• راهنمای خرید
  • چطور یک بخاری برقی خوب بخریم؟ | راهنمای خرید بخاری برقی

چطور یک بخاری برقی خوب بخریم؟ | راهنمای خرید بخاری برقی

تاریخ انتشار:
1400/07/08
نویسنده:
مریم حیدری
مدت مطالعه:
8 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای کامل خرید انواع بخاری برقی

بخاری برقی خوب چی بخرم؟ راهنمای خرید بخاری برقی چیست؟ چطور یک بخاری برقی خوب بخریم؟ بخاری برقی یک راه حل ارزان و سریع برای گرم‌کردن محیط است و به آسانی می‌توان از آن استفاده کرد. این وسیله محبوب از قدیمی‌ترین روش‌های گرمایشی است که با تبدیل انرژی الکتریکی (برق) به گرما فضای اطراف را گرم می‌کند. اگرچه امروزه وسیله‌های مختلفی برای گرمایش اختراع شده است اما هیترهای برقی هنوز هم محبوب و کاربردی هستند. در بسیاری از مناطق دسترسی به گاز امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین نمی‌توان از یک بخاری گازی برای گرمایش استفاده کرد. همچنین کولرهای گازی به دلیل گران بودن و مصرف برق بسیار زیاد، خیلی به صرفه نیستند.

در چنین شرایطی انتخابی به جز بخاری برقی نداریم. در مناطق سردسیر استفاده از یک نوع وسیله گرمایشی کافی نیست و نیاز به یک گرمایش کمکی نیز هست. برای چنین شرایطی استفاده از یک بخاری برقی بهترین راه‌حل است. این وسیله کاربری آسانی دارد، اما خرید بخاری برقی مناسب باید با توجه به نکات مهمی انجام شود. در مقاله “راهنمای خرید بخاری برقی” به تمامی نکاتی که باعث می‌شود خرید مناسب و لذت‌بخشی داشته باشید، می‌پردازیم.

بخاری برقی‌های قدیمی برق زیادی مصرف می‌کردند، اما محصولات امروزی به دلیل طراحی استاندارد و کم مصرف، عملکرد بهتری دارند. این مقاله راهنمای کامل خرید بخاری برقی است و تمامی ویژگی‌های مهم این محصولات در آن بررسی می‌شود.

بخاری برقی خوب چی بخرم؟

بیشترین سوالی که مشتریان در هنگام خریدن بخاری برقی از فروشنده می‌پرسند این است که “بخاری برقی خوب چی بخرم؟”. خرید بخاری برقی مثل خرید همه لوازم برقی ملزم به این است که راهنما خرید آن را کامل بدانید. نکاتی که در راهنمای خرید به آن اشاره می‌شود را یک به یک بررسی کنید و به آن‌ها توجه کنید. اگر بخواهیم به عنوان یکی از فروشندگان بخاری برقی شما را در خرید هیتر برقی راهنمایی کنیم باید بگوییم؛ تنها لازم است با مشخص کردن یک سری موارد و پاسخ دادن به چند سوال گزینه‌های خرید را محدود کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

قبل از آن‌که به سراغ خرید بخاری برقی بروید، لازم است انواع بخاری برقی را کامل بشناسید.

حالا باید انتظارات خود را از بخاری برقی لیست کنید. برای مشخص شدن انتظارات به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • برای شما مهم است که بخاری برقی کنترل از را دور داشته باشد یا نه؟
  • داشتن ترموستات در بخاری برقی برایتان حائز اهمیت است؟
  • این‌که نوع گرمایش بخاری برقی چگونه باشد، مهم است؟ (تابشی، فن‌دار یا هردو)
  • طراحی ظاهری هیتر برقی مهم‌تر است یا میزان حرارتی که دارد؟
  • داشتن کلید مراقبت از حرارت بیش از حد در بخاری برقی چقدر اهمیت دارد؟
  • قابلیت حمل آسان داشته باشد یا نه؟ (چرخ دار باشد یا بدون چرخ)
  • محل قرارگیری هیتر برقی (دیوار، سقف، رومیزی) کجا است؟
  • میزان مصرف انرژی برق هیتر چقدر باشد؟
  • برای چه متراژی می‌خواهید بخاری برقی بخرید؟

پس از پاسخ دادن به این سوالات می‌دانید کدام بخاری برقی مورد نیاز شما است. سپس باید بودجه خود را مشخص کنید و طبق بودجه به سراغ لیست قیمت انواع بخاری برقی بر اساس ویژگی‌هایی که مد نظر دارید، بروید. در این موقع است که با برندهای متنوعی در بازار روبرو خواهید شد. درحال حاضر، برندهای انرژی، برفاب و آراسته، سه برند پرطرفدار در بازار هستند که می‌توانید بخاری برقی مورد نیاز خود را از آن‌ها خریداری کنید.

