راهنمای خرید پنکه صنعتی و کارگاهی بزرگ

تاریخ انتشار:
1401/12/24
نویسنده:
مائده قنبری
مدت مطالعه:
4 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای خرید پنکه صنعتی و کارگاهی بزرگ

قبل از آن‌که به سراغ راهنمای خرید پنکه صنعتی و کارگاهی بزرگ پنکه صنعتی چیست؟ از وسایل سرمایشی محبوب و با مدل‌های متنوع است که توسط برندهای داخلی و خارجی تولید می‌شود. اهمیت وجود پنکه صنعتی در خانه‌ و کارگاه و کارخانه زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانید این وسیله همانند تهویه عمل می‌کند و با جابه‌جایی هوا، فضای اتاق را برای شما تلطیف می‌کند. هر چه حجم هوای بیشتری جابه‌جا شود، احساس طراوت بیشتری ایجاد می‌گردد. به‌طورکلی اگر تحمل باد کولر را ندارید و می‌خواهید اتاق‌های بزرگ را به‌راحتی خنک کنید و در کنار خنک‌شدن از سایر مزیت‌های پنکه صنعتی برخوردار شوید، این وسیله بهترین انتخاب برای شماست. راهنمای خرید پنکه صنعتی به شما کمک خواهد کرد تا بهترین مدل را متناسب با شرایط و بودجه‌تان خریداری کنید، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نکاتی که هنگام خرید پنکه صنعتی باید به آن توجه کنید

نکاتی که هنگام خرید پنکه صنعتی باید به آن توجه کنید

چک لیست راهنمای خرید پنکه صنعتی کمک می‌کند که پنکه‌ای متناسب با فضایی که دارید خریداری کنید و هزینه‌های اضافی برای خرید پنکه نپردازید.

1- آشنایی با انواع پنکه صنعتی برای خریدی بهتر

  • پنکه صنعتی زمینی

پنکه صنعتی زمینی، روی زمین قرار می‌گیرد و قطعه‌ای برای نصب ندارد. برای استفاده از این نوع پنکه‌ها فقط باید آن‎ را به برق بزنید. قدرت موتور پنکه‌های زمینی صنعتی بسیار زیاد است به همین دلیل سر و صدای بیشتری نسبت به دیگر انواع پنکه صنعتی دارند.

  • پنکه صنعتی ایستاده

پنکه ایستاده صنعتی تقریبا مثل پنکه زمینی صنعتی است. با این تفاوت که پنکه‌های ایستاده روی پایه‌های سنگین نصب می‌شوند. پایه‌های پنکه ایستاده این امکان را می‌دهد که محصول را به هر جهت که می‌خواهید تکان داده و مسیر باددهی را تغییر دهید.

  • پنکه صنعتی دیواری

پنکه‌های دیواری صنعتی برای کارگاه‎‌ها یا سوله‌هایی با ابعاد کوچک کاربرد دارند. این پنکه‌ها روی دیوار نصب می‌شوند و از حجم زیادی هوا را جابه‌جا می‌کنند. ابعاد این پنکه‌ها نیز متفاوت است و بر اساس متراژی که دارید باید ابعاد آن را برای خرید تعیین کنید.

  • پنکه صنعتی سقفی

پنکه صنعتی سقفی با پره‌های بزرگ و محکم ساخته می‌شوند. اندازه آن‌ها معمولا 3 متر است و مثل پنکه‌ سقفی خانگی روی سقف نصب می‌شوند. زمانی‌که می‌خواهید پنکه سقفی صنعتی خریداری کنید؛ حتما به این نکته توجه کنید که سقف می‌تواند وزن پنکه را تحمل کند.

  • پنکه صنعتی مه‌ پاش

پنکه صنعتی مه پاش نسل جدیدی از پنکه‌های صنعتی هستند. این پنکه‌ها علاوه بر انتقال هوا و ایجاد هوای خنک، قطرات و ذرات آب را نیز در هوا می‌پراکنند. عملکرد پنکه مه پاش صنعتی بگونه‌ای است که در محیط‌های صنعتی، تولیدی و گلخانه‌ای به‌عنوان دستگاه تهویه هوا نیز از آن‌ استفاده می‌شود.

