بهترین مارک محافظ برق ایرانی کدام است؟

تاریخ انتشار:
1401/01/31
نویسنده:
مریم حیدری
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
بهترین مارک محافظ برق ایرانی کدام است؟

بهترین مارک محافظ برق کدام است؟ وقتی حرف از محافظ می‌شود، محافظ یخچال در ذهن ما نقش می‌بندد، اما تنها یخچال نیست که به محافظ نیاز دارد. محافظ از آن دست وسایلی است که باعث افزایش عمر مفید وسایل برقی و کاهش هزینه‌های ما در بلند مدت می‌شود، اما این وضعیت در شرایطی رخ می‌دهد که محافظ برق مناسبی خریداری کنیم. ولی چه محافظ برقی مناسب است و کدام مارک کیفیت بهتری دارد؟ در ادامه مقاله ابتدا کمی با محافظ آشنا می‌شویم و سپس تمامی برندهای عالی بازار را معرفی می‌کنیم.

محافظ برق چیست و چگونه عمل می‌کند؟

محافظ برق که در بازار به نام محافظ ولتاژ هم شناخته می‌شود از ورود ولتاژ نوسانی به وسایل برقی جلوگیری می‌کند. ولتاژ کاری وسایل برقی در ایران تقریباً 220 ولت است و اگر ولتاژ خیلی کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد، وسیله ما آسیب می‌بیند. اگر وسیله برقی را مستقیم به پریز بزنیم، وسیله خاموش نمی‌شود و با همان ولتاژ نوسانی به کارش ادامه می‌دهد. چنین وضعیتی باعث نابودی وسایل برقی و در نهایت خرابی آن‌ها می‌شود. کاری که محافظ انجام می‌دهد، قطع برق در حالت‌هایی است که ولتاژ نوسان می‌کند و تا ولتاژ ثابت نشود، اجازه عبور آن را نمی‌دهد. در نتیجه استفاده از محافظ باعث عدم ورود ولتاژ ناامن به وسایل ما می‌شود. 

نوسان برق علت‌های متفاوتی دارد و در شرایطی همچون اضافه بار، نویز سیم‌های دیگر، رعد و برق، صاعقه و… رخ می‌دهد. بیشتر محافظ‌های بازار اجازه عبور ولتاژ کمتر از 170-175 ولت و بیشتر از 240-250 ولت را نمی‌دهند. در محدوده تقریبی 170 تا 240 ولت، محافظ جریان برق را عبور می‌دهد. بسته به نوع محافظ و برند آن، زمان تاخیر و محدوده کاری متفاوت است. 

چرا محافظ وسایل مختلف با هم فرق دارند؟

شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما نباید از محافظ وسایل برقی متفاوت برای هم استفاده کنیم. اما چرا این کار اشتباه است؟ هر محافظی از هر مارکی، قدرت و جریان مشخصی دارد که باعث تفاوت آن در مقایسه با سایر محصولات می‌شود. وسایل پرمصرف مانند کولر گازی، جریان بیشتری می‌کشند و به محافظ قوی‌تری نیاز دارند، اما در مقایسه با آن‌ها، محافظ یخچال به جریان و توان کمتری نیاز دارد. 

پس در خرید محافظ باید ابتدا محاسبه کنید که چند وسیله را به آن می‌خواهید وصل کنید و جریان (یا توان مصرفی) کل آن‌ها چقدر است، سپس محافظی را انتخاب کنید که آن مقدار جریان (یا توان) را پشتیبانی کند. نکته دیگری که حائز اهمیت است، زمان تاخیر است. به عنوان مثال، محافظ یخچال نباید زودتر از سه دقیقه وصل شود، زیرا ممکن است هنوز برق نوسان کند و به قطعات داخلی آن آسیب وارد کند، اما یک محافظ صوتی و تصویری با زمان تاخیر یک دقیقه، مطلوب است.

کدام مارک محافظ برق را خریداری کنیم؟

تا اینجا کمی با این وسیله آشنا شدید، اما ممکن است در هنگام خرید به خاطر تنوع مارک‌ها و مدل‌ها، سردرگم شوید. شرکت‌های تولیدی محافظ متنوع هستند و هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که در ادامه با تمامی آن‌ها آشنا می‌شویم.

