چگونه در خانه رینگ لایت بسازیم؟ | راهنمای آسان و کاربردی

تاریخ انتشار:
1400/09/21
نویسنده:
مریم حیدری
مدت مطالعه:
3 دقیقه
راهنمای استفاده
اشتراک گذاری
چگونه در خانه رینگ لایت بسازیم؟ | راهنمای آسان و کاربردی

رینگ لایت از آن دسته وسایلی است که در مدت کوتاهی توانسته است محبوبیت بسیاری به دست آورد. رینگ لایت (Ring Light) در لغت به معنای حلقه نورانی است. این حلقه‌های نورانی همان‌طور که از نامشان مشخص است، دایره شکل هستند و نور می‌تابانند. بهترین ویژگی رینگ لایت‌ها، کاربری آسان است که به افراد مبتدی کمک می‌کند نورپردازی حرفه‌ای در زمان عکس‌برداری و فیلم‌برداری داشته باشند.

احتمالاً بارها پیش آمده است که در زمان مشاهده فیلمی در اینستاگرام و… نور گردی در چشمان کسی که حرف می‌زند، افتاده است. این نور ناشی از رینگ لایتی است که آن فرد در مقابلش روشن کرده است. خیلی از آرایشگران، دندان‌پزشک‌ها، بلاگرها و… از این حلقه‌ها استفاده می‌کنند.

در ساده‌ترین حالت می‌توان گفت که رینگ لایت یک حلقه نورانی است که دور تا دور آن چراغ‌های ال ای دی نصب شده است. کار این وسیله تاباندن نوری یکنواخت به سمت سوژه است که این نور باعث حذف سایه‌های اضافی و ایجاد انعکاسی زیبا از نور حلقوی در چشمان سوژه می‌شود. اگر اصلاً با این وسیله آشنا نیستید و درباره آن سوال‌های بیشتری دارید به مقاله رینگ لایت چیست، مراجعه کنید. در ادامه مقاله با سه روش آسان و ارزان ساخت رینگ لایت در خانه آشنا می‌شویم.

روش ساخت رینگ لایت در خانه

البته که این حلقه‌‌ها بسیار محبوب و پرکاربرد هستند اما ممکن است به دلایلی افراد نتوانند برای خرید آن‌ها اقدام کنند. تنوع مدل‌های عرضه شده در بازار زیاد است و رنج قیمتی متنوعی را شامل می‌شوند اما در بعضی موارد ممکن است قیمت این وسیله محبوب از بودجه‌ای که در نظر گرفتیم بیشتر باشد. همچنین ساخت تجهیزات در خانه احساس دلچسبی دارد و ممکن است به صورت تفریحی به دنبال ساخت آن‌ها باشیم.

رینگ لایت را به صورت‌های مختلف با توجه به بودجه و زمان آزادی که داریم، می‌توانیم بسازیم. در اینجا چگونگی ساخت این وسیله به دو روش خانگی و حرفه‌ای را آموزش می‌دهیم. البته اگر زمان کافی برای ساخت ندارید، توصیه می‌کنیم به سراغ رینگ لایت‌های ارزان موجود در سایت بروید. زیرا حتی ارزان‌ترین رینگ لایت آماده هم کیفیت نور بهتری از مدلی که دستی می‌سازیم، دارد.

روش اول: ساخت رینگ لایت آسان

لامپ‌های بسیار زیادی در بازار هستند که ظاهری آن‌ها به شکل دایره‌ای توخالی است. برای اینکه بهتر تصور کنید یک مهتابی را در نظر بگیرید که دو طرف آن را به هم چسبانده‌ایم. برای ساخت رینگ لایت، خیلی آسان می‌توان یکی از این لامپ‌ها را خریداری کرد و سپس به کمک سیم برق و با یک هولدر موبایل آن را تبدیل به یک رینگ لایت حرفه‌ای کرد. این روش شاید ارزان نباشد اما آسان‌ترین راه است.

برای ساخت این نوع رینگ لایت به یک لامپ ال ای دی با رنگ نور مهتابی یا سفید با توان بیش از 20 وات دارید. که حداقل قیمت فعلی آن در بازار بیش از 100 هزار تومان است. بنابراین در این روش باید بودجه حداقلی 200 هزار تومانی در نظر بگیرید.

