کدام نور مناسب حمام و دستشویی است؟

تاریخ انتشار:
1401/11/01
نویسنده:
یاسمن توسلی
مدت مطالعه:
2 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
کدام نور مناسب حمام و دستشویی است؟

نورپردازی حمام و دستشویی بر زیبایی محیط بسیار تأثیر دارد. همچنین اجرای درست آن در عملکرد افراد و ایمنی نقشی مهم ایفا می‌کند؛ ازاین‌رو توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اما کدام نور مناسب حمام و دستشویی است؟ نورپردازی هر فضا طبق قوانین و استانداردهای بین‌المللی اصول و قواعد مختص به خود را دارد. توجه به استانداردها باعث می‌شود نور محیط موردنظر باعث خیرگی چشم و… نشود.

نورپردازی مناسب دستشویی و حمام دارای استاندارد آی‌پی ۴۴ (IP 44) است. لامپ‌ها و وسایل برقی که با این آی پی طراحی شده‌اند، مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارند و‌‌ می‌توانید آن‌ها را در قسمت‌های مختلف سرویس‌های بهداشتی با خیال راحت به کار بگیرید. محصولات دارای استاندارد آی‌پی ۶۵ که درجات بالاتری از مقاومت در برابر آب را تضمین‌‌ می‌کنند نیز وجود دارند. وسایلی که از این استاندارد برخوردار هستند را می‌توان در زیر دوش آب به کار گرفت. بهترین چراغ‌های برای نورپردازی این محیط‌ها، چراغ ضد رطوبت است.

اصول مهم نورپردازی دستشویی و حمام

اصول مهم نورپردازی دستشویی و حمام

برای نورپردازی صحیح داخل حمام و دستشویی باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید.

1- استفاده از نور طبیعی: تا جایی که ممکن است سعی کنید از نور طبیعی در فضای سرویس بهداشتی استفاده کنید. در کنار آن برای حفظ حریم خصوصی از پرده یا شیشه‌های مات استفاده نمایید. وجود پنجره در محیط حمام و دستشویی باعث بزرگ جلوه‌دادن محیط، تأمین نور، افزایش زیبایی و تهویه مناسب می‌شود.

2- بهره‌گیری از رنگ‌های روشن: سعی کنید برای دستشویی و حمام از متریال با رنگ روشن استفاده نمایید؛ این‌گونه بازتاب نور بیشتر است؛ همچنین استفاده از رنگ‌های روشن محیط را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

3- استفاده از نور زرد و سفید: برای تأمین نور حمام و دستشویی بهتر است از نور دورنگ استفاده کنید؛ توجه داشته باشید نورها باید به صورتی تنظیم شوند که مستقیم در چشم نباشد و خیرگی ایجاد نکند. همچنین نور را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که سایه‌افکنی نداشته باشد. برای افزایش زیبایی بهتر است از نور به‌صورت لایه‌لایه استفاده نمایید. البته این نور نباید خیلی زرد باشد و هر چقدر نور سفیدتر باشد، آرایش یا تراشیدن ریش آسان‌تر و با دقتی بهتر انجام می‌شود.

4- استفاده از چراغ ضد آب جهت تأمین نور حمام و دستشویی: ازآنجایی‌که محیط سرویس بهداشتی با آب تماس مستقیم دارد بهتر است برای کاهش خطرهای احتمالی از کلید و پریز، چراغ و هالوژن‌های ضد آب استفاده نمایید. البته در بخش‌هایی که این تجهیزات نوری با آب تماسی ندارند، این موضوع اهمیتی نخواهد داشت.

5- هماهنگ‌سازی نورپردازی با سایر المان‌های دکوراسیون: دقت داشته باشید اگر سبک خانه شما به‌صورت مینیمال یا نئوکلاسیک، کلاسیک، مدرن و… طراحی شده است باید محیط سرویس بهداشتی را هم به همان سبک دیزاین و نورپردازی کنید.

6- استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف: استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در تأمین نور سرویس بهداشتی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در اکثر مواقع چراغ‌های سرویس بهداشتی روشن است، ازاین‌رو باید در کاهش هزینه مصرف برق صرفه‌جویی نمایید.

بررسی تأثیر رنگ بر فضای دستشویی و حمام

تأثیر رنگ بر فضای دستشویی و حمام

رنگ‌ها اثر مستقیم بر روی سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارش، کیفیت خواب، حالات روحی و روانی و… دارند؛ ازاین‌رو بتید در انتخاب رنگ دقت داشته باشید. برای اینکه بتوانید از محیط سرویس بهداشتی حس خوب دریافت نمایید باید از متریال با رنگ روشن استفاده کنید این‌گونه بازتاب نور بیشتر است؛ همچنین استفاده از رنگ‌های روشن محیط را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

آیا استفاده از رنگ‌های فانتزی برای دستشویی و حمام مناسب است؟ استفاده از رنگ‌های فانتزی برای محیط حمام و دستشویی به شرطی که برای چشم خیرگی ایجاد نکند مناسب است و زیبایی محیط را چندین برابر افزایش می دهد.

انواع چراغ مناسب برای دستشویی و حمام کدام‌اند؟

انواع چراغ مناسب برای دستشویی و حمام کدام‌اند؟

نورپردازی دستشویی و حمام با مساحت بزرگ و کوچک با یکدیگر متفاوت است. اما به‌طورکلی می‌توانید با رعایت نکات گفته شده و انواع نورها که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم فضای دستشویی و حمام خود را به محیطی آرامش‌بخش و لوکس تبدیل نمایید.

توجه داشته باشید اشتباه رایجی که اکثر طراحان در تعبیه چراغ سرویس بهداشتی انجام می‌دهند این است که بالایی آینه چراغ نصب می‌کنند، این امر موجب  می‌شود که نور در سقف منعکس شود و هنگامی که در آینه نگاه می‌کنید، پیشانی‌تان پرنور شود و زیر بینی، چانه و چشمانتان سایه بیفتد؛ این نوع روشنایی برای ریش تراشیدن و آرایش‌کردن مناسب نیست.

سخن آخر

برخی افراد این باورند که نورپردازی فقط مختص به سالن پذیرایی و اتاق مطالعه، اتاق‌خواب و… است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که توجه به نور دستشویی و حمام هم از اهمیت بالایی برخوردار است و اصول و قواعد مختص به خود را دارد که با رعایت آن می‌توانید زیبایی محیط سرویس بهداشتی را چندین برابر افزایش دهید و محیطی آرامش‌بخش و زیبا خلق نمایید. در ادامه نیز چند طرح دیگر از نورپردازی‌های مدرن دستشویی و حمام جهت الهام گرفتن قرار گرفته است.

تکنیکهای نورپردازی حمام و دستشویی
نورپردازی حمام مدرن
نورپردازی با نور فانتزی برای حمام مناسب است؟
نورپردازی دستشویی با نور سفید

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.