راهنمای کامل و کاربردی خرید دستگاه ضربان سنج قلب

تاریخ انتشار:
1401/10/14
نویسنده:
مائده قنبری
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای کامل و کاربردی خرید دستگاه ضربان سنج قلب

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در طول روز انجام داد، سنجش ضربان قلب است. دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کنند. این دستگاه‌های تخصصی در زمینه پزشکی کمک بسیاری به افراد خواهند کرد تا تعداد ضربان قلب خود را بدانند. امروزه دستگاه‌های ضربان قلب بسیار پیشرفته هستند و افراد بسیاری می‌توانند به‌راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند. به دلیل هزینه مقرون‌به‌صرفه و استفاده راحت از این دستگاه‌ها تقاضا برای خرید آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

کاربران اصلی این دستگاه‌ها افرادی هستند که بیماری قلبی دارند، البته افراد سالم هم امکان استفاده از این دستگاه را دارند. این افراد می‌توانند از این طریق از سلامت قلب خودآگاهی پیدا کنند. در این مطلب شما را با دستگاه ضربان سنج و انواع آن و هر آنچه که باید موقع خرید بدانید، آشنا می‌کنیم.

دستگاه ضربان سنج چیست؟

دستگاه ضربان سنج (Heart rate monitor) یا نمایشگر ضربان قلب، یکی از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی و وسیله‌ای بسیار کوچک است که فعالیت‌های قلب را در زمان انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی یا فعالیت‌های دیگر اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه به فرد اجازه می‌دهد که ضربان قلب را در زمان واقعی اندازه‌گیری یا نمایش دهد یا اطلاعات را ثبت کند و با دستگاه فشارسنج که میزان فشار خون را اندازه گیری می‌کند، متفاوت است. همچنین به دلیل تنوعی که این دستگاه‌ها دارند، برخی از آنها را روی مچ دست به‌صورت ساعت قرار می‌دهند تا از طریق سنسورهایی که در آنها تعبیه شده است میزان ضربان قلب را باتوجه‌به شدت و سرعت فعالیت‌های ورزشی بسنجند. دستگاه ضربان سنج پزشکی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و معمولاً با سیم است و دارای چندین حسگر است که این حسگرها بسیار دقیق هستند.

این دستگاه در تنوع‌های مختلفی برای استفاده شخصی یا استفاده در مراکز درمانی توسط شرکت‌های مختلف با برندهای متفاوتی ارائه می‌شوند. بر همین اساس قیمت فروش آنها نیز متفاوت است و شما بر اساس کارایی مورد انتظار از دستگاه می‌توانید آنها را خریداری کرده و استفاده کنید.

چرا استفاده از دستگاه ضربان سنج مهم است؟

امروزه به دلیل اینکه افراد تحرک کافی ندارند و از غذاهای پرچرب و پرکالری استفاده می‌کنند، عملکرد قلب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. چربی‌های موجود در بدن ممکن است به عروق قلبی نفوذ کرده و در آنجا رسوب کنند. در نتیجه این امر سبب بروز مشکلات قلبی در افراد خواهد شد.

اولین مشخصه وجود مشکل در قلب عدم تنظیم ضربان آن است. ضربان قلب در اثر بسیاری از عوامل مختلف تغییر می‌کند و در برخی از موارد از ریتم عادی خود خارج می‌شود. انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی باعث می‌شود تا قلب برای خون‌رسانی و تأمین اکسیژن موردنیاز اندام‌ها کارایی بالاتری را از خود نشان دهد. در نتیجه این امر ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند ضربان قلب در محدوده نامتعادلی قرار می‌گیرد و اگر این مشکل برطرف نشود، ممکن است منجر به بروز حوادث ناگواری برای فرد شود. برای این منظور دستگاه ضربان سنج گزینه مناسبی جهت بررسی تعداد ضربان قلب است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های متنوعی تولید شده‌اند که تنها با قرارگیری آنها روی مچ دستتان و به‌صورت ساعت در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی میزان ضربان قلب شما را اندازه‌گیری می‌کنند. درصورتی‌که ضربان‌های غیرعادی و نامنظم در این دستگاه نشان داده شود بهتر است دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی ریتم نامنظم قلبتان مشخص شود.

