موتور برق گازی چیست؟ | راهنمای خرید + لیست مزیت‌ها

تاریخ انتشار:
1401/06/30
نویسنده:
کیوان کاری
مدت مطالعه:
3 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
موتور برق گازی چیست؟ | راهنمای خرید + لیست مزیت‌ها

موتور برق گازی یا ژنراتور گازسوز یکی از دستگاه‌های مفید برای تأمین برق است. این نوع از موتور برق‌ها در مکان‌هایی که دسترسی به لوله‌کشی گاز وجود دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. ژنراتور گازی از سوخت مصرفی گاز شهری (CNG) یا کپسول مایع (LPG) برای تأمین برق اضطراری بهره می‌برد. اگر قصد خرید موتور برق گازی دارید، این مطلب از آرتا الکتریک راهنمای کاملی درباره انواع آن و نکاتی است که باید حتماً به آن‌ها توجه کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

موتور برق گازی چیست؟

موتوربرق گازی دستگاهی است که گاز را برای تولید برق می‌سوزاند. موتور در ژنراتور گازی وظیفه تبدیل سوخت به انرژی مکانیکی را بر عهده دارد. سوخت موتور گازی CNG یا LPG است که با ایجاد احتراق در سیلندرهای موتور و ایجاد چرخش در شفت موتور به تولید برق کمک کند. عملکرد ژنراتور گازی همانند موتوربرق گازی است. با این تفاوت که در موتور برق گازسوز از مخلوط سوخت و اکسیژن یا هوا در میکسر گاز استفاده می‌شود. شما از طریق لوله‌کشی گاز شهری یا کپسول گاز می‌توانید با این دستگاه کار کنید.

مکانیزم عمل موتوربرق گازی به شرح زیر است:

  1. سوخت و هوا وارد میکسر گاز می‌شود.
  2. پیستون بالا می‌آید و جرقه شمع سبب اشتعال آن خواهد شد.
  3. حرکت رفت و برگشتی پیستون در موتور به حرکت دورانی میل‌لنگ تبدیل می‌شود.
  4. در نهایت حرکت دورانی منجر به تولید برق می‌شود.

مزایای موتور برق گازی

برای صاحبان خانه، موتور برق‌های قابل‌حمل گازی یک راه عالی برای تأمین برق در زمان قطعی است. به همین دلیل، افراد می‌توانند برحسب نیازهای شخصی و وسائلی که نیاز به تأمین برق آنها دارند، موتور برق را بر اساس ابعاد و توان موردنظر خریداری کنند. بسیاری از مدل‌های مختلف موتوربرق گازی به‌اندازه کافی کوچک هستند تا به‌راحتی در گاراژ، زیرزمین یا قسمتی از ساختمان ذخیره شوند.

ازآنجایی‌که اکثر مدل‌ها بر روی چرخ‌ها نصب می‌شوند، جابه‌جایی آنها در هر موقعیتی نسبتاً آسان است. این قابلیت به‌ویژه در زمانی که نیاز به راه‌اندازی سریع منبع تغذیه اضطراری وجود دارد، یک مزیت بزرگ تلقی شود. از همه مهم‌تر، موتور برق گازسوز برای بسیاری از امور فنی اعم از جوشکاری، تعمیر خودرو، کارهای ساختمانی در فضاهای تاریک و غیره کاربرد دارد.

  • ماندگاری و طول عمر بالا: سوخت گاز میزان خورندگی بسیار کمتری دارد و به همین جهت، آسیب‌های وارده به دستگاه را کاهش می‌دهد. این موضوع باعث افزایش دوام و ماندگاری موتور برق گازسوز شده است.
  • داشتن ایمنی بالا: ایمنی موتور برق‌های گازی ایمنی بالاست و برای افزایش این ایمنی از سه شیر اعم از شیر اصلی گاز شهری، شیر قطع و وصل گاز و میکسر دستگاه جهت محافظت و جلوگیری از نشت گاز و آتش‌سوزی استفاده می‌شود.
  • عملکرد سریع: به دلیل لوله‌کشی گاز در مناطق شهری، استفاده سریع از دستگاه و قابلیت دسترس به گاز شهری است. همچنین نحوه کار ژنراتور گازی بسیار راحت است و راه‌انداختن آن نیز به تخصص ویژه‌ای ندارد.
  • صرفه اقتصادی: سوخت گاز ارزان‌تر از بنزین است. به همین دلیل می‌توانید تا حدود 60 درصد از هزینه‌های مربوط به خرید سوخت را کاهش دهید. همچنین این دستگاه به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد.

