لامپ مهتابی T8 چیست؟

تاریخ انتشار:
1400/09/23
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
3 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
لامپ مهتابی T8 چیست؟

درگذشته لامپ‌های فلورسنتی بهترین و کاربردی‌ترین لامپ‌های موجود در بازار بودند. اما با حضور لامپ ال‌ای‌دی، لامپ‌های فلورسنت به دلیل مضراتی که داشتند از زندگی انسان‌ها کنار گذاشته شدند و تولید آن‌ها در بسیاری از کشورها منسوخ شد. لامپ‌های خطی که رایج‌ترین نوع لامپ‌های فلورسنت هستند، در سه اندازه لامپ مهتابی T8، T5 و T12 تولید و به بازار عرضه می‌شدند. امروزه لامپ مهتابی T8 با تکنولوژی ال ای دی ساخته می‌شود و نه‌تنها ضرری برای سلامت انسان ندارد، بلکه با محیط‌زیست نیز سازگار است. برای آشنایی بیشتر با فناوری ساخت لامپ مهتابی T8 در ادامه همراه ما باشید.

انواع لامپ‌‌های خطی فلورسنت

فناوری به‌کاررفته در تولید لامپ‌های فلورسنت خطی یکسان است، اما ابعاد هرکدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. لامپ‌های خطی فلورسنت که به لامپ مهتابی نیز شهرت دارند، در سه سایز T8، T5 و T12 به فروش می‌رسند.

در تولید هر سه سایز این لامپ از بخار جیوه در گاز کم‌فشار استفاده شده است. درصورتی‌که لامپ بسوزد و یا بشکند، این بخار سمی در محیط پخش می‌شود و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. البته به دلیل قیمت ارزان و عمر طولانی که دارد، همچنان در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لامپ مهتابی T8 چیست؟

لامپ‌های فلورسنت کدهای مختلفی دارند و هر کد بیانگر قطر لامپ مهتابی است. قطر لوله لامپ T8، 25.4 میلی‌متر است و به نسبت دیگر مدل‌های لامپ فلورسنت، کاربرد بیشتری دارد. از این لامپ در بیمارستان‌ها، فضاهای اداری و تجاری، مدارس، انبارها و… استفاده می‌شود.

لامپ مهتابی T8 نسل جدید لامپ‌های فلورسنتی است که با وجود مصرف پایین انرژی، نور زیادی تولید می‌کند. علاوه بر این لامپ فلورسنتی T8 در طول زمان کاری در نوردهی ثبات دارد و بعد از 4000 ساعت کار، 8 درصد افت نور خواهد داشت.

حداکثر توان لامپ مهتابی T8، 36 وات است و حداکثر نوردهی لامپ T8 در دمای 25 درجه می‌باشد. به همین خاطر برای مناطق روباز یا سردسیر لامپ T8 گزینه بهتری است. لامپ فلورسنت T8 استاندارد طول و سرپیچ لامپ‌های قدیمی را دارد و به‌راحتی جایگزین لامپ‌های فلورسنتی قدیمی می‌شود.

لامپ مهتابی T8 چیست؟

لامپ مهتابی T5 چه ویژگی‌هایی دارد؟

قطر لوله‌های لامپ فلورسنت T5، 15.9 میلی‌متر است و جز جدیدترین لامپ‌های مهتابی محسوب می‌شود. قیمت این لامپ از دیگر لامپ‌های فلورسنت بیشتر است و از استاندارد طول و سرپیچ لامپ‌های جدید پیروی می‌کند.

لامپ مهتابی T5 بعد از 4000 ساعت کار میزان نوردهی لامپ، 5 درصد کاهش پیدا می‌کند. البته از لامپ‌های T5 تا 90000 هزار ساعت دوام می‌آورند. حداکثر توان لامپ T5 در حدود 54 وات است و حداکثر نوردهی آن در دمای 35 درجه سانتی‌گراد است.

معرفی لامپ فلورسنت T12

قطر لوله‌های فلورسنت در لامپ‌های T12، در حدود 38.1 میلی‌متر است. لامپ T12 یکی از قدیمی‌ترین لامپ‌های مهتابی است که در تولید آن از بالاست‌های مغناطیسی استفاده می‌شود. این لامپ قدرت نوردهی بالایی دارد و به همان اندازه انرژی بیشتری به نسبت دیگر لامپ‌های مهتابی مصرف می‌کند. این لامپ طول عمر کمی داشته و بعد از 4000 ساعت کار، 22 درصد نوردهی آن افت می‌کند.

معرفی لامپ ال ای دی و مزایای آن

امروزه به دلیل مصرف پایین انرژی و نور کافی لامپ‌های ال ای دی استفاده از آن‌ها بسیار رایج شده است. لامپ‌های ال ای دی تقریباً تمام انرژی الکتریکی که دریافت می‌کنند را به نور تبدیل کرده و به همین خاطر میزان گرمای تولید شده توسط این لامپ‌ها بسیار کم است.

لامپ مهتابی T8 چیست؟
لامپ مهتابی T8 چیست؟

مزایایی که لامپ‌های ال ای دی دارند، باعث شده تا در تولید لامپ مهتابی T8، تکنولوژی ال ای دی جایگزین فناوری فلورسنت شود. در ادامه به مزیت‌های لامپ ال ای دی می‌پردازیم.

