بررسی انواع اره بر اساس نوع منبع تغذیه

تاریخ انتشار:
1401/11/09
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
2 دقیقه
راهنمای تخصصی ابزار
اشتراک گذاری
انواع اره بر اساس نوع منبع تغذیه

اره یک ابزار محبوب و قدیمی است که مدل‌های مختلفی از آن در بازار به فروش می‌رسد. نمونه اولیه این وسیله، به شکل دستی و با نیروی بدن انسان کار می‌کرد اما امروزه و با توجه به صنعتی شدن اکثر ابزارها، اره نیز در انواع مختلفی تولید شده است. این ابزار بر حسب نوع کاربرد، تیغه و مدل‌های مختلفی مانند فارسی بر، افقی بر، عمود بر، میزی، دیسکی و… دارد. انواع اره بر اساس نوع منبع تغذیه نیز قابل تقسیم بندی است که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

مقایسه اره برقی با دستی

ابتدا، درک این نکته مفید است که اره‌ها عمدتاً به دو دسته تقسیم می‌شوند: دستی و برقی. اره‌های دستی ابزارهای سنتی هستند که به هیچ نوع منبع تغذیه‌ای متکی نیستند. شما در این محصول باید قدرت را با نیروی آرنج خود تامین کنید. برای هر دو اره برقی و دستی، گزینه های زیادی وجود دارد که هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده اند.

معمولاً ایده خوبی است که یک اره دستی سنتی در جعبه ابزار خود برای برش کاری عمومی داشته باشید. مدل دستی دارای یک تیغه دندانه دار بزرگ است که می‌تواند چوب را با حرکت به عقب و جلو برش دهد. با این حال، برای بسیاری از پروژه‌ها، اره برقی ایده‌آل است زیرا امکان انجام کارهای سخت را برای ما امکان پذیر می‌کند . اره برقی همچنین می‌تواند برش‌های دقیق تری نسبت به اره دستی انجام دهد.

با این حال، ابزارهای برقی بی سیم مزایای خاص خود را نیز دارند. ابزار بی سیم امکان تحرک بیشتر را فراهم می کند، زیرا نیازی نیست نزدیک پریز باشید. این می تواند به ویژه زمانی مفید باشد که شما در خارج از خانه به جای کارگاه کار می کنید.

مقایسه اره برقی با دستی

1- اره برقی

همان‌طور که از اسم آن مشخص است نیروی محرکه این اره به‌وسیله برق تأمین می‌شود. در نتیجه موتور کوچک و ارزان‌تری دارد و نیازی به باک بنزین در طراحی آن نیست؛ بنابراین ابزاری سبک‌تر به نسبت نوع بنزینی آن است. اره برقی بیشتر مناسب افراد مبتدی یا کسانی است به دنبال خرید اره برای کارهای کوچک خانگی هستند. از محدودیت‌های این اره، سیم برق آن است که قابلیت جابه‌جایی آن را کمی مشکل می‌کند. قدرت اره برقی را معمولاً با توان آن می‌سنجند. این اره لرزش و صدای کم‌تری داشته و باتوجه‌به عملکرد آن مانند اره‌ بنزینی دود نمی‌کند. این سری، برق قوی‌تری نسبت به همتایان خود که با باتری کار می‌کنند، تامین کرده و تا زمانی که به برق متصل هستید، هیچ وقت شارژتان تمام‌نمی شود.

اره برقی کابل دار

مزیت‌های اره برقی:

  • اره برقی دارای صدای پایین است.
  • اره برقی وزن مناسبی دارد.
  • این اره برای فضاهای بسته مناسب است.
  • قیمت پایینی دارد.
  • ایمنی اره برقی نسبت به سایر مدل‌ها بالا است.
  • لرزش آن ناچیز است.

معایب اره برقی:

  • اره برقی قدرت پایینی نسبت به اره بنزینی دارد.
  • سرعت کاری آن متوسط است.
  • این اره بازدهی متوسط دارد.
  • بدون نیرو برق کاربردی ندارد.
  • هزینه نگهداری آن بالا است.

2- اره شارژی

اره شارژی در بین تمام اره‌ها قیمت بالاتری داشته و نیروی محرکهٔ آن با استفاده از باتری‌ شارژی تأمین می‌شود. مدل شارژی در واقع نوعی محصول برقی است اما دارای باتری و قابل شارژ است. این باتری‌ وزن زیادی دارد در نتیجه ابزاری به نسبت سنگین محسوب می‌شود. از مزیت‌های اره شارژی قابل‌حمل بودن آن است که در مقایسه با اره بنزینی وزن کم‌تری دارد؛ اما استفاده از آن نیز محدود به مدت‌زمان شارژ باتری است. این اره باتوجه‌به قیمت بالا، قدرت کمی دارد و بیشتر برای برش درخت‌های کوچک یا هرس آن‌ها استفاده می‌شود.

اره زنجیری شارژی قابل حمل

مزیت‌ها:

  • بدون نیاز به پریز برق
  • قابلیت حمل و نقل
  • تنوع مدل و برند
  • مناسب استفاده در فضای آزاد
  • لرزش و سرعت کمتر در مقایسه با مدل بنزینی
مقایسه اره بنزینی و برقی

3- اره بنزینی

نیروی اره بنزینی توسط سوخت بنزین تأمین می‌شود. این اره به‌گونه‌ای طراحی شده که برای افراد مبتدی و حرفه‌ای کاربرد دارد. اره بنزینی از موتوری تک سیلندر و دو زمانه تشکیل شده که بنزین و روغن دو عامل اصلی نیروی محرکهٔ آن است. مدل‌های بنزینی از قدرت بیشتری در مقایسه با انواع دیگر اره‌ها برخوردار است. به همین نسبت باتوجه‌به قدرت بیشتری که موتور این اره دارد ابزاری سنگین‌تر به‌حساب می‌آید. همچنین در مقایسه با سرعت بالای موتور، لرزش و صدای بیشتری نیز ایجاد می‌کند. از اره بنزینی بیشتر به‌عنوان یک ابزار حرفه‌ای و در مکان‌هایی با مساحت‌های بالا مانند جنگل‌ها که امکان دسترسی به منبع برق وجود ندارد، استفاده می‌شود.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.