تفاوت دریل و پیچ گوشتی برقی چیست؟

تاریخ انتشار:
1401/11/19
نویسنده:
یاسمن توسلی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
راهنمای تخصصی ابزار
اشتراک گذاری
تفاوت دریل و پیچ گوشتی برقی چیست؟

اگر به کارهای فنی علاقه‌مند هستید و مدام با ابزارهای مختلف سروکار دارید باید تفاوت دریل و پیچ گوشتی برقی برقی را بدانید تا هنگام استفاده دچار مشکل نشوید. البته برخی افراد تمایل دارند با خرید یک ابزار، هم‌زمان صاحب چند ابزار شوند؛ ما در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت دریل و پیچ گوشتی برقی آشنا کنیم، تا هنگام خرید بتوانید با اطلاعات کامل، بهترین ابزار را نسبت به نیاز خود خریداری نمایید.

دریل چیست و انواع آن کدام است؟

 دریل ابزاری است که برای سوراخ‌کردن سطوح مختلف به کار می‌رود. دریل‌ها بسته به عواملی مانند سرعت، قدرت، گشتاور و اندازه و گجت‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. دریل‌ها معمولاً از سیم برق، سه‌نظام، تراز عمق‌سنج، دسته نگه دارنده، کلید روشن و خاموش، کلید تنظیم سرعت یا دیمر، کلید چپ‌گرد و راست‌گرد، کلید خاموش و روشن‌کردن حالت چکشی و… تشکیل می‌شوند. با اضافه‌کردن انواع گجت‌ها می‌توان کارایی دریل را تغییر دهیم؛ به‌طورکلی انواع دریل شامل موارد زیر است:

  • دریل شارژی
  • دریل دستی
  • دریل ستونی
  • دریل برقی
  • دریل بتن کن
  • دریل گیربکسی
  • دریل نمونه‌برداری
  • دریل بادی (پنوماتیک)
  • دریل چکشی (ضربه‌ای)
دریل چیست و انواع آن کدام است؟

مزیت‌های دریل

  • وزن سبک: وزن سبک دریل باعث شده استفاده از این ابزار کاربردی بسیار راحت باشد.
  • استفاده آسان: برای استفاده از دریل باید به ایمنی و استانداردها توجه کنید. اما به طور کلی کار با این ابزار به بسیار آسان است و نیاز به داشتن پیش‌زمینه قبلی ندارید.
  • تنوع در کاربرد: ابزار دریل در موارد بسیاری از جمله سوراخ‌کردن فلز، چوب و… کاربرد دارد؛ برای استفاده از دریل در دیگر موارد باید از گجت‌های مخصوص استفاده نمایید تا بتوانید نیاز خود را برطرف نمایید.
  • حمل‌ونقل آسان: ازآنجایی‌که دریل بسیار سبک و در سایزهای مختلف در بازار عرضه شده است، حمل‌ونقل این وسیله کاربردی بسیار راحت است.
  • ایمنی برای کاربر و سایر افراد: هنگام استفاده از دریل خطری جان شما و اطرافیان را تهدید نمی‌کند و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده نمایید.
  • قابلیت استفاده در مدت طولانی: برندهای مطرح ابزار دریل را تولید و در بازار عرضه کرده‌اند؛ بنابراین با خرید محصولی با کیفیت بالا، سال‌های طولانی از دستگاه خود استفاده مفید نمایید.
  • افزایش سرعت العمل در سوراخ‌کردن: یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های سوراخ‌کاری، استفاده از دریل است؛ این وسیله کاربردی به شما این امکان را می‌دهد تا هر عمقی که مدنظر دارید با هر میزان قطری را سوراخ کنید بدون این که نیاز باشد ساعت‌ها زمان از دست بدهید.
  • قابل‌استفاده در کارهای سنگین و نیمه‌سنگین: از دریل می‌توانید در کارهای سنگین و نیمه‌سنگین بسته به نیاز خود استفاده نمایید؛ اما دقت داشته باشید برای انجام کارهای سنگین و نیمه‌سنگین باید از دریل با توان بیشتر و گجت متناسب با آن استفاده نمایید.

