تاریخچه اختراع لامپ

تاریخ انتشار:
1400/05/05
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
تاریخچه اختراع لامپ

تاریخچه اختراع لامپ دارای فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است که در طی آن‌ها، فناوری‌های بی‌شماری اختراع شده و بعد از مدتی منسوخ شدند. بیش از ۱۵۰ سال از زمانی که اولین وسیله‌ی روشنایی توسط توماس ادیسون اختراع شد می‌گذرد. بعد از گذشت این مدت نیز مخترعان و متخصصان برق و تکنولوژی به دنبال راه‌هایی برای ساده‌سازی ابزارهای روشنایی برای مردم هستند.

اختراع لامپ یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر در طول تاریخ بود. تا قبل از آن، مردم خانه‌های خود را با استفاده از شمع و آتش روشن نگه می‌داشتند که بعد از مدت کوتاهی شمع‌ها تمام می‌شد و آتش‌ها در سرمای زمستان به سختی روشن می‌ماندند.

اختراع لامپ، علاوه بر ایجاد روشنایی تقریبا طولانی برای منازل و مکان‌های مختلف، مزیت‌های دیگری را نیز با خود داشت. با این اختراع، کار کردن مردم راحت‌تر شد و طول روز کاری افزایش پیدا کرد.

توماس ادیسون در مورد تلاش خود برای بهبود ایده‌ این وسیله‌ی روشنایی، داستان جالبی می‌گوید:

“من ده هزار بار شکست نخورده‌ام. من یک بار شکست نخورده‌ام. من موفق شده‌ام ثابت کنم که ده هزار راه وجود دارد که نمی‌توان از طریق آن‌ها لامپ را اختراع کرد. زمانی که راه‌های بی‌فایده را حذف کردم، توانستم راه درست را پیدا کنم.”

خط زمانی تولید لامپ

همان طور که گفتیم، تولید لامپ به عنوان یک وسیله‌ی روشنایی، یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر است. اما لامپ‌ها از همان ابتدا پیشرفته نبودند. ما در این قسمت می‌خواهیم به روند پیشرفت لامپ در طول زمان بپردازیم و ببینیم چگونه از یک فانوس که با روغن یا گاز روشن می‌ماند، به لامپ‌های کم مصرف امروزی رسیدیم!

۱. چراغ روغنی

بعد از این که مردم متوجه شدند با قرار دادن شمع یا آتش درون یک شیشه یا روبه روی آینه، می‌توانند روشنایی بیشتری را برای خانه‌‌ی خود ایجاد کنند، توانستند دست به اختراع فانوس بزنند. فانوس‌ها همان چراغ‌های گازی یا روغنی هستند که با روشن کردن یک شعله‌ی کوچک درون آن‌ها، بخش کوچکی از خانه روشن می‌شود. فانوس‌ها در قرن هجدهم میلادی ساخته شدند. منبع سوخت این چراغ‌ها، یک فتیله بود که بعد از آغشته شدن به روغن، توسط یک جرقه روشن می‌شد.

یکی دیگر از انواع چراغ‌های روغنی، کاسه‌های کوچکی بودند که دارای یک لبه‌ی کوچک برای قرار دادن فتیله یا هر جسم آغشته به روغن است. در داخل کاسه نیز روغن قرار داشت تا در صورت نیاز، فیتیله دوباره به روغن آغشته شود.

۲. سوخت‌های روشنایی

مدتی بعد از این که مردم از فانوس‌های روغنی استفاده کردند، متوجه شدند که نمی‌توانند برای مدت زمان طولانی از این سوخت به عنوان سوخت اصلی فانوس‌های خود استفاده کنند. چرا که مدت زمانی ماندگاری آن‌ها کوتاه بود.

به همین علت برای رفع این مشکل، به فکر استفاده از روغن‌های مختلف به عنوان سوخت فانوس افتادند. سوخت‌هایی که در زمان‌های مختلف توسط مردم مورد استفاده قرار گرفت، شامل روغن زیتون، موم، روغن ماهی، روغن نهنگ، روغن کنجد، روغن مغزهای مختلف و موارد مشابه آن‌ها می‌شد.

در سال ۱۸۵۳ میلادی، حفاری برای کشف نفت آغاز شد و اولین چراغ نفتی نیز در پی آن اختراع شد. البته می‌توان گفت تا قبل از آن نیز مردم از طریق سوزاندن موارد مختلفی مانند گاز طبیعی و زغال سنگ، روشنایی فانوس‌ها و چراغ‌های خود را تامین می‌کردند.

۳. چراغ گازی

یکی دیگر از انواع فانوس‌ها، چراغ‌های گازی بود که در آن‌ها، به جای استفاده روغن، گاز به کار می‌رفت. در سال ۱۷۹۲ میلادی، ویلیام مرداک، برای اولین بار، با استفاده از گاز و قرار دادن آن در فانوس و چراغ، روشنایی تولید کرد. همچنین در سال ۱۸۰۴، فردریش وینزر، با سوزاندن زغال سنگ، توانست حق ثبت روشنایی را با استفاده از گاز زغال سنگ کسب کند.

