نورپردازی پذیرایی کوچک، زندگی نورانی در خانه های آپارتمانی

تاریخ انتشار:
1400/12/07
نویسنده:
علی نادی
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای استفاده
اشتراک گذاری
نورپردازی پذیرایی کوچک، زندگی نورانی در خانه های آپارتمانی

فقط که نباید وسایل نور مخصوص داشته باشد تا بتوانید نورپردازی پذیرایی کوچک را به بهترین شکل انجام بدهید، بعضی وقت‌ها هم این هنر شماست که بتوانید با وسایل عادی، بهترین نور را داشته باشید. نورپردازی می‌تواند جلوه‌ای تماشایی به خانه بدهد و برعکس، می‌تواند جذابیت مناظر دیدنی را هم از بین ببرد. بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی منزل اعتقاد دارند که هیچ‌کدام از بخش‌های خانه، اندازه اتاق پذیرایی مهم نیست.

نکته مهمی که باید درباره نورپردازی پذیرایی کوچک بدانید، این است که ترکیب سطح مختلف نور باعث می‌شود شرایط نوری سالن در بهترین حالت قرار بگیرد. ما می‌خواهیم در این مطلب چند مرحله برای داشتن پذیرایی کوچک با نور مناسب را بررسی کنیم.

همه اتاق را روشن کنید

همه اتاق را روشن کنید

معمولا گوشه‌هایی از خانه هستند که نور زیادی به آن‌ها نمی‌رسد. در مرحله اول باید توجه زیادی به این بخش‌های خانه داشته باشید تا حس خوبی به شما منتقل شود. وجود سایه‌ گوشه‌های اتاق، باعث می‌شود سالن کوچکتر از واقعیت به‌نظر برسد. با استفاده از چند لامپ کوچک و معمولی، این مشکل را برطرف کنید. فقط توجه داشته باشید که منبع‌های نور باید گوشه سالن قرار بگیرند. می‌توانید از چراغ‌ یا آباژور ایستاده برای تامین نور استفاده کنید.

لامپ‌هایی را انتخاب کنید که طراحی خاصی دارند

لامپ‌هایی را انتخاب کنید که طراحی خاصی دارند

در اتاق‌های کوچک به‌دلیل کمبود فضا، نمی‌توانید از آثار هنری استفاده کنید. می‌توانید لامپ‌ها را طوری انتخاب کنید که هم نورپردازی پذیرای کوچک به بهترین شکل انجام شود و هم آثار هنری بهتر به چشم بیایند. لامپ‌هایی ساخته شده‌اند که با طراحی خاصشان جلوه زیبایی به خانه می‌دهند. با استفاده از این لامپ‌ها می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید، یعنی هم نور موردنیاز محیط را تامین کرده‌اید و هم یک شی هنری را در معرض دید قرار داده‌اید.

نورپردازی فضای کوچک پذیرایی

تقسیم‌بندی مدار منبع‌های نور

بهترین کار این است که برای هرکدام از لامپ‌ها، کلیدی جداگانه قرار داده شود. این‌که بخواهید همه لامپ‌های اتاق را با یک یا دو کلید روشن کنید، کار اشتباهی است، چون شاید بخواهید فقط تعدادی از لامپ‌ها را روشن نگه‌دارید. برای صرفه‌جویی در مصرف پریز پیشنهاد می‌کنیم لامپ‌های سقف را از لامپ‌های دیوار و نورهای میز جدا کنید. ممکن است بعضی وقت‌ها بخواهید لامپ‌های رومیزی یا نورهای مخفی برای زمان خواب استفاده کنید.

لوستر پذیرایی با ابعاد مناسب به خانه‌هایی که سقف کوتاه‌تری دارند، جلوه بی‌نظیری بخشیده و بخش زیادی از خانه را روشن می‌کند، اما هنگام استفاده از این لامپ‌ها باید توجه داشته باشید که لوستر مقدار زیادی نور را به بخش مرکزی اتاق می‌دهد. برای رعایت تعادل در نورپردازی پذیرایی کوچک بهتر است علاوه‌بر لوستر از لامپ‌های کوچک هم استفاده کنید. بهتر است لوستر را روی میز نهارخوری نصب کنید.

