، مقداری سیم برق و لحیم کاری و ابزاری جهت بریدن و سوراخ کردن دارید. در مقالات بعدی روش ساخت رینگها در خانه را آموزش خواهیم داد.

از کجا رینگ لایت بخرم؟

برای خرید رینگ لایت می‌توانید به بسیاری از مراکز خرید در سطح شهر مراجعه کنید. اما یک راه بهتر و آسان خرید از آرتا الکتریک، با اطمینان از کمترین قیمت بازار، است.

در خرید رینگ لایت در ابتدا تحقیق کنید که چه مدلی با توجه به کاری که می‌خواهید انجام دهید، مناسب است، سپس اقدام به خرید کنید. قطر رینگ لایت، توان و مقدار روشنایی آن، آینه‌، هولدر گوشی، کیف، ریموت کنترل، پایه و شارژر مواردی هستند که حتماً باید قبل از خرید درباره آن‌ها تحقیق کنید.

دیدگاه های کاربران

2 دیدگاه ثبت شده است . در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.