1- محافظ برق سارا ترانس

سارا ترانس برندی قدیمی و خوش‌نام در زمینه تولید محصولات خانگی و صنعتی است. تقریباً برای بسیاری از ما این شرکت و محصولاتش آشناست و تجربه استفاده از آن‌ها را داریم. گروه صنعتی سارا از سال 1359 فعالیتش را آغاز کرده است. این برند در ابتدا ترانسفورماتور تقویت برق مخصوص یخچال و فریزرهای خانگی تولید می‌کرد اما به تدریج سیستم‌های حفاظتی را به سبد محصولاتش اضافه کرد.

محصولات برند سارا همگی مطابق با استانداردهای داخلی و جهانی تولید می‌شوند. سارا ترانس علاوه بر تولید محصولات خانگی، محصولات بسیاری را مناسب سیستم‌های صنعتی تولید می‌کند. محصولات این برند عبارتند از:

  • استابلایزر
  • مبدل برق
  • شارژر
  • محافظ
  • ترانسفورماتور
  • استارتر هلیکوپتر و هواپیما
  • و تولیدات سفارشی

سارا برای هر وسیله‌ای محافظ مخصوص خودش را به بازار عرضه می‌کند. محافظ یخچال و فریزر، ماشین‌لباسشویی و ظرفشویی، کولر گازی، کنتور، تلویزیون و کامپیوتر را به صورت جداگانه می‌توانید خریداری کنید. مزیت برند سارا، علاوه بر کیفیت خوب، خدمات پس از فروش و گارانتی معتبری است که ارائه می‌دهد. شاید تنها ایرادی که بتوان این برند گرفت، طراحی محصولاتش است که کمی قدیمی است و بهتر بود که کمی به آن تنوع می‌بخشید، اما در کل انتخاب هوشمندانه‌ای است.

2- محافظ برق و ولتاژ پارت الکتریک

شرکت پارت الکتریک یکی از قدیمی‌ترین و بهترین برندهای صنعت الکتریکی ایران است. این مجموعه در سال 1364 و با هدف تولید محصولات الکتریکی تاسیس شده است. پارت تنها محافظ برق تولید نمی‌کند و سبد متنوع‌تری دارد. محصولات این برند عبارتند از:

  • رابط و سه راهی خانگی
  • کلید و پریز خانگی و صنعتی
  • سه راهی صنعتی
  • انواع هواکش
  • سوکت صنعتی
  • سرپیچ سرامیکی
  • انواع رک
  • ترمینال ریلی

محافظ‌های پارت همگی از پلاستیک مستحکم (ABS) ساخته می‌شوند و طراحی شیکی دارند. اگرچه نوع محافظ‌های این برند محدودتر است، اما کیفیت خوبی دارند و یک انتخاب عالی برای محیط‌های اداری و مسکونی هستند. پارت الکتریک محافظ‌های خود را در طول کابل‌های متعدد و با تعداد خانه‌های متفاوت تولید می‌کند. از مارک پارت الکتریک: محافظ یخچال و فریزر، تلویزیون و کامپیوتر، کنتور و کولر گازی، در بازار موجود است. البته نوع محصولات این برند زیاد نیست و تنها به چند محصول خاص محدود می‌شود. محصولات پارت، گارانتی 24 ماهه دارند.

3- محافظ برق تیراژه

شرکت صبا تصویر کیمیا با نام “تیراژه”، محافظ‌های خود را به بازار عرضه می‌کند. این شرکت در سال 1375 و با تولید تقویت کننده آنتن VHF و UHF فعالیتش را آغاز کرد. تیراژه علاوه بر محافظ محصولات زیر را نیز تولید و به بازار عرضه می‌کند:

  • آنتن
  • هواکش
  • پریز
  • چندراهی
  • لامپ و چراغ

تیراژه نیز به خوش‌نامی برندهای معرفی شده در بالا است. محافظ یخچال، کامپیوتر و تلویزیون، کولر گازی، پکیج، کنتور، لباس‌شویی و ظرف‌شویی در این شرکت تولید می‌شود که همگی گارانتی معتبری دارند. تنوع مدل‌ها کم است، اما برای هر نیازی محصول مناسب به بازار عرضه شده است.

