• راهنمای خرید
  • راهنمای خرید استابلایزر خانگی – بررسی تمامی نکات مهم و کاربردی

راهنمای خرید استابلایزر خانگی – بررسی تمامی نکات مهم و کاربردی

تاریخ انتشار:
1402/01/15
نویسنده:
زهرا نعمتی یزدی
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای خرید استابلایزر خانگی - بررسی تمامی نکات مهم و کاربردی

بیشتر تجهیزات برقی با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار می‌کنند، حال اگر ولتاژ از این مقدار بیشتر یا کمتر شود فرآیند استهلاک دستگاه مورد نظر با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. از این‌رو استابلایزرها روانه بازار مصرف شده‌اند تا خیال کاربران را از بابت نوسانات جریان برق آسوده کنند. این تجهیزات به خوبی می‌توانند افت یا افزایش ولتاژ را جبران کرده و از سوختن لوازم برقی محافظت کنند. با توجه به تاثیر تثبیت کننده‌ها در حفظ سلامت دستگاه‌های مختلف، نکاتی که در هنگام خرید این تجهیزات باید رعایت شود؛ به یکی از دغدغه‌های ذهنی مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. اگر شما نیز قصد خرید استابلایزر خانگی را دارید، ادامه مقاله راهنمای خرید استابلایزر از آرتا الکتریک را از دست ندهید. با کمک نکاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم، می‌توانید بهترین محصول را انتخاب و خریداری کنید.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر وسیله‌ای است که در مسیر جریان برق قرار داده می‌شود تا نوسانات برق شهری را به حداقل رسانده و از آسیب رسیدن به دستگاه‌ها ممانعت به عمل آورد. این ادوات که به آن‌ها تثبیت کننده‌ نیز می‌گویند، با داشتن سیستم میکروپروسسور به خوبی قادرند که هرگونه کاهش یا افزایش ناگهانی در ولتاژ را تشخیص داده و آن را تعدیل نمایند. بدین ترتیب خرابی انواع دستگاه‌های الکتریکی خانگی ناشی از نویزها و قطع و وصل شدن‌های ناگهانی برق به حداقل می‌رسد.

بسیار مشاهده می‌شود که افراد تصور می‌کنند، محافظ برق و استابلایزر عملکرد یکسانی دارند. اما اصلا اینگونه نیست. برعکس محافظ که در صورت نوسان ولتاژ، جریان برق را قطع می‌کند؛ استابلایزر این نوسان‌ها را حذف کرده و یک ولتاژ استاندارد به وسایل برقی ارسال می‌کند. برای آشنایی دقیق با این وسیله روی لینک زیر کلیک کنید.

استابلایزر خانگی چگونه عمل می کند؟

استابلایزر  وظیفه دارد که ولتاژ پایین برق را تقویت و در سمت مقابل جریان بیش از حد را تعدیل نماید که به این فرآیند در اصطلاح  boost و buck کردن می‌گویند. عملکرد تثبیت کننده به این صورت است که در مواقع افت ولتاژ جریان را boost می‌کند و هنگامی‌که جریان برق بیش از حد مورد نیاز وارد دستگاه شود، عملیات buck را انجام می‌دهد. کل این پروسه با قرار دادن یک یا چند ترانس برق در مسیر جریان برق اتفاق می‌افتد که در استابلایزرهای رله‌ای به صورت مکانیکی و در تثبیت کننده‌های سروو به طور اتوماتیک انجام می‌شود.

بررسی انواع استابلایزرهای خانگی

انواع استابلایزر

استابلایزرها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند به دو گروه تقسیم شده و برای لوازم برقی خانگی و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید بهترین استابلایزر باید همه انواع آن را بشناسید تا بتوانید با بررسی آن‌ها، استابلایزر خانگی مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

انواع استابلایزر از نظر تجهیزات

انواع استابلایزر از نظر بازه ولتاژ ورودی به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند که هرکدام کاربردی مجزا (صنعتی و خانگی) دارند. پس حتما در هنگام خرید حضوری یا آنلاین استابلایزر این نکته را بررسی کنید.