نمایشگر ضربان قلب چگونه کار می‌کند؟

دستگاه ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب چگونه کار می‌کند؟

دستگاه اندازه‌گیری ضربان قلب از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت اول، فرستنده متصل به کمربندی که در اطراف قفسه سینه پوشیده شده و قسمت دوم، گیرنده‌ای که مانند ساعت روی مچ دست پوشیده می‌شود.

هم‌زمان با ضربان قلبتان، سیگنال الکتریکی از طریق عضله قلب منتقل شده تا منقبض شود. چنین فعالیت الکتریکی از طریق پوست قابل تشخیص است. قسمت فرستنده این دستگاه بر روی پوست اطراف ناحیه‌ای که قلب می‌زند، قرار گرفته و این سیگنال را می‌گیرد. سپس فرستنده سیگنال الکترومغناطیسی که حاوی داده‌های ضربان قلب است را به گیرنده مچ می‌فرستد که ضربان قلب را نشان می‌دهد.

دستگاه‌های سنجش ضربان قلب ساده ممکن است فقط در یک‌زمان مشخص ضربان قلب را به شما نشان دهند. علاوه بر اینکه مانیتورها به‌صورت دقیق در دسترس بوده و ضربان قلب را نشان می‌دهند، می‌توانند تنظیم شوند تا زمان را ضبط کنند و میانگین و حداکثر ضربان قلب را برای یک دوره تمرین محاسبه کنند و هنگامی که یک دونده به ضربان قلب از پیش تعیین شده یا بیش از حد می‌رسد، می‌تواند زنگ هشدار را به صدا درآورد.

این دستگاه به‌وسیله یک منبع نور LED و یک سنسور نور LED ضربان قلب شما را در هر دقیقه اندازه‌گیری می‌کند. همچنین نوری که از طریق پوست شما تابانده می‌شود و حسگر میزان نوری را که به عقب بازتاب می‌شود، نیز اندازه‌گیری می‌کند.

نمایشگر ضربان قلب در مورد سلامتی عمومی شما چه می‌گوید؟

بهتر است ضربان قلبتان را بدانید، چون این کار به شما کمک می‌کند که بدانید سلامت شما در چه حدی است؟ چقدر باید ورزش کنید؟ اکثر اوقات پزشکان نمی‌گویند فقط ضربان قلبتان را ردیابی کنید، بلکه آنچه را که می‌خورید، می‌نوشید و میزان استراحتتان بعد از انجام هرگونه فعالیت بدنی دراین‌رابطه موردنیاز است؛ بنابراین نمایشگر ضربان قلب می‌تواند ابزاری برای علاقه‌مند شدنتان به ورزش باشد، اما درهرصورت ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در قلبتان دستگاه پزشکی قابل کاشت مانند ضربان‌ساز دارید، قبل از استفاده از هرگونه دستگاه تلفن همراه بی‌سیم دستی یا پوشیدنی، با پزشک خود مشورت کنید و سپس برای جلوگیری از تداخل آن، کتابچه راهنمای ایمنی مدل دستگاه خود را بادقت بررسی کنید.

داده‌های این دستگاه ازجمله قرائت زبان ممکن است تحت شرایط محیطی، شرایط پوستی، فعالیت انجام شده هنگام استفاده و پوشیدن دستگاه، تنظیمات دستگاه، پیکربندی، اطلاعات ارائه شده توسط کاربر، قرارگیری سنسور بر روی بدن و سایر تعاملات تغییر کند.

ضربان سنج مخصوص بیمارستان

نمایشگر ضربان قلب چه چیزی را به شما نمی‌گوید؟

دستگاه ضربان سنج نمی‌تواند به شما بگوید که برای انجام هرگونه فعالیت بدنی آماده هستید یا خیر. تنها پزشکتان می‌تواند سلامت بدنی‌تان را ارزیابی کند و شما را در برنامه‌ریزی یک برنامه ورزشی کمک کند. بااینکه این سنسورها می‌توانند ابزاری مفید برای ایجاد انگیزه در شما و ردیابی شدت ورزش باشند اما آنها دستگاه‌های پزشکی نیستند و برای درمان، پیشگیری و.. بکار نمی‌روند.

