۲۲ مدل از پرکاربردترین کلید‌های برق جهان

تاریخ انتشار:
1400/08/09
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
6 دقیقه
تخصصی برق و الکترونیک
اشتراک گذاری
۲۲ مدل از پرکاربردترین کلید‌های برق جهان

کلیدهای الکتریکی یکی از اجزای مهم یک سیستم الکتریکی معمولی هستند. کلید‌ها، دستگاه‌های الکتریکی هستند که باعث برقراری یا قطع ارتباط می‌شوند، یعنی مدار را می‌بندند یا آن را باز می‌کنند. ما همیشه از کلیدها برای کنترل چراغ‌ها، فن‌ها و سایر لوازم مختلف در منزل، ادارات، مغازه‌ها و … استفاده می‌کنیم. در این مقاله، روی انواع کلید برق تمرکز می‌کنیم و به بررسی پرکاربردترین کلید‌های برق که معمولاً در مدارهای روشنایی استفاده می‌شوند، نگاهی می‌اندازیم.

انواع مختلف کلیدهای برق

کلیدهای برق روی دیوارها از لوازم الکتریکی ضروری در خانه ما هستند. ما همیشه از کلیدهای برق برای کنترل روشنایی استفاده می‌کنیم. کلید را بچرخانید تا چراغ روشن شود و از طرف دیگر آن را خاموش کنید. به همین سادگی!

علی‌رغم اینکه کلیدها یکی از ساده‌ترین دستگاه‌های برقی هستند، اما باید گفت که انواع مختلفی مانند کلید‌های فلیپ یا کلید تغییر وضعیت، کلید‌های راکر، کلید‌های دکمه‌ای، کلید‌های کشویی، کلید‌های لمسی، کلید‌های هوشمند و مدل‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد. هر یک از این کلیدهای برق ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را دارند که در این قسمت به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

1. کلید برق تک پل

کلید تک پل که از لحاظ فنی به عنوان کلید پرتاب تک‌قطبی شناخته می‌شود، یکی از انواع رایج کلیدهای برق است که در خانه‌ها استفاده می‌شود. این مدل یک کلید پایه بوده و قیمتی مناسب دارد. به دلیل هزینه کم، استفاده ساده و مستقیم و همچنین نصب آسان، کلید‌های تک پل کاربری زیادی در سراسر جهان دارند. کلیدهای تک پل در مدارهای روشنایی  120VAC بسیار رایج هستند.

ساخت و عملکرد این کلیدهای تک‌قطبی بسیار ساده است. در ساختار این کلیدها اهرمی وجود دارد که به وسیله آن، سیم‌های داغ متصل به دو پایانه را وصل (روشن) یا قطع (خاموش) می‌شود.

کلید برق

2. کلید برق دو پل

یکی دیگر از کلید‌های متداول در مکان‌های مختلف، ‌کلید دوپل نام دارد. شما می‌توانید یک کلید دو پل را به عنوان دو کلید تک‌قطبی در یک قاب در نظر بگیرید. چرا که یک کلید دوقطبی از چهار کنتاکت (دو راه برای یک دستگاه و دو راه برای دستگاه دیگر) تشکیل شده است که همگی توسط یک سطح واحد کنترل می‌شوند.

کلید‌های دو پل اغلب دارای ظرفیت بیشتری هستند و در نتیجه، اغلب در کنترل وسایل با قدرت بالا مانند موتورها و سایر ماشین‌آلات استفاده‌پذیر هستند.

3. کلید فلیپ یا سوئیچ

سوئیچ‌ها، یکی دیگر از انواع کلید‌های برق هستند که در مکان‌های مختلف کاربردهای زیادی دارند. بعضی از سوئیچ‌ها و کلید‌های ضامن‌دار، به عنوان کلید برق دوپل نیز استفاده می‌شوند.

4. راکر سوئیچ

کلید‌های Rocker که در ایالات متحده به عنوان کلید‌های تزئینی نیز شناخته می‌شوند، از انواع کلیدهای متداول در انگلستان، اتحادیه اروپا، هند و سایر نقاط آسیا هستند. راکر سوئیچ‌ها از نظر عملکرد بسیار شبیه به کلید‌های ضامن‌دار هستند اما ظاهر زیباتری دارند.