2- میزان صدا

زمانی که یک پنکه پر سروصدا در اطراف شما وجود داشته باشد، قطعاً نمی‌توانید از خنکی که در محیط پخش می‌شود لذت برید. سروصدای زیاد این محصول باعث می‌شود که آرامش شما را به هم بزند. معمولاً صدا با واحد دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود و مناسب‌ترین گزینه هنگام خرید روشن‌کردن و تست‌کردن صدای محصول است.

3- ظرفیت هوادهی

ظرفیت هوادهی به معنای فوت مکعب در دقیقه، میزان هوایی است که پنکه می‌تواند جابه‌جا کند. هر مقدار که عدد این ظرفیت دهی بیشتر باشد، به این معنا است که هوای بیشتری در فضا جابه‌جا می‌شود.

4- ایمنی

هنگام خرید باید توجه داشته باشد تا محصولی را انتخاب کنید که از پایه محکم و استوار برخوردار باشد و به‌آسانی چپ نشود. درصورتی‌که در خانه خود کودک دارید بهتر است پنکه‌هایی را تهیه کنید که بدون پره هستند.

5- تمیزکردن راحت و آسان

زمانی که محصول را تهیه می‌کنید بهتر است به تمیزکردن آن نیز توجه کنید. بهتر است محصولی را تهیه کنید که بتوان قطعات آن را به‌آسانی جدا و تمیز کرد.

پنکه صنعتی زمینی

6- ابعاد و اندازه

قبل از این که به سراغ خرید این محصول بروید بهتر است به فضایی که برای خنک‌کردن در اختیار دارید توجه کنید و محصولی را تهیه نکنید که برای فضای اتاق کوچک یا بزرگ‌تر باشد.

7- حالت نوسانی

اکثر پنکه‌ها را می‌توان بر روی حالت نوسانی قرارداد. به این معنا که سر پنکه آرام به این طرف آن طرف حرکت داده می‌شود که این حالت برای محیط‌هایی که تعداد افراد بیشتری در آنجا قرار دارند بسیار مناسب و کاربردی است.

8- کنترل از راه دور

پنکه‌های صنعتی جدید از این قابلیت برخوردار هستند. این ویژگی استفاده از محصول را راحت‌تر می‌کند منتها مقداری بر روی قیمت محصول تأثیر می‌گذارد.

9- قابلیت تنظیم

بیشتر پنکه‌ها شامل قابلیت تنظیم هستند، به‌عنوان‌مثال می‌توان قد آنها را کوتاه و یا بلند کرد یا سرعت حرکت پره‌های آن‌ها را تغییر کرد.

10- قابلیت تنظیم ارتفاع

این خصوصیت به شما کمک می‌کند تا بنا بر نیاز خود مدل ایستاده را تنظیم کنید. می‌توان گفت یکی از بهترین خصوصیت‌هایی است که یک پنکه صنعتی ایستاده می‌تواند داشته باشد

11- ظرفیت هوادهی

ظرفیت هوادهی، مقدار هوایی است که پنکه بتواند جابه‌جا کند. یعنی اگر بگوییم پنکه‌ای ظرفیت هوایی بیشتری دارد این‌گونه تعبیر می‌شود که مقدار هوای بیشتری می‌تواند جابه‌جا کند. معمولاً ظرفیت هوادهی را روی پنکه‌ها حک می‌کنند.

12- قابلیت تنظیم سرعت

اکثر پنکه‌ها، قابلیت تنظیم سرعت را دارند. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد که باتوجه‌به نیاز خود، درجهٔ سرعت پنکه را تنظیم کند.

13- گارانتی

محصول خوب، دارای گارانتی است. هر شرکت و برندی که به خود و محصول خود اعتماد داشته باشد قطعاً محصولش را با ضمانت و گارانتی ارائه می‌دهد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم پنکه‌ای را انتخاب کنید که ضمانت‌نامه معتبر به همراه داشته باشد.

پنکه صنعتی سقفی

14- ساختار و جنس بدنه

جنس بدنهٔ پنکه‌های صنعتی ترکیبی از پلاستیک و فلز است. البته در محیط‌های شرجی بهتر است از پنکه با جنس تمام پلاستیک استفاده کنید.

