راهنمای خرید آباژور شیک و کاربردی

تاریخ انتشار:
1401/12/02
نویسنده:
یاسمن توسلی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
راهنمای خرید آباژور شیک و کاربردی

نورپردازی صحیح و مناسب زیبایی محیط را چندین برابر می‌کند. یکی از وسایل تزئینی که به محیط منزل ظاهری زیبا و شیک می‌دهد و فضای لذت‌بخشی به خانه اضافه می‌کند، چراغ خواب و آباژور است. به‌صورت ساده می‌توان گفت که آباژور از یک لامپ تشکیل شده است که این لامپ روی یک‌پایه قرار دارد و روی لامپ یک کلاهک قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد از آباژور برای تزیین منزل خود استفاده می‌کنند، ولی این تنها کاربرد آباژور نیست. هنگام انتخاب این محصول علاوه بر توجه به زیبایی باید ویژگی‌های دیگری نیز توجه کرد تا بهترین مدل آباژور متناسب با بودجه، دکوراسیون و کاربرد انتخاب شود. در ادامه مقاله “راهنمای خرید آباژور” تمامی نکاتی را که به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشید، بررسی می‌کنیم.

آباژور چیست؟

آباژور چیست؟

آباژور (Lampshade) یا نورتاب یک وسیله کاربردی و تزئینی به‌حساب می‌آید. آباژور معمولاً از یک‌پایه و کلاهک (شید) ساخته شده است. کلاهک موجود در این وسیله علاوه بر اینکه نور چراغ را به سمت پایین هدایت می‌کند از تابش مستقیم نور لامپ به چشم انسان جلوگیری می‌کند. طراحی و سبک آباژور به‌صورت مدرن، کلاسیک و سلطنتی است. جنس کلاهک نیز از مواد مختلفی مانند شیشه، پارچه یا پلاستیک است. آباژور در نورپردازی منزل نقش مهمی دارد و باعث زیبایی محیط می‌شود.

تفاوت آباژور با چراغ‌خواب چیست؟

تفاوت آباژور با چراغ‌خواب چیست؟

آباژور یک منبع روشنایی است که در محیط‌های مختلف مانند اتاق‌خواب، پذیرایی و حتی در ادارات استفاده می‌شود؛ ولی از چراغ‌خواب فقط در اتاق‌خواب استفاده می‌شود و مناسب زمان خواب است. آباژورها علاوه بر روشن‌کردن محیط، طراحی و ظاهر زیبایی دارند و از وسایل دکوراسیون محسوب می‌شوند؛ ولی چراغ‌خواب صرفاً برای ایجاد روشنایی کاربرد دارد. چراغ‌خواب بیشتر به‌صورت رومیزی، پریزی و دیواری است؛ ولی آباژور به‌صورت رومیزی و پایه‌دار است.

آباژورها بر اساس جنس به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

جنس بدنه و کلاهک هر آباژور می‌تواند از مواد مختلفی باشد. فلز، استیل و چوب برخی از متریال‌هایی هستند که در ساخت آباژور استفاده می‌شوند. جنس هر آباژور بر اساس کاربرد، موقعیت قرارگیری و سبک طراحی متفاوت است. به‌عنوان‌مثال آباژورهای مدرن بیشتر از فلز، سنگ و پارچه ساخته می‌شوند و آباژورهای سلطنتی از شیشه و کریستال تهیه می‌شوند. برای خرید بهترین مدل آباژور باید به جنس بدنه و کلاهک دقت کنید. موادی که در ساخت آباژور از آن‌ها استفاده می‌شود، شامل موارد زیر می‌شود.

آباژور چوبی

چوب یکی از محبوب‌ترین موادی است که برای ساخت آباژور از آن استفاده می‌شود. آباژورهای کلاسیک از چوب‌های حکاکی شده ساخته شده‌اند، حتی مدل‌های مدرن نیز با این ماده قابل تولید هستند. در برخی از مدل‌ها از یک‌لایه چوب نازک برای ساخت کلاهک آباژور استفاده می‌شود.

