اره فارسی بر چیست؟ – بررسی انواع، مزایا و معایب

تاریخ انتشار:
1401/10/27
نویسنده:
مریم حیدری
مدت مطالعه:
3 دقیقه
راهنمای تخصصی ابزار
اشتراک گذاری
اره فارسی بر چیست؟ - بررسی انواع، مزایا و معایب

تجهیزات برش در نجاری و صنایع دیگر انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب هستند. این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهد که “اره فارسی بر چیست؟”، انواع آن کدام است و هنگام خرید فارسی بر باید به چه نکاتی توجه کنیم.

اره فارسی بر یا میتر (mitre-saw) یک ابزار عالی برای کارهای دقیق مانند تزئینات داخلی است. این اره برقی یک ابزار اولیه و کاربردی در کارگاه نجاری است. فارسی بر در اصل یک تیغه اره دایره‌ای است که بر روی لولا (مفصل) نصب شده است و می‌توان آن را به سمت موادی که قرار است برش داده شود چرخاند. از آنجایی که لولا در جای خود ثابت است، تیغه همیشه با یک حرکت کنترل شده به سمت پایین حرکت کرده و برش‌های تمیز و ثابتی ایجاد می‌کند.

این وسیله برای برش‌های انتهایی صاف عالی عمل می‌کند. اما می‌تواند به چپ یا راست بچرخد تا در یک زاویه برش دهد. این تطبیق پذیری، اره فارسی بر را به انتخابی عالی برای یک نجاری خوب و ساده تبدیل می‌کند. اره‌های میتر اغلب ابزار خوبی برای آموزش نجارهای تازه‌کار هستند. یک محافظ تیغه اره را می‌پوشاند و ماده‌ای که باید برش داده شود روی میز فارسی بر قرار می‌گیرد و به حصار پشتی اره فشار می‌آورد (یعنی یک دیوار فلزی عمودی).

تازه واردان به نجاری اغلب این تنظیمات و عملکرد ساده را نسبت به تیغه باز اره نواری یا رومیزی کمتر ترسناک می‌دانند. همچنین کسانی که چالش‌هایی مربوط به مشکلات قدرت دست دارند، اغلب کار با آن را آسان‌تر از اره مدور می‌دانند. البته این بدان معنا نیست که فارسی بر هیچ خطری ندارد. تمامی انواع ابزار برقی مخصوصاً اره‌ها و تجهیزات برش و فرز را باید همیشه با احتیاط استفاده کرد. مانند سایر ابزارهای برقی، مطمئناً می‌توانید کار اره فارسی بر را با شابلون فارسی بر (جعبه میتر) و اره دستی یا با اره دیگری انجام دهید. یک اره دایره‌ای می‌تواند همان برش‌های اره میتر را انجام دهد، اما دستیابی به همان دقت و سرعت بسیار دشوارتر است.

انواع اره فارسی بر

فارسی‌برها با توجه به اندازه تیغه و نوع برش‌هایی که می‌توانند انجام دهند و همچنین سیمی یا بی‌سیم بودن آنها توصیف می‌شوند. این نوع ابزارها دارای اندازه تنظیم شده‌ای هستند و با قطر تیغه‌ای که می‌توانند بپذیرند توصیف می‌شوند. این بدان معنی است که یک اره میتر 10 اینچی دارای تیغه‌ای به قطر 10 اینچ است.

رایج‌ترین اندازه‌های اره میتر 10 و 12 اینچ (25 و 30 سانتی‌متر) است. اکثر فارسی‌برهای 10 اینچی می‌توانند تخته‌های شش اینچی (15 سانتی‌متر) را در زاویه قائم و تخته های چهار اینچی (10 سانتی‌متر) را در زاویه 45 درجه برش دهند. اره‌های فارسی‌بر دوازده اینچی می‌توانند تخته‌های هشت اینچی را با زاویه راست و تخته‌های شش اینچی را در زاویه 45 درجه برش دهند. (توجه داشته باشید که این اندازه‌گیری‌ها برای الوار چوبی هستند، بنابراین اندازه واقعی برش کمی کوچک‌تر خواهد بود.)

سایزهای پرطرفدار دیگر به ترتیب شامل 7 و 1/4 و 14 اینچ برای کسانی است که به دنبال تراش باریک یا مواد بزرگتر هستند. اکثر افرادی که دنبال خرید اره برای کارهای خانگی هستند، یک اره 10 اینچی کفایت می‌کند، زیرا بین قیمت، قابلیت حمل و تطبیق پذیری برش آن یک تعادل عالی است.

به‌طور کلی، این اره‌ها دارای کابل برق هستند، اما فناوری بهبودیافته بی‌سیم (شارژی) نیز هم اکنون در دسترس است. از مدل شارژی می‌توانید بدون نیاز به منبع برق و محدودیت استفاده کنید. البته تعداد کمی از اره‌های گازسوز وجود دارند و چندان محبوب نیستند. 

