راهنمای کامل خرید لامپ ال ای دی LED

تاریخ انتشار:
1400/07/04
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای خرید لامپ ال ای دی LED

روشنایی، یکی از مسائلی است که امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. از گذشته تاکنون، راه‌های زیادی برای روشن کردن منازل ارائه شده است که اکثر آن‌ها بعد از مدتی از رده خارج شده و مورد استفاده قرار نگرفتند. متخصصان در دنیای امروزی به دنبال یافتن ساختاری هستند که بتوانند با استفاده از کمترین انرژی ممکن، روشنایی مناسب محیطی خاص را فراهم کنند.

امروزه یکی از مهم‌ترین وسایل هر خانه، ابزار و وسایل روشنایی است که وجود لامپ در همه‌ی آن‌ها ضروری‌ست. اگر برای خرید لامپ به بازار رفته باشید، حتما به انواع مختلفی از لامپ‌ها برخورده‌اید که هر یک آن‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. اما یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین تکنولوژی‌هایی که در لامپ‌ها به کار می‌رود، ال ای دی است.

احتمالا همه‌ی شما تا به حال نام لامپ ال ای دی را شنیده‌اید و بسیاری از شما آن را به خوبی می‌شناسید. ما امروز می‌خواهیم یک راهنمای کامل برای خرید لامپ‌های ال ای دی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

لامپ ال ای دی LED

زمانی که صحبت از روشنایی به صرفه و باکیفیت منازل، اداره‌ها و مکان‌های عمومی می‌شود، لامپ‌های ال ای دی می‌توانند حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند. این دسته از لامپ‌ها، به دلیل پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، روزانه در حال بهبود بوده و عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند. 

نام این دسته از لامپ‌ها از عبارت light emitting diode گرفته شده است که به معنای دیود ساطع کننده‌ی نور می‌باشد. بازدهی این لامپ‌ها حدود ۹۰ درصد بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای بوده و نور بهتر و باکیفیت‌تری نیز تولید می‌کنند. لامپ‌های ال ای دی نوعی منبع نور نیمه هادی هستند که از ترکیب دو نیمه هادی دیگر به وجود می‌آیند.

عملکرد این دسته از لامپ‌ها نیز با سایرین متفاوت است. بر خلاف بقیه‌ی لامپ‌ها که انرژی دریافتی را ابتدا به گرما و سپس به نور تبدیل می‌کنند، لامپ‌های ال ای دی انرژی دریافت شده را مستقیما به نور تبدیل می‌کنند. این موضوع باعث افزایش بازدهی آن‌ها می‌شود.

مزایای لامپ ال ای دی LED

در ابتدا می‌خواهیم به برخی از مزایای لامپ های ال ای دی اشاره کنیم که شاید از آن‌ها آگاهی نداشته باشید. 

  • کارایی: در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای معمولی، لامپ‌های ال ای دی بیشتر عمر می‌کنند و روشنایی آن‌ها نیز دوام بیشتری دارد. همچنین بازدهی و کارآمدی آن‌ها حدود ۵ برابر بیشتر از لامپ‌های دیگر است. لامپ های LED معمولاً بین 2 تا 10 وات برق مصرف می‌کنند.
  • نوردهی و روشنایی: به طور کلی روشنایی لامپ بر اساس واحدی با نام لومن بر وات اندازه‌گیری می‌شود که به آن بهره‌وری نوری می‌گویند. هرچه این مقدار بیشتر باشد، نوردهی لامپ مورد نظر بیشتر است. لامپ‌های ال ای دی موجود در کشور ما دارای بهره‌وری نوری مناسبی هستند.
  • قیمت: برخلاف تصور افراد مختلف، این لامپ‌ها با قابلیت‌ها و مزایایی که دارند، دارای قیمت مناسبی نیز هستند.
  • طراحی: طراحی ساده و جمع و جور این لامپ‌ها، آن‌ها را به یکی از عناصر مهم در طراحی فضاهای مختلف تبدیل کرده است. سادگی و زیبایی این لامپ‌ها استفاده از آن‌ها را در محیط‌های مختلف امکان‌پذیر کرده است.
  • مصرف به صرفه‌ی انرژی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لامپ ال ای دی، تبدیل مستقیم انرژی به نور و هدر ندادن آن به صورت گرما است.
  • فاقد جیوه و مواد مضر: تکنولوژی به کار رفته در ساختار لامپ‌ها ال ای دی، باعث شده است که نیازی به استفاده از جیوه نباشد.
  • نحوه‌ی خراب شدن: یکی از تفاوت‌های لامپ های ال ای دی با سایر لامپ‌ها روند خراب شدن آن‌هاست. بیشتر لامپ‌ها به طور ناگهانی می‌سوزند در حالی این روند در لامپ‌های ال ای دی به آرامی رخ می‌دهد و کم کم دچار خرابی می‌شوند.
راهنمای خرید لامپ ال ای دی LED
راهنمای خرید لامپ ال ای دی LED

