چراغ اضطراری چیست؟ – راهنمای کامل خرید

تاریخ انتشار:
1401/11/20
نویسنده:
یاسمن توسلی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
چراغ اضطراری چیست؟ - راهنمای کامل خرید

یکی از مهم‌ترین وسایلی که در هر مکانی وجود آن خالی از لطف نیست چراغ اضطراری است. این چراغ در زمان‌هایی که برق شهری قطع می‌شود یا فیوز کنتور کار نمی‌کند، بهترین وسیله برای تامین روشنایی است. حتی در شرایطی که دسترسی به شبکه برق رسانی ممکن نیست، مثل کمپینگ، چراغ اضطراری راه گشاست. در این مقاله ابتدا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که “چراغ اضطراری چیست؟” و سپس به بررسی انواع و نکات مهم برای نگهداری سالم آن می‌پردازیم.

چراغ اضطراری چیست؟

مانند یک چراغ معمولی، این وسیله نیز روشنایی کافی را برای ما تأمین می‌کند، با این تفاوت که با برق معمولی کار نمی‌کند. این چراغ به دو شکل طراحی می‌شود. مدل شارژی اضطراری محصول، با برق شارژ می‌شود و در زمانی که دسترسی به برق معمولی ممکن نیست یا در فضای آزاد هستیم، به صورت دستی روشن می‌گردد. مدل دیگر اضطراری اما مانند یک چراغ معمولی نصب و سیم کشی می‌شود، با قطع برق، چراغ روشن می‌شود و چند ساعت نورپردازی می‌کند.
بنابراین این وسیله به ما در تاریکی کمک می‌کند تا همه چیز را در محیط اطراف روشن و واضح ببینیم. البته استفاده از چراغ اضطراری مزایای بسیاری دارد و صرفاً به روشنایی در زمان قطعی برق ختم نمی‌شود. در ادامه به مزایای استفاده از چراغ اضطراری اشاره خواهیم کرد.

مزایای استفاده از چراغ اضطراری چیست؟

مزیت‌های استفاده از چراغ اضطراری

  1. یک مزیت مهم چراغ اضطراری این است که در زمان بروز حادثه و قطع برق امکان خروج ایمن از محیط و ساختمان با ایجاد شرایط مناسب بصری در جهت پیداکردن مسیر را فراهم می‌کند.
  2. چراغ اضطراری در زمانی‌هایی که برق شهری قطع می‌شود؛ محیط اطراف را روشن می‌کند.
  3. قیمت تجهیزات چراغ اضطراری از سایر سیستم‌های برق اضطراری کمتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  4. تجهیزات آن نیاز به نگهداری و تعمیرات خاصی ندارد و اغلب طول عمر بالایی دارند.
  5. تعمیر چراغ اضطراری ساده است و به دانش خاصی نیاز ندارد.
  6. چراغ‌های اضطراری نور زیادی ساطع می‌کنند و با روشن‌کردن آن‌ها در زمان تاریکی، نیازی به شمع و سایر تجهیزات ندارید.
  7. این محصولات تنوع زیادی دارند و کاربرد آن‌ها وسیع است.
  8. طرز استفاده از چراغ اضطراری ساده است و این چراغ با فشردن یک دکمه روشن می‌شود.

حالا که با مزیت‌های منحصربه‌فرد چراغ اضطراری آشنا شدید باید بدانید چراغ اضطراری انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

انواع چراغ اضطراری

چراغ اضطراری انواع مختلفی دارد. نوع لامپ، طراحی و نصب باعث تغییر ساختار، عملکرد و کاربرد این وسیله می‌شود. در ادامه به بررسی انواع این محصول می‌پردازیم.

1- چراغ اضطراری از نظر نوع لامپ

چراغ‌های اضطراری از نظر نوع لامپ به انواع رشته‌ای و ال‌ای‌دی و … دسته‌بندی می‌شوند.