4- محافظ فردان الکتریک

فردان الکتریک دیگر برند ایرانی است که علاوه برکیفیت خوب، قیمت مقرون به صرفه‌ای هم دارد. فردان از سال 1364 وارد عرصه تولید لوازم الکتریکی در کشور شده است و سبد خرید آن شامل محصولات زیر می‌شود:

  • کلید و پریز بارانی و تابلویی، روکار و توکار
  • انواع رابط و محافظ الکترونیکی
  • انواع دوشاخه و سه شاخه و پریزهای سیار لاستیکی صنعتی
  • کلیدهای کنترل صنعتی سه فاز و تک فاز (سیمون)
  • دوشاخه غیر قابل تعویض در طرح ها و سایز های مختلف

محصولات فردان، دارای استاندارد ایران و اروپا هستند و از گارانتی معتبری برخوردارند. فردان الکتریک محافظ مناسب یخچال، تلویزیون و کامپیوتر، کولر گازی، پکیج، ماشین لباسشویی و ظرفشویی تولید می‌کند.

5- محافظ نمودار کنترل 

نمودار کنترل در سال 1379 و با تولید لوازم برقی آغاز به کار کرده است. محصولات این برند دارای نشان استاندارد هستند و علاوه بر کیفیت، متنوع نیز هستند. تولیدات این شرکت شامل موارد زیر می‌شود:

  • محافظ لوازم برقی
  • چراغ روشنایی
  • لامپ 
  • پریز سیار (رابط)

برعکس برندهای قبلی که تنوع کمی دارند، نمودار کنترل برای هر سبک محصولی، محافظ‌های مختلفی تولید می‌کند. بنابراین با توجه به بودجه و نوع وسایلی که دارید، چند انتخاب خواهید داشت. فرقی ندارد به دنبال محافظ فلزی هستید یا پلاستیکی، محافظ صنعتی یا خانگی؛ محصول مناسب خود را در تولیدات این برند پیدا خواهید کرد.

6- محافظ ساکو

شرکت ژرفانور پوریا از دهه 50 در زمینه تولید و توزیع انواع ترانسفورماتور ، مبدل‌های ولتاژ ، سیستم برق اضطراری ،محافظ ولتاژ خانگی و صنعتی، ترانس‌های اتوماتیک، استابلایزر و UPS فعالیت می‌کند. تولیدات شرکت ژرفانورپویا در عرصه محصولات حفاظتی و اضطراری (UPS) با نام تجاری ساکو (SACO) و محصولات روشنایی با نام تجاری افق (OFOGH) به بازار عرضه می‌شود. محصولات ساکو، اندک اما باکیفیت هستند و همگی از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

۷- پرنیک

با سابقه‌ای که پرنیک در ساخت و تولید انواع محافظ‌ برق دارد؛ می‌توان آن را به‌عنوان برندی نوین در بازار معرفی کرد. این برند توانسته با ارائه محصولات با کیفیت در بازار در کنار برندهای مطرح بازار بدرخشد. ده سال خدمات پس از فروش، به‌همراه دو سال گارانتی از ویژگی‌های محصولات پرنیک است. این ویژگی نشان از کیفیت بالا محصولات پرنیک می‌دهد. ترانس برق تقویت کننده ولتاژ و انواع استابلایزر پرنیک به‌دلیل تولید با آخرین تکنولوژی روز دنیا و قیمت اقتصادی که دارد؛ از پرفروش‌ترین محصولات این برند بشمار می‌آید. 

۸- خیام الکتریک

خیام الکتریک، فعالیت خود را در سال 1365 با تولید انواع کلید و پریز با مدل‌ها و رنگ‌های متنوع آغاز کرد. پس از استقبال از خرید کلید و پریزهای این برند، خیام الکتریک تلاش کرد محصولات دیگری در زمینه‌های مختلف را نیز تولید و در بازار ایران و بازارهای جهانی به‌فروش برساند. علاوه‌بر کلید و پریزها، محافظ برق و چندراهی با تعداد خانه‌های مختلف از تولیدات این برند سرشناس است. محصولات نام برده شده در زیر نیز تولیدات این برند هستند که تاکنون مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

  • انواع سیم و کابل ساختمان، مناسب سیم‌کشی صنعتی و خانگی
  • انواع محصولات روشنایی با تکنولوژی SMD
  • سایر محصولات خیام الکتریک؛ هواکش خانگی، فیوز، سرپیچ