  1. استابلایزرهای سه فاز: این دسته از تثبیت کننده‌ها برای مصارف صنعتی به کار می‌روند. برای مثال در بیمارستان‌ها و در دستگاه‌هایی نظیر ام آر آی و سی تی اسکن که نیاز به میزان بالای ولتاژ دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. خود استابلایزرهای سه فاز نیز به دو دسته استابلایزر با بار یکنواخت و استابلایزر با بار غیر یکنواخت تقسیم می‌شوند. این مدل با نام استابلایزر صنعتی نیز در بازار شناخته می‌شود. ولتاژ برق در تثبیت کننده‌هایی با بار یکنواخت همان‌طور که از اسم آن مشخص است، به صورت کاملاً یکنواخت و متعادل است. این تجهیزات اغلب برای دستگاه‌های صنعتی و همچنین ماشین‌ها کاربرد دارند. استابلایزرهای سه فاز با بار غیر یکنواخت نیز برای دستگاه‌هایی به کار برده می‌شوند که احتیاج به بار غیر یکنواخت دارند.
  2. استابلایزرهای تک فاز (خانگی): استابلایزرهای تک فاز همان استابلایزرهای خانگی هستند که برای لوازم برقی خانگی مانند یخچال، سیستم‌های صوتی و تصویری، کولر گازی و بسیاری وسایل برقی دیگر کاربرد دارند. این مدل‌ها ارزان‌تر هستند و توان مصرفی کمتری نیز دارند.

انواع استابلایزرها از نظر تکنولوژی

تقسیم بندی دیگری که در راهنمای خرید استابلایزر خانگی و صنعتی مدنظر قرار داده می‌شود، تکنولوژی ساخت این محصولات است که به شرح زیر گروه‌بندی می‌شوند.

1- استابلایزرهای رله‌ای

این نوع از تثبیت کننده‌ها مجهز به یک ترانس هستند که دارای چندین رله است. رله‌های به کار رفته در این محصولات خروجی سیم پیچ‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که با برق شهری هماهنگ شود؛ در واقع تنظیم برق به صورت پله‌ای انجام می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد ولتاژ مناسب برای وسایل برقی منازل ۲۲۰ ولت است. حال اگر میزان ولتاژ به بالای ۲۴۰ ولت یا زیر ۲۰۰ ولت برسد، استابلایزر رله‌ای بلافاصله افزایش یا کاهش بیش از حد را تشخیص داده و عملیات تنظیم ولتاژ را آغاز می‌کند.

معمولاً این مدل‌ها در مقیاس‌های کوچک و برای مصارف خانگی توصیه می‌شوند که از ظرفیت ۶ تا ۱۵ درصد بهره می‌برند. به طور کلی در محیط‌هایی که جریان برق به صورت لحظه‌ای دچار نوسان می‌شود، استفاده از استابلایزرهای رله‌ای بهترین گزینه است. زیرا این محصولات به خوبی می‌توانند در بازه زمانی کمتر از یک ثانیه نوسانات را تنظیم کنند و در نهایت مانع از صدمه رسیدن به لوازم منزل شوند. 

تثبیت کننده‌های رله‌ای برای محافظت از انواع منابع روشنایی مانند چراغ‌ها، لامپ‌ها و همچنین سیستم‌های حفاظتی و کنترلی مناسب هستند. این استابلایزرها نه تنها در منازل مسکونی بلکه در شرکت‌ها و ادارات مختلف نیز برای وسایل برقی گران قیمت مانند رایانه‌ها و دستگاه‌های چاپ استفاده می‌شوند.

2- استابلایزرهای سروو موتور

در این نوع از استابلایزرها به جای رله یک ترانس حلقوی و مدور به کار برده شده است. بر روی ترانس موجود در این تجهیزات بازویی تعبیه شده که تنظیمات ولتاژ برق را انجام می‌دهد. استابلایزر سروو موتور در مقایسه با انواع رله‌ای دارای دقت بیشتر و مجهز به سیستم مکانیکی هستند که این موضوع باعث شده سرعت آن‌ها نسبت به نوع رله‌ای کمتر باشد.

این محصولات در محیط‌هایی کاربرد دارند که در اکثر مواقع میزان ولتاژ برق از حد نرمال بیشتر یا کمتر است. معمولا تثبیت کننده‌های سروو موتور برای دستگاه‌های حساس و گران قیمت پزشکی و صنعتی به کار برده می‌شوند.

3- استابلایزرهای استاتیکی

استابلایزرهای استاتیکی (استابلایزر سوئیچینگ) در مقایسه با دو مورد قبلی بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند؛ ضمن این‌که از دقت بالاتری نیز برخوردارند. در این ادوات یک کانورتور الکترونیکی به کار برده شده که قادر است میزان ولتاژ برق را به اندازه مورد نیاز کاربر برساند.

در تثبیت کننده‌های استاتیکی میکروپروسسوری وجود دارد که در مواقع نوسان ولتاژ سیگنالی را به بخش کانورتور ارسال می‌کند. سپس ولتاژ به میزان مورد نیاز رسیده و به ترانس فرستاده می‌شود؛ در نهایت عملیات تنظیم ولتاژ به بهترین شکل انجام می‌گیرد.