برای این‌که بتوانید خریدی مطمئن، کاربردی و مقرون‌به‌صرفه داشته باشید؛ به پاسخ کامل‌تری برای سوال “بخاری برقی خوب چی بخرم؟”، نیاز دارید. پس ادامه این مطلب را به تمرکز بیشتری بخوانید.

چند نوع بخاری برقی داریم؟

خرید بخاری برقی اشتباه باعث می‌شود که پول شما هدر رود، محصول خریداری کنید که استفاده‌ای ندارد و نهایتاً اینکه کار بیهوده‌ای است. بخاری‌های برقی بر حسب ساختار و مواد به کار رفته در آن‌ها تقسیم بندی می‌شوند. بیشتر هیترهای موجود در ایران به دو دسته کلی فن دار و بدون فن تقسیم می‌شوند.

فن هیتر یا همان بخاری برقی فن دار، با استفاده از فن نصب شده در پشت المنت‌ها، گرما را به فواصل دورتری می‌رساند؛ اما قیمت گران‌تری دارد و به دلیل صدایی که ایجاد می‌کند، ممکن است آزار دهنده باشد. بخاری برقی‌های بدون فن، ارزان‌تر هستند و معمولاً بیشتر عمر می‌کنند.

روش دیگر دسته بندی بخاری‌ها، بر حسب نوع المنت است. المنت‌های سرامیکی، شیشه‌ای یا کوارتزی در بیشتر بخاری‌های بازار به کار می‌روند. هر کدام از این المنت‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در کل این محصولات با روش تابشی یا همرفت محیط را گرم می‌کنند.

در بخاری‌های جدیدتر به جای استفاده از المنت‌های سرامیکی که شکننده هستند، از المنت‌های شیشه‌ای و کوارتزی استفاده می‌شود که بازدهی بالاتر و عمر طولانی‌تری دارند.

بخاری برقی سرامیکی تک الکتریک مدل CH1108-2000FB

برای چه محیط هایی بخاری برقی بخریم ؟

یکی از سوالات پرتکرار در رابطه با بخاری برقی این است که برای چه محیط‌هایی می‌توان بخاری برقی خریداری کرد؟ از آنجایی که در حال حاضر انواع مختلفی از بخاری برقی فن‌دار و تابشی در سایزهای مختلف وجود دارد پس برای هر مکانی می‌توان بخاری برقی تهیه کرد. معمولا استفاده از بخاری برقی در مکان‌های مختلف مثل اتاق خواب، اداره‌جات، فروشگاه‌ها، مساجد، سالن‌های ورزشی، محیط‌های رو‌باز مانند تراس کافی شاپ، حمام و سرویس بهداشتی امکان‌پذیر است.

معمولا خریداران هنگام خرید بخاری برقی باید به چند نکته مهم توجه کنند تا خرید آن‌ها رضایت‌بخش باشد. برای مثال نیاز مصرف کننده از جمله نکات مهمی است که باید هنگام انتخاب بخاری برقی در نظر گرفته شود و انتخاب نوع بخاری برقی به نوع محیط و نیاز‌های خریدار بستگی دارد. مثلا کافی شاپ‌ باید یک محیط آرام‌بخش باشد و لازم است نقاطی که میزهای آن قرار دارد گرم شود. پس با این تفاسیر بخاری برقی مصرفی در کافی شاپ باید از نوع تابشی باشد زیرا نوع فن‌دار سر و صدای زیادی تولید می‌نماید و مناسب محیط کافی شاپ نیست. البته برای خرید بخاری برقی، نکات کلیدی و مهم دیگری وجود دارد که خریداران حتما باید به آن توجه کنند. به همین منظور در ادامه این مطلب هر آنچه که خریداران باید بدانند را بررسی کرده‌ایم.

رابطه توان بخاری برقی با ابعاد اتاق

هنگام خرید بخاری برقی هیچ چیز به اندازه تناسب توان با ابعاد بخاری مهم نیست. خرید یک بخاری بزرگ برای اتاقی با متراژ کم باعث می‌شود هزینه بسیاری برای برق ‍‍پرداخت کنید و خرید یک بخاری کوچک برای اتاقی بزرگ، نتیجه‌ای جز سرد ماندن اتاق شما ندارد.

