لیست لوازم الزامی برای جعبه ابزار خودرو

تاریخ انتشار:
1402/02/31
نویسنده:
نیکان دیاله آبادی
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای تخصصی ابزار
اشتراک گذاری
لیست ابزارهای الزامی در جعبه ابزار خودرو

یکی از ضروریترین وسایلی که در داخل خودرو باید وجود داشته باشد، جعبه ابزار است. جعبه‌ ابزار خودرو از ابزارهای مختلفی تشکیل می‌شود که در مواقع بروز ایراد جدی یا در شرایط اضطراری در جاده و سفر به کار می‌آید. در واقع جعبه ابزار ماشین شامل ابزارهایی است که در مواقع اضطراری و بروز ایراد جزئی برای رفع مشکل به آن‌ها مراجعه می‌کنیم. گاهی یک ایراد کوچک در جاده‌های دور افتاده و حتی مسیرهای شهری می‌تواند باعث چند ساعت انتظار و در مواردی حتی باعث آسیب‌های جانی و مالی شدید گردد.

به همین دلیل ضرورت دارد که جعبه ابزار خودرو تکمیل باشد تا در مواقع نیاز بتوان از آن به راحتی استفاده کرد. اگر جعبه ابزار در خودروی خود ندارید و نمی‌دانید که برای تجهیز آن از چه ابزارهایی باید استفاده کنید، در این مقاله از آرتا الکتریک لوازم جعبه ابزار ضروری خودرو را معرفی کرده و با ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام آشنا می‌شویم. 

اهمیت وجود جعبه ابزار در خودرو

جعبه ابزار در خودروها نوعی جعبه کمک‌های اولیه به حساب می‌آید که می‌تواند در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع در زمان بروز ایراد جزئی در عملکرد خودرو و همچنین در شرایط اضطراری با استفاده از ابزارهای موجود در جعبه ابزار می‌توان اقدام به رفع فوری مشکل کرد و به این شکل از شرایط اضطراری و بحرانی خارج شد. گاهی مشکلاتی که در مسیر به وجود می‌آیند بسیار کوچک هستند و اگر در همان مراحل اولیه رفع شوند از خسارت‌های بزرگی جلوگیری می‌شود.

ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای قسمت‌های مختلف خودرو در صورت نیاز به تعمیر و رفع ایراد استفاده کرد. اما ضرورت ندارد که حجم و تعداد زیادی از ابزار را همیشه به همراه خود در داخل خودرو داشت زیرا می‌توانند فضای زیادی از خودرو را اشغال کنند. برخی موارد وجود دارند که جزو ابزار الزامی در جعبه‌ ابزار خودرو هستند؛ این ابزارها را می‌توان در دو دسته ابزارهای برقی و دستی تقسیم‌بندی کرد. 

اهمیت وجود جعبه ابزار در خودرو

لیست وسایل ضروری جعبه ابزار خودرو

پیچ گوشتی شارژی، چراغ قوه، ست کامل آچار و پیچ ‌گوشتی، سیم یدک کش ماشین، کابل شارژ باتری ماشین، زنجیر، جک و آچار چرخ، نوار چسب مخصوص فلز و پلاستیک و مثلث احتیاط؛ لیست کامل جعبه ابزار خودرو هستند که باید حتما در ماشین خود آن‌ها را قرار دهید. شرح کامل کاربردهای لوازم جعبه ابزار خودرو به شرح زیر است.

1- پیچ گوشتی شارژی

خوشبختانه وسایلی که در جعبه ابزار قرار می‌گیرند، اکثراً ابزارهای دستی هستند. اما ابزارآلات برقی نیز می‌توانند در کنار این وسایل قرار بگیرند و جعبه شما را تکمیل‌تر و حرفه‌ای تر کنند. پیچ گوشتی برقی ابزاری بسیار کارآمد است که باز کردن و بستن انواع پیچ و مهره را تسهیل می‌کند. این پیچ‌ گوشتی‌ها نوعی دریل برقی هستند و انواع سر پیچ گوشتی و آچار را به آن می‌توان متصل کرد تا با استفاده از نیروی دورانی سر دستگاه، عملیات باز کردن یا بستن انواع پیچ یا مهره را به راحتی انجام دهد.

