راهنمای خرید محافظ برق یخچال و فریزر

تاریخ انتشار:
1399/12/03
نویسنده:
مریم حیدری
مدت مطالعه:
5 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
محافظ برق

محافظ یخچال خوب و باکیفیت چی بخریم؟ تقریباً در تمامی خانه‌ها و بسیاری از شرکت‌ها و مغازه‌ها یک یخچال روشن وجود دارد که سوختن یا خرابی آن‌ معضلی بزرگ ایجاد می‌کند. با توجه به قیمت گران یخچال و فریزرها در مقایسه با دیگر محصولات برقی و الکتریکی، همچنین ساختار حساس‌تر آن‌ها؛ محافظت، استفاده و نگهداری درست اهمیت بیشتری دارد. عمده‌ترین علت خرابی یخچال و فریزرها، نوسانات ولتاژ برق است و با نصب یک محافظ یخچال خوب و باکیفیت می‌توان مانع از آسیب نوسانات شد و به میزان قابل توجهی عمر این وسایل را افزایش دهیم. در ادامه ابتدا به معرفی محافظ ولتاژ و اجزای آن می‌پردازیم و پس از بررسی علت نیاز یخچال به محافظ، مهمترین ویژگی‌هایی را که یک محافظ یخچال خوب باید داشته باشد، معرفی خواهیم کرد.

محافظ ولتاژ چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

محافظ یک دستگاه الکترونیکی است که مانع ورود جریان‌های اضافی به وسایل برقی می‌شود و از سوختن و یا وارد شدن آسیب به وسایل گران قیمت برقی جلوگیری می‌کند. در واقع محافظ برق علاوه بر محافظت در برابر نوسانات جریان برق ورودی از پریز، وسایل الکتریکی را از نوسانات ناشی از جریان الکتریکی در کابل و سیم‌ها، رعد و برق و… نیز ایمن می‌کند.

اگرچه بعضی از اجزای الکتریکی تشکیل دهنده محافظ‌های ولتاژ می‌تواند متفاوت باشد اما نهایتاً کاربرد و عملکرد تمامی آنها یکسان است. تمامی محافظ‌ها شامل رله، تایمر، خازن، دیود، چراغ‌های ال ای دی، مقاومت، مقایسه‌گر می‌شوند. با ترکیب این اجزای الکتریکی، مداری ساخته می‌شود که جریان‌ها برق بیش از 250 ولت و کمتر از 170 ولت را قطع می‌کند.

چرا یخچال و فریزر را بدون محافظ برق نباید روشن کرد؟

محافظ برق یک وسیله الکترونیکی است که از وسایل برقی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، پکیج و… در برابر نوسان‌های ولتاژ AC در خطوط شبکه برق رسانی محافظت می‌کند. دستگاه محافظ ولتاژ (موج گیر) این کار را با مسدود کردن ورودی ولتاژ یا انتقال آن به زمین این کار را انجام می‌دهد. هر گونه نوسان ولتاژی برای یخچال‌ها خطرناک است، زیرا نه تنها شامل لوازم الکترونیکی پیچیده هستند، بلکه یک کمپرسور نیز دارند. بنابراین استفاده از محافظ برای روشن کردن یخچال الزامی است .

عمر مفید یک یخچال در صورت استفاده درست حداقل 17 سال است، اما به دلیل استفاده و نگهداری نادرست این مقدار معمولاً کاهش می‌یابد. افزایش ناگهانی ولتاژ اصلی‌ترین علت خرابی یخچال و فریزرها است، زیرا باعث افزایش ناگهانی جریان الکتریکی و تولید گرمای بیش از حد می‌شود. گرمای ایجاد شده معمولاً به سه قسمت از اجزای یخچال آسیب وارد می‌کند. 

