راهنمای خرید کیف ابزار و جعبه ابزار

تاریخ انتشار:
1401/08/21
نویسنده:
مائده قنبری
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای خرید کیف ابزار و جعبه ابزار

جعبه یا کیف ابزار چیست؟ فرقی ندارد که بخواهیم شیری را که از آن آب می‌چکد، تعمیر کنیم، یا ماشین دچار مشکل شود، یا اینکه اصلاً کار صنعتی انجام دهیم که همواره نیاز به ابزارآلات داشته باشیم؛ نهایتاً نیاز به یک مجموعه ابزار داریم. با توجه به اینکه تعداد ابزارهای مورد نیاز برای کارهای مختلف، گسترده است، بنابراین باید به بهترین حالت آن‌ها را کنار هم و منظم نگهداری کنیم تا در هنگام نیاز وسیله‌ها را به آسانی پیدا کنیم و همگی کنار هم باشند. از طرفی با توجه به اینکه ابزارآلات قیمت گرانی دارند، نگهداری ایمن آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. در مقاله “راهنمای خرید کیف ابزار” از آرتا الکتریک، به بررسی نکاتی می‌پردازیم که هنگام خرید کیف ابزار باید به آن‌ها توجه کنید تا خرید خوبی داشته باشید.

راهنمای خرید جعبه ابزار

1- مواد و متریال بدنه

مواد زیادی در ساخت کیف ابزار بکار می‌رود؛ اما پارچه برزنت و نایلون را می‌توان از متداول‌ترین مواد و متریال بکار رفته در کیف ابزار دانست. همان‌طور که مشخص است هرچه مواد بکار رفته در این محصول بهتر باشد، دوام و طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود.

در ساخت جعبه ابزار اما، از فلز و پلاستیک استفاده می‌شود. فلز محکم‌تر است، اما وزن سنگینی دارد. در مقابل پلاستیک سبک است، ولی در مقابل ضربه مقاوم نیست و ممکن است با ضربه بکشند.

2- ساختار و استحکام

منظور از ساختار همان استحکام کیف ابزار است. داشتن ساختار محکم علاوه بر این که به دوام کیف و جعبه شما کمک می‌کند، از بیرون ریختن ابزار نیز جلوگیری می‌کند. برخی از سبک‌های کیف وجود دارد که دارای زبانه‌ای در قسمت بالایی هستند. این زبانه فلزی در داخل پارچه قرار گرفته که به کمک آن در هنگام کار می‌توان درب را باز نگه داشته و کار را سریع‌تر و راحت‌تر انجام داد.

3- ضدآب بودن

اگر بسیار با کیف ابزار سروکار دارید و یا اگر کیف ابزارتان را حتی برای مدت کوتاهی از منزل بیرون خواهید برد، از ضدآب بودن آن اطمینان حاصل کنید، چرا که استفاده از کیف ابزار ضدآب، خیال شما را از کارکردن در فضای باز راحت خواهد کرد. همچنین به کمک این کیف دیگر نگران ابزار گران‌قیمت و ارزشمند خود نخواهید بود.

4- زیپ‌ و قفل

یک کیف ابزار باید دارای زیپ‌هایی باشد که به‌اندازه خود کیف مقاوم هستند. زیپ‌های ارزان‌قیمت یا بی‌کیفیت به‌راحتی آسیب‌دیده و خراب می‌شوند. زیپ‌های بی‌کیفیت گزینه ضدآب بودن را نیز به‌راحتی زیر سؤال برده و آن را خراب می‌کند؛ بنابراین، به دنبال اتصال‌دهنده‌ای باشید که در مدت‌زمان همچنان مقاوم بماند. برای جعبه ابزار، بهتر است مدلی را انتخاب کنید که دارای قفل مناسب و محکم باشد.

5- جیب‌های کیف ابزار

تصمیم‌گیری در مورد تعداد جیب‌های کیف ابزار از آن چه که فکر می‌کنید مهم‌تر است. کیف ابزارها دارای تعداد و همچنین اندازه‌های مختلف جیب است. جیب موجود در برخی از کیف ابزارهای در بازار به‌اندازه‌ای بزرگ است که می‌توان یک دریل را در آن جا داد. نمونه‌های دیگری هم وجود دارد که جیب‌های کوچک‌تر، جیب‌های عمودی، افقی و … دارند.

6- بندهای کیف

زمانی که کیف پر از ابزاری را حمل می‌کنید، مطمئناً سنگینی وزن آن را بر روی شانه‌هایتان احساس خواهید کرد. انتخاب بندهایی گشاد و عریض وزن زیادی را که بر شانه‌های شما وارد می‌شود، کاهش داده و راحتی بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. نوعی از کیف ابزار نیز وجود دارد که دارای بندهایی جداشدنی هستند که ممکن است به کار شما بیاید.