به طور کلی برای خانه‌ای با سقف کوتاه‌تر از 2.5 متر، به ازای هر متر مربع، نیاز به 100 تا 110 وات توان داریم. بنابراین برای یک اتاق 15 متری باید حداقل یک بخاری 1500 وات نصب شود. اگر ارتفاع سقف بلندتر است، به ازای هر مترمربع به حداقل 125 وات توان نیاز داریم. البته در مناطق خیلی سرد به ازای هر متر مربع به توان بیشتری نیاز است.

رابطه توان با ابعاد محیط برای سقف کوتا‌ه‌تر از 2.5 متر:

توان بخاری برقی (وات)ابعاد اتاق (متر مربع)
100010
150015
200020
250025
300030

رابطه توان با ابعاد محیط برای سقف بلندتر از 2.5 متر:

توان بخاری برقی (وات)ابعاد اتاق (متر مربع)
10008
150012
200016
250020
300024

در خرید بخاری برقی چه ویژگی هایی را باید بررسی کرد؟

بخاری‌های موجود در بازار بسیار متنوع هستند و هر کدام از آن‌ها مشخصات خاص خودشان را دارند، که ممکن است باعث سردرگمی شما شود. در ادامه تمامی نکاتی را که باید در هنگام خرید هیتر برقی به آن‌ها توجه کنید، بررسی می کنیم:

1- توان 

توان محصول، قیمت آن را تعیین می‌کند. همان‌گونه که در بالاتر نیز شرح داده شد، توان باید متناسب با ابعاد اتاق باشد. خرید یک بخاری بزرگ برای اتاقی کوچک نه تنها خوب نیست که باعث هدر رفتن پول تان نیز می‌شود.

اگر از بخاری برای گرمایش زیر کرسی یا میز می‌خواهید استفاده کنید، یک بخاری تا 1000 وات برای شما کافی است، اما برای گرمایش اتاق‌های بزرگ حتماً به سراغ مدل‌هایی با توان 2000 وات یا بیشتر بروید.

هر چقدر توان بیشتر باشد، ابعاد بخاری نیز بزرگ‌تر می‌شود. مهم است که در توان‌های بالا، با افزایش دما، بدنه محصول تغییر رنگ ندهد و یا آنقدر گرم نشود که باعث سوختگی شود.

2- کلید اطمینان

کلید اطمینان یا قطع کن خودکار از مهم‌ترین بخش‌هایی است که یک بخاری استاندارد باید داشته باشد. کار کلید اطمینان، قطع بخاری در زمان‌های واژگونی یا جابه‌جایی است. کلید اطمینان در زیر بخاری است و هنگام جابه‌جایی، این کلید بخاری را به صورت خودکار خاموش می‌کند و تا مجدد آن را بر روی سطحی صاف قرار ندهید، محصول را وصل نمی‌کند.

3- قابلیت تنظیم دما

این ویژگی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید مهم است. مطمئناً در ساعت‌های مختلف روز و در روزهای متفاوت سال، دمای هوا ثابت نیست. اگر بخاری امکان تنظیم دما نداشته باشد، عملاً بیشتر اوقات بدون استفاده می‌شود. تنظیم دما در اکثر بخاری‌های ایرانی به وسیله کلیدهای دو حالته که بر روی بدنه و در قسمت پایین بخاری برقی قرار دارد، انجام می‌شود. 

4- نوع المنت

تا همین چند سال پیش بیشتر بخاری‌های بازار با المنت سرامیکی ساخته می‌شدند و عملاً هیچ انتخاب دیگری نداشتیم. اما امروزه به جای استفاده از المنت‌های سرامیکی، المنت‌های شیشه‌ای و کوارتزی به کار برده می‌شوند که بازدهی بالاتری دارند. 

5- ابعاد و وزن

کلاً یکی از دلایل محبوب ماندن هیترهای برقی، ابعاد جمع و جور و راحتی حمل آن‌هاست که باعث می‌شود بتوان در هر نقطه‌ای آن‌ها را قرار داد. ابعاد رابطه مستقیمی با توان هم دارد. هر چقدر توان بیشتر باشد، ابعاد و وزن بخاری هم بیشتر می‌شود. معمولاً هیترهای بازار از ترکیب پلاستیک و فلز ساخته می‌شوند و وزن سنگینی ندارند. اما باز هم در هنگام خرید حتماً به وزن توجه کنید که در جابه‌جایی دچار مشکل نشوید.

بخاری برقی فن دار پارس خزر مدل CH2000TM

6- فن دار یا بدون فن

فن باعث پخش بهتر گرما می‌شود اما بزرگ‌ترین ایرادی که به آن وارد است، صدای آزار دهنده‌ای است که ایجاد می‌کند. هر چند عملکرد فن هیترها در چند سال اخیر بهتر شده است و صدایشان کاهش یافته است اما اگر به صدا حساس هستید، قبل از خرید مطمئن شوید که صدای فن، آنقدر بلند نیست که باعث آزارتان شود یا کلاً یک بخاری بدون فن خریداری کنید.