پیچ‌گوشتی برقی چیست و انواع آن کدام است؟

پیچ‌گوشتی برقی ابزاری است که از آن برای باز یا بسته کردن پیچ‌ها استفاده می‌شود که با انواع سر دو سو، تک سو و… در بازار عرضه شده است. این ابزار کاربردی در دو نوع مختلف تولید می‌شود که هرکدام کارایی منحصربه‌فرد خود را دارند:

  1. دریل پیچ‌گوشتی الکتریکی (Electric screwdrivers)
  2. دریل پیچ‌گوشتی ضربه‌ای (Impact drivers)

این دستگاه معمولاً از سه‌نظام، سیم برق، دسته نگه دارنده، کلید روشن و خاموش، کلید چپ‌گرد و راست‌گرد، کلید تنظیم سرعت یا دیمر و… تشکیل می‌شود.

پیچ‌گوشتی برقی چیست و انواع آن کدام است؟

مزیت‌های پیچ‌گوشتی برقی

  • وزن کم: این وسیله کاربردی سبک است و به آسانی قابل جابه‌جایی است.
  • استفاده آسان: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پیچ‌گوشتی برقی استفاده آسان از آن است؛ شما می‌توانید با تنظیم پیج و فشردن دکمه پیچ‌گوشتی برقی خیلی راحت پیچ موردنظر را باز یا بسته کنید.
  • افزایش سرعت العمل: پیچ‌گوشتی برقی به شما این امکان را می‌دهد تا در کمترین زمان، پیچ‌های مدنظر را باز و بسته نمایید.
  • ایمنی برای کاربر و سایر افراد: با استفاده از این ابزار خطری جان شما و اطرافیانتان را تهدید نمی‌کند؛ بنابراین می‌توانید با رعایت پروتکل‌های ایمنی از پیچ‌گوشتی برقی استفاده نمایید.
  • امکان باز و بست کردن انواع پیچ: شما با استفاده از پیچ‌گوشتی برقی می‌توانید انواع پیچ دوسو، چهارسو و… را باز و بسته نمایید.
  • سهولت در باز و بسته کردن پیچ‌ها: پیچ‌گوشتی برقی به شما این امکان را می‌دهد خیلی سریع پیچ‌ها را باز بست کنید بدون اینکه ساعت‌ها وقت و انرژی صرف آن کنید.
  • افزایش سرعت و قدرت بیشتر برای باز و بسته کردن پیچ‌ها: ازآنجایی‌که شما با استفاده از پیچ‌گوشتی برقی زمان و انرژی کمتری صرف می‌کنید بنابراین می‌توانید تعداد پیچ‌های بیشتری را باز یا بسته نمایید.

آیا با پیچ گوشتی برقی می‌توان دریل کرد؟

یکی از رایج‌ترین ابهامات افراد درباره پیچ گوشتی برقی، امکان استفاده از آن به جای دریل است. این سوال، پاسخ قطعی ندارد، زیرا همه چیز به مدل ابزار شما بستگی دارد. بعضی از پیچ‌گوشتی‌ها امکان تعویض سری دارند و می‌توان مته مناسب دریل را روی آنها قرار دارد. اما باید بدانید نهایتاً این مدل‌ها نیز قدرت خروجی یک دریل تخصصی را به شما نمی‌دهند.

مقایسه دریل و پیچ‌گوشتی برقی

حالا که با دریل و پیچ‌گوشتی برقی و انواع آن آشنا شدید نوبت به آن می‌رسد که به بررسی تفاوت دریل و پیچ گوشتی برقی بپردازیم. آگاهی از شباهت‌ها و تفاوت‌ها به ما کمک می‌کند تا ابزار مناسب را انتخاب کنیم.

1- کارایی

مهم‌ترین تفاوت دریل و پیچ گوشتی برقی در کارایی آن‌ها است؛ همان‌طور که در قبل توضیح دادیم پیچ‌گوشتی برقی در باز و بسته کردن انواع پیچ (دوسو، چهارسو و…)  کاربرد دارد، اما از دریل برای سوراخ‌کردن چوب، فلز و… همچنین کندن بتن، تخریب و… استفاده می‌شود.