  • اجزای الکترونیکی (بورد کنترلی)
  • کمپرسور و یا موتور
  • یخ ساز

چرا نوسان برق یخچال را خراب می‌کند؟

بورد کنترلی یخچال معمولاً از اجزای الکترونیکی تشکیل شده است و جریان زیاد باعث تولید گرمای بیش از حد و خراب شدن آن می‌شود. البته بورد در مقایسه با سایر اجزا قیمت ارزان‌تری دارد و اگر آسیب ببیند عموماً به راحتی قابل تعویض است.

کمپرسور مهمترین قسمت یخچال است که شامل موتور نیز می‌شود. عملکرد کمپرسور یخچال مستقیما به کیفیت برقی که وارد آن می‌شود، بستگی دارد. کمپرسور از سایر اجزا حساس‌تر است، زود خراب می‌شود و اصلی‌ترین علت خرابی آن افزایش سرعت جریان ورودی است. هزینه تعویض و تعمیر کمپرسور معمولاً بالا است و اگر خراب شود، عموماً قابل تعمیر نیست و نهایتاً مجبور به تعویض یخچال می‌شویم.

از دیگر اجزای حساس به افزایش ولتاژ، یخ ساز است. ورود جریان بیشتر از محدوده مجاز باعث تولید گرمای زیاد در اجزای یخچال و اتصال‌کوتاه (سوختن) اجزای الکتریکی یخ ساز می‌شود. البته قطعات الکتریکی یخ ساز اگر در بازار پیدا شوند، نسبتاً ارزان و به راحتی قابل تعویض هستند.

چه محافظی برای یخچال مناسب است؟ 

یخچال‌ها دائمی به برق هستند و هیچ‌گاه در طول شبانه‌روز خاموش نمی‌شوند. ازاین‌رو باید از بهترین متریال ساخته شده باشند. به‌خوبی طراحی شوند و قطعات داخلی آن مرغوب باشد. عدم هماهنگی در طراحی و عدم کیفیت قطعات در محافظ برق، سبب آتش‌سوزی یا سوختن یخچال می‌شود. دیگر ویژگی‌های محافظ برق مناسب برای یخچال عبارتند از:

  • عدم نفوذپذیری آب به محافظ برق 
  • مقاومت در برابر نوسانات ولتاژ برق
  • محافظت از اتصال‌های کوتاه سیم برق یخچال
  • قابلیت استفاده از آن در طولانی مدت و به‌صورت شبانه‌روزی

محافظ یخچال خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

محافظ‌های یخچال‌ موجود در بازار مارک و مدل‌های متنوعی دارند. اگرچه تمامی آنها نهایتاً از وسایل شما محافظت می‌کنند، اما پیش از اقدام به خرید محافظ یخچال خوب باید مواردی را بدانید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین برند را خریداری کنید. در هنگام خرید این نکات را در نظر بگیرید:

1- نوع هسته یا مغزی

احتمالاً اگر پیش از این محافظی خریده باشید، با کلمات سرامیکی و پلی آمید آشنایی دارید. هسته عموماً از مواد سرامیکی یا پلی آمید (پلاستیکی) ساخته می‌شود. هسته سرامیکی (چینی) اگرچه ساختار شکننده‌تری دارد اما مقاوم‌تر است. سرامیک در جریان‌های بالا  عملکرد بهتری دارد و در آمپرهای زیاد گرم نمی‌شود. به همین دلیل محافظ با هسته سرامیک طول عمر بیشتری دارد و گران‌تر است. هسته پلی آمید که به اسم هسته پلاستیکی نیز شناخته می‌شود در مقایسه با سرامیک ارزان‌تر است و به دلیل ایجاد ارتباط آسان و راحت بین سیم‌ها در اتصالات الکتریکی پرکاربرد است. هسته پلی آمید در برابر جریان‌های ورودی بیش از حد ممکن است آب شود.

