تاریخچه و روش نورپردازی نمای ساختمان

تاریخ انتشار:
1399/12/03
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
تاریخچه و روش نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب و با استقبال مردم، طراحان، معماران و صاحبان بناها روبرو شده است. اگرچه پیش‌تر، نورپردازی نما عمدتاً برای بناهای تاریخی و یادبودها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه نورپردازی نمای ساختمان تجاری، هنری، هتل‌ها و حتی نورپردازی بنای ساختمان مسکونی بسیار متداول شده است. این موضوع تعجب‌آور نیست، زیرا این تکنیک تزئینی نه تنها بر ساختار ظاهری تاثیرگذار خواهد بود، بلکه به طور مؤثر نشانی از ساختار داخلی بنا نیز دارد. علاوه بر این، نور به خوبی باعث برجستگی و جلوه‌گری نمای ساختمان‌ها شده و حتی معایب یک بنای معماری را از دیدها پنهان خواهد کرد.

تاریخچه نورپردازی نمای ساختمان‌ها

نورپردازی نماها پس از جنگ جهانی اول در ایالات متحده پدید آمد. بروشور منتشر شده توسط جنرال الکتریک در سال 1930 باعث شور و هیجان زیادی بین معماران و صاحبان بناها شد و فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای ایجاد تغییر در شکل ظاهری ساختمان‌ها به وجود آورد. در آن زمان نورپردازی ساختمان‌های تجاری و مسکونی، منهتن را به شهری شگفت‌انگیز که سراسر غرق در چراغ‌های درخشان بود تبدیل کرد و باعث تولد جادویی از سبک امپرسیونیست شد. این ایده به سرعت متداول و همه گیر گشت. 

نورپردازی هنری در اروپا تحت تأثیر دو عامل یعنی مد و گسترش صنعت برق توسعه یافت. از سال ۱۹۶۹ مرحله جدیدی با تأسیس انجمن بین المللی طراحان نورپردازی آغاز شد. این مرحله با هدف تغییر نگرش مردم نسبت به طراحی نورپردازی نمای ساختمان مسکونی، تجاری و هنری صورت گرفت. امروزه، این انجمن به تعلیم متخصصانی می‌پردازد که آموزش‌های مربوط به نورپردازی را فرا می‌گیرند و به لطف تجربه عملی، قادر به برجسته کردن ویژگی‌های فردی هر ساختمان از طریق نورپردازی نمای آن‌ها هستند. در ادامه به برخی از ویژگی‌ها، اصول و روش‌های نورپردازی نمای ساختمان خواهیم پرداخت. 

نظریه مدرن در نورپردازی نمای ساختمان‌ها

نورپردازی نمای ساختمان شامل ۲ نکته اصلی یعنی کاربردی بودن و زیبایی شناختی است. جنبه زیبایی‌شناسی علاوه بر جذابیت ظاهری، مزایای عملی نیز دارد، زیرا نورپردازی باعث ایجاد یک تصویر به یاد ماندنی و جالب توجه خواهد شد. همچنین لازم است نوع، روش و تکنیک‌های نورپردازی را براساس مولفه‌هایی مانند منطقه جغرافیایی، کاربرد ساختمان (مسکونی، تجاری، هتل، تفریحی و…) و افرادی که با آن سر و کار خواهند داشت، مشخص نمایید. درواقع نوع ساختمان عامل اصلی در طراحی نورپردازی نمای آن است. به عنوان مثال برای بناهایی که نوع معماری آن‌ها و یا فضایی که در آن قرار گرفته‌اند، کم‌تر در کانون توجه قرار می‌گیرد، می‌توان از روش‌های نورپردازی عجیب و غریب و برجسته استفاده کرد و یا در نورپردازی ساختمان تجاری و اداری با نورپردازی دینامیک و پویا، آن بنا را حتی به یک نماد و نشانه در شهر تبدیل کرد. 