نیروی چرخشی لازم برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره در این ابزار توسط باتری‌های قابل شارژ تأمین می‌شود. این ابزار را می‌توان یکی از کارآمدترین ابزارهای جعبه ابزار خودرو دانست. آچارها در مواقعی مانند پنچر شدن چرخ‌ها به منظور باز و بسته کردن مهره‌های چرخ مورد استفاده قرار می‌گیرند و این کار را به راحتی انجام می‌دهند. 

2- چراغ قوه

یکی دیگر از ابزارهایی که به دلیل ماهیت الکتریکی در دسته ابزارهای برقی الزامی در جعبه ابزار ماشین قرار می‌گیرد،‌ چراغ قوه است. تصور کنید در هنگام شب و تاریکی هوا خودروی شما دچار ایراد فنی یا پنچر شدن لاستیک شود. در این شرایط به منظور عیب‌یابی و رفع آن قطعا به نور نیاز دارید. این روزها بیشتر ما گوشی‌های هوشمندی داریم که کار این وسیله را برای ما انجام می‌دهند. اما بهتر است با نگاهی بدبینانه شرایطی را در نظر بگیریم که شارژ گوشی نیز به اتمام رسیده است و در تاریکی شب هیچ نوری در دسترس نیست. در این شرایط وجود یک چراغ قوه می‌تواند شرایط را به نحو دیگری رقم بزند. نکته مهم در مورد چراغ قوه این است که هر چند مدت یکبار آن را تست کرده و از سالم بودن چراغ و همچنین سالم و شارژ بودن باتری‌های آن اطمینان پیدا کنید. 

چراغ قوه جعبه ابزار خودرو

3- ست کامل آچار و پیچ ‌گوشتی

اکثر وسایل ضروری در جعبه خودرو از نوع ابزار دستی هستند. ابزارهایی که برای انجام کار به نیروی بدنی افراد نیاز دارند و برای کار کردن به منبع انرژی الکتریکی مانند باتری نیاز ندارند. ابزارهای دستی مورد نیاز در جعبه ابزار ماشین متنوع هستند.

بدون شک مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابزار الزامی در جعبه ابزار خودرو، انواع آچار و پیچ گوشتی است. انواع آچار و پیچ گوشتی جزو کاربردی‌ترین ابزار آلاتی هستند که امکان استفاده از آن‌ها در شرایط مختلف وجود دارد. یکی از عمده‌ترین و اصلی‌ترین موارد استفاده از آچار آلن و پیچ گوشتی دستی را می‌توان در زمان پنچرگیری و تعویض لاستیک دانست. زمانی که تایر خودرو پنچر می‌شود برای تعویض آن با تایر زاپاس باید از آچار مخصوص برای باز و بسته کردن مهره‌های چرخ استفاده کرد. 

قطعات و قسمت‌های مختلف در خودروها با استفاده از پیچ‌ها و مهره‌های متعدد به یکدیگر و قسمت‌های مختلف بدنه متصل شده‌اند. در برخی از شرایط این اتفاق رخ می‌دهد که برخی از پیچ‌ها و مهره‌ها در قسمت‌های مختلف نیمه باز می‌شوند و نیاز به سفت کردن دارند. در این حالت می‌توان از انواع آچار و پیچ گوشتی استفاده کرده و این ایرادات جزئی را به منظور جلوگیری از تبدیل شدن به ایراد بزرگ، برطرف کرد. 

ست آچار در جعبه ابزار

انواع آچار با اندازه‌ها و نمره‌های مختلف، پیچ گوشتی چهارسو و دوسو، آچارهای تخت و انگشتی و غیره از جمله انواع آچار و پیچ گوشتی هستند که باید در جعبه ابزار ماشین وجود داشته باشند. در کنار این موارد ابزارهایی مانند انبردست، سیم چین و چکش نیز از ابزارهای ضروری هستند که باید درون جعبه ابزار ماشین وجود داشته باشد. 

4- سیم یدک کش ماشین

یکی دیگر از انواع ابزار الزامی در جعبه ابزار خودرو، سیم یا کابل یدک کش است. بدون شک درصد زیادی از افراد این تجربه را داشته‌اند که در طول مسیر یا در وسط جاده ماشین خاموش شده و دیگر روشن نشده است. در صورتی که افراد در این شرایط نتوانند مشکل را برطرف کرده و ماشین روشن نشود، تنها کاری که می‌توان انجام داد انتقال ماشین به نزدیکترین تعمیرگاه است. یکی از روش‌های انتقال خودرو در این شرایط، بکسل کردن آن است. حتی در مواردی ممکن است که ماشین درون برف یا شن گیر کرده باشد که در این شرایط تنها از طریق بکسل کردن می‌توان ماشین را از این وضعیت خارج کرد. 

