راهنمای کامل نورپردازی اتاق خواب کودک

تاریخ انتشار:
1400/10/01
نویسنده:
زهرا نعمتی یزدی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
راهنمای نورپردازی اتاق کودک

طبق نظر روانشناسان دکوراسیون، رنگ و نور اتاق کودک تاثیر بسیار زیادی در یادگیری، رفتار، خواب و حالت‌های او دارد. پس رنگ دکوراسیون، چیدمان وسایل و نورپردازی اتاق باید به گونه‌ای طراحی شود که کودک در حین بازی، احساس نشاط و خوشحالی و هنگام خواب آرامش داشته باشد. وسایل روشنایی و نوع نورپردازی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند فضای اتاق کودک را شاد و آرامش بخش کنند.

نورپردازی اتاق نوزاد
نورپردازی اتاق نوزاد

اصول نورپردازی اتاق کودک

قبل از نورپردازی و انتخاب نور اتاق کودک حتما با یک طراح نورپرداز مشورت کنید تا هنگام انتخاب رنگ نور و مقدار روشنایی یک انتخاب اصولی و صحیح داشته باشید. البته ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی چند اصول مهم در این باره بپردازیم تا بتوانید با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می‌شود تا حدودی نورپردازی استانداری را برای اتاق کودک خود فراهم کنید.

1- احترام به سلیقه و علاقه‌مندی کودک

اگر کودک شما به سنی رسیده است که می‌تواند برخی از اشیا را تشخیص دهد یا به بعضی از رنگ‌ها و شخصیت‌های کارتونی علاقه دارد، سلیقه و علاقه‌مندی او اولین مسئله‌ای است که باید به آن توجه کنید. زیرا این اتاق متعلق به کودک شماست و قرار است، چندین ساعت از شبانه روز خود را در آن وقت بگذراند. پس رنگ نور، لوستر اتاق کودک باید طبق میل و سلیقه کودک باشد نه فقط سلیقه پدر و مادر یا مد روز!

مثلا رنگ مورد علاقه بیشتر دختر بچه‌ها صورتی و یاسی است، به همین دلیل در نورپردازی اتاق آن‌ها باید از این رنگ‌ها استفاده شود. یا اینکه رنگ تجهیزاتی مثل لوستر کودک، دیوارکوب‌ها و چراغ‌ سقفی را می‌توان از رنگ مورد علاقه کودک انتخاب کرد.

2- استفاده از چند منبع نوری برای نور اتاق کودک

اگر می‌خواهید اتاق کودک شما پر نور و ایده آل باشد از چند منبع نوری مختلف استفاده کنید. زیرا هر قسمت از اتاق خواب مقدار روشنایی متفاوتی دارد. مثلا فضای بازی کودک در اتاق از تخت خواب باید پر نورتر باشد. به انتخاب چند منبع نوری برای نورپردازی اتاق کودک، ایجاد لایه‌های نوری می‌گویند. ایجاد لایه‌های نوری کمک می‎کند تا روشنایی اتاق کودک متناسب با هر ساعت از شبانه‌روز تامین شود.

به عنوان مثال علاوه بر چراغ و منبع نور معمول که اتاق را روشن می‌کند، یک منبع نور بالای تخت خواب، یک دیوارکوب لایت برای خواب و یک چراغ برای مطالعه نیز باید برای فرزند خود تهیه کنید. اگر می‌خواهید هزینه‌های جانبی برای خرید چراغ‌های روشنایی کاهش یابد، خرید چراغ خطی روکار یا چراغ خطی توکار؛ بهترین گزینه برای نورپردازی اتاق خواب کودک‌ است.

3- نورپردازی فضای بازی کودک

بازی‌ها و هیجانات باعث می‌شوند تا کودک بسیاری از مسائل را یاد بگیرد و رشد کند. پس نورپردازی فضای بازی کودک باید شاد و هیجان انگیز و مقدار روشنایی آن استاندارد باشد. رنگ نور فضای بازی کودک باید رنگی هیجان انگیز باشد، تا کودک هنگام بازی احساس خوشحالی به او دست دهد.

