راهنمای خرید آچار بکس برقی – هرآنچه که باید بدانید

تاریخ انتشار:
1401/11/15
نویسنده:
شهرزاد آتشگاهی
مدت مطالعه:
5 دقیقه
راهنمای تخصصی ابزار
اشتراک گذاری
راهنمای خرید آچار بکس برقی - هرآنچه که باید بدانید

باز کردن پیچ‌های زنگ زده، باز کردن و یا بستن پیچ‌ها در زاویه‌ای نامناسب، شکستن ابزار و… همه از مشکلاتی است که تمام کسانی‌که هر روز با پیچ و مهره سروکار دارند به نوعی با آن روبرو می شوند. آچار بکس برقی ابزاری برای باز کردن پیچ و مهره‌های شش ضلعی است. این دستگاه توان بیشتری در مقایسه با دست انسان دارد و می‌تواند تعداد بیشتری پیچ را در زمانی کوتاه باز کرده یا ببند؛ به‌خصوص پیچ‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است.

آچار بکس انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها برای کارهای متفاوتی ساخته شده‌اند، اما مکانیزم همه آن‌ها ثابت بوده و با نیرویی انفجاری یا ضربه‌ای که به وسیله‌ی باد، برق یا باتری تأمین می‌شود، گشتاور لازم برای کار را فراهم می‌کنند. این ابزار در مکان‌های مختلفی مانند کارخانه، کارگاه و تعمیرگاه خودرو بسیار استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با آچار بکس برقی، کاربردهای آن و نکاتی که باید در هنگام خرید این محصول به آن‌ها توجه کنید، همراه ما باشید.

بکس برقی چیست؟

آچار بکس ابزاری است که به وسیله آن می‌توان پیچ و مهره‌های مختلف را باز یا بسته کرد. پیش از روی کار آمدن آچار بکس‌های بادی و برقی، از آچارهای دستی استفاده می‌شد. درست است که آچار دستی هم کاربرد بسیاری در مصارف مختلف دارد، اما استفاده از آن به تجربه و مهارت بالا، گشتاور و تلاش بیشتری نیاز دارد. پس از تولید انواع آچار بکس‌های برقی و بادی، کار افرادی که از این ابزار استفاده می‌کردند، راحت‌تر شد و این ابزار به سرعت به وسیله‌ای ضروری در مکانیک ماشین‌ها تبدیل شد. آچار بکس‌های برقی و بادی، وزن کمتری نسبت به آچار دستی دارند و استفاده از آن‌ها راحت است.

این ابزار برقی برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره و نیروی خود را از طریق الکتریسیته تأمین می‌کند. بکس برقی با توجه به ساختاری که دارد مناسب فعالیت‌های کوچک کارگاهی و خانگی نیز است. آچار بکس برقی سبک وزن بوده و حمل آن آسان است. این تجهیز را می‌توانید به صورت شارژی یا سیمی خریداری کنید. بکس‌های برقی سیمی، نیروی بالاتری در قیاس با مدل‌های شارژی دارند و طبیعی است که می‌توانند اجزا و پیچ و مهره‌های بزرگ‌تری را باز کنند. از سوی دیگر، بکس برقی سیمی، به دلیل دارا بودن کابل برق دستگاه، سخت‌تر کنترل شده و باید توسط فرد حرفه‌ای مدیریت شود.

بکس برقی چیست؟

بررسی کاربردهای آچار بکس

آچار بکس ابزار ساده‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد تا پیچ و مهره‌‌ها را با سهولت بیشتری نسبت به آچار معمولی باز کرده یا ببندید. از طریق ویژگی چرخشی این ابزار می‌توانید به راحتی و با چرخش دسته آچار، پیچ را باز کرده یا آن را سفت کنید. این گزینه به خصوص زمانی که فضای کار محدود است، اهمیت زیادی دارد.

این ابزار فنی به راحت‌تر باز شدن انواع پیچ و مهره کمک می‌کند و این عمل را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد. کاربرد این وسیله را می‌توان در ساده‌ترین کارهای فنی خانه تا تعویض لاستیک در مسابقات اتومبیل رانی مشاهده کرد. هر چه برای باز و بسته کردن پیچ‌ها به سرعت و قدرت بیشتری نیاز باشد، از آچار بکس‌های قدرتمندتری استفاده می‌شود.

آچارهای بکس را می‌توانید در تجهیزات و ابزارآلات مکانیک‌‌ها، نجارها و بسیاری از صنعت‌ گران دیگر مشاهده کنید. غالباً از آچار بکس در مواقعی استفاده می‌‎شود که به نیروی زیادی نیاز است و از طرفی استفاده از آچارهای تخت، باعث آسیب دیدگی می‌شوند. لازم به ذکر است که این ابزار بیشتر برای باز و بستن کردن قطعات ماشین کاربرد دارد.