نکات مهم در خرید موتوربرق گازی

هنگام تعیین اندازه ژنراتور موردنیاز، مهم است که به این فکر کنید که برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد. آیا از موتوربرق برای تأمین برق کل خانه در صورت قطع برق استفاده خواهید کرد یا برای کمپینگ و انجام امور فنی؟ درهرصورت، مهم است که در زمان خرید موتور برق گازسوز به نکات مهم زیر توجه کنید:

1- مقدار وات موتور برق

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید این است که ژنراتور چقدر برق تولید می‌کند. توان و قدرت موتور برق در وات اندازه‌گیری می‌شود و شما باید مطمئن شوید که ژنراتور می‌تواند برای نیازهای شما توان کافی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر نیاز به راه‌اندازی یک وسیله کوچک مانند یخچال دارید، به ژنراتوری نیاز دارید که حداقل 700 وات تولید کند. اگر نیاز به برق‌رسانی به کل خانه خود دارید، به دنبال چیزی باشید که حداقل 5000 وات تولید کند.

مزیت های موتور برق گازی

2- مدت‌زمان کارکرد

هنگام انتخاب یک ژنراتور گازی، باید زمان کارکرد دستگاه را نیز در نظر بگیرید. این ویژگی مدت زمانی است که ژنراتور می‌تواند بدون شارژ مجدد کار کند. اگر از موتور برق برای سفرهای کمپینگ استفاده می‌کنید، ممکن است نیازی به ژنراتور با کارکرد طولانی‌مدت نداشته باشید. بااین‌حال، اگر از ژنراتور برای برق پشتیبان در هنگام قطعی برق استفاده می‌کنید، یک ژنراتور با زمان کار طولانی‌تر می‌تواند نگرانی شما از تمام شدن شارژ را به‌کلی رفع کند. موتور برق‌ها قابل‌حمل معمولاً بین چهار تا دوازده ساعت کار می‌کنند.

3- خروجی‌های دستگاه

شما باید تعداد و انواع پریزهایی که ژنراتور دارد را در نظر بگیرید. اگر فقط برای چند وسیله کوچک از آن استفاده می‌کنید، به پریزهای زیادی نیاز نخواهید داشت. بااین‌حال، داشتن خروجی‌های اضافی همیشه خوب خواهد بود. علاوه بر این، برخی از ژنراتورها دارای خروجی‌های استاندارد هستند، درحالی‌که برخی دیگر دارای خروجی‌های بادوام‌تر و مقاوم در برابر آب‌وهوا خواهند بود. اگر از ژنراتور خود در خارج از منزل استفاده می‌کنید، ضد آب بودن خروجی دستگاه مهم است.

4- طول سیم ژنراتور

طول سیم تعیین می‌کند که چقدر می‌توانید از ژنراتور در فضای دورتر استفاده کنید. اگر فضای کوچکی دارید، طول سیم کوتاه‌تر ممکن است گزینه خوبی باشد. اما اگر به دنبال برق‌رسانی به یک منطقه بزرگ‌تر هستید، باید موتور برقی با طول سیم بیشتر فکر کنید. همچنین می‌توانید برای استفاده از ژنراتور گازسوز از سیم‌های قبل افزایش استفاده کنید؛ بنابراین اگر سیم دستگاه خیلی کوتاه است، همیشه می‌توانید آن را طویل کنید. فقط مطمئن شوید که سیم مطابق با مقدار وات ژنراتور باشد.

5- تک‌فاز یا سه‌فاز

یکی دیگر از مواردی که باید در زمان خرید موتوربرق گازی در نظر بگیرید این است که آیا دستگاهی تک‌فاز می‌خواهید یا سه‌فاز! ژنراتورهای تک‌فاز ارزان‌تر خواهند بود اما فقط می‌توانند وسایل و ابزار خاصی را از نظر برق تأمین کنند. مدل تک فاز برای مصارف خانگی و اداری عالی هستند. ژنراتورهای سه‌فاز گران‌تر هستند اما می‌توانند تقریباً برق هر وسیله یا کاری را تأمین کنند. پس اگر می‌خواهید به چندین وسیله برق برسانید و کارهای سنگین انجام می‌دهید، به یک موتوربرق سه‌فاز نیاز دارید.

قیمت موتور برق گازی چگونه تعیین می‌شود؟

ژنراتور گازی می‌تواند بسته به عوامل مختلف، قیمت متفاوتی داشته باشد. از فاکتورهای موثر در قیمت موتوربرق گازی می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  • برند تولید کننده
  • کیفیت ساخت
  • مشخصات محصول
  • آپشن‌های و مشخصات دستگاه
  • قدرت و توان موتور
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نوسانات نرخ دلار

قبل از تصمیم نهایی مواردی مانند وات، ویژگی‌ها، قیمت و مصرف سوخت را در نظر بگیرید. با کمی برنامه‌ریزی، می‌توانید ژنراتور گازسوز مناسب برای نیازهای خود را پیدا خواهید کرد. فروشگاه اینترنتی «آرتا الکتریک» با 30 سال سابقه در فروش انواع وسایل برقی و روشنایی، مرکزی معتبر و قابل‌اطمینان برای خرید موتور برق‌های باکیفیت است. شما می‌توانید محصول موردنظر خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنید یا برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم فروش مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.