  • رشته‌ای: چراغ اضطراری رشته‌ای قدیمی‌ترین نوع چراغ است؛ این چراغ‌ها باتری زیادی مصرف می‌کنند و نور آن‌ها معمولاً زردرنگ است. اصلی‌ترین ایرادی که به این دستگاه وارد می‌شود، عمر کوتاه لامپ رشته‌ای است و عملاً خرید چنین محصولی، صرفه اقتصادی ندارد.
  • چراغ اضطراری مهتابی: چراغ اضطراری مهتابی یکی از جدیدترین چراغ‌های موجود در بازار است که لامپ‌هایی به رنگ آفتابی و مهتابی دارند. این لامپ‌ها از منابع نور فلورسنت استفاده می‌کنند و میزان مصرف باتری و گرمای تولیدی آن‌ها بسیار کمتر از لامپ‌های رشته‌ای است. البته این لامپ‌ها نیز از رده خارج شده‌اند.
  • ال‌ای‌دی: در ساختار این محصول از لامپ ال ای دی کم‌مصرف استفاده می‌شود؛ اما نور بسیار زیادی از خود تولید می‌کنند.
  • سی او بی (COB): چراغ اضطراری سی او بی پرنورترین چراغی است که در بازار عرضه شده است. این مدل مصرف برق بیشتری نسبت به چراغ اضطراری اس ام دی ولی کمتر از مهتابی دارد و باتوجه‌به اندازه کوچک و نوری که تولید می‌کنند از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند.
  • اس ام دی (SMD): چراغ اضطراری اس ام دی از نظر عملکرد نوردهی و مصرف انرژی بهتر از چراغ اضطراری ال‌ای‌دی عمل می‌کند. در واقع SMD نوعی ال ای دی پیشرفته است. لامپ‌های اس ام دی از نظر اندازه خیلی کوچک هستند و در نتیجه چراغ‌های تولید شده از آنها نیز جمع و جور هستند. پرفروش‌ترین و بهترین نوع اضطراری در بازار، این مدل است که طول عمر بالا و ارزش خرید چشمگیری دارند.

2- چراغ اضطراری بر اساس تأمین انرژی

چراغ اضطراری از نظر تأمین انرژی به سه دسته تقسیم می‌شود، البته شاید این روش دسته‌بندی چندان هم علمی نباشد، زیرا همه محصولات اضطراری، به جز چند مدل محدود، نهایتاً دارای باتری هستند.

  • باتری‌خور: برخی از چراغ‌های اضطراری فقط از باتری استفاده می‌کنند و نیازی به برق شهری نیست تا زمانی که میزان شارژ باتری به اتمام برسد. باتری چراغ‌های از نوع قلمی یا کتابی هستند و با اتمام شارژ، باید باتری جدید استفاده شود.
  • شارژی: نحوه کارکرد چراغ اضطراری شارژی به این صورت است که شما چراغ اضطراری خود را به برق شهری متصل می‌کنید تا زمانی که باطری آن کاملاً شارژ شد از آن در محل‌ موردنظر استفاده نمایید. در واقع این مدل نیز دارای باتری است اما باتری قابل شارژ. بسته به نوع باتری، چراغ یک تا پنج ساعت، بازدهی دارد و بعد از هر بار استفاده باید مجدداً با برق شارژ شود. برای شارژ این مدل تنها کافی است دو شاخه را به پریز وصل کنید. هنگامی که چراغ به شارژ است، نور نمی‌تاباند و برای استفاده حتماً باید از شارژ جدا شود.
  • برق شهری: برخی از چراغ‌های اضطراری مانند نامین نور به برق مستقیم شهری متصل می‌شوند و در زمان قطعی برق، از حالت شارژ دستگاه استفاده می‌شود. در واقع این مدل هم نوعی چراغ شارژی است اما با این تفاوت که قابل حمل نیست.
انواع چراغ اضطراری بر اساس نوع نصب

3- چراغ اضطراری بر اساس نوع نصب

چراغ اضطراری از نظر نوع نصب نیز به چهار دسته چراغ دیواری، پرتابل، آویز، راهرو تقسیم می‌شود.

