راهکارها و محصولات نورپردازی بیمارستان و مراکز درمانی

تاریخ انتشار:
1401/09/02
نویسنده:
شهرزاد آتشگاهی
مدت مطالعه:
5 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
راهکارها و محصولات برای نورپردازی بیمارستان

نورپردازی بیمارستان، کلینیک، مطب و درمانگاه یکی از مهم ترین مسائل در ساخت و طراحی یک مجموعه درمانی است. به طور مثال، هر بیمارستان از چندین بخش مختلف از جمله اتاق آزمایش، اتاق عمل، اتاق ریکاوری و… تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها باید به گونه‌ای خاص نورپردازی شوند. نورپردازی استاندارد سبب افزایش دقت و کارایی در محیط‌هایی همچون اتاق عمل می‌شود. همچنین وجود نوری کافی که بتواند رنگ‌های محیط را به صورت واقعی نشان دهد، در آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های معالجه ضروری است. علاوه بر این، نورپردازی مناسب اتاق‌ها و بخش‌های انتظار، باعث افزایش آرامش بیماران و همراهان خواهد شد.

در نورپردازی بیمارستان و محیط‌های درمانی می‌توان از تجهیزاتی مانند چراغ سقفی و پنل ال‌ای دی، چراغ آویز، لامپ مهتابی و… استفاده کرد. در ادامه این مطلب از آرتا الکتریک علاوه بر معرفی راهکار، تجهیز مناسب نورپردازی هر بخش را نیز معرفی خواهیم کرد.

اصول نورپردازی بیمارستان و کلینیک

نورپردازی مراکز درمانی و بیمارستان می‌تواند بر روی بهبود و سلامت بیماران و حال روحی آن‌ها تاثیرگذار باشد. در نورپردازی مراکز درمانی باید به وسیله انتخاب چراغ درست، نور مناسب را ایجاد کرد، زیرا نور تاثیر مستقیمی روی روند تشخیص و درمان بیماری می‌گذارد.

انتخاب تکنیک درست برای روشنایی اتاق‌ها و بخش‌ها می‌تواند علاوه بر ایجاد آرامش برای کارکنان و بیماران، برای اعمال پزشکی نیز نور لازم را تامین کند. فضاهای درمانی دارای یک بخش عمومی و بخش‌های مختلف شامل اتاق‌های متفاوت هستند که نورپردازی هر کدام از این بخش‌ها با اصول خاصی انجام می‌شود. نورپردازی و استفاده از رنگ‌های مناسب در فضاهای بیمارستانی می‌تواند باعث تنظیم چرخه بدن، شفافیت وضوح بصری در محیط، کاهش خطاهای شغلی، کاهش زمان بستری و احساس درد در بیماران، کاهش حس افسردگی و… شود.

بدن انسان همواره نیاز به نور متناسب دارد که این نور می‌تواند به صورت طبیعی یا مصنوعی تامین شود. اگر نورپردازی فضاهای درمانی به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلات حادی را در افراد به خصوص بیماران ایجاد کند.

چراغ‌های LED حرارت کمی حین کار ایجاد می‌کنند و تولید حرارت کم باعث کنترل ساده دمای اتاق می‌شود. علاوه بر این، استفاده از پنل‌های ال‌ای دی در نورپردازی بیمارستان‌ها، کم‌ هزینه‌تر از فلورسنت و هالوژن است. تنها نکته‌ای که در انتخاب و نصب روشنایی LED باید در نظر داشته باشید این است که در تداخل با تجهیزات پیچیده پزشکی نباشد.

روشنایی اتاق های بیمارستان و تصویربرداری پزشکی

نکات مهم در نورپردازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

در طراحی فضاهای بیمارستانی معمولا ایجاد محیطی مطلوب مد نظر است که یکی از فاکتورهای مهم آن، نورپردازی محیط است. وجود نور در یک مرکز درمانی در ابتدا برای تامین روشنایی اهمیت دارد و انجام تمام فعالیت‌ها را ممکن می‌سازد و سپس در جنبه‌های درمانی بیماران تاثیر گذار است.

نورپردازی ورودی بیمارستان

نورپردازی سالن‌های ورودی بیمارستان باید به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند به محض ورود مسیرشان را انتخاب کنند. از سوی دیگر روشنایی دیوارهای ورودی بیمارستان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که می‌تواند سالن ورودی را زنده تر نشان دهد.

چراغ برای نورپردازی راهروی بیمارستان

نورپردازی پذیرش

پذیرش جایی است که در فضاهای بیمارستانی، مطب‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی مشترک بوده و اولین جایی است که افراد بعد از وارد شدن به سالن ورودی به سمتش می‌روند. این محیط باید از نظر نور با بقیه فضا کنتراست داشته باشد و یا به صورتی طراحی شده باشد که آن را از بخش‌های دیگر متمایز کند.

