آیا استفاده از لامپ‌ ال ای دی برای سلامتی ما مضر است؟

تاریخ انتشار:
1402/12/12
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
3 دقیقه
راهنمای استفاده
اشتراک گذاری
آیا لامپ ال ای دی ضرر دارد؟

در دنیای امروز، لامپ‌های ال ای دی به طور فزاینده‌ای جایگزین لامپ رشته‌ای و CFL شده‌اند. این لامپ‌ها مزایای بسیاری مانند مصرف انرژی کم، طول عمر بالا و تنوع رنگی بسیار زیادی دارند. اما در کنار این مزایا، نگرانی‌هایی نیز در مورد سلامتی انسان و اثرات زیست محیطی لامپ‌های ال ای دی وجود دارد. در این مقاله، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا استفاده از لامپ ال ای دی برای سلامتی ما مضر است یا خیر؟! 

چه چیزهایی باعث مضر بودن لامپ ال ای دی می‌شود؟

لامپ‌های ال ای دی مزایای زیادی دارند، مانند مصرف انرژی کم و عمر طولانی. اما، مانند هر منبع نوری دیگری، معایبی هم دارند. به طور کلی، مضرات استفاده از لامپ ال ای دی، به مواد استفاده شده در ساختار آن و اشعه‌های تابنده از لامپ برمی‌گردد.

1. مواد داخل لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی معمولا از مواد خاصی ساخته می‌شوند که هر کدام وظیفه ویژه‌ای در روشن کردن لامپ را بر عهده دارند.

  • سرامیک: به عنوان پایه LED – برای اتصال الکترودها به چیپ LED
  • آلومینیوم نیترید: به عنوان لایه زیرین چیپ LED و برای دفع گرما
  • گالیوم نیترید: به عنوان لایه فعال چیپ LED برای تولید نور آبی
  • فسفر: به عنوان dopant برای تولید نور با رنگ‌های مختلف
  • رزین اپوکسی: به عنوان عدسی برای هدایت نور ساطع شده از چیپ LED
  • سیلیکون: به عنوان محافظ برای چیپ LED
  • سیم طلا: برای اتصال الکترودها به چیپ LED
  • سیم نقره: جهت اتصال الکترودها به پایه LED
  • لحیم: برای اتصال سیم‌ها به پایه LED

2. اشعه‌های لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی مانند هر منبع نور دیگری، اشعه‌هایی از خود ساطع می‌کنند که برخی از آن‌ها می‌توانند برای سلامتی انسان مضر باشند. با این حال، میزان خطر به نوع لامپ ال ای دی، طول موج نور ساطع شده و نحوه استفاده از لامپ بستگی دارد.

چرا شایعه شده که لامپ ال ای دی مضر است؟

لامپ‌های ال ای دی در ساختار خود اجزای بسیاری دارد که هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه ممکن است برای سلامتی انسان ضرر داشته باشند. به عنوان مثال در ساختار این لامپ، از ماده فسفر استفاده شده که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به نور، تعیین رنگ نور و همچنین افزایش راندمان نوری را بر عهده دارد. اما فسفر در محیطی دیگر، در صورت تماس با پوست یا تنفس می‌تواند باعث تحریک و سوزش شود. هر کدام از مواد شیمیایی به کار رفته در ساختار این لامپ، ممکن است در صورت تماس با دست یا در معرض قرار گرفتن، برای سلامت انسان ضرر داشته باشد. اما استفاده این مواد در لامپ ال ای دی، تنها برای روشنایی و عملکرد بهتر لامپ است.

چرا گفته شده که لامپ ال ای دی مضر است؟

آيا لامپ ال ای دی برای چشم ضرر دارد؟

به طور کلی استفاده از لامپ ال ای دی برای سلامت چشم ضرری ندارد. اما در معرض قرار داشتن لامپ ال ای دی برای طولانی مدت ممکن است باعث برخی موارد شود.

  • خشکی چشم: لامپ‌های ال ای دی می‌توانند باعث خشکی چشم شوند، زیرا غدد اشکی را تحریک نمی‌کنند. خشکی چشم می‌تواند باعث سوزش، خارش و تاری دید شود. 
  • خستگی چشم: لامپ‌های ال ای دی ممکن است باعث خستگی چشم شوند. چرا که نور برخی از آن‌ها می‌تواند خیره‌کننده باشد و تمرکز روی اشیا را دشوار کند.

برای جلوگیری از این آسیب‌ها، می‌توانید برخی از راهکارهای زیر را انجام دهید.