البته اگر بخاری را در یک محیط کاملاً ساکت روشن کنید، صدای کمی می‌شنوید که مربوط به حرکت جریان در المنت‌ها است و انقدر کم است که در حالت عادی شنیده نمی‌شود.

7- علامت استاندارد

شاید فکر کنید که استاندارد بودن یا نبودن، تاثیری در عملکرد ندارد و مهم نیست. اما یک بخاری غیراستاندارد، در اکثر موارد کلید اطمینان ندارد و بسیار پرمصرف است. بیشتر مارک های شناخته شده مانند آراسته، ماد الکتریک، پارس خزر، مگامکس و…، استاندارد هستند. اگرچه بخاری بدون استاندارد ارزان است، اما مصرف برق غیرمتعارف، باعث می‌شود هزینه چند برابری پرداخت کنید و امنیت‌تان را نیز به خطر بندازید. طراحی استاندارد و ایمن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در راهنمای خرید بخاری برقی به آن پرداخته‌ایم.

8- طراحی

هیتر برقی‌های ایرانی بیشتر به رنگ قرمز هستند که احتمالاً دلیل آن تاثیر کمتر گرما بر آن‌ها است که باعث می‌شود در طول زمان رنگ آن‌ها تغییر نکند. البته در مدل‌های جدید رنگ‌های مشکی، سفید، طوسی و… نیز دیده می‌شود. 

بهتر است هیتر دارای دسته باشد یا فضایی برای دست بر روی آن تعبیه شده باشد تا بتوان به آسانی آن را جابه‌جا کرد. همچنین مورد دیگری که در طراحی باید به آن توجه کنید، توری‌های محافظ است. فاصله توری‌ها باید به صورتی باشد که دست کودکان از آن عبور نکند.

9- نوع سیم

سیم برق به کار رفته در این محصولات بیشتر از نوع 2 در 1 است و متناسب با جریان مصرفی بخاری است. هر چقدر قطر سیم بیشتر باشد، بهتر است. بخاری با سیم روکش‌دار انتخاب بهتری در مقایسه با مدلی است که سیم آن روکش ندارد. هنگام استفاده از هیتر، سیم را از بدنه بخاری فاصله دهید. بدنه معمولاً گرم است و سیم را آب می‌کند.

10- قیمت

فاکتور قیمت در خرید هر وسیله‌ای مهم است. وسیله گران‌ قیمت لزوماً وسیله خوبی نیست و یک جنس ارزان هم لزوماً جنس بی‌کیفیتی نیست. گاهی فروشگاه‌ها به صورت دلخواه خودشان قیمت گذاری را انجام می‌دهند و همین مسئله باعث می‌شود یک وسیله را چندین برابر گران‌تر بخریم. کلاً قیمت بخاری برقی ارزان است، اما حتماً پیش از خرید قیمت چند فروشگاه را با هم بررسی کنید و سپس اقدام به خرید کنید. در آرتا الکتریک شما می‌توانید لیست قیمت تمامی مارک‌های بازار را با هم مقایسه کنید.

11- ویژگی ‌های سفارشی در بخاری برقی

برخی از امکانات در همه بخاری‌ برقی‌ها وجود ندارد. اما از آنجایی‌که مقاله راهنمای خرید بخاری برقی برای کمک به مشتریان برای کمک به خرید بهترین بخاری برقی نوشته شده است، در ادامه سایر امکانات بخاری برقی را نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • مناسب برای حمام: تنها برخی از بخاری برقی‌ها قابل استفاده در محیط‌های مرطوب مثل حمام هستند. پس اگر قصد دارید از بخاری برقی در حمام یا محیط‌های مرطوب استفاده کنید، این ویژگی را در هنگام خرید بخاری برقی اولویت قرار دهید.
  • دارای حالت صرفه‌جویی و چند حرارتی: امکان تنظیم روی حرارت دلخواه و حالت صرفه‌جویی یکی از ویژگی‌های سفارشی در بخاری برقی است. استفاده بهینه از انرژی و تنطیم بهار یبرقی روی حرارت دلخواه از قابلیت‌های این دو ویژگی است.
  • ترموستات: بخاری برقی‌هایی که دارای ترموستات‌ هستند، پس از رسیدن محیط به دمای دلخواه، کم می‌شوند.
  • چرخ‌: چرخ‌ها در بخاری برقی سهولت در جابه‌جایی را برای شما فراهم می‌کنند. 
  • تایمر: تایمرها این اجازه را به شما می‌دهند که طبق برنامه‌ریزی خاصی که شما تعیین می‌کنید، بخاری خاموش یا روشن شود. این امکان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.
  • کنترل از راه دور: با قابلیت کنترل از راه دور، می‌توانید حالت‌های بخاری برقی را در هر کجا اتاق که باشید عوض کنید.
  • کلید مراقبت از حرارت بیش از حد: با این کلید می‌توانید حرارت بخاری برقی را حتی در بازه زمانی‌که در محیط حضور ندارید، کنترل کنید. زمانی‌که بخاری بیش از حد داغ شود، این کلید به صورت خودکار، بخاری را خاموش می‌کند.