نورپردازی فضای انتظار

در فضای انتظار یک بیمارستان، به نوری با شدت بالا نیاز است. از سوی دیگر این نور نباید آزار دهنده باشد بلکه باید بتواند فضایی آرامش بخش را برای مراجعه کنندگان و همراهان بیمار به وجود آورد. در اتاق‌های انتظار باید مسیرهای رفت و آمد افراد به بخش‌های مختلف هم نورپردازی شده و مشخص باشد.

نورپردازی کلینیک دندان پزشکی

نورپردازی راهروها

راهروهای بیمارستان‌ها معمولا فضاهای پر رفت و آمدی هستند که می‌توانند با انواع روشنایی دیواری، سقفی، آویز و… نورپردازی شوند. استفاده از پنل‌های ال‌ای دی و چراغ‌های خطی ال‌ای دی در راهروهای مراکز درمانی گسترش زیادی یافته است. این چراغ‌ها علاوه بر انتشار نور محیطی زیاد در فضا، به دلیل داشتن تکنولوژی ال‌ای دی می‌توانند در مصرف هزینه‌های برق نیز صرفه جویی کنند. در نورپردازی راهروها می‌توان به نورپردازی پله‌های طبقات نیز با استفاده از چراغ‌های زیر پله‌ای یا کنار پله‌ای پرداخت.

نورپردازی اتاق‌های بستری

در نورپردازی اتاق بیمار باید به این نکته توجه داشت که ترجیحا ترکیبی از نور طبیعی خورشید و نور مصنوعی استفاده شود. همچنین، استفاده از نور در این فضاها باید برای بیمار یا همراه بیمار قابل تنظیم باشد. البته در بالای هر تخت بیمار یک نور مخصوص وجود دارد که پزشکان و پرستاران می‌توانند در زمان معاینه از آن استفاده کنند.

معرفی محصولات مورد نیاز برای نورپردازی بیمارستان و درمانگاه

چراغ سقفی روکار

در ساخت چراغ سقفی روکار از تازه ترین تکنیک‌های نوری بهره گرفته شده است. تفاوت پنل‌های سقفی ال‌ای دی در نصب آن‌ها است که نوع روکار در واقع به روشنایی‌هایی گفته می‌شود که بر روی سطح سقف قرار گرفته و قابل مشاهده هستند.

برای نصب پنل‌های سقفی روکار نیازی به ایجاد حفره و برش در سقف یا سطح نیست. به همین خاطر می‌توان در جاهایی که امکان ایجاد برش نیست مانند سقف‌های کاذب یا ساختمان‌هایی که مراحل نهایی انجام شده است، از آن‌ها استفاده کرد. پنل‌های سقفی روکار که به صورت پنل ال‌ای دی سقفی ساخته می‌شوند، دارای ابعاد و اشکال مختلفی از جمله مربع، مستطیل، مکعبی، گنبدی و دایره‌ای شکل هستند.

از آنجایی که به صورت روکار نصب می‌شوند در فضاهای داخلی و جاهایی که ارتفاع سقف کمتر است، می‌توان از این پنل‌ها استفاده کرد. این پنل‌ها دارای نور یکنواخت باکیفیت و شار نوری بالایی هستند و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند، به همین خاطر برای استفاده در محیط‌های بیمارستانی مناسب هستند.

چراغ سقفی توکار

چراغ‌های سقفی توکار از انواع روشنایی‌های جدیدی هستند که سال هاست جای لامپ‌ها و چراغ‌های قدیمی را در بیمارستان‌ها گرفته‌اند. این محصولات در کنار کیفیت و پخش نور بالا، زیبایی خاصی را نیز به محیط می‌بخشند. می‌توان چراغ‌های سقفی توکار را در انواع گرد، مربع، مستطیل و… با جنس بدنه شیشه‌ای، فلزی و پلاستیکی تهیه و در محیط‌های مختلف برای تامین روشنایی استفاده کرد. نصب چراغ توکار نیاز به ایجاد برشی با اندازه مناسب روی سقف دارد. در خرید پنل‌های توکار اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، اندازه یا قطر برش محصول است.

پنل ال‌ای دی روکار

تکنولوژی‌های مختلفی در  طراحی و تولید پنل‌های ال‌ای دی روکار به کار می‌‌رود.  متداول‌ترین آن‌ها شامل هالوژن، ال‌ای دی، اس‌ام دی و سی او بی است. البته در حال حاضر نوع هالوژنی این پنل‌ها منسوخ شده است.