نمایشگر ضربان قلب چه معایبی دارد؟

زمانی که برای مدت طولانی از دستگاه ضربان سنج استفاده می‌کنید دمای آن افزایش میاید؛ بنابراین تماس طولانی‌مدت پوستتان با این دستگاه گرم، باعث ایجاد ناراحتی پوستی یا قرمزی یا سوختگی درجه پایین می‌شود. اگر دستگاه در اثر لمس گرم شود، استفاده از آن را قطع کنید و همه برنامه‌ها را ببندید یا دستگاه را خاموش کنید تا خنک شود.

همیشه مطمئن شوید که دستگاه تهویه و جریان هوای کافی دارد. پوشاندن دستگاه به‌وسیله رختخواب، بدن، لباس ضخیم یا هر ماده دیگری که به طور قابل‌توجهی بر جریان هوا تأثیر می‌گذارد، ممکن است بر عملکرد دستگاه تأثیر گذاشته و احتمال آتش‌سوزی یا انفجار را ایجاد کند که می‌تواند منجر به صدمات جدی بدن یا آسیب رسیدن به شما شود.

بررسی انواع ضربان سنج قلب

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، دستگاه‌های ضربان سنج در انواع متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند تا مردم به‌راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند. نوع پیشرفته دستگاه‌های ضربان سنج در مراکز پزشکی و درمانی به کار می‌روند تا بدون هیچ خطا و اشتباهی تعداد ضربان قلب را در بیماران نشان دهند.

علاوه بر این نوع از دستگاه‌های سنجش ضربان قلب نوع دیگری از دستگاه‌های ساده‌تر نیز وجود دارد که دور سینه یا روی مچ دست افراد قرار می‌گیرند و هرکدام از آنها با اجزایی که در خود دارند ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کنند. در ادامه انواع دستگاه ضربان سنج را از طریق اجزایشان بررسی می‌کنیم.

1- دستگاه نوار قلب

به دستگاه نوار قلب الکترودیام نیز می‌گویند. الکترودیام نوعی دستگاه تخصصی است که در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها وجود دارد و پزشکان از طریق آنها میزان ضربان دقیق قلب را اندازه‌گیری می‌کنند. به دلیل الکترودهایی که به دستگاه نوار قلب متصل شده است آنها را در قسمت‌های متفاوتی از قفسه سینه قرار می‌دهند تا میزان ضربان را به طور دقیق روی مانیتور نشان دهند. چنین تجهیزاتی به‌وسیله افراد متخصص و پزشکان حرفه‌ای استفاده می‌شود.

2- ضربان سنج سینه‌ای

این دستگاه شبیه دستگاه نوار قلب است. اما تفاوتی که دارد در امکان حمل آن به مدت دو روز همراه بیمار است. هنگامی که این دستگاه در دور کمر یا گردنتان قرار می‌گیرد و الکترودهای آن بر روی سینه‌تان نصب شده است میزان ضربان قلب را به‌صورت دقیق اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه با باتری کار می‌کند و امکان شارژ آن وجود دارد.

دستگاه ضربان سنج مچی

3- ضربان سنج مچی

دستگاه ضربان سنج مچی را هر فردی می‌تواند به‌راحتی استفاده کند. یعنی نیاز به آموزش‌های تخصصی در زمان استفاده از این لوازم نیست زیرا آنها به‌راحتی روی مچ قرار می‌گیرند تا در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی تعداد ضربان قلب را نشان دهند. این دستگاه‌ها خود در دو نوع زیر وجود دارند:

  1. ضربان سنج مچی همراه با سنسور سینه‌ای: همان‌طور که از نامشان مشخص است از طریق سنسورهای سینه‌ای الکترودها را به جریان خون می‌فرستند تا تعداد ضربان قلب را مشخص کنند. داده‌هایی که از این طریق به دست می‌آید روی مچ‌بند نشان داده می‌شود. این دستگاه بسیار دقیق بوده طوری که دقت نتایج آن با دستگاه‌های پزشکی تخصصی تقریباً برابر است.
  2. ضربان سنج مچی بدون سانسور سینه‌ای: این نوع دستگاه پالس‌ها از طریق سنسورهای نوری موجود روی‌بندی که در مچ بسته شده به بدن می‌فرستد و از این طریق تعداد ضربان قلب را روی مانیتور نمایش می‌دهند. در سال‌های اخیر تقاضا برای خرید آنها افزایش چشمگیری داشته است.

این دستگاه نسبت به دستگاه‌های دیگر دقت کمتری دارد و ممکن است خطا و اشتباه در آنها بیشتر باشد. قابلیت‌های دیگری که این دستگاه دارد شامل اندازه‌گیری میزان کالری ازدست‌رفته، امکان به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات، پخش موسیقی، امکان کنترل تلفن همراه، ارسال پیام، مشاهده برنامه‌های متفاوت، سیستم GPS و… می‌شود.

بررسی انواع ضربان سنج قلب

نکات مهم در هنگام استفاده از نمایشگر ضربان قلب

قبل از اینکه ضربان قلبتان را اندازه بگیرید، پلاستیک محافظ را از سنسور خارج کنید. ارقام ضربان قلب بسته به عواملی مانند شرایط محیطی، شرایط پوستی، فعالیت خاصی که هنگام استفاده یا پوشیدن دستگاه انجام می‌شود.

  • زمانی که نشسته‌اید و آرام هستید ضربان قلبتان را اندازه بگیرید.
  • در دماهای پایین عددی که ضربان قلبتان نشان می‌دهد ممکن است درست نباشد.
  • در هنگام اندازه‌گیری ضربان قلبتان، حرکت نکنید زیرا ممکن است ضربان قلبتان به طور نادرست ثبت شود.
  • کاربرانی که مچ دست نازکی دارند ممکن است اندازه‌گیری ضربان قلب را به‌صورت نادرست انجام دهند.
  • اگر عددی که ضربان قلبتان نشان می‌دهد با انتظار شما بسیار متفاوت است، ۳۰ دقیقه استراحت کنید و دوباره آن را اندازه بگیرید.
  • اندازه‌گیری‌ها با استفاده از مقادیر متوسط ​​محاسبه می‌شوند و ممکن است لازم باشد حداقل پنج بار تکرار شوند. در طول زمستان یا در هوای سرد، هنگام اندازه‌گیری ضربان قلب، خود را گرم نگه دارید.
  • قبل از اندازه‌گیری ضربان قلب، سیگارکشیدن یا مصرف الکل باعث می‌شود، ضربان قلبتان با ضربان قلب طبیعتی‌تان متفاوت باشد.
  • هنگام اندازه‌گیری ضربان قلب، صحبت نکنید، خمیازه یا نفس عمیق نکشید.
  • درصورتی‌که ضربان قلبتان بسیار زیاد یا کم است، ممکن است اندازه‌گیری‌ها درست نباشد.
  • اندازه‌گیری ضربان قلب برای نوزادان و کودکان نوپا ممکن است نادرست باشد.
  • دستگاه شما اسباب‌بازی کودکتان نیست. به آنها اجازه ندهید که با دستگاه ضربان سنج بازی کنند؛ زیرا ممکن است به خود و دیگران یا به دستگاه آسیب برسانند.
  • به چراغ‌های سنسور ضربان قلب به طور مستقیم نگاه نکنید. این کار ممکن است بینایی شما را مختل کند.
  • اگر دستگاه ضربان قلب به‌درستی کار نمی‌کند، موقعیت آن را روی مچ دست یا موقعیت انگشت خود را روی حسگر تنظیم کنید.
  • در صورت تمیز نبودن سنسور ضربان قلب، آن را پاک کنید و دوباره امتحان کنید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.