بعد از مدتی نسبتا طولانی و در قرن ۱۹ میلادی، بیشتر خیابان‌های ایالات متحده‌ی آمریکا و اروپا، با استفاده از چراغ‌های گازی روشن می‌شد که بعد از مدتی و در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی، این گازها، جای خود را به بخارهای کم‌فشار سدیم و پرفشار جیوه دادند.

۴. لامپ الکتریکی آرک

همفری دیوی، در سال ۱۸۰۱، اولین لامپ آرک را اختراع کرد که با استفاده از کربن کار می‌کرد. در واقع عملکرد این لامپ‌ها، با وصل شدن دو میله‌ی کربن به یک منبع برق بود. به این صورت که جریان الکتریکی ایجاد شده توسط کربن، باعث گرم شدن منبع برق شده و نوری سفید را تولید می‌کند. البته در حال حاضر تکنولوژی این لامپ‌ها به طور کامل تغییر کرده و تنها از حالت ظاهر آن‌ها استفاده قرارمی‌شود.

تاریخچه اختراع لامپ

۵. لامپ‌ رشته ای

احتمالا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چه کسی لامپ را اختراع کرد؟ بر خلاف چیزی که اکثر مردم فکر می‌کنند، توماس ادیسون کسی نبود که برای اولین بار لامپ را اختراع کرد. او تنها یک ایده‌ی بزرگ را بهبود بخشید. برای اثبات این موضوع می‌توانیم به دو مخترع با نام‌های هنری وودوارد و متیو ایوان اشاره کنیم که قبل از توماس ادیسون، اختراع لامپ رشته‌ای خود را ثبت کرده‌ اند.

طبق گفته‌های شورای تحقیقات ملی کانادا، این دو نفر نتوانستند بودجه‌ی مالی برای تجاری سازی اختراع خود را فراهم کنند ادیسون نیز که روی همان ایده کار کرده بود، حق ثبت این اختراع را خریداری کرد.

لامپ های حبابی یا رشته ای که امروزه نیز با تکنولوژی متفاوتی در بازار یافت می‌شوند، ساختار نسبتا ساده‌ای دارند. درون این لامپ‌ها، دو میله فلزی وجود دارد که از یک طرف به مدار الکتریکی و از طرف دیگر به رشته‌ی فلزی وسط لامپ که به آن فیلامنت می‌گویند متصل است.

استفاده از این لامپ‌ها، باعث شد مردم بتوانند خانه‌های خود را روشن‌تر کنند. تا قبل از ورود لامپ‌های ال ای دی به بازار، افراد مختلف، لامپ رشته ای را به عنوان یک لامپ کم مصرف می‌شناختند.

۶. لامپ فلورسنت

تاریخچه اختراع لامپ

بعد از این که مدتی از اختراع لامپ‌های رشته ای گذشت، فردریش میر، هانس اسپنر و ادموند گرمر در سال ۱۹۲۷، دست به اختراع نوعی از لامپ کردند که به آن‌ها لامپ فلورسنت گفته می‌شود و در بسیاری از مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. درون لامپ‌های فلورسنت توسط گاز نئون پر شده است که این موضوع باعث خطرناک بودن آن می‌شود. عملکرد این لامپ‌ها به صورت زیر است:

زمانی که کلید برق را وصل می‌کنید، گاز نئون داخل لامپ، یونیزه می‌شود و جریان وارده از سیم و کابل ساختمان، از این گاز یونیزه شده عبور می‌کند. جریانی که از مسیر گاز عبور می‌کند، باعث داغ شدن فیلامان‌ها شده و در نهایت لامپ را روشن می‌کند.

۷. لامپ ال ای دی

بعد از گذشت مدت کوتاهی، دانشمندان با استفاده از نوعی تکنولوژی جدید لامپ ال ای دی را ساختند که مصرف انرژی را بسیار پایین آورده و در عین حال بازدهی و نوردهی لامپ را بالا می‌برد. در این فناوری، دیودهای کوچکی وجود دارد که از کنار هم قرار گرفتن آن‌ها در یک پوشش، نور مناسب برای یک محیط تولید می‌شود.

۸. لامپ اس ام دی

این فناوری نیز زیردسته‌ی فناوری ال ای دی می‌باشد که در آن، دیودهای ال ای دی بر روی یک برد قرار گرفته اند و تشکیل یک چیپست اس ام دی را می‌دهند. لامپ‌های اس ام دی به دلیل مصرف پایین انرژی و طول عمر بیشتر مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفتند. همچنین به دلیل داشتن تنوع رنگی بالا، می‌توانید آن‌ها را در مکان‌های مختلفی به کار ببرید.

سخن پایانی

همان طور که دیدیم، لامپ‌ها مسیر طولانی را برای رسیدن به تکنولوژی پیشرفته‌ی کنونی، طی کرده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از لامپ‌های امروزی، مصرف برق را پایین آورده و همچنین نور بیشتری را داشته باشید.

آیا تکنولوژی نوردهی در لامپ‌ها همچنان رو به پیشرفت است؟ یا این که به اندازه‌ی کافی در سطح بالایی قرار دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع

دیدگاه های کاربران

2 دیدگاه ثبت شده است . در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.