انواع استابلایزر بر اساس کاربرد

همه لوازم خانگی برقی طوری طراحی و ساخته می‌شوند که با ولتاژ منبع تغذیه خاصی کار کنند تا حداکثر کارایی خود را نشان دهند. توان مصرفی هر وسیله با وسیله دیگر متفاوت است و نمی‌توان از استابلایزر مخصوص یک وسیله، برای وسیله دیگر استفاده کرد.

  • استابلایزر یخچال: یخچال و فریزر از وسایل گران برقی هستند که به دلیل ساختار پیچیده الکترونیکی، نباید مستقیماً به برق وصل شوند. خرید استابلایزر یخچال باکیفیت، حتی باعث کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید وسیله آن می‌گردد.
  • استابلایزر کولر گازی: کولر گازی وسیله برقی پرمصرف، حساس و گرانی است. یکی از پرفروش‌ترین مدل‌ها، استابلایزر کولر گازی است که قدرت بالایی دارد. این نوع حتی در مواردی بدون پریز تولید می‌شود و سیم برق مستقیم به آن وارد می‌شود.
  • استابلایزر کامپیوتر: از اولین مدل‌های این وسیله، استابلایزر کامپیوتر است که برای جبران نوسان برق انواع لوازم صوتی و تصویری مانند لپ تاپ، تلویزیون، سینمای خانگی و… مناسب است.
  • استابلایزر ماشین لباسشویی: ماشین لباسشویی و ظرف شویی تقریباً ساختار مشابهی با یخچال دارند. به همین دلیل این مدل نیز بسیار شبیه نوع مناسب یخچال است و می‌توانند به جای همدیگر استفاده شوند. البته بعضی از شرکت‌ها، استابلایزر ماشین لباسشویی را جداگانه طراحی می‌کنند.
  • استابلایزر کل خانه: گاهی اوقات به جای خرید چند استابلایزر جداگانه، می‌توان از یک استابلایزر قوی برای کل خانه استفاده کرد. این مدل که با نام استابلایزر پشت کنتوری در بازار شناخته می‌شود، بهترین انتخاب برای واحدهای تجاری و خانه‌هایی با وسایل برقی گران است. جریان برق پس از خروج از کنتور به استابلایزر وارد می‌شود و سپش تمامی نوسانات آن جبران شده و برق اصلاح شده به خانه وارد می‌شود.
نکات مهم در خرید استابلایزر خانگی

روش انتخاب استابلایزر مناسب

به هنگام خرید استابلایزر باید نکاتی همچون قابلیت جابجایی در توان‌های بالا، درصد خطا، راندمان، مصرف برق، برند و گارانتی، قیمت منصفانه و غیره را مدنظر داشته باشید. برای مثال تثبیت‌کننده‌هایی با امکان جابجایی را می‌توانید در همه قسمت‌های مختلف منزل استفاده کنید و محدودیتی در این رابطه نخواهید داشت. مهم‌ترین نکات برای انتخاب استابلایزر مناسب که باید آن‌ها را بدانید، به شرح زیر هستند.

1- توان وسایل برقی

اولین نکته این است که تثبیت کننده را متناسب با توان دستگاه الکتریکی خریداری نمایید. به طور کلی اگر متراژ منزل شما کم است و تنها وسایل متداولی نظیر یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و مواردی از این قبیل را استفاده می‌کنید، تجهیزات ۲۵ آمپر تا ۶۰۰۰ آمپر برای شما گزینه مناسبی هستند. اما اگر از وسایلی که نیاز به ولتاژ بالا دارند مانند کولر گازی نیز استفاده می‌کنید؛ بهتر است استابلایزرهایی که دارای توان بالاتر هستند انتخاب نمایید. برای این‌که بتوانید استابلایزر خانگی مناسب را برای دستگاه‌های برقی منزل برگزینید، لازم است که قبل از خرید محاسبات زیر را انجام دهید.