15- گارد و محفظهٔ پره‌ها

نوع گارد و محفظهٔ پنکه‌ها معمولاً به دو شکل میله‌ای و مشبک است. مشبک دارای ایمنی بیشتری است و برای خانواده‌هایی با فرزند کم سن مناسب‌تر است.

16- قطر پره‌ها

قطر پره‌های پنکه صنعتی هرچه بیشتر باشد، میزان خنک‌کنندگی پنکه صنعتی نیز بیشتر است و اگر این مورد برایتان مهم است به شما توصیه می‌کنیم در هنگام خرید به آن توجه کنید.

17- چرخش سینوسی

این ویژگی در بعضی پنکه‌ها، اجازهٔ دسترسی وزش باد در جهات مختلف را به کاربر می‌دهد. در نتیجه فضای بیشتری خنک می‌شود. همچنین قابلیت دیگری به نام سرعت سینوسی وجود دارد که در اکثر پنکه‌های جدید تعبیه شده است. این قابلیت سبب وزش باد از کم به زیاد و زیاد به کم می‌شود و به‌صورت سینوسی مدام تغییر می‌کند.

18- بررسی امکانات اضافه

بعضی از انواع پنکه، دارای ویژگی‌ها و امکانات اضافه چون دماسنج، لامپ (روشنایی)، صفحه‌نمایش، تایمر و…هستند. اگر قصد خرید پنکه‌ صنعتی مجهز را دارید، به این امکانات توجه کنید.

19- قیمت پنکه صنعتی

برای خرید پنکه صنعتی با قیمتی مناسب، به ظرفیت هوادهی آن توجه داشته باشید. مثلا برای محیط‌های کوچکی مثل اتاق، پنکه‌ای با ظرفیت هوادهی بالا خریداری نکنید. درنهایت پنکه‌ای خریداری کنید که ماندگار و با کیفیت باشد. خرید پنکه‌های بی‌کیفیت باعث افزایش هزینه‌هایی مثل هزینه‌ی زیاد برق، هزینه‌ی بالای تعمیرات و حتی هزینه‌ی سنگین خرید دوباره‌ی پنکه می‌شود.

چگونه از پنکه صنعتی و کارگاهی نگهداری کنیم؟

نگهداری از پنکه صنعتی بسیار راحت است و رعایت نکاتی که در ادامه به ان می‌پردازیم، موجب عملکرد بهتر و بهینه پنکه صنعتی و طول عمر بالا آن می‌شود.

  • تیغه‌های پنکه صنعتی را به‌صورت دوره‌ای تمیز کنید.
  • محفظه پنکه‌های صنعتی و کارگاهی را در صورت امکان هر چند وقت یکبار بشویید.
  • موتور پنکه را روغن‌کاری کنید و در صورت نیاز تسمه‌های آن را در یک بازه زمانی مشخص، به‌صورت دوره‌ای تمیز کنید.
  • اتصالات داخلی و بیرونی پنکه را بازرسی کنید و در صورت هرگونه صدای ناهنجار از پنکه آن را خاموش کرده و از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

در پایان

این مقاله از آرتا الکتریک، یک راهنمای خرید پنکه صنعتی کامل و کاربردی است که با در نظر گرفتن تمامی نکات پیرامون آن می‌توانید بهترین مدل را انتخاب کنید. اگر سوال‌های بیشتری پیرامون این وسیله دارید، می‌توانید در قسمت نظرات برای ما ثبت کنید.

سوالات متداول
پنکه صنعتی چیست؟

پنکه‌های صنعتی فن‌هایی هستند که در انواع و ابعاد مختلفی جهت استفاده در مصارف صنعتی، کارگاهی و گلخانه‌ای تولید می‌شوند. این پنکه‌ها در مقایسه با پنکه‌های معمولی از توان بالا و متریال مقاوم‌تری برخوردار بوده و قادر به جابه‌جایی حجم زیادی از هوای محیط هستند.

در خرید پنکه صنعتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در هنگام انتخاب این وسیله به نکاتی همچون میزان صدا، توان، کنترل، قدرت هوادهی، قیمت، ساختار و جنس پره، ایمنی، قابلیت حمل باید توجه کنید. برای آشنایی کامل با تمام نکات این مقاله از آرتا الکتریک را بخوانید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.