چراغ لوستر اتاق کودک و نوزاد
چراغ لوستر اتاق کودک و نوزاد

4- انتخاب بهترین رنگ لامپ برای اتاق خواب

قبل از خرید لامپ اتاق خواب کودک و انتخاب رنگ و نور چراغ‌ها باید به معماری و دکوراسیون اتاق توجه کرد، تا رنگ نور مکمل و هماهنگ با دیگر وسایل‌ اتاق باشد‌. رنگ سفید و زرد مرسوم‌ترین رنگ‌هایی هستند که به صورت ترکیبی یا جداگانه برای نورپردازی اتاق کودک استفاده می‌شوند. استفاده از چراغ‌های رنگی می‌تواند فضای اتاق کودک را شاد و هیجان انگیز کند، اما باید به این نکته هم توجه کرد که برخی از رنگ‌های تند و گرم ممکن است موجب اختلال در خواب کودک شود.

طبق روانشناسی رنگ‌ها، قرمز، نارنجی و دیگر رنگ‌های گرم باعث هیجان و تندی خلق و خو می‌شود، پس رنگ چراغ خواب کودک هرگز نباید از طیف رنگ‌های گرم باشد. اما در مقابل رنگ‌های سرد مثل سبز یا آبی رنگ‌هایی هستند که آرامش بخش بوده و باید رنگ چراغ خواب و لوستر کودک از طیف رنگ‌های سرد باشد. تا کودک هنگام خواب آرامش و تمرکز داشته باشد. خرید لامپ ال ای دی کم مصرف با رنگ‌های ملایم بهترین انتخاب برای نورپردازی اتاق خواب کودک است.

نورپردازی اتاق کودک
نورپردازی اتاق کودک

نورپردازی اتاق خواب کودک در روز

سعی کنید در روز پرده‌های اتاق کودک را کنار بزنید و تا اندازه زیادی برای نورپردازی اتاق کودک از نور خورشید کمک بگیرید. نور نامناسب اتاق کودک در آینده، آسیب‌های جبران ناپذیر چشمی را به همراه خواهد داشت. پس تنها نمی‌توان برای نورپردازی اتاق کودک به نور خورشید نیز اکتفا کرد. به‌خصوص اگر اتاق فرزند شما متراژ زیادی داشته باشد، با کنار زدن پرده‌ها تنها یک طرف از اتاق دارای نور خواهد بود. در نظر داشته باشید که طرف دیگر اتاق را با لامپ‌ و لوستر اتاق خواب مناسب نورانی کنید. ترکیب دو نور لامپ و نور خورشید هر دو می‌تواند به نورپردازی بهتر و مناسب چشم کودک کمک کند. همچنین خورشید دارای ویتامین دی است که استفاده از آن برای نورپردازی اتاق فرزندتان می‌تواند نیاز بدن کودک را به ویتامین دی نیز تامین کند. با ترکیبی از نور خورشید و لامپ برای اتاق کودک، می‌توانید با یک تیر دونشان بزنید!

چراغ مطالعه کودک
چراغ مطالعه کودک

نورپردازی اتاق خواب کودک در شب

برای نورپردازی اتاق خواب کودک در شب باید از تجهیزات روشنایی با نورهای ملایم استفاده کنید. خرید چراغ خواب و چراغ مطالعه برای اتاق کودک می‌تواند انتخاب‌های خوبی باشد که در ادامه ببشتر درباره اهمیت آن‌ها صحبت کرده‌ایم. اما اگر اتاق کودک شما متراژ کمی دارد و می‌خواهید تنها با استفاده از لوستر یا چراغ سقفی اتاق کودکتان را نورپردازی کنید، پیشنهاد ما به شما لامپ یا لوستر دیمردار است. با کلید دیمر می‌توانید نور اتاق را متناسب نیاز چشم کودک و میزان روشنایی مورد نیاز در شبانه‌روز تنظیم کنید.

1- استفاده از چراغ خواب

همانطور که می‌دانید بدن هنگام خواب شب باید در یک فضای تاریک یا کم نور باشد، زیرا زمانی که اتاق خواب پر نور باشد مغز نمی‌تواند دستور ترشح ملاتونین را بدهد. در صورتی که میزان ملاتونین در بدن کم باشد، فرد دچار بی‌خوابی، بی‌حوصلگی، پرخاشگری و افسردگی می‌شود.