به این ترتیب سیم یا کابل بکسل ماشین یکی از ابزارهای ضروری در جعبه‌ ابزار خودرو است که معمولا در دو مدل در دسترس قرار داد. این کابل‌ها در دو مدل فلزی و تسمه‌ای وجود دارند. مدل‌های تسمه‌ای برای ماشین‌های سبک کاربردی هستند و به خوبی نیاز ماشین را در شرایط اضطراری برآورده می‌کنند؛ اما مدل‌های‌ تسمه‌ای برای ماشین‌های سنگین مناسب نبوده و باید از مدل‌های فلزی استفاده کنند. توصیه می‌کنیم اگر امکان خرید سیم بکسل ندارید، حتماً یک طناب محکم چند متری در ماشین قرار دهید که از استحکام مناسبی نیز برخوردار باشد.

طناب یدک کش ماشین

5- کابل شارژ باتری ماشین

یکی از قطعات مهم در داخل خودرو، باتری آن است که در صورت معیوب شدن یا خالی شدن دردسرهای زیادی ایجاد می‌کند. در صورتی که باتری ماشین خالی شود، ماشین استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود. در این شرایط برای روشن شدن ماشین باید باتری به باتری کرد. به این ترتیب که باید از طریق یک کابل بین باتری یک خودروی دیگر با باتری خودروی خود اتصال برقرار شود تا باتری شارژ شود و بتوان ماشین را روشن کرد. به همین دلیل یکی از انواع ابزار الزامی در جعبه ابزار خودرو، کابل شارژ باتری ماشین است. 

کابل باتری به باتری خودرو

6- زنجیر، جک و آچار چرخ

یکی از ابزارهای ضروری که در فصول سرد سال باید در داخل هر خودرویی وجود داشته باشد، زنجیر چرخ است. زنجیر چرخ به منظور جلوگیری از لیز خوردن ماشین در شرایط بارش برف است. جک و آچار چرخ نیز از دیگر لوازم ضروری هستند که در هر خودرویی باید وجود داشته باشد. پنچر شدن تایرها یکی از اتفاقاتی است که ممکن است هر لحظه برای یک ماشین رخ دهد. در این شرایط در صورت عدم وجود جک و آچار چرخ نمی‌توان نسبت به تعویض تایر پنچر شده اقدام کرد. 

زنجیر چرخ خودرو

7- نوار چسب مخصوص فلز و پلاستیک

در سیستم داخلی خودروها شیلنگ‌ها و لوله‌های متعددی به کار می‌رود که آب و مواد سوختی از داخل آن‌ها عبور می‌کنند. این لوله‌ها و شیلنگ‌ها که از فلز و پلاستیک تولید می‌شوند ممکن است بعد از مدتی سوراخ و دچار نشتی شوند. به همین دلیل در کمترین زمان ممکن باید نسبت به رفع ایراد آن‌ها اقدام کرد. نوار چسب‌های مخصوص فلز و پلاستیک از ضروری‌ترین ابزارها در جعبه ابزار خودرو هستند. با نوار چسب در شرایط حساس می‌توانیم جلوی نشتی را بگیریم تا بتوانیم خود را در کمترین زمان به تعمیرگاه برسانیم. 

8- مثلث احتیاط

یکی دیگر از انواع ابزار الزامی در جعبه ابزار خودرو، مثلث احتیاط است. از این قطعه می‌توان در زمانی استفاده کرد که به دلیل پنچری یا ایراد فنی خودرو را در هنگام شب در کنار مسیر متوقف کرده باشید. مثلث احتیاط به منظور هشدار به خودروهای عبوری است. این وسیله ساده احتمال برخورد و تصادف را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. 

مثلث خطر ماشین

وسایل کم‌اهمیت‌ ولی پرکاربرد در جعبه ابزار ضروری خودرو

ازجمله ابزارهای پرکاربردی که باید کنار جعبه ابزار ماشین با وسایل قرار بگیرد و رانندگان کمتر به آن توجه می‌کنند، به شرح زیر آورده شده است.