۹- شیوا امواج

یکی از برندهای پرطرفدار محافظ برق که از سال ۱۳۶۷ تاکنون با هدف جلب رضایت مشتری توانسته بخشی عظیمی از بازار را تصاحب کند، برند شیوا امواج است. این برند علاوه‌بر تولید محافظ تک فاز و سه فاز با کیفیت بالا و بهترین متریال، محصولات دیگری نظیر رطوبت سنج، تایمر و فتوسل و ترموستات را نیز تولید و روانه بازار کرده است. تنوع محصولات، قیمت مقرون‌به‌صرفه، ساخت دستگاه‌های سفارشی و ضمانت ۳ ساله از دلایل محبوبیت شیوا امواج در بین مصرف‌کنندگان است. اخذ گواهی‌نامه‌های مختلف نیز کیفیت بالا محافظ‌های برق شیوا امواج را تایید می‌کند.

۱۰- فاراتل

یکی از تامین‌کنندگان مطرح بازار تجهيزات الكترونيک، فاراتل است که با خلاقیت و نوآوری در تولید محصولات صنعتی و خانگی، توانسته نظر مشتریان را جلب کند. مزیت خرید استابلایزر (محافظ برق) فاراتل 7 روز ضمانت بازگشت کالا است و در صورت خرابی، محصول نیز شامل گارانتی و تعویض می‌شود. منبع تغذیه بدون وقفه AC (یوپی‌اس-UPS) مخصوص سیستم‌های حفاظتی، مناسب سیستم‌های کامپیوتری، آزمایشگاهی، صوتی و تصویری و باتری فاراتل از محصولات دیگری هستند که این برند تولید می‌کند. در کل فاراتل به دوام و استحکام بالا محصولات، مشهور است. ازاین‌رو از سال 1348 تاکنون توانسته در لیست بهترین مارک محافظ برق قرار بگیرد.

۱۱- میکرومکس

میکرومکس یکی از نامداران در تولید کالاهایی نظیر انواع ابزار دقیق، رله‌های روشنایی و صنعتی و محافظ لوازم خانگی است. این برند در دسته‌بندی‌های نام برده شده بیش از 80 نوع کالا را تولید و در بازار ایران به‌فروش رسانده است. صادرات انواع محافظ برق و دیگر کالای این برند و استقبال بی‌نطیر مشتریان به‌دلیل بروز بودن کالاهای میکرومکس است. اخذ نشان ملی استاندارد، گواهی‌نامه‌های ISO 14001، ISO 18001 و ISO 9001 توسط میکرومکس به مشتریان اطمینان می‌دهد که محصولات این برند کیفیت لازم برای خرید را دارند. همین امر موجب شده تا محافظ برق میکرومکس بخش عظیمی از بازار را تصاحب کند.

۱۲- نوسان الکتریک

نوسان الکتریک نیز یکی از تولیدکنندگان بهترین محافظ برق کابل‌دار و بدون کابل است. این برند جدید ایرانی با تولید محصولات با کیفیت و متنوع و طراحی هوشمندانه خیلی زود توانسته در لیست بهترین مارک محافظ برق قرار بگیرد. بهترین محافظ یخچال فریزر، بهترین مارک محافظ کولر گازی، بهترین مارک محافظ برق تلویزیون، نوسان الکتریک است. زیرا این برند هر محافظ را با توجه به هر وسیله برقی خانگی، به‌صورت مجزا طراحی کرده است. همین‌امر باعث شده که پرفروش‌ترین محافظ‌های برق در بازار، متعلق به این برند باشد.

جمع‌بندی بهترین مارک محافظ برق

گفتیم محافظ برق تنها مختص به یخچال نیست و تقریبا همه لوازم برقی خانگی نیازمند محافظ برق ولتاژ هستند. برای این‌که بتوانید بهترین خرید محافظ برق داشته باشید؛ لیست بهترین محافظ‌های برق براساس گارانتی، کیفیت، قیمت مقرون‌به‌صرفه و استقبال مشتریان از خرید را در این مقاله از آرتا الکتریک برای شما گردآوردی کردیم. اگر تجربه استفاده و خرید هر یک از برندهای نام‌برده شده در این مطلب را داشته‌اید، برای اطلاعات بیشتر مشتریان، لطفا آن را با ما در بخش نظرات درمیان بگذارید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.