کدام رنگ نور مناسب مطالعه است؟

تاریخ انتشار:
1401/10/24
نویسنده:
یاسمن توسلی
مدت مطالعه:
2 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
کدام رنگ نور مناسب مطالعه است؟

یک سؤال مهم که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که هنگام مطالعه نور زرد برای چشم بهتر است یا سفید؟ یا شاید برای شما این سؤال ایجاد شود که آیا استفاده از رنگ‌های فانتزی برای مطالعه مناسب است و به چشم آسیب وارد نمی‌کند؟ در ادامه قصد داریم به بررسی تمامی رنگ نورها و تاثیر آنها در کیفیت مطالعه و باید و نبایدهای پیرامون آن بپردازیم. البته در مقاله‌ “راهنمای کامل انتخاب و خرید لامپ چراغ مطالعه” میزان نور مناسب برای کارهای مختلف را بررسی کرده‌ایم که اگر نمی‌دانید لامپ چند وات خریداری کنید، حتماً آن را بخوانید.

نور مناسب مطالعه

اگر قصد مطالعه دارید ابتدا باید نور محیط را تنظیم کنید. برای تنظیم نور می‌توانید از چراغ مطالعه نیز کمک بگیرید. میزان تابش و شدت نور، تأثیر مستقیمی بر یادگیری و سلامت چشمان شما دارد. همچنین اگر نور محیط تنظیم نباشد خیلی زود خسته می‌شوید و نمی‌توانید ساعت‌ها به مطالعه بپردازید. حالا ممکن است بپرسید نور زرد برای چشم بهتر است یا سفید؟

به طور ایده‌آل نور مناسب برای مطالعه، حدود 4000 تا 6500 کلوین است، این دمای رنگ بسیار شبیه به نور مهتابی است و یک درخشش سفید و آبی را به همراه دارد. در واقع نور کافی برای مطالعه با یک چراغ 450 لوکس، 6 تا 9 وات با رنگ نور صدفی یا همان طبیعی تأمین می‌شود. با استفاده از این مقدار نور می‌توانید برای مدت طولانی مطالعه کنید و از چشمان خود مراقبت کنید.

برای تأمین نور مناسب مطالعه سعی کنید از ترکیب نور سفید و زرد استفاده کنید؛ این‌گونه هم توانسته‌اید نور مناسبی برای مطالعه داشته باشید، هم کیفیت خواب خود را افزایش دهید. زیرا نور خیلی سفید باعث اختلال در خواب و بیدار ماندن ذهن می‌شود. حالا که با میزان  و رنگ نور مناسب اتاق مطالعه آشنا شدید، باید بگویم استفاده از نور طبیعی هم می‌تواند کیفیت مطالعه را افزایش دهد؛ ازاین‌رو سعی کنید از اتاقی که دارای نور طبیعی است در کنار نور مصنوعی استفاده کنید.

به عنوان نکته پایانی ذکر این نکته الزامی است که اگر قبل از خواب قصد مطالعه دارید، بهتر است از رنگ نور آفتابی و زرد استفاده کنید. برعکس نور سفید که مغز را فعال می‌کند، نور زرد احساس آرامش ایجاد می‌کند.

تأثیر رنگ بر فضای اتاق مطالعه

تأثیر رنگ بر فضای اتاق مطالعه

رنگ‌ها بیشتر از آنچه تصور کنید در زندگی ما اثر دارند؛ ازاین‌رو نباید تأثیر آن را نادیده بگیرید؛ چرا که از طریق آن می‌توانید در جهت کاهش استرس، افزایش تمرکز، بهبود کیفیت خواب و… استفاده کنید. اما کدام رنگ برای اتاق مطالعه مناسب است؟ در ادامه شما را با تعدادی از رنگ‌های مناسب برای اتاق مطالعه آشنا می‌کنیم.