مقایسه انواع لامپ

همانطور که می‌دانید در دنیای امروزی لامپ‌های زیادی توسط متخصصان عرضه شده است. بسیاری از این لامپ‌ها به دلیل نداشتن کیفیت و نوردهی مناسب، از رده خارج شدند. اما در این میان، برخی از لامپ‌ها، همچنان در دنیای امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این قسمت می‌خواهیم ببینیم لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با سایر انواع لامپ، چه مزیت‌هایی دارد.

قابلیتال ای دی LEDفلورسنتهالوژنیرشته‌ای
بهره‌وریتا 80 درصد انرژی کمتری نسبت به رشته‌ای مصرف می‌کندتا 75 درصد انرژی کمتری نسبت به رشته‌ای مصرف می‌کندتا 30 درصد انرژی کمتری نسبت به رشته‌ای مصرف می‌کند90 درصد انرژی به عنوان گرما هدر می‌رود
میانگین طول عمر (ساعت)۵۰۰۰۰۱۰۰۰۰۱۰۰۰۱۰۰۰
هزینهکممتوسط – کممتوسطزیاد
خروجی نور (وات/800 لومن)۸-۶ وات۱۵-۱۳ وات۴۵ وات۶۰ وات
دمای رنگبر اساس محصول متفاوت استمحدوده گرم (3000K) تا سرد (6000K)محدوده گرم (2700K) تا سرد (5500K)گرم (2700K)
جهت گیریمسستقیمچندجهتهچندجهتهچندجهته

خرید لامپ ال ای دی LED

زمانی که می‌خواهید لامپی را برای منزل یا اداره‌ی خود تهیه کنید، باید به نکاتی توجه کنید که شاید در نگاه اول اهمیتی نداشته باشند. به عنوان مثال طول عمر و میزان روشنایی لامپ برای هر فردی مهم است. اما به طور کلی برای خرید یک لامپ باید به چه چیزهایی بپردازیم؟

کارایی لامپ‌های ال ای دی LED

کارایی مناسب، تنها یک کلمه‌ی معمولی نیست. کارایی یک لامپ، موضوعاتی مانند روشنایی، طول عمر و نحوه‌ی مصرف انرژی لامپ را در بر می‌گیرد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، لامپ های ال ای دی، در حدود ۵ برابر لامپ‌های رشته‌ای بازدهی دارند و مصرف انرژی آن‌ها بسیار پایین‌تر از لامپ‌های رشته‌ای است. طول عمر این لامپ‌ها حدود ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار ساعت است. اگر شما در ۳۶۵ روز سال و روزی ۶ ساعت این لامپ را روشن نگه دارید، می‌توانید تا ۲۰ سال از آن استفاده کنید!

نوردهی لامپ‌های ال ای دی

نوردهی لامپ‌ها، یکی از چیزهایی است که شما باید قبل از خرید هر لامپی، از آن آگاه باشید. بهره‌وری نوری، نامی است که به میزان نوردهی یک لامپ می‌دهند و با واحد لومن آن را اندازه‌گیری می‌کنند. هرچه این مقدار در لامپ بیشتر باشد، لامپ مد نظر شما نوردهی بیشتری خواهد داشت. البته شما باید با توجه به اندازه‌ی فضای خود، نوردهی لامپ را انتخاب کنید. به عنوان مثال استفاده از لامپ‌هایی با نوردهی بالا، برای فضاهایی مانند آشپزخانه یا راهرو، انتخاب مناسبی نیست. چرا که این فضاها به نور متوسطی احتیاج دارند و نور زیاد، می‌تواند باعث اذیت شدن چشم شود.