  • عمر طولانی: لامپ‌های ال ای دی طول عمر بالایی دارند و سال‌های سال بدون کاهش میزان نوردهی، قابل‌استفاده هستند. آب‌وهوا تغییری در میزان نوردهی این لامپ‌ها ایجاد نمی‌کند و روشنایی محیط‌های مختلف را می‌توان با استفاده از لامپ‌های ال ای دی تأمین کرد.
  • قیمت به‌صرفه: لامپ ال ای دی از نظر اقتصادی کاملاً به‌صرفه است. چرا که علاوه بر قیمت مناسب، با کاهش مصرف انرژی الکتریکی، هزینه ماهیانه قبض برق منزلتان را به‌شدت کاهش می‌دهد. 
  • تنظیم زاویه و شدت نور: یکی دیگر از مزیت‌های لامپ ال ای دی، تنظیم زاویه و شدت نور است. لامپ‌های ال ای دی تا آخر عمر خود بدون کاهش شدت نور، در نوردهی ثبات داشته و نور را در فضا منتشر می‌کنند.
  • ایمنی: لامپ‌های ال ای دی پرتوهای فرابنفش و مادون‌قرمز را منتشر نمی‌کنند و برای سلامتی انسان مضر نیستند.

مقایسه لامپ تیوبی ال ای دی T8 و لامپ مهتابی T8

کاهش منابع طبیعی و سوخت‌های فسیلی، صنایع مختلف را به سمتی برده است که در تلاش برای تولید محصولاتی کم‌مصرف هستند. یکی از گام‌های نخست در کاهش مصرف انرژی استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف است. به همین خاطر امروزه استفاده از لامپ‌های ال ای دی برای مصارف خانگی و صنعتی رایج شده است.

لامپ تیوبی ال ای دی T8 جایگزین مناسبی برای لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت مشابه است، چرا که در مصرف بهینه برق صرفه‌جویی می‌کند و برای سلامت انسان مضر نیست. این لامپ علاوه بر قیمت مناسب، طول عمر بالایی دارد و هزینه تعمیر آن نیز ناچیز است.

یکی دیگر از ویژگی‌های این لامپ، اتلاف انرژی اندک آن است. جنس بدنه لامپ تیوبی T8، از آلومینیوم است و گرمای کمتری را از خود ساطع می‌کند. برای اینکه لامپ مهتابی T8 نور مناسبی را تابش دهد، باید دمای بدنه آن در حدود 60 تا 70 درجه سانتی‌گراد باشد. اما لامپ تیوپی ال ای دی T8 در دمای 40 درجه سانتی‌گراد نیز می‌تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. علاوه بر این لامپ تیوپی T8، دارای هیت سینک مناسبی است که مانع از بالارفتن دمای بدنه لامپ می‌شود.

لامپ مهتابی T8 چیست؟

در فناوری ساخت لامپ ال ای دی T8، عدم تابش پرتوهای UV یا همان فرابنفش در نظر گرفته می‌شود. چرا که اشعه‌های فرابنفش و مادون‌قرمز به‌مرور باعث بیماری‌های پوستی می‌شوند.  

نصب لامپ تیوبی ال ای دی T8 چگونه است؟

بالاست و استارتر تجهیزات برقی هستند که برای روشن‌کردن لامپ‌های فلورسنت و قدیمی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در نصب لامپ مهتابی T8 باید از بالاست استفاده کنید تا جریان الکتریکی، متناسب با نوع لامپ تنظیم شود؛ در غیر این صورت، لامپ مهتابی می‌سوزد.

علت چشمک زدن لامپ مهتابی، استارتر قدیمی است. هنگامی که جریان به لامپ فلورسنت وصل می‌شود و دو الکترود را گرم می‌کند تا لامپ روشن شود، جریان الکتریکی از طریق استارتر به بقیه اتصالات منتقل می‌شود. اما لامپ تیوبی ال ای دی T8 برعکس لامپ‌های قدیمی نیاز به بالاست و استارتر نداشته و مشکلات استفاده از چراغ‌های قدیمی را نیز کاهش می‌دهد.

دیدگاه های کاربران

5 دیدگاه ثبت شده است . در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید

  • با سلام ایا لامپ مهتابی ال ای دی سری است یا موازی در صورت سوختن یک ال ای دی کل مدار قطع میشود؟

    • سلام، معمولاً به صورت سری ساخته میشن و اگه یکی از تراشه‌ها قطع بشه، بقیه هم کار نمی‌کنند. اما می‌تونید تراشه سوخته رو عموماً با یه تراشه جدید جایگزین کنید، الکتریکی‌ها هستن که تعمیر ال ای دی انجام بدن. البته کلاً عمر ال ای دی بین 20000 تا 500000 ساعته و خیلی دیر می‌سوزه.

    • سلام.
      بله می‌تونید برای پنل های سقفی هم استفاده کنید و باید به نوع پایه لامپ توجه داشته باشید. البته پشت پنل‌های سقفی، طلق‌های مات سفید استفاده میشه که بتونه نور رو یک دست پخش کنه. حتی میتونید از ریسه های ال ای دی هم استفاده کنید.

    • سلام.
      بله می‌تونید برای پنل های سقفی هم استفاده کنید و باید به نوع پایه لامپ توجه داشته باشید. البته پشت پنل‌های سقفی، طلق‌های مات سفید استفاده میشه که بتونه نور رو یک دست پخش کنه. حتی می‌تونید از ریسه‌های ال ای دی هم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.