آباژور چوبی

آباژور شیشه‌ای

برای ساخت آباژور شیشه‌ای از انواع مختلفی شیشه ‌مانند شیشه‌های رنگی، شیشه مات یا براق و مشجر استفاده می‌شود. از شیشه برای ساخت آباژورهای کلاسیک، مدرن و سلطنتی استفاده می‌شود.

آباژور شیشه ای

آباژور کریستالی

کریستال نوعی شیشه است که از آن برای ساخت آباژورهای سنتی و سلطنتی استفاده می‌شود و نمایی زیبایی به آباژور می‌دهد. کریستال باعث انتشار گسترده‌تر نور و انعکاس آن در فضا می‌شود.

آباژور کریستالی

آباژور برنز

آباژور برنزی علاوه بر داشتن استحکام بالا و زیبایی منحصربه‌فرد، دارای ارزش بالایی است. یکی از مزیت‌های آباژورهای این است که باگذشت زمان ارزش خود را حفظ می‌کند و مانند یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌گردد. از برنز برای ساخت آباژورهای سلطنتی و کلاسیک استفاده می‌شود.

آباژور کریستالی

آباژور استیل

از استیل برای تولید آباژورهای مدرن و فانتزی استفاده می‌شود. آباژور استیل از بهترین وسایلی هست که می‌توان در دکوراسیون خانه استفاده کرد. ظاهر زیبای این مدل خانه را شیک و زیبا می‌کند.

آباژور استیل

آباژور سنگی

در سال‌های اخیر از سنگ نیز برای ساخت آباژور استفاده می‌شود. این آباژورها ظاهری مدرن و امروزی دارند. آباژور سنگی بیشتر از سنگ صیقل یافته ساخته می‌شود. در علم فنگشویی سنگ طبیعی دارای روح و انرژی است و در زیبایی خانه نقش زیادی دارد.

آباژور و چراغ خواب سنگی

آباژور سرامیکی

سرامیکی که در ساخت آباژور سرامیکی به کار می‌رود، می‌تواند به‌صورت ساده یا طرح‌دار باشد. از این آباژور می‌توان در پذیرایی یا اتاق‌خواب استفاده کرد.

آباژور سرامیکی

آباژور فلزی

بدنه بیشتر آباژورهای موجود در بازار از جنس فلز است. این فلزها از آلیاژهای گوناگون ساخته می‌شوند. آباژورهای فلزی از استحکام بالایی برخوردار هستند و باگذشت زمان از بین نمی‌روند همچنین فلز می‌تواند باعث انعکاس نور لامپ می‌شود.

آباژور فلزی

آباژور پلی‌استر

آباژورهای پلی‌استر و پارچه‌ای در مدل‌های گوناگون تولید می‌شوند. این آباژورها علاوه بر روشنایی محیط باتوجه‌به طراحی خلاقانه و چشم‌نواز خود جلوه خاصی به محیط اطراف خود می‌دهند.

آباژور پارچه ای

انواع سبک آباژور

آباژورها در مدل‌های مدرن، کلاسیک و سلطنتی ساخته می‌شوند. هرکدام از این مدل‌های آباژور دارای ویژگی‌های خاصی هستند که برای تزیین منزل و طراحی دکوراسیون خانه از آن‌ها استفاده می‌شود. قبل از انتخاب بهترین مدل آباژور باید در مورد نوع طراحی آن دقت کنید. انواع آباژور بر اساس طراحی شامل موارد زیر می‌شود.

آباژور مدرن

آباژور مدرن

آباژور مدرن بیشتر از موادی مانند فلز و سنگ تولید می‌شود. این آباژورها با ظاهر ساده خود فضای مدرن را به محیط خانه می‌دهند و در طراحی و دکوراسیون خانه نقش مهم و اساسی دارند. معمولاً برای تولید این سبک، از رنگ‌های سفید، سیاه، خاکستری و نقره‌ای بهره می‌برند و خود محصول نیز طراحی ساده و به دور از هر گونه شلوغی و آشفتگی دارد. این سبک را نباید در خانه‌هایی با دکوراسیون سنتی استفاده کرد.