مزایا و معایب بکس برقی

مزایای آچار بکس برقی

  • قیمت آچار بکس برقی در مقایسه با نمونه بادی بسیار ارزان‌تر است. چرا که در هنگام خرید بکس برقی، شما فقط یک دستگاه خریداری می‌کنید، اما در نمونه بادی علاوه بر خرید بکس بادی نیاز به شیلنگ و کمپرسور باد هم دارید که باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.
  • برای نگهداری بکس برقی نیاز به فضای کمتری دارید. درست است که این ابزار از نظر اندازه دقیقاً هم اندازه بکس بادی است، اما نیاز به فضایی برای نگهداری کمپرسور و شیلنگ باد ندارد.
  • هنگام کار با بکس بادی مدت زمان زیادی را باید منتظر باشید تا مخزن باد پر شود. اما از آچار بکس برقی می‌توانید به صورت مداوم و بدون اتلاف وقت استفاده کنید.
  • بکس شارژی را می‌توانید در هر نقطه‌ای حتی نقاط دور افتاده هم به راحتی استفاده کنید، زیرا نیاز به برق مستقیم ندارد و از طریق باتری تغذیه می‌شود.
  • حمل و جا‌به‌جایی بکس برقی بسیار ساده است، زیرا برای نگهداری به فضای زیادی نیاز ندارد و به علت وزن کم می‌توان به راحتی آن را جا‌به‌جا کرد.
  • آچار بکس برقی در مقایسه با مدل بادی نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی نداشته و هر چند سال یکبار نیاز به سرویس دوره‌ای پیدا می‌کند. هزینه سرویس بکس برقی بسیار کمتر از نمونه بادی است.

معایب بکس برقی

  • آچار بکس برقی معمولاً گران‌تر از نمونه‌های دستی است.
  • بکس برقی سیمی برای باز کردن یا بستن پیچ و مهره‌ها نیاز به اتصال به جریان برق دارد. این در حالی است که بکس‌های بادی دارای کمپرسور هستند و کمپرسور می‌تواند هوا را در مخازن خود ذخیره کند.
  • کابل برق در بکس برقی درست مانند شیلنگ‌ها در آچار بکس‌های بادی، اهمیت دارد. کابل بکس‌های برقی معمولاً قابل تعویض نیست و دائماً باید مراقب آسیب ندیدن سیم‌ها باشید.
  • بکس برقی قابلیت حرکت شما را محدود کرده و به عبارتی شما را به یک دیوار متصل می‌کند.
کاربرد، مزایا و معایب بکس برقی

چک لیست خرید آچار بکس برقی

1- وزن دستگاه

اگر از آچار بکس برقی برای کارهای کوچک و کوتاه مدت استفاده می‌کنید، وزن آن چندان مهم نیست. اما در صورتی که از آن برای کارهای طولانی استفاده می‌شود، باید به وزن آن توجه کنید؛ چرا که وزن بالای آچار در پروژه‌های سنگین باعث خستگی کاربر می‌شود.

2- گشتاور

گشتاور به نیرویی گفته می‌شود که برای باز یا بستن پیچ و مهره لازم است و برای انجام کارهای مختلف به گشتاورهای متفاوتی نیاز است. تهیه آچار بکس برقی با گشتاور 1500 پوند توصیه می‌شود.

3- اندازه آچار

اندازه آچار نقش به سزایی در قدرت آن دارد. اگر چه دستگاه‌های کوچک خوش دست‌تر هستند، اما باید در نظر داشته باشید که دستگاه‌هایی با اندازه کوچک، موتور ضعیف‌تری نسبت به بکس‌های برقی بزرگ‌تر دارند. اگر شغل شما به گونه‌ای است که با پیچ‌های بزرگ سروکار دارید، به دنبال خرید آچار بکس برقی در اندازه‌های بزرگ باشید.

4- اندازه درایور

درایور به مربع فلزی خارج شده از سر دستگاه گفته می‌شود. بکس روی آن قرار می‌گیرد و در اندازه‌های 2/1 و 8/3 در بازار به فروش می‌رسد. درایو با اندازه 2/1 کاربرد بیشتری دارد، چرا که قدرت باز کردن پیچ‌های بزرگ را هم دارد. اما درایورهایی با اندازه 8/3 برای پیچ و مهره‌های کوچک استفاده می‌شوند و یک سری مشاغل خاص از آن‌ها استفاده می‌کنند.

5- طراحی آچار

طراحی و ارگونومی آچار بکس برقی از جمله مواردی است که اهمیت خود را در اجرای پروژه‌های طولانی نشان می‌دهد. طراحی بکس برقی باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند مدت طولانی با آن کار کند و خسته نشود.

6- دور موتور

دور موتور به سرعت چرخش موتور دستگاه گفته می‌شود. هرچه دور موتور بیشتر باشد، باز و بسته شدن پیچ و مهره‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود. اگر به دنبال یک دستگاه سریع هستید، بهتر است دستگاه‌های چند سرعته را انتخاب کنید. زیرا سرعت باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها در این مدل قابل تنظیم است.