7- دسته

اگر کیف ابزار شما به‌جای پایه‌های پلاستیکی دارای چرخ است، پس ممکن است دسته‌های کیف ابزار برای شما حائز اهمیت باشد. برخی از کیف‌های ابزار دارای دسته‌های جمع‌شونده‌ای هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید کیف را مانند چمدان بر روی زمین بکشید. علاوه بر این، ارتفاع بسیاری از این دسته‌ها را نیز برای راحتی بیشتر تنظیم کرد.

جعبه ابزار چیست

8- چرخ یا پایه

اهمیت چرخ‌ها، هنگام حمل جعبه‌های سنگین، به خصوص برای افراد فنی نمایان می‌گردد. تعدادی از کیف‌های ابزار به‌جای پایه‌های پلاستیکی سفت‌وسخت دارای چرخ‌ها هستند. به کمک این چرخ، حمل‌ونقل کیف به‌خصوص در زمانی که درون آن از وسایل سنگین پر شده است، آسان‌تر می‌شود. با استفاده از این کیف‌های چرخ‌دار دیگر لازم نیست وزن زیاد آن را بر روی پشت یا شانه خود حمل کرده و از درد کمر و شانه رنج ببرید.

9- تعداد جیب ‌های کیف ابزار

در هنگام خرید این محصول به تعداد جیب‌ها دقت کنید. کیف‌های ابزاری که دارای تعداد زیادی جیب و محفظه هستند به شما این امکان را می‌دهند که وسایل خود را جدا از هرگونه شکل و اندازه، به‌راحتی جا دهید. علاوه بر این، تعداد زیاد جیب‌ها به طور مؤثری در مرتب کردن وسایلتان بکار آمده و مدت‌زمان زیادی را که صرف پیداکردن پیچ‌گوشتی و یا آچار می‌کنید کاهش می‌دهد

10- سازماندهی

سازماندهی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین معنی که چیدمان درست آن می‌تواند به کاربر کمک زیادی بکند. به هنگام چیدن کیف و جعبه این نکته را مد نظر قرار دهید که وسایل و اشیا نوک‌تیز را در قسمتی بگذارید که در هنگام حمل آسیبی نبینید. حجیم‌ترین و سنگین‌ترین وسایلتان را در وسط و وسایل سبکتان را در کناره‌ها قرار دهید تا وزن به طور مساوی توزیع شود. جعبه مناسب باید دارای فضای بهینه‌ای باشد تا بتوان ابزارها را به خوبی سازماندهی کرد.

11- قیمت

جعبه‌ها و کیف‌های ابزار از لحاظ نوع، جنس و کاربرد متنوع هستند و دارای مشخصات ظاهری مختلفی هستند؛ بنابراین طبق مشخصات و کاربرد این محصولات، هرکدام قیمت مختلفی دارند. شما می‌توانید این محصولات را در جنس‌های مختلف و با قیمت‌های متفاوتی پیدا کنید. قیمت کیف مخصوص ابزار برزنتی ارزان‌تر از جعبه ابزار پلاستیکی و فلزی یا آلومینیومی است. شما باید نوع نیاز و بودجه خود را در نظر قرار دهید و مطابق با آن کیف مخصوص ابزارآلات را در مدل، جنس و کیفیت گوناگون خریداری کنید

اقلام داخل کیف ابزار

کیف ابزار با حجم کم، سبک و کیفیت بالای ابزارآلات یک وسیله ضروری برای منزل، محل کار و… است. اگر می‌خواهید خانه یا وسایل آن را بازسازی یا تعمیر کنید و خودتان دست‌به‌کار شوید، بدون شک به جعبه ابزار کامل صنعتی نیاز پیدا می‌کنید. یک جعبه ابزار همه‌کاره شامل ابزارآلات مختلفی است. ما در این مقاله از آرتا الکتریک به معرفی لوازم کیف ابزار صنعتی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کیف ابزار خانگی

