پریز توکار کابینتی چیست؟ بهترین جایگزین پریز معمولی

تاریخ انتشار:
1401/12/14
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
2 دقیقه
تخصصی برق و الکترونیک
اشتراک گذاری
پریز توکار کابینتی چیست؟ بهترین جایگزین پریز معمولی

پریز توکار کابینتی یک پریز برق است که روی سطوحی مانند میز، کانتر یا کف به صورت هم سطح نصب می‌شود. این پریزها مدرن و شیک هستند و این امکان را به ما می‌دهند که دستگاه‌های الکتریکی را بدون نیاز به استفاده از یک چندراهی برق که روی سطح قرار می‌گیرند و محیط را شلوغ و نامنظم می‌کنند، روشن کنیم.

پریزهای کابینتی هم در محیط‌های اداری و هم خانگی استفاده می‌شوند. دسترسی به برق با استفاده از این پریزها خیلی آسان‌تر است. روی پریز معمولاً چند سوکت ورودی از نوع استاندارد و تعدادی پورت USB مشاهده می‌شود که مانند مدل‌های قدیمی شلوغ نیست. روی تمامی مدل‌های این محصول یک درب مناسب تعبیه شده است تا در زمان‌هایی که به آن نیازی نیست، درپوش را بگذاریم. در این حالت، کاملاً با دیوار یا کابینت هم‌سطح می‌شود و به همین دلیل باعث شلوغی محیط نمی‌شود.

این محصولات به خصوص روی کانتر آشپزخانه‌ها که استفاده از یک سه راهی معمولی، نامتداول است، کاربردی است. در آشپزخانه معمولاً وسایل برقی زیادی استفاده می‌شود و دسترسی به پریزهای برق به آسانی ممکن نیست. البته پریزهای توکار ظاهری شیک و مدرن به هر اتاقی می‌دهند، زیرا اغلب با تکیه بر اصل مینیمالیسم و سبک مدرن طراحی شده‌اند که با سطح اطراف ترکیب می‌شود.

پریز توکار کابینتی کجا نصب می‌شود؟

پریز توکار کابینتی کجا نصب می‌شود؟

این پریز روی سطوحی مانند میز، کانتر، کف یا دیوار قابل نصب است. بسته به تعداد پریزها و نوع دو شاخه مورد نیاز، اندازه و پیکربندی محصول تغییر می‌کند. حتی بعضی از مدل‌ها ممکن است دارای محافظ داخلی نیز باشند و از تجهیزات الکترونیکی در برابر نوسانات برق حفاظت کنند. برای نصب این محصول مانند دیگر انواع کلید و پریز، نیاز به تعبیه یک سوراخ در سطح و سیم کشی است. فرآیند نصب باید توسط یک برقکار مجاز انجام شود تا نصب به درستی انجام شود و کاملاً ایمن باشد. پریز کابینتی چند مزیت عمده دارد:

  • سازماندهی بهتر وسایل برقی
  • فضای تمیز و مرتب
  • دسترسی آسان به برق بدون نیاز به سیم‌های بلند
  • ایمن‌تر در مقایسه با سه راهی‌های معمولی
انواع پریز کابینتی توکار

انواع پریز کابینتی توکار چیست؟

این محصولات انواع مختلفی دارند. اگر محصولات شرکت‌های مختلف را مشاهده کنید، حتماً متوجه تفاوت‌های گسترده این محصولات با هم می‌شوید. رایج‌ترین انواع آن عبارت‌اند از: 

  • پریز توکار کابینتی میز: این مدل برای نصب روی میزها طراحی شده‌اند، دسترسی آسان به پریز برق را فراهم می‌کنند و در عین حال سطح میز را از سیم و دو شاخه تمیز می‌کند. 
  • پریز توکار زمینی: این پریزها برای نصب در کف طراحی شده‌اند. معمولاً در نزدیکی دیوار قرار می‌گیرند و در شرایطی استفاده می‌شوند که دسترسی به پریز دیواری به آسانی ممکن نیست. 
  • پریز توکار دیواری: این مدل مانند پریزهای برق معمولی روی دیوار نصب می‌شود. با این تفاوت که یک راه حل دائمی و ساده برای استفاده همزمان از چند پریز است و با دیوار همسطح می‌شود. 
  • پریز مخفی: این پریزها به شکلی طراحی شده‌اند که در صورت عدم استفاده بتوان با دکمه‌ای آنها را پنهان کرد و در صورت نیاز دوباره درپوش پریز را کنار داد. مدل مخفی برای فضاهایی که ظاهر تمیزتری مورد نظر است ایده آل هستند.
  • پریز توکار زیرکابینتی: این مدل در زیر کابینت‌ها نصب می‌شوند و دسترسی راحت به برق را برای وسایل آشپزخانه بدون اشغال فضای پیشخوان فراهم می‌کنند.
  • پریز توکار میز کنفرانس: این نوع به طور خاص برای اتاق‌های کنفرانس یا جلسه طراحی شده‌اند و چندین خروجی را برای شرکت کنندگان فراهم می‌کنند تا دستگاه‌های خود را به برق وصل کنند.
پریز توکار کابینتی بهترین جایگزین سه راهی

5 مکان در خانه که پریز کابینتی را می‌توان نصب کرد

طراحی زیبا و شیک این وسیله آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین نوع پریزها کرده است و تقریباً به تدریج جایگزین مدل‌های دیگر خواهد شد. سطح پریز کاملاً با دیوار هم سطح است، در نتیجه هیچ آشفتگی در محیط ایجاد نمی‌کنند و از نظر ظاهری، زیباتر از پریز برق معمولی هستند. استفاده از این محصول در مکان‌های زیر یک انتخاب هوشمندانه و عالی است: 

  • کنار یا پشت تلویزیون: کنار تلویزیون معمولاً وسایل برقی دیگری نیز قرار دارد و همین مسئله باعث می‌گردد یک پریز کفایت نکند و نیاز به استفاده از چندراهی یا محافظ برق باشد. پریز کابینتی بهترین جایگزین برای این وسایل است و ما را از به هم ریختگی‌های ناشی از سیم و کابل این وسایل نجات می‌دهد. 
  • پشت مبلمان: یکی دیگر از نقاطی که استفاده از این وسیله مناسب است، کنار و پشت مبلمان است. با تعبیه مدل‌های مناسب هم از شلوغی جلوگیری می‌شود هم به تعداد پریز مناسب دسترسی خواهیم داشت. 
  • حیاط خلوت و بالکن: برای قسمت بیرونی خانه نیز می‌توان این پریزها را نصب کرد. با توجه به اینکه محصول دارای درب است، احتمال خرابی و کثیف شدن آن کاهش می‌یابد. 
  • حمام و دستشویی: در مکان‌هایی که محیط مرطوب است و امکان پاشش آب وجود دارد، بهتر است از پریزهای درپوش‌دار استفاده شود. بنابراین خرید پریز کابینتی توکار برای این نقاط نیز مناسب است. 
  • آشپزخانه: اصلی‌ترین کاربرد این وسیله افزایش تعداد پریزهای روی کانتر و در داخل آشپزخانه است. با این وسیله آشپزخانه ایمن‌تر و شیک‌تر می‌گردد. 

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.