تعداد لامپ مورد نیاز

یکی دیگر از چیزهایی که باید در هنگام خرید لامپ ال ای دی، به آن توجه کنید، تعداد لامپ مورد نیازتان است. هر فضایی به تعداد خاصی از لامپ احتیاج دارند. بدیهی است که تعداد لامپ مورد نیاز برای فضای سرویس بهداشتی و حمام، کم‌تر از لامپ‌های لازم برای اتاق مطالعه است. استفاده‌ی بیش از اندازه یا کمتر از حد مناسب، علاوه بر این که ظاهر فضای منزل، اداره یا محیط تجاری شما را نامطلوب جلوه می‌دهد، بعد از مدتی باعث آزار چشم شما می‌شود. بنابراین انتخاب تعداد لامپ مناسب برای هر محیط، اهمیت زیادی دارد.

راهنمای خرید لامپ ال ای دی LED
راهنمای خرید لامپ ال ای دی LED

راهنمای خرید لامپ ال ای دی

بسیاری از ما ممکن است با گذشت زمان به لامپ‌های رشته‌ای اعتماد کرده باشیم و حال می‌خواهیم لامپ‌های ال ای دی را جایگزین لامپ‌های رشته‌ای خود بکنیم. برای این کا در ابتدا باید بدانیم به جای هر کدام از لامپ‌های رشته‌ای خود با توان مشخص، کدام لامپ ال ای دی مناسب‌تر است.

قبلا استفاده می‌کردید:می‌توانید جایگزین کنید:
لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات
لامپ رشته‌ای ۷۵ وات
لامپ رشته‌ای ۶۰ وات
لامپ رشته‌ای ۴۰ وات
لامپ ال ای دی ۲۳-۳۰ وات
لامپ ال ای دی ۱۸-۲۵ وات
لامپ ال ای دی ۱۳-۱۵ وات
لامپ ال ای دی ۹-۱۳ وات

موارد استفاده از لامپ‌ ال ای دی LED

یکی از سوال‌هایی که در ارتباط با لامپ‌های ال ای دی برای افراد مختلف پیش می‌آید این است که در کجا می‌توان از این لامپ‌ها استفاده کرد؟ مناسب‌ترین پاسخ به این سوال این است: همه جا! امروزه لامپ‌هایی با تکنولوژی ال ای دی، برای تمام قسمت‌های یک فضا تولید می‌شوند. از لوستر کلاسیک یا مدرن گرفته تا آباژورهای رومیزی، تکنولوژی ال ای دی برای همه‌ی این وسایل کاربرد دارد. 

یکی از مزیت‌های مهم لامپ‌های ال ای دی، جهت‌گیری و نحوه‌ی نوردهی عالی آن‌هاست. به همین دلیل می‌توانند برای مکان‌های مختلفی از جمله موارد زیر کاربرد داشته باشند:

  • چراغ های کار و مطالعه
  • روشنایی‌های مخفی در سقف
  • نور زیر کابینت
  • روشنایی راه پله و راهرو
  • روشنایی و لامپ‌های توکار
  • مکان‌هایی با دسترسی سخت (به دلیل عمر طولانی LED ها و نیاز کم به نگهداری)
  • نورپردازی‌های هنری

معایب لامپ ال ای دی LED

یکی از مسائلی که امروزه به عنوان یک عیب برای لامپ‌های ال ای دی از آن یاد می‌شود، هزینه‌ی اولیه نسبتا بالای آن‌هاست. این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای قیمت بالاتری دارند. اما به دلیل پایین بودن مصرف انرژی و بازدهی عالی آن‌ها، عملا هزینه‌ی پرداخت شده از طرف شما طی چند سال به شما باز می‌گردد.

