ایده نورپردازی حیاط و چالش‌هایی که برای آن پیش‌رویتان است

تاریخ انتشار:
1400/12/15
نویسنده:
علی نادی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
اصول نورپردازی حیاط

وقتی نوبت به نورپردازی حیاط خانه می‌رسد، باید وسواس زیادی روی آن داشته باشید. البته تعداد خانه‌های حیاط‌دار‌ رفته‌رفته درحال کاهش است، اما شاید ویلا یا خانه ویلایی داشته باشید که بخواهید نورپردازی برای حیاط آن انجام دهید. اگر نورپردازی حیاط به بهترین شکل انجام شود، نور ساختمان هم تاحد زیادی تامین شده و راهتان برای نورپردازی پذیرایی و اتاق‌ها هموارتر خواهد شد. اگر حیاطتان تاریک باشد، باید از لامپ‌های بیشتری استفاده کنید تا خانه‌تان روشن شود.

یکی از مهمترین مسائل در نورپردازی حیاط تعیین زمان استفاده از این محیط است. آیا می‌خواهید بخشی از شب را در حیاط سپری کنید؟ طبیعی است که در این‌صورت باید لامپ‌ها بیشتری را بخرید. با استفاده از تجهیزات ایده‌آل می‌توانید از تماشای حیاط هم لذت ببرید! در ادامه ایده‌هایی برای نورپردازی حیاط را می‌گوییم که نیازی به خرید وسایل مختلف و اجناس متفاوت ندارند.

ایده نورپردازی حیاط و چالش‌هایی که برای آن پیش‌رویتان است
ایده نورپردازی حیاط و چالش‌هایی که برای آن پیش‌رویتان است

نورپردازی منظره

اگر دنبال ایده نورپردازی حیاط هستید و یک باغچه کوچک دارید، این روش می‌تواند کمک زیادی به شما کند. اصول نورپردازی ساختمان با فضای باز کاملا متفاوت است و باید به موارد دیگری توجه داشته باشید. وجود لامپ با طیف‌های رنگی مختلف می‌تواند جذابیت باغچه شما را تاحد زیادی افزایش دهد. وجود ترکیبی از رنگ‌های قرمز، آبی و سفید می‌تواند حیاط شما را زیباتر از همیشه کند.

بهترین راه نورپردازی حیاط
بهترین راه نورپردازی حیاط

درکل نورپردازی به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • نور کلی برای روشن کردن محیط
  • نورپردازی به معابر و محل عبور یا قدم زدن؛ برای روشن کردن معابر هم می‌توانید از نورافکن یا تیرهای چراغ برق استفاده کنید.
  • نوردهی مناظر و اشیا مهم مانند مجسمه؛ این کار بیشتر با نورافکن‌هایی انجام می‌شود که نوری متمرکز دارند.
چالش های نورپردازی حیاط
چالش های نورپردازی حیاط

چه لامپ‌هایی برای نورپردازی حیاط بهترند؟

در اولین قدم باید با انواع لامپ آشنا شده و نسبت به شرایطتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. چندین نوع لامپ و نورافکن وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

  • لامپ‌های رشته‌ای؛ معمولا این نوع لامپ نور دلنشینی دارد، اما عمر کوتاه و مصرف برق زیاد باعث شده که کمتر کسی از آن‌ها استفاده کند.
  • لامپ‌های هالوژن؛ این نوع لامپ‌ بیشتر برای تزئین استفاده می‌شود و نور زیادی ندارند. درواقع لامپ‌های هالوژنی نسخه به‌روز شده لامپ‌ رشته‌ای هستند که عمر بیشتری داشته و برق کمتری هم مصرف می‌کند.
  • لامپ‌های فلورسنت؛ این لامپ‌ها نور بسیار زیبا و دلنشین‌تری دارند و طول عمر آن‌ها هم بیشتر است. همچنین لامپ‌های فلورسنت برق کمی مصرف می‌کنند.
  • لامپ‌های LED؛ این نوع لامپ‌ بهترین پیشنهاد برای تزئین و روشنایی محسوب می‌شوند. شاید قیمت لامپ‌های LED نسبت به دیگر وسایل روشنایی بیشتر باشد، اما این مورد را مدنظر داشته باشید که طول عمر آن‌ها بسیار زیاد بوده و مصرف خیلی کمی هم دارند.
نورپردازی زیبای حیاط
نورپردازی زیبای حیاط

چه چالش‌هایی برای نورپردازی حیاط پیش‌رویتان قرار می‌گیرد؟

یکی از مهمترین تفاوت‌های نورپردازی داخلی و نورپردازی فضای باز این است که انعکاس نور در ساختمان به بهترین شکل صورت می‌گیرد، اما در حیاط به‌دلیل تاریک بودن محیط، تقریبا هیچ نوری منعکس نمی‌شود. شما باید حواستان باشد از لامپ‌هایی استفاده نکنید که نور زیادی دارند. این لامپ‌ها باعث می‌شود که نور در یک قسمت به‌صورت آزاردهنده افزایش یافته و در دیگر بخش‌ها تاریک شوند.

تابش خیره کننده نور زمانی به‌وجود می‌آید که یک منبع بزرگ نوری در محلی نامناسب قرار بگیرد. برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توانید چند لامپ کوچک خریده و آن‌ها را در بخش‌های مختلف حیاط بگذارید. البته تعداد ایده‌ نورپردازی حیاط بسیار زیاد است و می‌توانید با توجه به شرایط یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

نورپردازی حیاط با چراغ چمنی
نورپردازی حیاط با چراغ چمنی

نصب نورافکن روی درب خروجی یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌تواند میزان نور آزاردهنده را کاهش دهد. در این حالت نور لامپ به چشم افراد نمی‌خورد و چشمان آن‌ها هم آسیب کمتری می‌بیند. معابر حیاط را با استفاده از لامپ‌های دیواری روشن کنید. بهتر است هر 1 متر یک لامپ اضافه کنید تا نور موردنیاز به‌راحتی تامین شود. البته می‌توانید این فاصله را با استفاده از لامپ‌های قوی‌تر، افزایش دهید.