  • در هنگام کار با کامپیوتر یا مطالعه، از نورهای موضعی استفاده کنید تا از خیره‌کننده شدن نور لامپ جلوگیری کنید.
  • به طور مرتب به چشمان خود استراحت دهید و به طور منظم پلک بزنید تا دچار خشکی چشم نشوید.
  • برای هر فضا، از رنگ نور مناسب با آن استفاده کنید. به عنوان مثال، برای فضا هال و پذیرایی و آشپزخانه، بهتر است از رنگ نورهای گرم‌تر مانند آفتابی با دمای رنگ 3000 کلوین استفاده کنید.

استفاده لامپ ال ای دی در هنگام خواب چه ضررهایی دارد؟

بله، استفاده از لامپ ال ای دی در هنگام خواب می‌تواند برای بدن و همچنین چرخه خواب مضر باشد که دلیل آن به نور آبی ساطع شده از این لامپ‌ها مربوط می‌شود. نور آبی در طول روز برای سلامتی مفید بوده و به تنظیم ریتم شبانه روزی و هوشیاری کمک می‌کند. اما در شب، نور آبی می‌تواند تولید ملاتونین (هورمون خواب) را مختل کند.

ملاتونین به بدن شما می‌گوید که زمان خواب است و به تنظیم دمای بدن، فشار خون و سایر عملکردهای بدن در طول خواب کمک می‌کند. هنگامی که در معرض نور آبی قرار می‌گیرید، تولید ملاتونین سرکوب می‌شود و ممکن است به خواب رفتن شما سخت‌تر شود یا خوابتان با وقفه همراه باشد. علاوه بر این، نور آبی در هنگام خواب، می‌تواند به شبکیه چشم آسیب برساند و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را افزایش دهد. AMD یک بیماری است که می‌تواند منجر به تاری دید و از دست دادن بینایی شود.

آيا نور آبی لامپ ال ای دی برای پوست مضر است؟

درباره این موضوع از طرف متخصصان نظرهای مختلف ارائه شده است. برخی از آن‌ها معتقد هستند که لامپ‌های ال ای دی می‌توانند برای پوست مضر باشند و ممکن است باعث آسیب‌های زیر شوند.

  • پیری زودرس: نور آبی می‌تواند باعث تولید رادیکال‌های آزاد شود که به کلاژن و الاستین پوست آسیب می‌رسانند. کلاژن و الاستین دو پروتئین هستند که به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک می‌کنند.
  • لکه‌های قهوه‌ای: نور آبی می‌تواند باعث افزایش تولید ملانین، رنگدانه پوست، شود. این امر می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی پوست شود.
  • آکنه: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نور آبی می‌تواند التهاب را در پوست افزایش دهد و این امر می‌تواند به تشدید آکنه منجر شود.

در مقابل، برخی دیگر از متخصصان پوست معتقدند که نور آبی لامپ‌های ال ای دی ضرری برای پوست نبوده و میزان نور آبی ساطع شده از این لامپ‌ها بسیار کم است و نمی‌تواند به پوست آسیب برساند.

آیا لامپ ال ای دی باعث سردرد می‌شود؟

بله. برخی از لامپ‌های ال ای دی می‌توانند در بدن بعضی افراد، باعث ایجاد سردرد شوند. این موضوع ممکن است به 3 دلیل اتفاق بیفتد.

  • سوسو زدن لامپ: برخی از لامپ‌های ال ای دی، به خصوص لامپ‌های ارزان قیمت، با فرکانس‌های بالایی سوسو می‌زنند. این سوسو زدن ممکن است برای چشم انسان قابل مشاهده نباشد، اما می‌تواند باعث سردرد و خستگی چشم شود. شما می‌توانید دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی را درمقاله “چرا لامپ ال ای دی چشمک می‌زند؟” مطالعه کنید.
  • نور آبی: نور آبی ساطع شده از لامپ‌های ال ای دی می‌تواند در شرایط خاص باعث خستگی چشم و نتیجه سردرد شود.
  • خیرگی: خیرگی لامپ‌های ال ای دی نیز از جمله مواردی است که سردرد و خستگی چشم را به همراه دارد. به همین دلیل گفته می‌شود که حتما هنگام خرید لامپ، به میزان خیرگی آن نیز توجه کنید.

در پایان

اگرچه لامپ‌های ال ای دی می‌توانند مضر باشند اما تمامی ایرادات گفته شده با انتخاب یک لامپ باکیفیت و رنگ نور مناسب می‌تواند به حداقل برسد. برای آشنایی با برندهای خوب و باکیفیت توصیه می‌کنیم مقاله “بهترین مارک لامپ ال ای دی” را بخوانید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.