لامپ SMD

یکی دیگر از لامپ‌هایی که همه‌ی ما نام آن را به وفور شنیده‌ایم، لامپ‌های SMD است. در این دسته از لامپ‌ها، از همان تکنولوژی ال ای دی بهره گرفته شده است. در ساختار این لامپ‌ها، دیودهای ال ای دی بر روی یک چیپست قرار گرفته اند و نور بیشتری را تولید می‌کنند. بهره بردن از تکنولوژی جدید SMD، این امکان را به شما می‌دهد تا در کنار قابلیت‌های دیگر لامپ‌های ال ای دی، تنوع نوری گسترده‌ای نیز در اختیار شما قرار بگیرد.

ساختار لامپ ال ای دی LED

لامپ‌های ال ای دی، مانند سایر لامپ‌ها دارای ساختار خاصی هستند. ساختار یک لامپ ال ای دی در بیشتر مواقع به صورت زیر است:

  • سرپیچ: در قسمت پایین این لامپ‌ها، سرپیچ آن‌ها قرار دارد که می‌توانند در انواع مختلفی از جمله E14، E27 و E40 باشد. این سرپیچ‌ها دارای اندازه‌های مختلفی هستند. 
  • پوسته یا پایه‌ی لامپ: در قسمت بالای هر لامپ، پوسته‌ی آن قرار دارد. این پوسته باید دارای انتقال حرارت بالایی باشد تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند و انرژی الکتریکی را به صورت گرما هدر ندهد.
  • درایور قدرت لامپ: قسمت بعدی، درایور قدرت است. این قسمت شامل یک برد است که قطعات اصلی که باعث روشن شدن لامپ می‌شود، بر روی آن قرار دارد. 
  • صفحه‌ی انتقال حرارتی
  • مدار ال ای دی: بردی که تکنولوژی ال ای دی بر روی آن پیاده می‌شود، همین مدار ال ای دی است که با توجه به میزان نوردهی مورد نیاز لامپ، اندازه‌ی خاصی دارد.
  • حباب لامپ: حباب لامپ‌های ال ای دی، معمولا از جنس پلی کربنات است.

بهترین برند لامپ ال ای دی

از آن جایی که لامپ، یکی از پرکاربردترین وسایل موجود در هر خانه است، برندهای بسیاری نیز به تولید به کالا پرداخته اند. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی برخی از این برندها و معرفی بهترین آن‌ها بپردازیم.

  • افراتاب: یکی از معروف‌ترین برندهای موجود در بازار در حوزه‌ی روشنایی، افراتاب است. این برند با تولید لامپ‌هایی با توان‌های مختلف و با کیفیت بالا، توانسته است به یکی از بهترین تولید کنندگان لامپ در کشور، تبدیل شود. این شرکت برای تولید لامپ‌های خود از تکنولوژی اس ام دی استفاده می‌کند.
  • نور: یکی دیگر از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید کننده‌ی لامپ و سایر وسایل الکتریکی است. این مجموعه با تولید انواع لامپ‌ها با تکنولوژی‌های مختلف، تنوع زیادی در محصولات خود ایجاد کرده است. 
  • دلتا: برند دلتا، یکی دیگر از مجموعه‌های فعال در حوزه‌ی تولید وسایل روشنایی از جمله لامپ ال ای دی است. محصولات این شرکت کیفیت بالایی دارند و دارای گارانتی ۱۲ ماهه دلتا هستند.

شما می‌توانید سایر برندهای خوش‌نام در حوزه‌ی تولید لامپ‌های ال ای دی را در مقاله‌ی “معرفی بهترین برندهای لامپ ال ای دی” مطالعه کنید.

سخن پایانی

استفاده از وسایل الکتریکی که مصرف انرژی پایینی داشته و بازدهی مناسبی دارند، یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید. مجموعه‌ی آرتا الکتریک با در نظر گرفتن نیازها و خواسته‌های شما عزیزان، وسایلی با بهترین کارایی و عملکرد را در اختیار شما قرار می‌دهد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.