رعایت تعادل در نورپردازی پذیرایی کوچک

رعایت تعادل در نورپردازی پذیرایی کوچک

وقتی که به این فکر می‌کنید که چطور باید تعادل نوری در اتاق را رعایت کنیم، حواستان به تغییر چیدمان هم باشد. شاید با جابجا کردن چند مبل یا میز بتوانید مشکل کمبود نور را تا حد زیادی برطرف کنید. اتاق نشمین می‌تواند کاربردهای زیادی مانند سالن پذیرایی، محل کار، اتاق تلویزیون و اتاق بازی باشد و همین موضوع باعث می‌شود که وسایل زیادی در آن مشاهده شود.

شما باید با شناسایی کاربردهای این اتاق، وسایل آن را هم به بهترین شکل بچینید. زمانی که نوع کاربرد سالن پذیرایی برایتان روشن شد، می‌توانید به‌راحتی آباژور و لامپ‌ها را قرار داده و نور عالی به همه نقاط اتاقتان بدهید.

انتخاب لوستر چند طرفه

انتخاب لوستر چند طرفه

یکی‌دیگر از مهمترین موارد برای نورپردازی پذیرایی کوچک، خرید لوستر چند طرفه است. این لوسترها وسط سقف نصب می‌شوند و نورپردازی 360 درجه خواهند داشت. تنوع این نوع لوستر بسیار زیاد است و می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که با دکوراسیون خانه هماهنگی داشته باشد. لوسترهای چندطرفه برای آپارتمان‌هایی که نور طبیعی کمی دارند هم پیشنهادی عالی محسوب می‌شوند.

نورپردازی مدرن و ساده پذیرایی کوچک

لامپ‌های مینیمال

نمی‌توانید منبع نور خیلی بزرگ را در یک اتاق پذیرایی کوچک نصب کنید. اگر می‌خواهید شرایط نوری خانه در حالت عادی قرار بگیرد، باید از لوستر سقفی مینیمال و کوچک انتخاب کنید. این لامپ‌ها طراحی خاصی دارند و می‌توانند تا حد زیادی نور موردنیاز برای خانه شما را تامین کند. این لامپ‌ها طراحی خاصی دارند و علاوه‌بر نور کافی، زیبایی خاصی را به اتاقتان می‌بخشد.

تعویض تجهیزات نوری خانه

با تعویض لامپ‌ها خانه می‌توانید بخش زیادی از مشکلتان برای نورپردازی پذیرایی کوچک را برطرف کنید. البته قبل از خریدن تجهیزات روشنایی باید با یکی از متخصصان طراحی دکوراسیون داخلی مشورت کنید. تعویض مبلمان اتاق هم می‌تواند تاثیر زیادی برای بهتر شدن وضعیت نور اتاق داشته باشد. مبلمانی با رنگ روشن نور را به خود جذب نکرده و باعث پخش شدن ننور لامپ‌ها می‌شود. وجود میزهای شیشه‌ای هم تاثیر زیادی روی گسترش نور دارد و می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

تغییر دکوراسیون خانه، علاوه‌بر بهبود شرایط نوری خانه، باعث بهتر شدن روحیه شما هم خواهد شد. برای تغییر دکوراسیون منزل نیازی به پرداخت هزینه زیادی نخواهید داشت. شما با خرید چند روکش مبل یا کاغذدیواری، می‌توانید تا حد زیادی دکوراسیون خانه را بهبود می‌بخشد.

نورپرداری مدرن فضای کوچک پذیرایی

به‌کار بردن سایه‌ها تزئینی

سایه‌ها همیشه هم بد نیستند، البته باید بدانید که چه زمانی و چطور از آن‌ها استفاده کنید. سایه‌های طرح‌دار باعث می‌شود جلوه خانه تا حد زیادی تغییر کند. آباژورهای طرح‌دار یکی از بهترین پیشنهادها برای این کار است. با استفاده از این وسایل می‌توانید سایه‌های ایجاد کنید که دیوارهای خانه‌تان زیباتر به‌نظر برسد. با روشن کردن یک آباژور یا لامپ معمولی می‌توانید دکوراسیون خانه را به سادگی و بدون پرداخت هزینه تغییر دهید.