2- چراغ‌های ال ای دی LED برای نمایش حالت کاری محافظ

بر روی هر محافظ ولتاژی باید حداقل 3 و در حالت استاندارد 4 چراغ برای نمایش وضعیت محافظ و نوع جریان برق ورودی به وسایل برقی، تعبیه شود. ال ای دی‌های روی محافظ‌های برق در سه رنگ سبز، زرد و قرمز هستند. زمانی که ال ای دی سبز رنگ روشن است، محافظ در حالت عادی کار می‌کند و جریان برق به یخچال وارد می‌شود. ال ای دی قرمز رنگ زمانی روشن می‌شود که دامنه ولتاژ ورودی به محافظ بیش از 250 ولت و کمتر از 170 ولت باشد. در این حالت محافظ، مانع از ورود جریان به یخچال می‌شود و از آسیب به بورد و کمپرسور آن جلوگیری می‌کند.

با بازگشت دامنه ولتاژ به مقدار ایمن، تایمر محافظ شروع به کار می‌کند و چراغ ال ای دی زرد رنگ روشن می‌شود. تایمر بعد از زمان تقریبی ۳ تا ۵ دقیقه جریان برق را برقرار می‌کند و محافظ به حالت کار عادی باز می‌گردد و چراغ سبز رنگ روشن می‌شود. 

3- طول کابل

مدل‌های مختلف عرضه شده در بازار، طول کابل‌های متفاوتی دارند. البته محافظ ممکن است بدون کابل باشد و مستقیماً به پریز وصل شود که بیشتر برای کولر گازی و پکیج مناسب است. طول کابل برق محافظ‌ها از 1 تا 5 متر متغیر است. لازم است پیش از اقدام به خرید فاصله یخچال و فریزر را تا پریز دیوار، با متر اندازه گیری کنید. بهتر است کابل محافظ، طول بیشتری از فاصله‌ای که اندازه‌ گرفتید، باشد. طول کابل مناسب باعث می‌شود، محافظ روی زمین قرار گیرد و آویزان نباشد.

4- تعداد پورت یا خروجی

ابتدا تعداد وسایلی را که قصد دارید به محافظ بزنید، مشخص کنید، سپس محافظی را بخرید که حداکثر دو پورت داشته باشد. البته شرکت‌های سازنده، محافظ یخچال را معمولاً با دو پورت طراحی می‌کنند که یک پورت برای یخچال و خروجی دیگر برای فریزر استفاده شود. توصیه می‌شود که محافظ با تعداد خروجی زیاد را برای یخچال استفاده نکنید و از محافظ برای روشن کردن وسایل دیگر به‌طور همزمان استفاده نکنید. اگر به دنبال ایمنی بیشتر هستید، سراغ محافظ با پریز ارت‌دار بروید.

5- جریان و توان

توان محافظ‌های موجود در بازار بیش از ۱۰۰۰-۱۵۰۰ وات است. البته برای یخچال، محافظ با توان تقریبی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ بهتر است. جریان مناسب برای یخچال 10 آمپر است. البته از توان‌های بیشتر نیز برای یخچال می‌توانید استفاده کنید.

6- علامت استاندارد

هنگام خرید هر محصول الکتریکی، توجه به علامت استاندارد بسیار مهم است. محافظ با علامت استاندارد، تمامی فاکتورهای مهم یک محصول خوب را دارد، عملکرد آن ایمن است و در نتیجه آسیب جبران ناپذیری به وسایل الکتریکی وارد نمی‌کند.

7- گارانتی و خدمات پس از فروش

معمولاً برندهای ایرانی تولید کننده محافظ، همراه با محصول گارانتی نیز ارائه می‌دهند. محصول با گارانتی به شما این اطمینان را می‌دهد که در صورت عملکرد غیرعادی یاخرابی بتوانید کالا را تعویض و یا تعمیر کنید.