آباژور کلاسیک

آباژورهای کلاسیک از پرفروش‌ترین انواع آباژور به‌حساب می‌آیند که طراحی قدیمی دارند. این آباژورها پایه کوتاهی دارند و بیشتر روی میز قرار می‌گیرند. مدل کلاسیک معمولاً از ترکیب فلز و پارچه تولید می‌شود و ترکیب رنگ‌های بسیاری در طراحی آن‌ها کاربرد دارد.

آباژور کلاسیک

آباژور سلطنتی

اگر به دنبال یک آباژور لوکس هستید، آباژور سلطنتی انتخاب مناسبی برای شما است. طراحی سلطنتی در هر وسیله تزئینی می‌تواند شکل بسیار مجلل و شکیلی به آن ببخشد. استفاده از آباژور سلطنتی برای خانه‌های مجلل و لاکچری می‌تواند تأثیر زیادی در لوکس‌تر به نظر رسیدن دکوراسیون فضای داخلی خانه داشته باشد. این آباژور به‌صورت رومیزی، ایستاده و کنار مبلی ساخته می‌شوند که می‌توان از آن‌ها در اتاق‌خواب، سالن‌های پذیرایی استفاده کرد. پایه‌های چوبی حکاکی شده، براق بودن و طرح‌های پرنقش‌ونگار از ویژگی‌های مهم آباژور سلطنتی است.

از آباژور‌ها در کدام اتاق‌ها استفاده می‌شود؟

از آباژور‌ها در کدام اتاق‌ها استفاده می‌شود؟

قبل از خرید ابتدا باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم از آباژور در کدام محیط استفاده کنیم. بهتر است برای اتاق‌خواب چراغ خواب رومیزی یا دیواری استفاده شود و برای سالن منزل و اتاق‌های بزرگ از آباژور ایستاده بهره بگیریم. 

اتاق‌خواب

یکی از مکان‌هایی که می‌توان از آباژور در آن استفاده کرد، اتاق‌خواب است. آباژور اتاق‌خواب، نور را متمرکز می‌کند. نور آباژور داخل اتاق‌خواب برای افرادی که دوست دارند، قبل از خواب مطالعه کنند بسیار مناسب است.

آباژور مدرن در گوشه سالن

گوشه‌های سالن

گوشه‌های سالن یکی از مکان‌های که می‌توان از آباژور استفاده کرد. آباژورهای ایستاده در فضاهایی همچون گوشه‌های سالن و پذیرایی در کنار مبلمان استفاده می‌شود. رنگ بدنه و کلاهک این چراغ‌ها را می‌توان با رنگ وسایل منزل بخصوص مبلمان و پرده‌ها هماهنگ کرد. کلاهک روی آباژورهای گوشه‌های سالن باعث می‌شود که بیشتر نور به سمت بالا پخش شود و باعث نورپردازی مدرن در منزل شود.

محیط‌های اداری

 برای افزایش نور در محیط کار می‌توان از آباژورهای اداری استفاده کرد. آباژورهای اداری علاوه ایجاد روشنایی باعث زیبایی محیط کار می‌شوند. برای پرکردن فضاهای خالی در محیط کار می‌توان از آباژورهای ایستاده استفاده کرد. آباژورهای رومیزی را هم می‌توان روی میز کارمندان نصب کرد تا با نور ملایمی که ایجاد می‌کنند حس بهتری را به کارمندان منتقل کنند. معمولاً سبک مدرن برای محیط‌های اداری خریداری می‌شود.

کلام آخر

برای دکوراسیون خانه یا محیط کار می‌توانید از وسایل مختلف استفاده کنید. آباژور یکی از وسایل تزئینی است که برای روشنایی محیط‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. آباژور می‌تواند نور را به‌خوبی در محیط پخش کند و در نورپردازی خانه نقش اساسی دارد. برای خرید بهترین مدل آباژور توجه به جنس، سبک طراحی از اهمیت زیادی برخوردار است و حتماً باید به این موارد توجه کنید.  

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.