استفاده از نورپردازی مناسب در نمای هتل‌ها نیز در جلب شدن توجه افراد به آن هتل کمک شایان ذکری خواهد کرد. البته نورپردازی نمای ساختمان مسکونی در سال‌های اخیر به شدت رواج یافته و با استقبال مواجه شده است. زیرا نمای ساختمان‌های مسکونی نقش آشکاری در چشم‌انداز شهری دارند. شهری که چشم اندازهای زیبایی از ساختمان‌های مسکونی‌اش داشته باشد، همواره در خاطر شهروندان و گردشگران، تصویری زیبا باقی خواهد گذاشت و نورپردازی نما در این میان نقشی اساسی خواهد داشت. در ادامه سه مدل نورپردازی نمای ساختمان را به اختصار توضیح می‌دهیم:

فلودلایت

 تقریباً در ۸۰ درصد نورپردازی ساختمان‌ها به خصوص نورپردازی نمای ساختمان ارزان و اقتصادی، از نورهای فلودلایت استفاده می‌گردد. با استفاده از این نورپردازی می‌توانید نورها را بر روی محل مورد نظر هدایت و ثابت نمایید. از آنجا که شیشه نور زیادی را به خود جذب می‌کند، فلودلایت را بیشتر در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاکیدی accent

 این نوع نورپردازی به شما اجازه می‌دهد بدون اینکه کل نما را نورپردازی کنید، با جهت دهی و متمرکز کردن نور بر روی یک شیء یا بخشی از نمای ساختمان، بخش مورد نظرتان را برجسته‌تر نمایید. برای این نوع نورپردازی از پرژکتور، نورهای نقطه‌ای و چراغ‌های دکوراتیو و ریلی استفاده می‌گردد. 

چراغ‌های ال‌ای دی

استفاده از چراغ‌ها و ریسه LED ال‌ ای دی، امکان داشتن طیف گسترده و نامحدودی از رنگ‌ها را برای تحقق هرگونه نورپردازی نمای ساختمان‌ها فراهم کرده و جلوه‌های زیبای غیرمعمولی را ایجاد می‌کند. 

شما می‌توانید بر حسب نیاز و کاربرد با تهیه تجهیزاتی مانند چراغ‌های دکوراتیو، پروژکتور، وال واشر، چراغ‌ها و ریسه‌های ال ‌ای دی از آرتا الکتریک، یک نورپردازی نمای ساختمان ارزان و در عین حال شیک، رویایی و جذاب را برای نمای بنای خود محقق نمایید. 

تکنیک‌های نورپردازی نمای ساختمان‌ها

در هنگام پیاده‌سازی انواع پروژه‌های نورپردازی نمای ساختمان ارزان و همچنین نورپردازی‌های گران قیمت، قبل از هر چیز لازم است روش‌ها و تکنیک‌های نورپردازی هدفمند و موثر، تعیین و مورد بررسی قرار بگیرد. 

نورپردازی فلود

همانطور که گفته شد با استفاده از این تکنیک می‌توانید با نصب لامپ‌هایی مثل نورافکن و پروژکتور روی نقاطی از ساختمان با ایجاد حداکثر روشنایی، نمای مورد نظر از بنا را در برابر پس زمینه فضای اطراف برجسته‌تر نموده و توجهات را به آن قسمت جلب کنید. 

در واقع هدف از نورپردازی فلود، جلب توجه به ساختار معماری است. لطفا توجه داشته باشید که فلودلایت از شیشه و پنجره‌ها عبور خواهد کرد، بنابراین این روش نورپردازی برای نورپردازی ساختمان تجاری، نورپردازی ساختمان مسکونی و هتل‌ها توصیه نمی‌گردد و بهتر است جهت نورپردازی بناهای تاریخی و یا هنری که مردم در آن زندگی نمی‌کنند، مورد استفاده قرار بگیرد. نورپردازی فلودلایت به دلیل سطح نابرابر نور، به «احیای» جسم کمک می‌کند، بنابراین بهتر است جهت استفاده از این نوع نورپردازی در نمای خانه از لامپ‌ها و ریسه‌های ال‌ ای دی استفاده نمایید. 

نورپردازی منطقه‌ای

در صورت لزوم تأکید بر یک منطقه خاص مثل پنجره‌ها، کتیبه‌ها، بالکن‌ها، قرنیزها و موارد این چنینی باید از نورپردازی منطقه‌ای استفاده شود. در این روش برای ایجاد یک ترکیب هماهنگ، باید با در نظر گرفتن یک تصویر کلی به تمام جزئیات فکر شود.

نورپردازی نمای منطقه‌ای، تنها چند قسمت را برجسته می‌کند. برای این نوع نورپردازی از لامپ‌هایی با قدرت کم و متوسط که مستقیماً روی نما نصب می‌شوند، استفاده می‌گردد. در نورپردازی نما به روش منطقه‌ای می‌توان به جای فلورسنت از ریسه ال ‌ای دی استفاده کرد. 