بهترین برند محافظ یخچال چیست؟

محافظ یخچال، یکی از لوازم پرفروش است که جلوی سوختن یخچال و فریزر ناشی از نوسانات برق را می‌گیرد. به‌دلیل استقبال خرید محافظ یخچال و فریزر ، برندها، مدل‌های مختلفی از این محصول را تولید و در بازار عرضه می‌کنند. سوالی که اغلب افراد در هنگام خرید محافظ برق با آن مواجه می‌شوند این است که بهترین برند محافظ یخچال و فریزر چیست؟ یا بهترین محافظ یخچال ساید چیست؟ برندهایی که در ادامه نام برده شده است، از بهترین برندهای محافظ یخچال هستند.

  1. پارت الکتریک
  2. تیراژه
  3. فردان الکتریک
  4. نمودار کنترل
  5. سارا 
  6. و…

برای اطلاعات بیشتر، روی دکمه زیر کلیک کنید و لیست بهترین برندهای محافظ برق را مشاهده کنید. با خواندن این مطلب می‌توانید محصول با کیفیت و مورد نیاز خود را خریداری کنید.

محافظ یخچال چند آمپر است؟

محافظ‌ برق برای یخچال، یخچال ساید یا فریزر توانی بین دو تا سه هزار وات لازم دارند. برای همین است که این وسیله برقی دارای یک محافظ جداگانه است که توان دو هزار تا سه هزار وات را دارد. پس در نظر داشته باشید که روی بسته‌بندی محافظ برق ذکر شده باشد که برای انواع یخچال با توان 2000 تا 3000 وات است. جریان این محافظ‌ها بین 10 تا 16 آمپر می‌تواند باشد. هر چقدر میزان جریان بالاتر باشد، دستگاه توان تحمل ولتاژ بالاتری را نیز دارد. البته معمولاً محافظ برق یخچال با جریان 10 آمپر تولید می‌شود. 

عمر مفید محافظ یخچال چقدر است؟

این‌که در یک کلمه پاسخ دهیم که عمر مفید محافظ یخچال چقدر است؟، امکان‌پذیر نیست. برای این‌که بتوان مشخص کرد یک محافظ برق یخچال چقدر عمر می‌کند وابسته به پارامتر کیفیت محصول، عوامل محیطی (ضربه، نفوذ آب به محافظ یا خرابی یخچال) و نوسانات برق منطقه است. این پارامترها هستند که مشخص می‌کنند یک محافظ برق چقدر عمر کند.

درصورتی‌که نوسان برق منطقه زیاد و با شدت بالا باشد؛ ممکن است تنها یک شدت ولتاژ شدید، محافظ برق از کار بیفتد. نفوذ آب به محافظ برق و ضربه به آن نیز سبب خرابی دستگاه می‌شود. اختلال در سیستم برق‌کشی ساختمان، خرابی قطعات داخلی یخچال، مشکل در سیستم برق‌رسانی به موتور یا کشیدن برق توسط دستگاه نیز می‌تواند موجب خرابی محافظ یا کاهش طول عمر مفید محافظ یخچال شود. پس درصورتی‌که هر یک از این اتفاقات رخ دهد اما محافظ برق نسوزد، عمر آن کاهش می‌یابد. جنس بدنه نیز تاثیر بسزایی در طول عمر محافظ برق یخچال دارد. پس با خرید این محصول از برندهای معتبر می‌توانید محافظ برقی را خریداری کنید تا بیشتر عمر کند.

آیا محافظ برق یخچال و تلویزیون با هم متفاوت است؟

هر دستگاه دارای ولتاژ متفاوتی است و هر محافظ برق با توجه به وسژگی‌های دستگاه تولید و در بازار عرضه می‌شود. بهتر است محافظ برق مناسب هر دستگاه را به صورت جداگانه خریداری کنید. اما درصورتی‌که تنها محافظ برق یخچال را در اختیار دارید؛ از محافظ برق یخچال می‌توانید برای تلویزیون نیز استفاده کنید. چون محافظ برق یخچال از محافظ برق تلویزیون قوی‌تر است.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.