۱- ابزار موقت پنچرگیری ماشین

نخ پنچرگیری، اسپری پنچرگیری و مایع پنچرگیری، ابزارهایی برای پنچرگیری موقت لاستیک ماشین هستند. با کمک این ابزارها می‌توانید قسمت پنچر شده لاستیک ماشین را پیدا کنید. جسم سخت را از سوراخ بیرون بکشید و محل نشتی سطح لاستیک را پر کنید.

۲- میله تی

از میله تی شکل می‌توان برای پیدا کردن سوراخ لاستیک و بیرون کشیدن عامل پنچری استفاده کرد. بیرون کشیدن هرگونه جسم سخت (خرده شیشه و…) به کمک میله تی شکل امکان‌پذیر است.

۳- سوزن تی

با کمک سوزن تی شکل می‌توانید به راحتی و با دقت‌ بیشتری نخ پنچرگیری را درون سوراخ لاستیک فرو کنید.

۴- فشارسنج تایر

زمانی‌که تصمیم به رانندگی‌ در مسافت‌های طولانی می‌گیرید, با فشار سنج تایر می‌توانید بررسی کنید که لاستیک سوراخ  است یا نه. این فشارسنج‌ها در ابعاد کوچک تولید می‌شوند و با توجه به کاربرد از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای برخوردار هستند.

۵- بیل تاشو

این وسیله برای رانندگانی که بیشتر وقت خود را در طبیعت می‌گذارند، کاربرد دارد. در صورت گیر کردن  ماشین در گل‌ولای، با استفاده از بیل تاشو به راحتی می‌توان چرخ‌های ماشین را از داخل گلِ در آورد.

۶- بست پلاستیکی (بست کمربندی)

از بست پلاستیکی می‌توان برای جمع کردن سیم و کابل درون کاپوت استفاده کرد و آن‌ها را از قطعات داغ فاصله داد. طول انواع بست کمربندی‌ پلاستیکی با یکدیگر متفاوت است. بهتر است چند بست با طول‌های متفاوت در ماشین داشته باشید.

۷- جعبه کمک های اولیه

یکی از لوازم ضروری و پرکاربرد دیگر در ماشین جعبه کمک‌های اولیه است. کیت‌‌های کمک‌های اولیه قیمت زیادی ندارد و با پرداخت مبلغی اندک می‌توانید ایمنی خود و دیگر سرنشینان را تضمین کنید. دقت داشته باشید که اگر فشارسنج خون در کیت جعبه کمک‌های اولیه نبود، آن را نیز جداگانه تهیه کنید.

۸- قیف

قیف، ریختن مایعات نظیر روغن و بنزین در ماشین را ساده‌تر می‌کند و احتمال کثیف کردن موتور و بدنه را کاهش می‌دهد.

۹- بطری آب

درست است که بطری آب، یکی از لوازم جعبه ابزار ماشین نیست اما قرار دادن بطری آب در خودرو بسیار ضروری است. مثلا زمانی‌که ماشین جوش می‌آید برای پایین آوردن دمای آن می‌توان از آب کمک گرفت.

10- کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی در خودرو نیز یک وسیله ضروری است که می‌تواند در صورت تصادفاتی که منجر به آتش‌سوزی می‌شود؛ جان سرنشینان را نجات دهد.

سخن پایانی

در طراحی و ساخت انواع خودرو از قطعات مکانیکی و الکتریکی مختلفی استفاده می‌شود که این قطعات ممکن است در برخی شرایط دچار ایراد فنی و خرابی شوند. به همین دلیل وجود برخی از ابزارها درون خودرو به منظور انجام برخی اقدامات اولیه در جهت رفع ایراد و انتقال خودرو به تعمیرگاه ضرورت دارد. برخی ابزارها به عنوان ابزار الزامی در جعبه ابزار خودرو به حساب می‌آیند و می‌توانند در شرایط بروز ایراد فنی جزئی و همچنین شرایط بحرانی به کمک ما بیایند و شرایطی را فراهم کنند که بتوان از به راحتی این شرایط را پشت سر گذاشت. در این مطلب از آرتا اکتریک لیست کامل جعبه ابزار خودرو را در اختیارتان قرار دادیم. اگر لوازم ضروری دیگری می‌شناسید، نام آن‌ها در بخش نظرات بنویسید تا مطلب کامل‌تری در اختیار مخاطب قرار دهیم.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.