چطور چراغ آویز را عوض کنیم؟ – روش تعویض چراغ آویز

تاریخ انتشار:
1402/01/27
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
2 دقیقه
تخصصی برق و الکترونیک
اشتراک گذاری
روش تعویض چراغ آویز

چراغ‌های آویزی که در فضاهای مختلف وصل می‌کنیم، در طرح‌ها و مدل‌های بسیاری متنوعی تولید شده و می‌توانند به فضا زیبایی و استایل ویژه‌ای بدهند. وجود این تنوع در چراغ‌های آویز، به شما حق انتخاب داده و باعث می‌شود بتوانید فضای مورد نظر خود را با هر استایلی، نورپردازی کنید. با این حال ممکن است بعد از مدتی قصد داشته باشید چراغ‌های خود عوض کنید. تعویض چراغ‌های قدیمی با چراغ آویز، یکی از راه‌های بهبود و نوسازی فضاست که هر فردی می‌تواند به راحتی آن را انجام دهد. 

ما در این مقاله قصد داریم به شما روشی برای تعویض چراغ آویز ارائه دهیم که شامل دو قسمت اصلی آماده‌سازی برای نصب و نصب چراغ آویز است. هر کدام از این قسمت‌ها شامل مراحلی هستند که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. 

آماده‌سازی برای نصب

۱. بسته‌بندی تجهیزات همراه چراغ آویز جدید خود را باز کنید

۲. فیوز برق را خاموش کنید

جعبه فیوز مرکزی مربوط به منزل خود را پیدا کرده و برق اتاق یا محیطی که می‌خواهید چراغ آویز را در آنجا قرار دهید، قطع کنید. در صورت وصل بودن برق محیط مورد نظر، ممکن است عواقب جبران‌نشدنی‌ای از جمله برق‌گرفتگی ایجاد شود.

۳. تجهیزات قبلی را جدا کنید

در صورتی که در منزل جدیدی هستید، احتمالا تجهیزاتی در جایگاه چراغ آویز وجود ندارد. در غیر این صورت می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • برای جدا کردن تجهیزات چراغ آویز قبلی خود، بهتر است از فردی بخواهید تا آن را برای شما نگه دارد تا شما پیچ‌های مربوط به وسیله را باز کنید. 
  • سیم‌ برق‌های اتصال قدیمی را جدا کنید. این سیم‌ها، تجهیزات پلاستیکی هستند که سیم‌های مربوط به خانه و سیم‌های چراغ آویز را به هم متصل کرده‌اند. این تجهیزات معمولا با پیچاندن در جهت ساعت، باز می‌شوند.
  • قبل از جدا کردن کامل تجهیزات، بهتر است با یک فازمتر سیم‌ها را بررسی کنید تا برق در آن‌ها در جریان نباشد.
  • در مرحله آخر، تمام وسایل و تجهیزات از جمله پیچ‌ها و پایه چراغ‌آویز را به طور کامل از سقف جدا کنید.

۴. محل نصب را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که محل نصب چراغ آویز از نظر ساختاری سالم است. وسیله نورپردازی شما باید قبل از پیچ شدن به سقف، توسط جعبه اتصال به آن آویزان شود. اگر تا به حال نصب کردن لوستر را دیده باشید، احتمالا می‌دانید که ابتدا لوستر را به یک میله آهنی محکم و قلاب‌شکل آویزان کرده و سپس پایه آن را با پیچ محکم می‌کنند. در صورتی که محل نصب مناسب نباشد، نصب ایمن نبوده و ممکن است از سقف بیفتد.

۵. جعبه اتصال را چک کنید 

پیچ‌ها را بررسی کرده و از محکم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

نصب چراغ آویز

۱. سیم‌های برق را وصل کنید

از فردی بخواهید تا تجهیزات چراغ آویز را نگه دارد تا شما سیم‌های آن را به جایگاه وصل کنید. 

  • سیم‌ها را با توجه به دستورالعمل‌های ارائه شده به همراه چراغ، به یکدیگر متصل کنید و انتهای آن‌ها را با هم بپیچانید. معمولا سیم‌های مشکی به مشکی و سفید به سفید وصل می‌شوند. 
  • اگر در انتهای سیم‌ها، قسمت لخت کافی نبود، می‌بایست پوسته سیم را کمی ببرید.
  • کانکتورهایی که برای اتصال سیم‌های چراغ آویز به سیم‌ و کابل ساختمان استفاده می‌شوند را وصل کنید. 

۲. سیم زمین یا ground wire را وصل کنید

بسته به نوع سیم‌کشی منزل شما، ممکن است نیاز باشد سیم را دور میله زمین موجود در جعبه اتصال بپیچید یا آن را به سیم زمین بیرون زده، وصل کنید. 

  • سیم زمین که به سیم ارت معروف است؛ معمولا یک سیم سبز رنگ یا یک سیم لخت مسی است.
  • اگر میله یا پیچ زمین در سیم‌کشی شما قرار دارد، سیم زمین را دور آن بپیچید.

۳. سیم‌ها را محکم کنید

سیم‌های وصل‌شده را در داخل جعبه اتصال قرار دهید. اگر سیم‌ها بلند هستند، می‌توانید آن‌ها را جمع کنید. 

۴. براکت یا پیچ‌های نصب را وصل کنید

تجهیزات چراغ آویز شما احتمالا دارای یک براکت به همراه پیچ‌های آن است که به وسیله آن، پایه چراغ آویز را به جعبه اتصال نصب می‌کنیم. البته این دسته از وسایل ممکن است برای هر چراغ آویز متفاوت بوده و همچنین روش نصب متفاوتی نیز داشته باشند.

۵. چراغ را آویزان کنید

هنگام آویزان کردن چراغ، بهتر است از فردی کمک بگیرید تا بتوانید چراغ آویز را به خوبی محکم کنید. در صورت وجود شید در چراغ آویز، در این مرحله ابتدا شید را در جایگاه قرار دهید. شید چراغ‌های آویز نیز ممکن است با توجه به انتخاب شما، متفاوت بوده و به روش متفاوتی نصب شوند.

۶. لامپ را وصل کنید

لامپی با ولتاژ و سایز مناسب را به چراغ آویز خود وصل کنید.

۷. فیوز برق را وصل کنید

حال که کار شما با سیستم برق منزل تمام شده است، می‌توانید فیوز محل را وصل کنید. در این حالت چراغ شما بعد از زدن کلید برق، روشن می‌شود.

۸. نصب خود را کامل کنید

اگر چراغ آویز شما دارای تجهیزاتی مانند پایه، رویه و… است، آن‌ها را وصل کنید.

سخن پایانی

تغییر در تجهیزات نورپردازی یک فضا می‌تواند روشی ساده، به‌صرفه و بسیار آسان برای ایجاد تغییری اساسی در آن محیط باشد. شما می‌توانید با هزینه‌ای مناسب، چراغ‌آویز‌های متنوع و زیبایی را برای منزل خود فراهم کنید. تعویض چراغ آویز در هر فضا، نیازمند اطلاع از روش‌های مختلف و همچنین داشتن احتیاط است که ما در این مقاله بهترین روش برای تعویض چراغ آویز را توضیح دادیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منبع:

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.