اما اکثر کودکان از تاریکی تا حدودی وحشت دارند و تصور می‌کنند موجودات خیالی در تاریکی حضور دارند. زمانی که یک چراغ خواب زمان‌دار یا کم نور در اتاق کودک وجود داشته باشد، ترس و وحشت او کاهش پیدا می‌کند و دچار معضلاتی مثل بی‌خوابی و پرخاشگری نمی‌شود. از سوی دیگر نوزادان و کودکان زیر سه سال معمولا در طول شب برای تغذیه و تعویض پوشک از خواب بیدار می‌شوند، یک آباژور و چراغ خواب کم نور کار مادر را قطعا راحت‌تر می‌کند.

چراغ خواب اتاق کودک
چراغ خواب اتاق کودک

2- استفاده از چراغ مطالعه

اگر هنگام مطالعه مقدار روشنایی کم باشد فرد دچار درد کره چشم، سردرد و خشکی چشم می‌شود. کودک یا نوجوان زمان مطالعه و انجام تکالیف به نور بیشتری نیاز دارد. برای اینکه فرزند شما بتواند بهتر و دقیق‌تر ببیند و چشم او خسته نشود، خرید چراغ‌های مطالعه با رنگ نور استاندارد و اصولی کمک می‌کنند تا چشم کودک هنگام مطالعه آسیب نبیند و تمرکز بیشتری داشته باشد.

چراغ مطالعه و نورپردازی اتاق کودک
چراغ مطالعه و نورپردازی اتاق کودک

برای نورپردازی اتاق کودک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  1. برای نورپردازی اتاق کمی خلاقیت داشته باشید. مثلا تمام کودکان به ماه و ستاره‌ها علاقه‌مند هستند. می‌توانید با استفاده از چراغ‌هایی که شکل ماه و ستاره هستند سقف یا دیوار اتاق را تزئین کنید.
  2. کلیه تجهیزات و وسایلی که برای نور اتاق کودک استفاده می‌شود، مثل چراغ خواب، دیوارکوب و لوستر کودک باید از نوع بی‌خطر و کاملا استاندارد باشد.
  3. چراغ‌ها و لوازم روشنایی باید در برابر ضربه ایمن و نشکن باشد. همچنین به دلیل کنجکاوی کودکان، سیم‌ برق باید کاملا پنهان و غیر قابل دسترس باشند.
  4. کیفیت رنگ نور و مقدار روشنایی باید مناسب و استاندارد باشد و به اصطلاح چشم را نزند. چون برخی از نورهای خیره کننده و غیر استاندارد باعث آسیب به چشم کودک می‌شوند. خرید لامپ هالوژن، این مشکل را در نورپردازی کودک برطرف می‌کند.
  5. نور اتاق کودک نباید مستقیم و درخشان باشد، به همین دلیل پرده اتاق باید متحرک بوده تا در صورت لزوم جمع شده و نور خورشید به اتاق بتابد و با نور چراغ و لوستر کودک ترکیب شود.
  6. استفاده از چراغ و لوستر بزرگ و آویزانی در اتاق کودک خطرناک است. برای نورپردازی اتاق کودک حتما از تجهیزات توکار و دیوارکوب استفاده کنید.
  7. مقدار روشنایی، تعداد چراغ و لوستر کودک باید با توجه به ابعاد اتاق انتخاب و خریداری شود. استفاده از چند وسیله روشنایی مختلف در اتاق کوچک اصلا جالب نیست.
  8. استفاده از چراغ‌هایی که طیف رنگی مختلفی دارند و مدام خاموش و روشن می‌شوند، آرامش و تمرکز کودک را بهم می‌ریزند. پس هرگز از آن‌ها برای نورپردازی اتاق کودک استفاده نکنید.
  9. تزیین اتاق کودک با ریسه ال ای دی در شب، بدون چشمک زدن، درصورتی‌که دیمر داشته باشد و بتوان نور آن را تنظیم کرد؛ کودکان را به وجد می‌آورد.
  10. برای تهیه و خرید تجهیزات نورپردازی اتاق کودک حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. 
ریسه نورپردازی اتاق کودک
ریسه نورپردازی اتاق کودک

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.