نور لامپ‌های دیواری روی سطح زمین و دیوار پخش شده و نور ملایمی به چشم افراد می‌رسد. با انجام این راهکار ساده می‌توانید تاحد زیادی در خرید لامپ و مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

نورپردازی چمنی
نورپردازی چمنی

آلودگی نور در فضای باز چیست؟

یکی‌دیگر از مسائلی که قبل از پیاده‌سازی نورپردازی حیاط باید به آن دقت داشته باشید، شدت زیاد نور است. فرقی نمی‌کند نور زیاد باشد یا کم، در هرصورت اگر نور محیط طبق اصول نصب نشده باشد، چشمانتان دچار آسیب خواهد شد. اگر بخواهید در خرید لامپ زیاده‌روی کنید، مجبور به پرداخت هزینه اضافه خواهید شد و هیچ کاربردی هم برایتان ندارد. برای این‌که بتوانید از ایجاد آلودگی نوری جلوگیری کنید، چند پیشنهاد برایتان داریم:

  • محل چراغ‌ها را با دقت مشخص کنید؛ چند چراغ تست را در محل‌های مختلف قراردهید تا بتوانید وضعیت آن را تشخیص دهید.
  • ممحافظ‌های لامپ؛ به این فکر نکنید که این وسایل فقط باعث می‌شوند که لامپ در برابر وقایع طبیعی در امان باشد. محافظ‌ لامپ باعث می‌شود نور در محیط پخش شده و شما نور مستقیم را مشاهده نکنید.
  • لامپ‌هایی با وات پایین؛ همیشه لامپ‌هایی با مصرف برق بالا نور ایده‌الی ندارند. با پیشرفت تکنولوژی لامپ‌هایی تولید شده‌اند که می‌تواند با مصرف کمترین میزان برق، روشنایی بیشتری را به شما هدیه دهند.
  • کنترل نور؛ چندین کلید، تایمر، کنترل و… در مدار لامپ‌ها اضافه کنید تا بتوانید نسبت به میزان مهمانان یا روشنایی، قدرت لامپ‌ها را افزایش یا کاهش دهید.
ایده نورپردازی خاص و لاکچری حیاط
ایده نورپردازی خاص و لاکچری حیاط

چندین ایده نورپردازی حیاط

شاید فکر کنید نور پردازی فضای باز کار دشواری نیست و هرکسی می‌تواند آن را انجام دهد، اما این‌طور نیست. نورپردازی اصول و قواعد خاص خودش را دارد و باید آن‌ها را بشناسید. چندین مورد مهم درباره نورپردازی حیاط وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مسیرها؛ برای روشنایی مسیر عبور و مرور باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. روشن‌ بودن مسیر رفت‌وآمد حیاط باعث می‌شود بتوانید از خطرات احتمالی درامان باشید. برای مثال شاید یک شی یا هرچیز دیگری در مسیر باشد و اگر آن را نبینید، ممکن است برایتان مشکلاتی به‌وجود بیاید. البته نیازی نیست که از لامپ‌های زیاد استفاده کنید، چراغ‌هایی که در سنگ‌فرش نصب می‌شوند، می‌توانند بهترین پیشنهاد باشند.

ورودی‌ها؛ قبل از پیاده‌سازی ایده نورپردازی حیاط باید به ورودی‌ها توجه داشته باشید. روی سردر ورودی‌ها چند لامپ نصب کنید تا درب‌ها همیشه روشن باشند.

راهروها؛ اگر در حیاطتان راهرو هم دارید، چند لامپ یا ریسه LED در آن نصب کنید. راهروهایی پوشیده شده از گل با این ریسه‌ها زیباتر از آن چیزی می‌شوند که تصورش را دارید.

آلاچیق‌ها؛ اگر درحیاطتان آلاچیق دارید، ممکن است بخواهید بعضی از شب‌ها را در آن سپری کنید. برای این کار نیاز دارید که یک آلاچیق و محیطی روشن داشته باشید. برای این کار می‌توانید یک یا دو لامپ LED در این مکان نصب کنید.

آبنما؛ آبنما به تنهایی بسیار زیبا است، اما اگر از تجهیزات روشنایی مناسب استفاده کنید، زیبایی آن دو چندان خواهد شد. می‌توانید قبل از تکمیل آبشار یا حوض وسط حیاط، چند لامپ آّبی رنگ در آن نصب کنید تا شب‌هایی رویایی کنار آن داشته باشید. شاید این کار بسیار ساده به‌نظر برسد، اما با انجام آن، متوجه تاثیرش می‌شوید.

نورپردازی اطراف استخر در حیاط
نورپردازی اطراف استخر در حیاط

حیاطتان را با چند لامپ ساده زیباتر کنید!

همیشه که نباید هزینه زیادی صرف کنید تا بتوانید طراحی یک فضا را تغییر دهید! بعضی اوقات با تعویض یا اضافه کردن چند چراغ می‌توانید محیطی ایده‌ال و رویایی بسازید. ما در این مطلب چند چالش و ایده نورپردازی حیاط را بررسی کردیم تا برای این کار مسیر راحت‌تری پیش رویتان داشته باشید. اگر فکر می‌کنید موردی از قلم افتاده، آن را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.