استفاده از ترکیب لامپ‌ ‎های سقفی و رومیزی

برای این‌که بتوانید نورپردازی پذیرایی کوچک را به بهترین شکل انجام دهید، باید چند منبع نور داشته باشید. می‌توانید چندین لامپ مختلف را روی سقف و دیوار نصب کنید تا بتوانید برای هرکاربری از آن استفاده کنید. برای مطالعه به نوری کم و نقطه‌ای نیاز دارید، اما اگر بخواهید کنار خانوادتان استراحت کنید، بهتر است که چندین لامپ روشن باشد.

اگر چند نوع لامپ در اتاق به‌کا رفته باشد، برای زمان‌های مختلف کمبود نور را جس نخواهید کرد. حتما به نورپردازی‌های رنگی و تزئینی حتما توجه داشته باشید. این لامپ‌ها می‌تواند ترکیب نور را بهتر کند.

توجه به سبک دکوراسیون در هنگام نورپردازی پذیرایی

توجه به جزئیات خانه

اگر چیزی در اتاقتان دارید که می‌خواهید توجه زیادی به آن شود، بهتر است از نورهای متمرکز استفاده کنید. این وسایل می‌تواند شامل کتابخانه، قاب عکس، مجسمه و… شود. این مورد را حتما در نورپردازی پذیرایی کوچک مدنظر داشته باشید. همیشه که قرار نیست فقط سطح نور اتاق را افزایش دهید، بعضی وقت‌ها هم باید از طیف‌های مختلف رنگی استفاده کنید تا اتاقتان جالت یکنواخت نداشته باشد.

برای نورپردازی اشیا بهتر است از لامپ‌های LED استفاده کنید، این لامپ‌ها نوری متمرکز و البته زیبا دارند. البته می‌توانید از این لامپ‌ها برای روشن کردن میزهای قهوه خوری هم استفاده کنید. روش استفاده از نورهای متمرکز به سلیقه شما بستگی دارد.

استفاده از چراغ کوچک در نورپرداری پذیرایی

خرید چراغ‌های کوچک یا دیواری

همان‌طور که گفته شد، همیشه بخش‌های از اتاق تاریک‌تر از بقیه فضاها خواهد بود و برای از بین رفتن این سایه‌ها باید از لامپ‌های دیواری یا رومیزی استفاده کنید. می‌توانید نزدیک مبل‌های کنار اتاق یک میز گذاشته و روی آن آباژور با طراحی سنتی بگذارید.

با این کار می‌توانید نور موردنیاز برای همه جای اتاق را تامین کرده و جلوه بهتری هم به اتاق ببخشید. ویژگی استفاده از آباژور یا لوستر دیواری برای نورپردازی پذیرایی کوچک این است که می‌توانید جای آن را تغییر داده و در بخش‌های مختلف خانه از آن استفاده کنید.

یک چراغ یا لوستر بزرگ بخرید

در بخش‌های قبلی درباره اهمیت لوستر گفتیم، اما در این بخش می‌خواهیم دیگر ویژگی‌های آن را هم بررسی کنیم. بدون شک یکی از بهترین تجهیزات برای نورپردازی پذیرایی کوچک استفاده از لوستر است. شما با خرید یک لامپ یا لوستر بزرگ می‌توانید تا حد زیادی نور موردنیاز اتاقتان را تامین کنید. فقط باید حواستان به لوستری که انتخاب می‌کنید باشد. لوستر نباید بیشتر از ظرفیت اتاق باشد و همچنین باید با دکوراسیون داخلی هم هماهنگی داشته باشد.

به تازگی لوستر مدرن و لامپ‌های درام طرفداران زیادی پیدا کرده و با استفاده از آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی نور موردنیاز اتاقتان را تامین کنید. این تجهیزات نور متمرکزی ندارند و می‌توانند نور را در سطح اتاق پذیرایی خانه شما پخش کنند. یکی‌دیگر از ویژگی‌های لوستر این است که حتی اگر خاموش باشند هم دکوراسیون خانه‌تان را خاص‌تر از قبل می‌کنند.