2- ساختار

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو ابزار ساختار آن است؛ این دو ابزار شاید دارای شکل ظاهری مشابه باشند اما از نظر سری متفاوت هستند. دریل مته و پیچ گوشتی انواع پیچ باز کن (دوسو، چهارسو و…) دارد.

3- توان

دریل و پیچ‌گوشتی برقی با انواع توان در بازار عرضه شده‌اند؛ اما به‌طورکلی زمانی که شما می‌خواهید یک پیچ معمولی را باز و بسته کنید نسبت به زمانی که می‌خواهید یک دیوار را سوراخ کنید؛ به نیرو و توان کمتری نیاز دارید. به همین دلیل توان دریل معمولاً بیشتر است و با قدرت بالاتری تولید می‌گردد.

4- قیمت

قیمت دریل و پیچ‌گوشتی برقی نسبت به طرح، مارک، توان و غیره متفاوت است. هم چنین ممکن است دستگاه دارای قابلیت‌های ویژه‌ای مانند قابلیت چکشی، سه‌نظام اضافه، سری و گجت‌های متفاوت باشد که بر روی قیمت دستگاه تأثیر می‌گذارد.

5- برند

برندهای گوناگون دریل و پیچ‌گوشتی برقی تولید و در بازار عرضه کرده‌اند. دیوالت، رونیکس، آروا، بوش و برندهای ایرانی و خارجی بسیاری را در بازار مشاهده خواهید کرد که این ابزار را تولید می‌کنند. هر برند گارانتی، خدمات پس از فروش، قیمت و ویژگی‌های جانبی منحصر به فرد خود را دارد. برند باید با توجه به کارایی که مد نظر است، انتخاب شود.

6- سه‌نظام

تفاوت دیگری که بین این دو ابزار دیده می‌شود، وجود سه‌نظام در دریل و عدم وجود آن در برخی از پیچ‌گوشتی‌ها است. همه‌ دریل‌های معمولی دارای قابلیت تعویض مته هستند؛ اما برخی از پیچ‌گوشتی‌ها این قابلیت را ندارند و نمی‌توان هر نوع مته‌ای را در آن‌ها قرار داد. اما نوعی از پیچ‌گوشتی‌ها نیز تولید شده که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید مته را تعویض نمایید و حتی با پیچ‌گوشتی برقی سوراخ‌کاری‌های سبک نیز انجام دهید.

7- باتری

برخی از دریل‌ها و پیچ‌گوشتی‌ها مستقیم به جریان برق متصل می‌شوند؛ اما برخی دیگر برای سهولت کار کاربر برای آن باتری در نظر گرفته شده است که نسبت به توان و گشتاور هر ابزار، میزان ولتاژ آن متفاوت است. مدل‌های باتری‌دار تحت عنوان شارژی به بازار عرضه می‌شوند.

8- گشتاور

یکی از اصلی‌ترین تفاوت این دو ابزار نوع گیربکس آن‌ها است. عمدتاً گیربکس پیچ‌گوشتی‌ها تک سرعت و دارای دور کمتر است تا کاربر گشتاور دستگاه را متناسب با نوع پیچ تنظیم کند. درصورتی‌که گیربکس دریل دو‌سرعته است و می‌توان دستگاه را در یکی از حالت‌های قدرتی یا سرعتی قرار داد.

9- جریان

دیگر تفاوت دریل و پیچ‌گوشتی برقی در جریان است؛ هرچقدر این ابزارها میزان جریان یا آمپراژ موتور بالاتری داشته باشند می‌توان کارهای سنگین‌تری با آن‌ها انجام داد. به طور کلی جریان دریل سطح بالاتری دارد.

سخن آخر

دریل و پیچ‌گوشتی برقی هر دو ابزار بسیار کارآمد هستند اما گاهاً افراد هنگام انتخاب دچار سردرگمی می‌شوند. در این مقاله سعی بر آن داشتیم به معرفی و مقایسه کامل آن بپردازیم تا انتخاب برای شما آسان‌تر شود. همان‌طور که توضیح دادیم هر دو دستگاه برای انجام انواع کارهای ساختمانی و تعمیراتی استفاده می‌شوند، ازاین‌رو می‌توانید هرکدام از آنها را نسبت به نیاز، مقیاس، نوع پروژه و… خریداری نمایید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.