در حالی که سطح کلید‌های ضامن‌دار بیرون زده است، کلید‌های راکر نسبتاً مسطح هستند اما مساحت بیشتری را اشغال می‌کنند. استفاده از سوئیچ‌های راکر بسیار ساده‌تر از کلید‌های فلیپ است و حتی کودکان شما نیز می‌توانند بدون هیچ زحمت و خطری از آن‌ها استفاده کنند. اکثر مردم کلید‌های راکر را به کلیدهای فلیپ و سوئیچ ترجیح می‌دهند.

5. کلید سه‌راهی

کلید سه‌راهی یکی دیگر از انواع کلیدهای برق است که در کنترل نور در مکان‌های مختلف به ما کمک می‌کند. اگر با کلید چراغ راه‌پله آشنا باشید، ممکن است نام کلید سه طرفه را شنیده باشید. در نورپردازی راه‌پله، یک چراغ توسط دو کلید کنترل می‌شود که در دو انتهای راه‌پله قرار گرفته‌اند.

6. کلید چهار راهی

یک کلید چهارراهی، کاربردهای کلید سه‌راهی را گسترش می‌دهد و کاربری‌های بیشتری را به آن اضافه می‌کند. این کلید چهار طرفه در مدارهای روشنایی مسکونی چندان رایج نبوده و اغلب در انبارهای بزرگ یا مکان‌های تجاری استفاده می‌شود.

معمولاً کلید چهارطرفه را بین دو کلید سه طرفه قرار می‌دهند. برخلاف کلید سه طرفه، هیچ پایانه مشترکی در کلید چهار طرفه وجود ندارد. ترکیبی از کلید‌های سه طرفه و کلید‌های چهار طرفه به ما امکان می‌دهد یک چراغ واحد را از چندین مکان کنترل کنیم.

7. کلید دیمر

همان‌طور که از نام این نوع کلید مشخص است، برای کاهش روشنایی نور از کلید Dimmer استفاده می‌شود. کلید‌های دیمر اغلب برای شخصی‌سازی روشنایی محیط اتاق متناسب با شرایط استفاده می‌شود.

معمولاً این تصور غلط وجود دارد که کلید‌ دیمر، ولتاژ اعمال شده به لامپ را کاهش می‌دهد. کلید‌های دیمر، کلید‌های الکترونیکی هستند و از یک مدار تشکیل شده‌اند که مدت زمان روشن ماندن لامپ را کنترل می‌کند. این جریان به چرخه وظیفه نیز معروف است، یعنی نسبت زمان روشن بودن لامپ به مجموع زمان روشن و خاموش شدن لامپ.

یک چرخه کم‌کار به این معنی است که روشنایی لامپ کمتر بوده و یک چرخه پرکار به معنای روشن‌تر بودن لامپ است. کلید‌های معمولی دیمر فقط با لامپ‌های رشته‌ای سازگار هستند و نمی‌توانید از آن‌ها برای لامپ‌های فلورسنت یا LED استفاده کنید.

8. کلید با دکمه فشاری

یکی دیگر از کلیدهای ساده چراغ، کلید فشاری یا پوش باتن است. این دسته از کلیدهای برق به طور معمول در حمام و برای نورپردازی‌های ساده استفاده می‌شوند و دو نوع اصلی دارند. در نوع اول، هنگامی که دکمه را فشار می‌دهید، تا زمانی که دکمه را یکبار دیگر فشار ندهید، کلید، روشن است. در نوع دیگر، وقتی دکمه را فشار می‌دهید، بلافاصله بعد از برداشتن دست، به موقعیت پیش‌فرض خود برمی‌گردد. بسته به سلیقه شخصی خود می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کنید. برخی از کلیدهای فشاری دارای نشانگر LED هستند تا به شما در تشخیص روشن یا خاموش بودن چراغ کمک کنند.

9. کلید نوری انتخاب‌گر

کلید انتخاب‌گر برای انتخاب یکی از تنظیمات لامپ یا فن استفاده می‌شود و یکی از پرکاربردترین کلید‌های برق در ساخت تجهیزات الکترونیکی است. در صورت داشتن سیستم روشنایی چند رنگ، می‌توان از کلید انتخاب‌گر برای جابه‌جایی بین چراغ‌های رنگی مختلف استفاده کرد. هنگامی که از یک نوع کلید برای روشن کردن فن‌ استفاده می‌کنید، می‌توانید از کلیدهای انتخاب‌کننده برای انتخاب تنظیمات سرعت فن نیز استفاده کنید.