از یک چراغ بزرگ برای تامین نور اصلی استفاده کنید.

برای نورپردازی پذیرایی کوچک از منابع نوری مختلف استفاده کنید

برای این‌که نور موردنیاز اتاقتان را تامین کنید، اصلا دستتان نرلزد. هرچیزی که باید بخرید را بخرید تا بتوانید یک اتاقی زیبا و دلنشین داشته باشید. هرجه لامپ‌ها و منابع نوری بیشتر باشد، می‌توانید اتاق پذیرایی زیباتری داشته باشید. فضاهای کم‌نور کسل کننده هستند و کمتر کسی می‌تواند در آن‌ها بماند. چند لامپ LED خوشه‌ای خریده و به‌عنوان لوستر از آن استفاده کنید. بد نیست چند لامپ رومیزی بخرید و آن‌ها را روی میز یا کنار مبل بگذارید.

ایجاد تقارن در نوردهی

یکی‌دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، رعایت تقارن نوری است. اگر تعداد لامپ‌های یک طرف اتاق بیشتر از بقیه بخش‌ها باشد، حس ناخوشایندی به شما منتقل می‌شود، پس از انجام این کار دوری کنید. چند لامپ در هرطرف از اتاق بگذارید، البته بخش‌هایی از اتاق که تردد در آن بیشتر است، باید لامپ بیشتری هم وجود داشته باشد.

ابتدا دکوراسیون داخلی را طراحی کنید

اگر بعداز انتخاب لامپ و پیاده‌سازی نورپردازی بخواهید مبلمان یا دیگر وسایل را انتخاب کنید، ممکن است نتوانید بهترین نور را در اتاقتان داشته باشید. بهتر است ابتدا نوع و رنگ مبلمان را انتخاب کرده و نسبت به محل قرارگیری و رنگ‌بندی آن‌ها لامپ را انتخاب کنید. با این کار می‌توانید اتصالات و سیم‌کشی را پشت دکوراسیون داخلی محدود کرده و فضای زیباتری داشته باشید. زمانی‌که دکوراسیون داخلی منزل و چیدمان وسایل انجام شود می‌تواند تصمیم بگیرید که برای نورپردازی کدام لوستر را انتخاب کنید. مثلا لوستر کلاسیک مناسب نورپردازی برای دکوراسیون با سبک کلاسیک است.

لامپ مینیمال برای پذیرایی

استفاده از آینه برای بهبود نورپردازی پذیرایی کوچک

آینه تاثیر زیادی روی زیبایی اتاق دارد و همچنین باعث می‌شود که میزان نورها هم بیشتر از واقعیت به‌نظر برسد. سعی کنید اطراف آینه چند لامپ بگذارید که هم زیبایی فضا را دوچندان کند و تاحد زیادی کمبود نور جبران شود. استفاده از آینه یک مزیت دیگر دارد که برای آن باید به بزرگ‌تر شدن اتاق اشاره کرد. این شی باعث می‌شود فضا بزرگتر از مساحت عادی به‌نظر برسد. بسیاری از افراد استفاده از آینه را یکی از اولویت‌ها برای نورپردازی اتاق کوچک می‌دانند.

بهترین روش‌ها برای نورپردازی پذیرایی کوچک

برای این‌که بتوانید یک اتاق کوچک را به‌خوبی روشن کنید، باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. در بخش‌های قبل چندین مورد از آن را به شما گفتیم تا با الگو گرفتن از این ایده‌ها بتوانید نورپردازی را به بهترین شکل انجام دهید. نکات گفته شده را با دقت رعایت کنید تا بتوانید اتاق نشیمنی ایده‌آل داشته باشید. لایه‌های مختلف نور می‌تواند کمک زیادی به زیباتر شدن فضای مدنظر شما داشته باشد، پس اصلا آن را دست کم نگیرید..

با استفاده از طرح و روش‌های مختلف می‌توانید کاری کنید که اتاقتان بزرگتر نشان داده شود. البته درباره این موضوع هم توضیحاتی دادیم که برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید از یک طراح داخلی مشورت بگیرید. اگر تجربه نورپردازی پذیرایی کوچک را داشته‌اید نظراتتان را درباره این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.