پنل‌های ال‌ای دی روکار به واسطه ویژگی‌هایی نظیر طول عمر بسیار بالا، طراحی مدرن، تابش نور یکنواخت و بدون خیرگی و همچنین مصرف کم انرژی، بسیار مقرون‌ به‌ صرفه هستند.

پنل ال‌ای دی توکار

استفاده از پنل‌های LED توکار در بیمارستان‌ها محیطی آرام و با روشنایی مناسب ایجاد می‌کند. پنل‌های ال‌ای دی مصرف انرژی کمتر و طول عمر بالاتری نسبت به محصولات روشنایی دیگر دارند. اگر قصد دارید که در بیمارستان‌ها از لامپ‌هایی استفاده کنید که علاوه بر روشنایی، اشعه UV ساطع کنند و ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در آن مکان را از بین ببرند، پنل‌های ال‌ای دی توکار گزینه مناسبی هستند.

معمولا پنل‌های ال‌ای دی توکار بر روی سقف کاذب استفاده می‌‌شوند و نصب آن‌ها نیز بسیار آسان و راحت است. توان مصرفی این پنل‌ها به تناسب ابعاد آن‌ها متفاوت است. هر چه ابعاد پنل بزرگ‌تر شود، توان مصرفی و میزان نور تولید شده توسط آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

چراغ خطی روکار

این مدل از چراغ‌های خطی نیازی به ایجاد حفره و برش در سقف ندارند و به صورت روکار روی دیوار یا سقف بیمارستان‌ها نصب می‌شوند. در صورتی که قصد نورپردازی در فضایی را دارید که سقف‌های آن از قبل اجرا شده است، بهترین گزینه استفاده از چراغ‌های خطی روکار یا آویز است که بدون نگرانی از نحوه نصب استفاده می‌شوند. از قدیم نورپردازی درمانگاه‌ها با استفاده از مهتابی‌های خطی متداول بود، اما بهترین جایگزین برای آن‌ها، چراغ‌های خطی روکار هستند.

چراغ خطی توکار

چراغ‌های خطی توکار به شکل مستطیلی و خطی هستند که داخل سقف‌های معمولی یا کاذب نصب می‌شوند. در انتخاب این نوع چراغ‌ها باید توجه کرد که امکان نصب آن‌ها به صورت توکار در سقف مورد نظر شما وجود داشته باشد و به ابعاد و اندازه آن‌ها قبل از خرید توجه شود تا در زمان نصب دچار مشکل نشوید.

چراغ خطی آویز

چراغ‌های آویز نیازی به ایجاد برش در سقف ندارند و به راحتی با کمک پایه‌ای نصب می‌شوند. تفاوت چراغ‌های آویز با چراغ‌های روکار این است که با استفاده از چراغ‌های آویز می‌توان خطوط نوری مختلفی را ایجاد کرد و فضای مدرن تری را به وجود آورد. در هنگام خرید چراغ‌های آویز باید به ارتفاع سقف توجه شود زیرا در استانداردهای نورپردازی از چراغ‌های آویز برای سقف‌های بلند استفاده می‌شود.

چراغ‌های آویز دارای دو مدل مختلف به لحاظ نوع لامپ هستند، آویز ال‌ای دی و چراغ‌های بدون لامپ که امکان استفاده با لامپ‌های فلورسنتی یا ال‌ای دی T5 را دارند. بنابراین می‌توانید متناسب با نیاز خود و هزینه‌ای که قرار است صرف کنید یکی از انواع این چراغ‌های آویز را انتخاب کنید. چراغ‌های آویز با طراحی پیشرفته و مدرن و با منبع نوری LED، پخش نور یکنواختی دارند و سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شوند.

چراغ سنسوردار

چراغ‌های سقفی سنسوردار برای استفاده در راهروها و راه پله‌های بیمارستان‌ها مناسب هستند، زیرا دارای کلید روشن و خاموش نیستند و برای روشن یا خاموش کردن آن‌ها از سنسورهای هوشمند استفاده می‌شود. استفاده از این نوع چراغ‌ها به صرفه جویی در مصرف برق کمک می‌کند و همچنین باعث کاهش هزینه‌های افراد نیز می‌شود.

چراغ‌های سقفی سنسوردار دارای انواع مختلف یک سنسوره یا چند سنسوره هستند که در ساختمان آن‌ها از شیشه و آهن یا ABS و کریستال استفاده شده است. باید هنگام خرید این نوع چراغ‌ها به ارتفاع اتاق و یا محلی که قرار است نصب شوند، توجه شود.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.