چه نوری برای چه سنی مناسب است؟

تاریخ انتشار:
1400/09/13
نویسنده:
علی نادی
مدت مطالعه: 
3 دقیقه
سبک زندگی
اشتراک گذاری
رابطه نور و سن

تقریبا کسی نیست که اعتقادی به تغییر رویه سلامت جسمانی در سن‌وسال‌ بالا نداشته باشد. با افزایش سن کم‌کم چین‌وچروک‌های مختلف در صورت ظاهر می‌شود. ضعف عضلانی سراغ انسان‌ها را می‌گیرد و فرایند فرسودگی تا آخر عمر هم ادامه دارد. بینایی از این قاعده مستثنا نیست و باید نسبت‌به شرایطی که داریم انتخاب‌های درست و مفیدی داشته باشیم تا این مسئله را کنترل کنیم. در این مطلب دنبال جواب به این سوالیم که اگر برای هر دوره باید شرایط مناسبی را انتخاب کنیم، انتخاب چه نور یا روشنایی برای سن‌وسال ما مناسب است؟ تیره یا روشن، لومن بالا یا پایین؟ با آرتا الکتریک تا پاسخ کامل به این سوال همراه باشید.

چگونه بینایی سال به سال ضعیف‌تر می‌شود؟

بینایی افراد نسبت‌به شرایط، وضعیت مختلفی را تجربه می‌کند، اما به‌طور معمول وقتی وارد 40 سالگی می‌شویم زوال ساختمان چشم سریعتر از قبل پیش می‌رود. این شرایط چرا اتفاق می‌افتد و چگونه، مشخص نیست.

خیلی از افراد وقتی متوجه خواهند شد که در خیابان می‌خواهند به تابلو یک پاساژ نگاه کنند. معمولا با توجه به چنین وضعیتی خیلی‌ها برای اولین‌بار مجبور به استفاده از عینک می‌شوند یا شرایطی را تجربه می‌کنند که نیازمند برررسی متخصص چشم می‌شود. برخی تغییراتی که چشم شما با افزایش سن پیدا می‌کند، شامل:

  • عدسی چشم زرد و سفت می‌شود. این مسئله روی دقت تشخیص رنگ‌ها اثر منفی می‌گذارد، دقت و تمرکز را کاهش می‌دهد و نور ورودی به شبکیه را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد.
  • قرنیه حالت عادی خود را از دست می‌دهد و به سمت ضخیم و مات شدن می‌رود. این مسئله موجب کاهش و پراکندگی نور ورودی به ساختمان چشم می‌شود و دقت بینایی را به‌طرز عجیبی کم می‌کند.
  • مردمک چشم کوچکتر از قبل می‌شود. این مسئله مثل دو آسیب قبلی نور ورودی به چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و وقتی با افتادگی پلک همراه می‌شود عملا سرعت و دقت بینایی را از بین می‌برد.

با گذشت زمان و در سنین 65 به بعد ممکن است، متوجه شوید که برای وضوح بینایی به نور بیشتری نیاز دارید، برای تمرکز روی اشیا تلاش بیشتری می‌کنید، سرعت عمل چشمانتان برای تطببق از تاریکی به روشنایی کند می‌شود، به نور زیاد حساس می‌شوید و محدوده دیدتان کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

با همه این موارد، مشکلات و اثر زوال چشم در سنین بالا خوشبختانه دستگاه و داروهایی هست که می‌تواند سرعت این تغییرات را کاهش یا با عینک بسیاری از موارد را برطرف کند. علاوه‌بر این شما می‌توانید با انتخاب درست نور محیط، سرعت رشد آسیب‌های بینایی کندتر کنید.

چگونه نور مناسب خود و دیگران را در خانه تنظیم کنیم؟

یکی از راه‌های ساده جلوگیری از پیرچشمی و دیگر مریضی های ساختمان چشم، تنظیم نور محیط خصوصا خانه است که افراد مسن بیشتر در آن زندگی می‌کنند. این‌کار اصلا سخت نیست و با روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم کارتان را جلو می‌اندازد.

1. سطح نور را افزایش دهید.