نورپردازی نماهای شیک و مدرن

این روش برای نورپردازی نمای ساختمان تجاری، اداری، مراکز خرید، تفریحی و ساختمان‌های این چنینی که بخش اعظم نما با شیشه پوشیده می‌شود، مناسب است. در این روش تجهیزات نورپردازی (RGB یا تک رنگ) در داخل ساختمان و پشت شیشه نصب می‌شود که نور با تابیدن بر شیشه‌ها هدایت خواهد شد. این تکنیک به شما این امکان را می‌دهد که ترکیبات پویا و استاتیک جالبی را برای نمای ساختمان‌تان داشته باشید. 

نورپردازی کانتور یا ایجاد سایه روشن در نمای ساختمان

در سال‌های اخیر روشی جدید، شامل ایجاد سایه روشن‌هایی در نمای ساختمان با لامپ‌های خطی است، رایج شده است. پس از ظهور لامپ‌های خطی ارزان قیمت مانند نئون‌های منعطف و یا ریسه ال ‌ای دی که با فواصل مشخص در امتداد نما نصب می‌شوند، استفاده از این روش نورپردازی امکان‌پذیر شد. 

نورپردازی دینامیکی و پویا با بکارگیری نورهای پر رنگ

استفاده از ویژگی دینامیکی نورهای رنگی، تکنیکی است که برای بکارگیری چندین نوع دستگاه نورپردازی به طور همزمان استفاده می‌گردد. این روش تلفیقی از جلوه‌های متنوع مانند امکان تغییر رنگ و افزایش کنتراست/ محو شدن سایه‌ها را ایجاد می‌کند. در این حالت برای ایجاد طرح‌های درخشان، رنگی و پیکربندی‌های مختلف روشنایی‌هایی مانند نورافکن‌ها، پرژکتور و ریسه ال ‌ای دی مورد نیاز است. 

برای نورپردازی در نمای بیرونی ساختمان‌های مرتفعی مانند دیوارهای محوطه بیرونی هتل‌ها، مراکز تجاری و یا حتی ساختمان‌های مسکونی که دیوارهای بلند و صاف دارند، می‌توانیم از این تکنیک نیز استفاده نماییم. برای این مورد چراغ‌های وال واشر بهترین گزینه هستند. جهت نور در این وال واشرها قابل کنترل است و یکی از روش‌هایی است که برای نورپردازی نمای ساختمان ارزان و مقرون به صرفه خواهد بود. 

نکات مهم برای انتخاب نورپردازی نما

هنگام انتخاب لامپ برای نورپردازی نمای یک ساختمان، باید نکاتی را در نظر گرفت: 

  •  ویژگی‌هایی از ساختمان مانند ابعاد و ساختار ساختمان، بافت و رنگ مصالح که بر نورپردازی تاثیرگذار بوده و ترکیب خواهند شد. 
  • نقش بنا در ترکیب معماری شهر
  • فاصله و مسیری که از آن ساختمان مشاهده خواهد شد
  • سبک ساختمان، به این معنی که طراحی نورپردازی نمای ساختمان باید با ظاهر و معماری هماهنگ باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده به یاد داشته باشید هنگام انتخاب لامپ باید به شاخص‌هایی مانند: سهولت در نگهداری، ایمنی، محافظت در برابر تأثیرات محیطی، استحکام بنا، داشتن عملکرد در شرایط محیطی و کارایی توجه نمایید. جهت خرید اینترنتی لامپ دکوراتیو و ملزومات نورپردازی کلیک کنید. تأثیرات نورپردازی تا حد زیادی به زاویه چرخش لامپ نسبت به نما بستگی دارد، بنابراین تجهیزاتی مانند وال واشر و پروژکتورهایی که قابلیت تنظیم شدن دارند، می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. 

در نهایت می‌توان عنوان کرد؛ نور عنصری ظریف و قابل اهمیت است که قادر به انجام معجزات واقعی خواهد بود. به کارگیری چندین لامپ روشنایی ساختمان را دگرگون می‌کند، نمای آن را بهبود می‌بخشد و نگاه‌های تحسین برانگیز عابران را به خود جلب می‌کنند. وجود و تماشای شهری پر از هزاران چراغ درخشان قطعاً لذت‌بخش و تحسین برانگیز است.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.