جعبه ابزار خانگی

1- ابزار ضروری

  • انواع پیچ ‌گوشتی: پیچ‌گوشتی ابزاری برای باز و بسته کردن پیچ‌های مختلف است. از این ابزار خانگی می‌توانید برای باز و بسته کردن پیچ‌های شیرآلات و لوازم‌خانگی، تعمیر اتصالات و … استفاده کنید. پیچ‌گوشتی‌ها به‌صورت دو سو و چهارسو در بازار موجود هستند. وجود یک پیچ‌گوشتی دو سو و یک پیچ‌گوشتی چهارسو از جنس مرغوب در هر جعبه ابزاری ضروری است.
  • انواع انبر: انبرهای مختلفی برای انجام کارهای عمومی، صنعتی و تخصصی طراحی و تولید شده‌اند که شناخت درست هرکدام از آن‌ها به‌پیش برد سریع کار کمک بسیار زیادی می‌کند. انواع انبر، ابزارهای دستی پر کاربردی هستند و برای کارهای مختلفی از جمله باز و بسته کردن پیچ‌ومهره، قطع‌کردن، پیچاندن و نگه‌داشتن انواع سیم، تعمیرات و مصارف الکتریکی کاربرد دارند.
  • چسب برق و نوار تفلون: چسب برق همان‌طور که از نامش پیداست، برای چسباندن سیم‌های برق به یکدیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. نوار تفلون نیز برای آب‌بندی اتصالات مختلف کاربرد دارد. وجود چسب برق و نوار تفلون در مواقعی که به تعمیرکار دسترسی نداریم، بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین حتماً از آنها در خانه داشته باشید.
  • فازمتر: فازمتر به پیچ‌گوشتی شباهت زیادی دارد با این تفاوت که از آن برای وجود یا عدم وجود جریان الکتریکی استفاده می‌کنند.

2- ابزار کاربردی

  • چکش: چکش دستی جزو ضروری‌ترین ابزار دستی و البته پرکاربردترین آن‌ها در هر مکان و زمانی هستند. از کاربردهای این ابزار خانگی می‌توان به کوبش و ضربه‌زنی به قطعات، بیرون‌کشیدن میخ، اشاره کرد. برای کوچک‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین کارها از جمله نصب یک تابلو بر روی دیوار به چکش نیاز داریم. برای جعبه ابزار خانگی باید چکشی را انتخاب کنید که وزن و ابعاد مناسبی داشته باشد تا در هنگام استفاده سنگینی آن دست شما را اذیت نکند.
  • آچار فرانسه: آچار فرانسه یک آچار قابل تنظیم است و برای باز و بسته کردن انواع مهره‌ها و پیچ‌های چندضلعی از قبیل چهارگوش و شش‌گوش مناسب است.
  • متر: متر از جمله ابزارهای اندازه‌گیری است که خیلی جاها به کمک ما می‌آید. مثلاً هنگامی که قصد خرید پرده برای خانه‌مان را داریم، لازم است اندازه‌های دقیق پنجره‌ای را که قصد پرده زدن داریم، در اختیار داشته باشیم. مترهای فلزی، پارچه‌ای، پلاستیکی و دیجیتالی در بازار موجود هستند.
  • دریل: دریل انواع مختلفی دارد و در کارهای گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. دریل‌های ساده شارژی برای مصارف خانگی از بهترین نوع هستند. داشتن دریل در کیف ابزار خانگی در هنگام انجام کارهایی مانند سوراخ‌کردن دیوار، سوراخ‌کردن چوب و … به کار شما می‌آید.
  • کاتر: با استفاده از کاتر می‌توانید جاهایی که نیاز به برش دارید، کارتان را انجام دهید. از کاتر می‌توانید برای بریدن اشیای پلاستیکی یا حتی موکت استفاده کنید.
کیف ابزار صنعتی

کیف ابزار صنعتی

پیش از بررسی اقلام داخل این نوع، ذکر این نکته لازم است که یک سری وسایل در مدل صنعتی، با خانگی مشترک است. مانند پیچ گوشتی، چسب برق، چکش، کاتر، متر، دریل، فازمتر و چسب برق. اما برای کارهای صنعتی، این تجهیزات کافی نیستند و نیاز به اقلام بیشتری داریم.

1- انواع آچار

نوع دیگری از انواع آچارها، آچار یک سر تخت یک سر رینگی است که با دقت بالایی برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها به کار می‌رود. همچنین، آچار آلن در سایزهای مختلف برای پیچ‌های متفاوت ضروری است.

2- انبر

انبر ابزاری با دو اهرم و یک محور است که در انواع مختلفی ازجمله انبردست، سیم‌چین، دم‌باریک، کلاغی و … وجود دارند که هرکدام کاربردهای خاصی دارند. انبرها در کارهای مختلفی مثل لوله‌کشی و سیم‌کشی برای بریدن و لخت کردن سیم‌های برق و گرفتن وسایل مورداستفاده قرار می‌گیرند.