کلید‌های انتخاب‌گر اغلب به صورت کلید‌های دوار یا کلید‌های دکمه‌ای ارائه می‌شوند. کلید‌های دوار معمولاً در مدارهای کنترل سرعت فن ها به کار می‌روند. در حالی که کلیدهای فشاری اغلب در مدارهای روشنایی استفاده می‌شوند.

10. کلید مجاورت (سنسور دار)

کلید مجاورت یک کلید الکترونیکی است که از حسگرها برای تشخیص حضور افراد در یک اتاق استفاده کرده و بر این اساس نور را روشن یا خاموش می‌کند. کلیدهای مجاورت برای صرفه‌جویی در مصرف برق بسیار مفید هستند زیرا چراغ‌ها در صورت استفاده نشدن، خاموش می‌شوند و فقط در صورتی که افرادی در داخل اتاق باشند، روشن می‌مانند. از این کلیدهای برق، می‌توان در حمام‌ها، گاراژها، اتاق نشیمن، راهروها و … استفاده کرد.

11. کلید زنجیره‌ای کششی

کلید Pull Chain یا Pull Cord اغلب در پنکه‌های سقفی، چراغ‌های زیرزمین و همچنین در گاراژها استفاده می‌شود. این کلید شامل یک زنجیر یا طناب بوده و کشیدن زنجیر، باعث روشن شدن لامپ می‌شود و کشیدن زنجیر برای بار دوم، چراغ را خاموش می‌کند. این زنجیر معمولاً از مهره‌های غیر رسانا یا طناب پارچه‌ای تشکیل شده است و برای استفاده در محیط‌های مرطوب بسیار مناسب است.

12. کلید لمسی

کلید لمسی یکی دیگر از کلیدهای برق است که با لمس صفحه فعال می‌شود و با توجه به مدرن شدن خانه‌ها استفاده از آن روز به روز افزایش می‌یابد و در لیست پرکاربردترین کلید‌های برق قرار می‌گیرد. هیچ قطعه مکانیکی در یک کلید لمسی وجود ندارد بلکه شامل یک مدار الکترونیکی برای تشخیص لمس و همچنین کنترل کلید است.

13. کلید بی‌سیم

اگر سیستم درب بازکن پارکینگ دارید، احتمالاً به یک کلید بی‌سیم در ماشین خود نیاز دارید. کلیدهای بی‌سیم یا ریموت‌ها، همان‌طور که از نامش پیداست، به صورت بی‌سیم کنترل می‌شود. چندین نوع کلید بی‌سیم وجود دارد که از RF ، بلوتوث یا ارتباط Wi-Fi برای کنترل نور، باز شدن درب یا هر چیز دیگر، استفاده می‌کنند. در این مدل یک فرستنده و گیرنده وجود دارد که از طریق فرکانس رادیویی ارتباط برقرار می‌کنند.

14. کلید نوری حرکتی

اگر از سیستم‌های امنیتی در خانه خود استفاده کرده باشید، با کلیدهای حرکتی آشنا هستید. این کلید‌های نوری، اغلب در چراغ‌های امنیتی استفاده می‌شوند و هنگامی که حرکتی را تشخیص دهند، فعال می‌شوند. معمولاً نوعی سنسور (مادون قرمز منفعل) در این کلیدهای فعال‌کننده نور وجود دارد و در صورت تشخیص هرگونه حرکت از افراد، حیوانات یا هر جسمی، اشعه مادون قرمز ساطع می‌کند و چراغ را روشن می‌کند. کلیدهای فعال‌کننده نور اغلب در ایوان‌ها، باغ‌ها، راه‌پله‌ها یا حیاط خلوت به عنوان یک اقدام امنیتی به منظور راحت‌تر روشن شدن محیط و همچنین دور نگه‌داشتن سارقین استفاده می‌شود.

کلید برق

15. کلید فعال‌شونده با صدا

ممکن است دیده باشید که فردی دست‌های خود را به هم می‌زند و چراغ‌ها روشن می‌شوند. این امر به دلیل کلید فعال‌شونده توسط صدا، که معمولاً با نام Clap Switch شناخته می‌شود ، امکان‌پذیر است. مانند کلیدهای برق دیگر، حتی کلیدهای فعال‌شونده با صدا را می‌توان برای اهداف امنیتی استفاده کرد. اما اغلب از آن‌ها به عنوان چراغ‌های تزئینی یا نمایشی، در داخل و خارج ساختمان استفاده می‌شود. یک حسگر صدا (معمولاً میکروفون با کیفیت بالا و با پشتیبانی از مدار الکترونیکی) صداها را تشخیص داده و چراغ را روشن یا خاموش می‌کند.