کدام برند هیتر برقی بهتر است؟

شرکت‌های ایرانی مختلفی بخاری تولید می‌کنند و در کنار آن انواع محصولات وارداتی در بازار موجود است. از برندهای قیمت مناسب و محبوب ایرانی می‌توان آراسته و پارس خزر را نام برد. برای آشنایی بیشتر با مدل‌های پرفروش و خوب بخاری برقی روی دکمه زیر کلیک کنید. برای آشنایی بیشتر با مارک‌های تولیدکننده هیتر برقی در بازار مقاله “معرفی مارک‌های بخاری برقی” را مطالعه کنید.

بخاری برقی از کجا بخریم؟

معمولا اغلب افراد هنگامی که تصمیم می‌گیرند یک کالا را خریداری کنند با این چالش مواجه می‌شوند که کالای مورد‌نظر خود را از کجا تهیه کنند تا یک خرید رضایت‌بخش داشته باشند. در مورد بخاری برقی نیز چنین مسئله‌ای صدق می‌کند. بدون شک اولین سوالی که در ذهن متقاضیان خرید این محصول مطرح می‌شود این است که بخاری برقی را از کجا بخریم؟ در پاسخ باید گفت برای خرید‌ بخاری برقی دو روش وجود دارد.

  • روش اول: خرید از فروشگاه‌های حضوری و مراجعه به فروشگاه‌های فیزیکی لوازم خانگی یا لوازم الکترونیکی
  • روش دوم: خرید اینترنتی بخاری برقی و مراجعه به سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مانند آرتا الکتریک

البته این نکته را نباید فراموش کرد که برای تجربه یک خرید مطمئن و رضایت‌بخش نباید به هر فروشگاه فیزیکی یا اینترنتی مراجعه کرد. بلکه فروشگاه مورد‌نظر باید یک‌سری ویژگی‌ها داشته باشد. به عنوان‌ مثال یک فروشگاه فیزیکی ایده‌آل فروشگاهی است که مجوز کسب‌وکار داشته باشد، محصولات متنوعی را با برندهای‌ مختلف ارائه دهد و قیمت اجناس آن منصفانه باشد. در رابطه با ویژگی‌های یک فروشگاه‌‌ اینترنتی نیز باید گفت که فروشگاه مورد‌نظر باید نماد الکترونیکی داشته باشد. محصولات متنوعی را با برندهای مختلف عرضه کند. قیمت کالاهای آن منصفانه و بروز باشد و یک تیم پشتیبانی به کاربران، مشاوره خرید دهد. زیرا خرید بخاری برقی نامرغوب می‌تواند خطر جبران ناپذیر آتش‌سوزی و اتصالی برق را ایجاد کند.

جمع‌بندی نهایی؛ بخاری برقی خوب چی بخرم؟

در مقاله راهنمای خرید بخاری برقی سعی کردیم تا به این سوال مهم پاسخ دهیم که “بخاری برقی خوب چی بخرم؟”. پس تمامی نکات مهم را به صورت دقیق و کاربردی توضیح دادیم. انتخاب بهترین بخاری برقی برای هر فضایی مهم است و توجه به تفاوت و عملکرد آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر سوالی دارید که در این مقاله پاسخ آن را نیافتید، برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

دیدگاه های کاربران

4 دیدگاه ثبت شده است . در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید

  • کدام بخاری برقی برای گرم کردن حمام مناسب است؟

    • سلام
      به طور کلی بخاری برقی نباید در محیط مرطوب و خیس قرار بگیره و حتماً باید محیط نصبش کاملاً خشک باشد. بهتره قبل از حمام، بخاری را در محیط خشک قرار دهید و فضا را گرم کنید و سپس بخاری را خاموش کنید. معمولاً بخاری برقی آراسته دیواری برای گرمایش حمام استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.