انواع اره فارسی بر یا میتر کدام است؟

مدل‌های پرفروش فارسی‌بر

  • اره فارسی بر معمولی: تمامی فارسی‌برها می‌توانند با زاویه‌ی چرخشی برش دهند، به این معنی که تیغه می‌تواند به هر طرف تاب بخورد. در ساده‌ترین نوع این وسیله یک میتر (تاج یا دیسک اره) به سمت راست و (معمولا) به چپ برش می‌دهد.
  • فارسی‌بر مرکب: یک اره مرکب نه تنها به چپ یا راست می‌چرخد، بلکه برای ایجاد یک برش اریب، زاویه‌ای کج پیدا می‌کند. برخی از اره‌های مرکب امکان کج شدن در هر جهتی را فراهم می‌کنند، در حالی که برخی از مدل‌ها به یک سمت محدود می‌شوند. آنهایی که امکان ایجاد برش اریب در هر دو جهت را دارند، اغلب “ترکیب دوگانه” یا “اریب دوگانه” نامیده می‌شوند.
  • اره فارسی بر کشویی: یکی از محدودیت‌های اصلی این نوع اره، عرض برش آن است. مدل کشویی از ریل استفاده می‌کند تا به تیغه اجازه دهد در فاصله کوتاهی هنگام برش حرکت کند و به عرض برش اضافه شود. 
  • اره میتر کشویی مرکب: همانطور که مشخص است، یک فارسی بر کشویی ترکیبی دارای برش‌های اریب و ریل‌های کشویی به طور همزمان است. اینها معمولاً سنگین‌ترین و گران‌ترین اره‌های فارسی‌بر هستند، اما در عین حال متنوع‌ترین نوع اره‌ها هستند.
اره فارسی بر مرکب

مزایا و معایب اره فارسی بر چیست؟

نکات مثبت: 

  • برش‌های متقاطع دقیق: این ابزار اجازه قفل شدن زاویه را می‌دهد و اغلب دارای قابلیت تنظیم توقف‌هایی در زوایای متداول هستند.
  • برش‌های سریع و قابل تکرار: هنگامی که اره نصب می‌شود، می تواند برش‌های تکراری و یکسان انجام دهد.
  • مناسب برای افراد مبتدی: پایداری و تیغه محافظت شده آن را تبدیل به یک اره مقدماتی خوب برای افرادی که در حال کسب اولین تجربه هستند، می کند.
  • مناسب برش‌های با تحرک محدود: اره های میتر امکان برش‌های متقاطع دقیق را بدون نیاز به کنترل وزن اره دایره‌ای یا حرکت روی میزه اره را می‌دهند. فارسی‌بر انتخاب خوبی برای کارهای دقیق مانند تزئینات داخلی یا قاب سازی است. حرکات کنترل شده و دامنه حرکت اره کار را برای افرادی که کارها را انجام می‌دهند با قدرت محدود آسان می‌کند.

نکات منفی: 

  • محدود بودن عرض برش: برای برش مواد با ضخامت زیاد به ابزار متفاوتی نیاز دارید.
  • سنگین و حجیم: اگرچه فرآیند برش واقعی به نیروی کمی نیاز دارد، خود اره‌های میتر هنگام جابه‌جایی بسیار سنگین‌تر از اره‌های گرد هستند.
  • اشغال فضای زمین: میز میتر به اندازه کافی عریض نیست تا تخته‌های بلندتری را پشتیبانی کند. شما باید تکیه‌گاه‌های موقتی را در دو طرف راه‌اندازی کنید یا یک تکیه‌گاه دائمی بسازید که می‌تواند فضای با ارزشی را در یک مغازه یا کارگاه کوچک اشغال کند.

راهنمای خرید فارسی بر

برای انتخاب مدل مناسب باید به یک سری نکات توجه کنید که در ادامه آنها را لیست می‌کنیم: 

  • سبک: اره های فارسی بر مرکب انعطاف‌پذیری و برش‌های بیشتری را فراهم می‌کنند. مدل‌های کشویی می‌توانند مواد گسترده‌تری را برش دهند، اما قیمت گران‌تری دارند.
  • منبع تغذیه: اره‌های شارژی راحت هستند، اما اگر مطمئن نیستید که به این انعطاف‌پذیری نیاز دارید، احتمالاً بهتر است از یک مدل سیم‌دار استفاده کنید.
  • طراحی: برخی مدل‌ها دارای میز و قاب هستند که نسبت به محصولات معمولی سنگین‌تر هستند.
  • گرد و غبار خروجی: این محصولات می‌توانند مقدار زیادی خاک اره تولید کنند. اندازه درگاه گرد و غبار را بررسی کنید تا ببینید آیا با جاروبرقی یا سیستم استخراج گرد و غبار شما سازگار است یا نه.
  • قیمت: بسته به اندازه، منبع تغذیه، سبک و مدل، هزینه متفاوتی پرداخت می‌کنید. 
  • مارک و گارانتی: خرید هر نوع وسیله برقی، به طور ویژه انواع ابزار، بیش از هر چیز نیاز به بررسی مارک و خدمات پس از فروش دارد. این وسایل پس از مدتی، نیاز به تعویض قطعات دارند؛ بنابراین مدل‌هایی را انتخاب کنید که قطعات آنها در بازار موجود باشد.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.