کلید برق

16. کلید Vandal-Proof

کلید Vandal-Proof اغلب در خارج از منزل و در اماکن عمومی مانند فروشگاه‌های قطعات اتومبیل، محل عبور عابران پیاده و … استفاده می‌شود. این کلیدها برای تحمل تغییرات آب‌وهوا یا فشارهای ناشی از عوامل محیطی طراحی شده‌اند. این کلید‌های ضد ضربه معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ بوده و ضد خاک و رطوبت هستند.

17. کلید Rocker Style استرالیایی

کلیدهای راکر استرالیایی مانند کلیدهای راکر معمولی هستند که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. اما اندازه آن‌ها بسیار کوچک‌تر و جمع‌وجورتر است. این کلید‌ها معمولاً در کشورهای استرالیا و نیوزلند یافت می‌شوند و به دلیل اندازه کوچک، چند کلید بر روی یک قاب قرار می‌گیرد.

18. کلید نوری فوتوالکتریک

کلید نوری فوتوالکتریک شامل سنسورهایی است که نور را تشخیص داده و بر این اساس، چراغ‌ها را روشن یا خاموش می‌کنند. سنسورهای فوتوالکتریک می‌توانند متشکل از LDR ساده، دیودها یا ترانزیستورها با پشتیبانی از مدارهای الکترونیکی باشند. این کلیدها اغلب به عنوان چراغ‌های امنیتی استفاده می‌شوند اما در بالکن منازل، باغ‌ها، حیاط پشتی یا چراغ‌های راهرو نیز استفاده‌پذیر هستند.

19. کلید مرکوری

یک کلید مرکوری به عنوان یک کلید تیلت نیز نامیده می‌شود. این کلید شامل یک لامپ شیشه‌ای کوچک با دو تماس و یک قطعه مرکوری در داخل آن است. هنگامی که کلید کج است، بلور مرکوری دو محل تماس را کوتاه کرده و نور را فعال می‌کند. البته این کلید‌ها معمولا به عنوان کلیدهای برق استفاده نمی‌شوند.

20. کلید سیگنال

یک کلید روشن، یک کلید ضامن‌دار یا یک کلید با لامپ نئون کوچک است که به عنوان یک نشانگر عمل می‌کند. هنگامی که کلید خاموش باشد، لامپ نئون نیز خاموش است. اما وقتی کلید روشن می‌شود، چراغ اصلی (یا فن یا هر وسیله دیگری) روشن شده و در همان زمان، چراغ نئون نزدیک (یا زمانی روشن) کلید نیز روشن می‌شود

21. کلید چند راهی

کلید چند راهی اغلب برای کنترل روشنایی در راهروهای طولانی یا راه‌پله استفاده می‌شود. این کلیدها ترکیبی از کلید سه و یا چهار طرفه هستند و می‌توانند برای کنترل نور از دو یا چند مکان استفاده شوند.

22. کلید هوشمند

اکثر خانه‌های مدرن دارای چندین دستگاه متصل به اینترنت هستند و یکی از این وسایل برقی یک کلید هوشمند است. این دستگاه به Wi-Fi خانگی متصل است و شما می‌توانید کلید را با استفاده از برنامه‌ای در تلفن هوشمند خود یا یکی از آن دستیارهای صوتی هوشمند شگفت‌انگیز، ( Amazon Alexa یا Google Home Assistant) کنترل کنید. مزیت خرید کلید هوشمند این است که می‌توانید این کلید‌ها را از هر جایی (به شرط اتصال اینترنت) کنترل کنید.

نتیجه

در این مقاله به بررسی ۲۲ مدل از پرکاربردترین کلید‌های برق در بازار پرداختیم. برای خرید هر یک از این کلیدها، بهتر است تحقیق کلی در مورد هر یک داشته باشید و سپس خرید خود را انجام دهید. امیدواریم مطالب این مقاله به شما برای انتخاب کلیدی مناسب کمک کرده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاه های کاربران

4 دیدگاه ثبت شده است . در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.