7- گارانتی

توصیه می‌شود به دنبال یک بکس برقی با گارانتی و خدمات پس از فروش خوب باشید. اغلب تولیدکنندگان حداقل یک سال گارانتی به مشتریان خود می‌دهند، اگرچه برخی آچارها دارای ضمانت 2 تا 5 ساله هستند.

8- برند آچار

بکس برقی توسط بسیاری از بهترین مارک‌های تولید کننده آچار بکس تولید می‌شود. توصیه می‌شود در مرحله تحقیق و انتخاب برند مناسب، ابتدا به نام کشور سازنده و سپس شهرت آن برند توجه کنید. از کشورهای پیشرفته و شناخته شده در تولید ابزارهای فنی و برقی می‌توان به آلمان، ژاپن، سوئد، کره و ایالات متحده اشاره کرد. مارک‌های معتبر این کشورها محصولاتی باکیفیت تولید می‌کنند و از نظر طول عمر، دوام و کیفیت کار تضمین می‌شوند.

9- قیمت

قیمت آچار بکس برقی به برند و کشور سازنده آن، مرتبط است. توصیه می‌شود در هنگام خرید بکس برقی، قیمت را فدای کیفیت نکنید. ابزارهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت، پس از مدت کوتاهی خراب و دچار مشکلات می‌شوند.

چک لیست خرید آچار بکس برقی

بکس برقی فشار قوی چیست؟

آچار بکس فشار قوی ابزاری تخصصی است که به آچار بکس دستی، آچار بکس برقی و آچار جغجغه‌ای متصل می‌شود. بکس برقی فشار قوی به طور خاص برای ابزارهای برقی ضربه‌ای طراحی می‌شود. دستگاه می‌تواند در برابر گشتاور بالا، لرزش و فشارهای ضربه‌ای مقاومت کند.

سری‌های معمولی تحت فشارهای شدیدی که بین ضربه‌های یک ابزار ضربه‌ای و یک پیچ چسبیده متحمل می‌شوند، ممکن است ترک بخورند یا ساییده شوند. اما سری بکس‌های فشار قوی دارای مقاومت سایشی و انعطاف پذیری مناسب برای مقاومت در برابر این ضربات هستند. سری بکس فشار قوی می‌تواند در برابر گشتاور بیشتری که دریل شارژی یا آچار بکس شارژی ایجاد می‌کند، مقاومت کند.

بکس‌های فشار قوی جدا از اینکه بادوام‌تر هستند و چند ویژگی ضد لرزشی دارند، از نظر ظاهری و نحوه استفاده مشابه بکس‌های معمولی هستند. هر دو بکس فشار قوی و بکس معمولی مهره یا پیچ را در محل کار محکم نگه می‌دارند، تا بتوان با چرخاندن آن‌ها را سفت یا شل کرد.

از بکس‌های فشار قوی برای شل کردن یا سفت کردن مهره یا پیچ  با کمک ابزار برقی ضربه‌ای استفاده می‌شود. این ابزار به طور خاص برای استفاده در آچار بکس برقی یا پیچ گوشتی برقی طراحی شده است و به همین دلیل عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری نسبت به بکس‌های معمولی دارد.

تفاوت بکس برقی و بادی

آچار برقی و بادی هر دو وسیله‌ای مناسب برای هنگامی هستند که قرار است با مهره‌های سفت و سخت و زنگ زده کار کنید. غیرممکن است عمل چکش زنی که توسط آچار بکس‌های ضربه‌ای انجام می‌شود را به صورت دستی بتوان انجام داد. بکس‌های بادی و برقی نه تنها به کاهش حجم کار کمک می‌کنند بلکه به عنوان ابزاری برای شل کردن مهره‌های زنگ زده و محکم که در غیر این صورت باز کردن آن‌ها غیر ممکن است نیز مناسب‌اند. نمی‌توان گفت کدام یک برتر از دیگری است و واقعاً به حجم کار، میزان فضای کار موجود و فعالیتی که باید انجام شود بستگی دارد. با این حال، برای مشاغل دشوارتر توصیه می‌شود از آچار بکس بادی استفاده کنید، چرا که این نوع آچار بکس قدرت و گشتاور بیشتری را ایجاد می‌کند و می‌تواند هرگونه پیچ و مهره‌ای را باز کند.

آچار بکس بادی نمونه‌های صنعتی‌تری نسبت به بکس‌های برقی محسوب می‌شوند و معمولاً دارای وزن کمتر، قدرت بیشتر و استهلاک کمتری هستند. البته آچار بکس‌های برقی نیازی به دستگاه کمپرسور ندارند و به راحتی می‌توانید در بسیاری از نقاط از آن‌ها استفاده کنید، چرا که در دسترس هستند و سر و صدای کمتری نیز تولید می‌کنند.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.