  • محاسبه KVA استابلایزر: یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب استابلایزر خانگی این است که قبل از هرکاری میزان ولتاژ ورودی را برای وسایل برقی منزل خود مشخص نمایید. پس از آن لازم است که مقدار قدرت لازم را برای حفاظت از این دستگاه‌ها تعیین کنید. سپس ولتاژ مورد نیاز برای دستگاه‌های الکتریکی را در جریان ضرب نموده و عدد به دست آمده را بر ۱۰۰۰ تقسیم کنید. عدد نهایی که در این معادله به دست می‌آید، میزان kva استابلایزر است.
  • محاسبه آمپر استابلایزر: پس از به دست آوردن kva اکنون می‌توانید آمپر تثبیت کننده را نیز اندازه‌گیری کنید. لازم است بدانید که قدرت استابلایزرها را با وات مورد سنجش قرار نمی‌دهند، بلکه این کار با محاسبه آمپر انجام می‌گیرد. روش‌های مختلفی برای محاسبه آمپر وجود دارد؛ برای مثال می‌توانید میزان جریان مورد نیاز را برای محافظت تعیین کنید یا از افرادی که در این زمینه تخصص دارند، کمک بگیرید.

2- خدمات پس از فروش مناسب

استابلایزرها مانند تمام دستگاه‌های دیگر پس از مدتی استفاده مستهلک شده و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. حال اگر محصولی را خریداری نمایید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب باشد، می‌توانید بدون دغدغه از بابت هزینه تعمیرات این کار را به راحتی انجام دهید.

3- نوع برند 

تثبیت کننده‌ها در برندهای مختلف روانه بازار مصرف می‌شوند، بنابراین نکته دیگری که باید به هنگام خرید درنظر بگیرید، مارک این ادوات است. از جمله بهترین برندهای ایرانی استابلایزر می‌توان به پرسو، ساکو، فاران، فاراتل، پرنیک و… اشاره کرد که جزء بهترین‌ها هستند و به دلیل کیفیت بالا توانسته‌اند طرفداران بسیاری را به خود اختصاص دهند. 

4- پریز و نوع نصب

بعضی از مدل‌های استابلایزرها مجهز به پریز برق بوده، در حالی‌که دسته دیگر به صورت مستقیم سیم کشی می‌شوند. تثبیت کننده‌هایی که دارای پریز و سیم‌های بلند هستند، نیازی به نصب ندارند و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است. این تجهیزات به دلیل کاربری ساده برای لوازم برقی منزل مثل سیستم‌های صوتی و تصویری، یخچال و… بهترین گزینه محسوب می‌شوند. 

5- سایر فاکتورها

دیگر پارامترهایی که باید به هنگام خرید استابلایزر مدنظر قرار دهید، عبارتند از:

  • درصد خطا: یک تثبیت کننده خوب باید قابلیت تنظیم خطای خروجی را با توجه به نیاز وسایل الکتریکی دارا باشد.
  • محدوده ولتاژ اصلاح: دامنه بالای اصلاح ولتاژ ورودی یکی از مشخصات استابلایزرهای باکیفیت است.
  • راندمان: بهتر است استابلایزری را برگزینید که دارای راندمان بالا باشد تا میزان تلفات انرژی را به حداقل ممکن برساند.

در پایان

در این مطلب به راهنمای خرید استابلایزر خانگی پرداختیم و تمام نکاتی که باید قبل از خرید استابلایزر در نظر بگیرید را بررسی کردیم. اگر تمام نکات گفته شده در این مطلب را در هنگام خرید رعایت کنید، می‌توانید محصولی با کیفیت بالا و کاربردی تهیه کرده و از خراب شدن لوازم برقی منزل به دلیل نوسانات برق جلوگیری کنید. با این حال اگر در زمینه انتخاب استابلایزر دچار ابهام شده‌اید و نمی‌دانید کدام یک از مدل‌های این تجهیزات برای شما انتخاب مناسب‌تری است، می‌توانید از کارشناسان آرتا الکتریک مشاوره بگیرید.

سوالات متداول
استابلایزر خانگی با صنعتی چه تفاوتی دارد؟

استابلایزرها از از نظر تکنولوژی و ولتاژ ورودی، به دو گروه خانگی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. کاربرد استابلایزرهای تک فاز و رله‌ای برای مصارف خانگی و استابلایزر سه فاز و استاتیکی و سروو موتور برای دستگاه‌های بزرگ صنعتی یا تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در هنگام خرید استابلایزر خانگی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

از آن‌جایی که استابلایزرهای خانگی از صدمه دیدن لوازم الکتریکی منزل به دلیل نوسانات ولتاژ برق، جلوگیری می‌کنند؛ محاسبه kva و محاسبه آمپر استابلایزر نکاتی هستند که باید قبل از خرید به آن‌ها توجه شود تا استابلایزر (تثبیت کننده) متناسب با توان دستگاه الکتریکی خریداری شود. محدوده ولتاژ اصلاح، خطا و راندمان و... فاکتورهای دیگری هستند که باید بررسی شوند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله راهنمای خرید استابلایزر خانگی از آرتا الکتریک را بخوانید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.