  1. صورتی روشن: با استفاده از رنگ صورتی می‌توانید حس آرامش را به محیط القا کنید. همچنین استفاده از رنگ صورتی می‌تواند انرژی‌های منفی را در محیط کاهش و میزان روشنایی را افزایش دهد.
  2. زرد: رنگ زرد، رنگ پرجنب‌وجوشی شناخته می‌شود و حس تابستان و گرما را به محیط القا می‌کند. این رنگ شاد، سرزنده و روشن در اتاق‌های مطالعه نیز همین تأثیر را نشان می‌دهد. اما دقت داشته باشید از این رنگ زیاد استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است موجب حواس‌پرتی شود. 
  3. آبی: استفاده از رنگ آبی برای کاهش استرس و افزایش خلاقیت پیشنهاد می‌شود.
  4. کرم: رنگ کرم حواس‌پرتی را کاهش می‌دهد و ذهن را آرام می‌کند. استفاده از این رنگ در اتاق‌های مطالعه، به تمرکز طولانی‌مدت کمک می‌کند.
  5. سبز: رنگ سبز به‌عنوان نماد طبیعت، رنگی شاد و آرامش‌بخش است و می‌توانید برای افزایش سرزندگی اتاق‌های مطالعه از آن استفاده کنید.
  6. نارنجی: اگر تمایل دارید به محیط خود نشاط و تحرک اضافه کنید باید از رنگ نارنجی استفاده نمایید؛ رنگ نارنجی باعث می‌شود افراد در اتاق مطالعه احساس تحرک و نشاط بیشتری داشته باشند؛ به‌خصوص کسانی که انگیزه خود را از دست داده‌اند می‌توانند با استفاده از رنگ نارنجی انگیزه خود را افزایش دهند. ازآنجایی‌که نارنجی یک رنگ بسیار فعال است، بهتر است آن را با رنگ‌های روشن و خنثی ترکیب کنید.
  7. بنفش: بنفش با کنتراست روشن می‌تواند آرامش بی‌نظیری را به محیط القا کند. افرادی که به دنبال افزایش خلاقیت و کاهش استرس هستند رنگ بنفش بهترین انتخاب برای آنها می‌باشد.
  8. قرمز: رنگ قرمز احساس شوروشوق، انرژی و هیجان را به محیط می‌دهد؛ البته رنگ قرمز در اتاق مطالعه زمانی عملکرد مناسبی دارد که با رنگ‌های خنثی و روشن ترکیب شود. دقت کنید هیچ‌گاه از رنگ قرمز برای کل محیط استفاده نکنید.
آیا استفاده از رنگ‌های فانتزی برای مطالعه مناسب است؟

آیا استفاده از رنگ‌های فانتزی برای مطالعه مناسب است؟

استفاده از رنگ‌های فانتزی به شرطی برای مطالعه مناسب است که باعث ایجاد خیرگی چشم نشود. در واقع هرچقدر رنگ ملایم‌تر باشد انعکاس نور در آن بیشتر است و برای مطالعه توصیه می‌شود. اما توصیه می‌شود هرگز از این نورها برای زمان‌های مطالعه و طولانی مدت استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد سردرد و حواس‌پرتی می‌شود. حتی برای لامپ‌های معمولی نیز نباید از لامپ‌های بی‌کیفیت که نور آنها سوسو می‌کند، استفاده شود.

سخن آخر

با رعایت نکات گفته شده می‌توانید بهترین فضا را برای مطالعه ایجاد کنید. همچنین دمای اتاق، صندلی مناسب، ارتفاع هماهنگ میز با صندلی، بازبودن پنجره یا در اتاق برای گردش هوا و استفاده از زیرپایی، وضعیت مناسبی را هنگام مطالعه فراهم می‌کند که در پیشگیری از خستگی نقش مهمی دارد.

توجه داشته باشید پس از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، به مدت ۱۵ دقیقه به چشم‌های خود استراحت دهید. برای این کار بهتر است حرکات کششی و فعالیت‌های بدنی انجام دهید. همچنین با مشاهده مناظر طبیعی و اشیای دورتر به چشمان خود استراحت بدهید و خود را برای ادامه مطالعه آماده کنید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.