در سن 65 سالگی اغلب افراد دو برابر کمتر از 20 سالگی به نور محیط نیازمندند. برای رفع مشکل می‌توانید از روشنایی در مکان‌های خاص استفاده کنید. صندلی مطالعه، بالای سینک ظرفشویی یا میز کار داخل خانه گزینه‌هایی هستند که حتما نیاز به نور اختصاصی دارند. در انتخاب لامپ بهتر است گزینه‌های 1300 لومن به بالا را انتخاب کنید. نور این لامپ‌ها تقریبا برابر با یک لامپ 100 وات رشته‌ای است، اما مصرف کمتری دارد. شما می‌توانید برای انعطاف‌پذیری بهتر سوییچ تنظیم نور را هم برای روشنایی اختصاصی قرار دهید.

2. یکنواختی نور در کل خانه

از آن‌جایی که یکی از عوارض پیرچشمی، انعطاف پذیری بسیار کم چشم نسبت‌به تغییر نور است، باید نور حتی در کل خانه به‌طور یکنواخت باشد تا افراد مشکلی در جابه‌جایی نداشته باشند. درصورتی‌که این شرایط نباشد سرعت حرکت و عوارض ناشی از فرسودگی ساختمان چشم بیشتر خود را نشان می‌دهد.

3. دسترسی به کلید روشن و خاموش

اگر مسائل مربوط به آسیب‌های چشم را در نظر نگیریم، بهتر است کلیدهای روشن و خاموش روشنایی در دسترس باشد. کمترین عوارض این وضعیت برخورد پا به مبل و میز داخل اتاق است که درد عجیبی دارد و مطمئنم تجربه اش کرده‌اید. با این‌حال یکی از راه‌های یکنواخت کردن نور منزل قرار دادن کلید خاموش و روشن در نزدیک‌ترین نقطه است تا با هر حرکت نیاز به گشتن و صرف زمان زیادی نباشد.

4. کم کردن تابش نور مستقیم

به دلیل این‌که افراد مسن بیشتر از کم سن‌وسال‌ها مستعد آسیب از نور مستقیم و تابش زیاد نور هستند، بهتر است از حضور کنار چنین چیزی دور باشید. چند راه برای دوری از نور مستقیم به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  1. از پرده‌های شفاف برای تابش مستقیم نور جلوگیری کنید
  2. در دیوار، مبلمان و دکوراسیون منزل خود از رنگ‌های براق استفاده نکنید.
  3. با استفاده از لامپ‌هایی با شیشه‌های مات و نیمه‌مات نور را به‌صورت پراکنده در محیط پخش کنید.

5. انتخاب لامپ با شاخص رندرینگ بالا

شاخص CRI نور، نحوه پخش و روشنایی نور لامپ در محیط را نمایش می‌دهد. این شاخص که از صفرتاصد نمره دهی می‌شود هرچه شاخصش به 100 نزدیک‌تر باشد، بهتر است.

یکی از آسیب‌های متداول چشم در سنین بالا کاهش دقت چشم در تشخیص رنگ روشنایی است. این مسئله بسیار مهم است که شما از لامپی در منزلتان استفاده کنید که تازه آسیبی بر این مسئله نباشد. لامپ‌های با شاخص CRI 80، گزینه‌های متداول بازار هستند که از این شاخص برخوردارند و آسیبی به چشم و جسم شما نمی‌زنند. بهتر است در محل‌های خاص منزل مثل اتاق مطالعه یا میز کار از چنین روشنایی استفاده کنید. نمونه لامپ‌های گفته شده در زیر معرفی شده‌اند.

6. محل قرار گیری پیشنهاد محصول

افزایش روشنایی مکان‌های خاص منزل: یکی از آسیب‌های متداول بعد از کم‌ سو شدن چشم‌ها سقوط از راه پله یا برخورد با اشیا در راهرو حتی آشپزخانه منزل است. شما می‌توانید با استفاده از لامپ های LED یا رشته های LED نور این مناطق را افزایش داده و از خطرات بعدی آن جلوگیری کنید.

سخن پایانی

پیری اجتناب‌ناپذیر است. همه می‌دانند که بعد از 40 سالگی افراد وارد دوران افول خود از نظر جسمی می‌شوند. این‌که چطور با این مسئله برخورد کنید و از مشکلات آن اجتناب به خودتان بستگی دارد. شما می‌توانید به آسیب‌های چشم‌وبینایی اهمیت ندهید و پس از آسیب‌های جدی سراغ دکتر بروید یا از همان اول جلوی سرعت رشد را بگیرید و با چند مسئله مثل عینک و… هزینه درمان و دارو را کاهش دهید. 

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.