ساخت رینگ لایت آسان

روش دوم: ساخت رینگ لایت خانگی ارزان

روش دوم بسیار آسان و ارزان است و احتمالاً با بودجه کمتر از 100 هزار تومان بتوانید آن را بسازید. برای ساخت این مدل اول باید وسایل زیر را تهیه کنید:

  • مقوا
  • فویل آلومینیومی
  • ریسه نواری ال ای دی
  • سوکت ریسه ال ای دی
  • چسب مایع و نواری

گام اول

ابتدا مرکز مقوای خود را به اندازه‌ای که دوست دارید، علامت بزنید (بهتر است قطر بیرونی مقوا کمتر از 16 سانتی‌متر نباشد) و سپس دایره‌ای را ترسیم کنید و آن را برش بزنید. سپس یک دایره دیگر داخل دایره بیرونی ترسیم کنید، فاصله دایره بیرونی و داخلی کمتر از 5 سانتی‌متر نباید باشد.

برای اینکه استحکام چارچوبی که ساختید افزایش پیدا کند. یک مقوای دیگر با همان مشخصات برش دهید و سپس دو مقوا را با چسب مایع به هم بچسبانید.

گام دوم

بعد از اینکه چارچوب اولیه شرکت گرفت، با یک فویل آلومینیومی سطح چارچوب را بپوشانید. این کار باعث می‌شود، ساختار مستحکم‌تر و زیباتر شود.

گام سوم

در این مرحله از ریسه‌های ال ای دی استفاده می‌کنیم. در بازار ایران یکی از پرنورترین و رایج‌ترین نوع ریسه، مدل 5730 است که از 1 تا 100 متر به فروش می‌رسند. می‌توانید یک ریسه یک یا دو متری با رنگ نور مهتابی (یا هر رنگ دیگری که دوست دارید) خریداری کنید.

متراژ ریسه باید متناسب با محیط قابی باشد که ساخته‌اید و باید به گونه‌ای باشد که حداقل دو دور قاب را بپوشاند، اما اگر رینگ لایت پرنورتری می‌خواهید، نیاز به مقدار بیشتری دارید. ریسه‌ را دور تا دور قاب وصل کنید و سپس با بست‌های پلاستیکی و یا چسب نواری آن‌ را محکم کنید.

گام چهارم

اگر ریسه را متری خریده باشید، باید به صورت جداگانه یک سوکت ریسه ال ای دی نیز خریداری کنید. سوکت به انتهای ریسه وصل می‌شود و با استفاده از آن رینگ لایتی که ساخته‌اید را می‌توانید به برق بزنید و روشن کنید و از نوری که خودتان در خانه و با کمترین هزینه درست کردید لذت ببرید.

ساخت رینگ لایت ارزان

روش سوم: ساخت رینگ لایت خانگی حرفه‌ای

ساخت رینگ لایت حرفه‌ای شبیه قبلی است ولی در مدل حرفه‌ای از ابزارهای صنعتی بیشتری استفاده می‌کنیم که در ادامه به تشریح جزییات ساخت آن می‌پردازیم. وسایل و ابزار لازم:

  • سیم برق (حدود 3 متر)
  • 12 عدد سرپیچ
  • کلید روشن و خاموش
  • 12 عدد لامپ
  • دو شاخه برق

ابزارآلات کمکی که برای ساخت این رینگ لایت نیاز داریم، عبارتند از:

اولین تفاوت این روش با قبلی، استفاده از چوب به جای مقوا است. بنابراین کاملاً واضح است که مقاومت بیشتری دارد. استفاده از چوب عمر و استحکام حلقه‌ای که می‌سازید را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. بر روی چوب مانند روش قبل با استفاده از متر و مداد، دو دایره هم‌مرکز رسم می‌کنیم. سپس با کمک اره مویی آن را برش می‌زنیم.

بعد از برش چوب و درست کردن قاب، با استفاده از دریل بر روی چوب، سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنیم تا سرپیچ‌ها را به چوب وصل کنیم. پایه‌های لامپی که خریداری کردیم را با فاصله یکسان و به شکل منظم دور تا دور قاب چیده و بر روی چوب نصب می‌کنیم.

با سیم برق، سرپیچ‌ها را به هم وصل کرده، و یک سر سیم را به دو شاخه برق وصل می‌کنیم تا با استفاده از آن رینگ لایت را به پریز برق بزنیم. همچنین از یک کلید برق بر روی سیم نیز می‌توان استفاده کرد، تا وسیله‌ای که درست می‌کنیم به تجهیزات حرفه‌ای شباهت بیشتری داشته باشد.

بعد از آماده شدن قاب، 12 عدد لامپ ال ای دی را به سرپیچ‌ها می‌زنیم و از نوری که درست کردیم لذت می‌بریم. می‌توانید 12 لامپ را با یک رنگ نور خریداری نکنید و نورهای ترکیبی درست کنید. هر چقدر توان لامپ‌ها بیشتر باشد، نوری که تابیده می‌شود شدت بیشتری دارد. در این روش حداقل بودجه‌ای که باید در نظر بگیرید، 300 هزار تومان است.

رینگ لایت خانگی و حرفه ای

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.