3- انبر قفلی

به‌جای انبر یا آچار فرانسه می‌توانید از انبر قفلی استفاده کنید، برای باز کردن پیچ‌های محکم و بیرون‌کشیدن میخ‌های خم‌شده انبر قفلی هم مناسب است. همچنین برای گرفتن قطعات و باز کردن پیچ‌هایی که سر آنها آسیب دیده است، بسیار کاربردی است. فاصلهٔ بین دو فک انبر را با استفاده از پیچی که در انتهای دستهٔ آن قرار دارد، می‌توان تغییر داد و سپس آن را قفل کرد.

4- تراز

تراز یک وسیله اندازه‌گیری است که افقی یا عمودی بودن سطوح را تشخیص می‌دهد. ترازها هم انواع مختلفی دارند، مثلاً تراز لیزری یک مدل معروف و پرفروش در بازار است. این ابزار دارای استوانه‌ای شیشه‌ای است که به طور ناکامل با مایعی پر شده است به‌گونه‌ای که حبابی در آن ایجاد می‌شود.

5- کاتر

کاتر عملکردی شبیه چاقو دارد و برای بریدن اجسام نازک مثل مقوا، پلاستیک، موکت و … به کار می‌رود و از دو قسمت اصلی تیغه و بدنه تشکیل می‌شود. تیغه متحرک است و بعد از استفاده می‌توان آن را به داخل جمع کرد، تیغه برخی کاترها قابل تعویض است و در صورت کندشدن جایگزین می‌شود، بدنه کاتر هم به‌صورت پلاستیکی یا فلزی وجود دارد.

6- گونیا

گونیا ابزاری است که برای خط‌کشی دقیق و اندازه‌گیری زاویه ۹۰ درجه و یا زوایای دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این وسیله اندازه‌گیری همانند دیگر ابزارآلات انواع گوناگونی دارد.

7- اره

مانند سایر ابزار آلات اره‌ها انواع مختلفی دارند و برای بریدن چوب، پلاستیک، فلز و … استفاده می‌شوند. دسته و تیغه اجزای اصلی اره را تشکیل می‌دهند. کاربرد اره و همین طور کیفیت برش آن تحت تأثیر درشت یا ریز بودن دندانه‌ها قرار دارد. دندانه‌های بزرگ برای کارهای نرم و دندانه‌های کوچک برای کارهای سفت و مقاوم استفاده می‌شود. برای کارهای صنعتی تخصصی به جای اره دستی از مدل برقی و شارژی استفاده می‌شود.

تجهیزات ضروری کیف ابزار صنعتی

8- دریل

دریل‌ها علاوه بر سوراخ‌کردن سطوح، به‌عنوان پیچ‌گوشتی برقی برای باز و بسته کردن اتصالات به کار می‌روند. دریل‌ها در دو نوع سیم‌دار و بدون سیم وجود دارند. مدل سیم‌دار (با سیم به برق وصل می‌شوند) نسبت به مدل بدون سیم (با باتری شارژ می‌شوند) قدرت بیشتری دارد. دریل‌های بدون سیم همه‌کاره هستند و استفاده راحت‌تری دارند و انتخاب بهتری برای تعمیرات تخصصی است.

9- فازمتر

فازمتر ابزاری برای تشخیص وجود یا عدم وجود ولتاژ الکتریکی است و انواع مختلفی دارند. مدل ساده و معمولی به شکل پیچ‌گوشتی تخت (دو سو) تولید می‌شود. داخل فازمتر یک لامپ کوچک و یک عدد مقاومت چند مگا اهمی وجود دارد، پس از اتصال با پریز برق در صورت وجود ولتاژ الکتریکی لامپ روشن می‌شود و در صورت نبود اختلاف پتانسیل الکتریکی، لامپ خاموش خواهد ماند.

10- چراغ ‌قوه

چراغ‌قوه‌ها در هنگام پریدن فیوز و قطع برق وسایلی ضروری هستند که در برطرف‌کردن قطعی برق شما را یاری می‌دهد. چراغ‌قوه در اشکال مختلفی طراحی شده‌اند تا بتوان به‌راحتی از آن‌ها استفاده کرد. چراغ قوه قوی یا هدلایت برای این نوع کیف ابزار، انتخاب مناسب‌تری است.

در پایان

ما در مقاله “راهنمای خرید کیف ابزار” سعی کردیم شما را با جعبه ابزار خانگی و ابزارهایی که باید در داخل آن وجود داشته باشد، آشنا کنیم. بهتر است بدانید که خرید ابزارآلات صنعتی برای یک جعبه ابزار خانگی توصیه نمی‌شود و کاری بیهوده و پرهزینه است. بهتر است این ابزارها را متناسب با کاری که قرار است انجام دهید، خریداری کنید تا از صرف هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری کرده باشید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.