  • چراغ دیواری: چراغ‌های اضطراری دیواری بر روی دیوار نصب می‌شوند و برای شارژکردن نیاز به جا‌به‌جایی ندارند؛ زیرا در محل نصب به جریان برق شهری متصل می‌شوند و مانند یک چراغ معمولی سیم کشی می‌شوند. این مدل به محض قطع برق، روشن می‌شود. این مدل به صورت سقفی نیز نصب می‌شود.
  • چراغ پرتابل: چراغ‌های اضطراری پرتابل یا قابل‌حمل بسیار کوچک و سبک هستند و مناسب برای استفاده افرادی است که نیاز دارند مداوم چراغ را با خود جهت مسیریابی و افزایش روشنایی حمل کنند. توجه داشته باشید این مدل مستقیم با برق در تماس نیست و فقط زمان تمام‌شدن باتری باید آن را به برق متصل کنید.
  • چراغ آویز: چراغ‌های اضطراری آویز یا سقفی معمولاً برای چادر مسافرتی استفاده می‌شود و طراحی مشابه فانوس دارند. این مدل از نظر اندازه مقداری از نمونه قابل حمل بزرگ‌تر است. در قسمت بالا محصول یک قلاب به منظور آویز کردن چراغ طراحی شده است. این چراغ قابل‌شارژ است و به‌صورت مداوم به برق شهری متصل نیست.
  • چراغ راهرو: چراغ اضطراری راهرو بسیار کوچک، ارزان‌قیمت و کم‌مصرف هستند و از آن در راهرو و آسانسور استفاده می‌شود؛ کارکرد این چراغ به این صورت است که شما در نگاه اول یک کلید برق معمولی می‌بینید که با فشار دادن آن به جای اینکه لامپی در نقطه دیگر روشن شود، خود کلید روشن شده و نقش چراغ اضطراری را خود کلید ایفا می‌کند.

محل نصب چراغ‌های اضطراری

کاربردهای این چراغ‌های متنوع است و با مقاصد مختلفی می‌توان از آنها استفاده کرد. در ادامه محل‌های نصب این وسیله را با هم مرور می‌کنیم.

  1. لابی و راهرو
  2. آشپزخانه‌
  3. آزمایشگاه‌
  4. نزدیک راه‌پله
  5. داخل آسانسور
  6. اتاق جلسات و سمینار
  7. سرویس‌های بهداشتی
  8. در بالای هر درب خروجی
  9. نزدیک جعبه کمک‌های اولیه
  10. نزدیک به تجهیزات اطفای حریق
  11. خروجی نهایی در خارج از ساختمان
  12. نزدیک هرگونه تغییر مسیر و سطح
  13. خروج اضطراری اجباری و علائم ایمنی
نکات مهم در نگهداری چراغ اضطراری

نکات مهم در نگهداری چراغ اضطراری

برای نگهداری چراغ اضطراری باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  1. چراغ اضطراری را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
  2. توجه داشته باشید در مکان‌هایی با رطوبت بالا باید از چراغ با آی پی مناسب استفاده کنید.
  3. چراغ اضطراری باتری‌خور و شارژی را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ زیرا باتری آن آسیب می‌بیند.
  4. در مدل‌های شارژی نباید محصول را به مدل طولانی بدون شارژ و دشارژ نگهداری کنید، زیرا باتری به مرور زمان خراب می‌شود.
  5. چراغ را پس از هر بار استفاده شارژ کنید، زیرا در بهترین حالت، بازدهی باتری 5 الی 6 ساعت است.
  6. بهترین مدل برای روشنایی راه پله، چراغ‌هایی با نصب ثابت است.
  7. برای کمپینگ از چراغ‌های پرتابل و فانوسی استفاده کنید.
چراغ شارژی خورشیدی چیست؟

چراغ شارژی خورشیدی چیست؟

تفاوت چراغ خورشیدی با چراغ اضطراری چیست؟ این سوال از پرسش‌های رایج درباره این محصول است. در سال‌های اخیر، نور خورشید به عنوان یک منبع انرژی تجدید پذیر بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. به خصوص برای مناطق خارج از شهر و در طبیعت که دسترسی به یک منبع تغذیه پایدار به آسانی ممکن نیست، محصولات سولار (خورشیدی)، محبوبیت بالاتری دارند. چراغ خورشیدی از چند بخش مجزا تشکیل شده است: چراغ، پنل و باطری. نور خورشید به وسیله پنل تبدیل به انرژی الکتریکی می‌شود و این انرژی در باطری ذخیره می‌شود. سپس چراغ انرژی ذخیره شده در باطری را تبدیل به نور می‌کند.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.