رنگ نور مناسب برای خواب کدام است؟

تاریخ انتشار:
1400/06/30
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
رنگ نور مناسب برای خواب

یکی از چیزهایی که همه‌ی ما در طول روز، بارها و بارها با آن در ارتباط هستیم، رنگ وسایل است. در طراحی داخلی یک فضا، رنگ و نور مهم‌ترین نقش را بر زیبایی و کاربردی بودن یک فضا ایفا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین وسایلی که می‌تواند بر نور و رنگ یک محیط تاثیر داشته باشد، لامپ و وسیله‌ی روشنایی آن است.

با استفاده از این وسیله کاربردی، می‌توانیم محیط را روشن نگه داریم. ما در خانه‌ی خود از لامپ‌های زیادی برای قسمت‌های مختلف استفاده می‌کنیم. در بعضی منازل، حتی داخل کابینت‌ها و زیر کابینت‌های دیواری نیز لامپ و وسایل روشنایی وجود دارد (چراغ زیرکابینتی) که دیدن داخل کابینت را برای ما راحت‌تر می‌کند. یکی از محیط‌هایی که باید توجه خاصی به رنگ نور آن داشته باشیم، اتاق خواب است.

اتاق خواب محلی است که شما بعد از داشتن یک روز سخت کاری به آن پناه می‌برید. بنابراین باید فضایی را برای خود در نظر بگیرید که راحتی و آسایش شما را تامین کند. نور مهم‌ترین آیتم در طراحی داخلی محیط‌های مختلف از جمله اتاق خواب است. احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که نور در هنگام خواب به چه درد ما می‌خورد؟ بسیاری از افراد در هنگام خواب عادت دارند، چراغی را روشن بگذارند تا بتوانند خواب راحت‌تری داشته باشند. اما واقعا چه رنگی برای چراغ خواب مناسب است؟

تاثیر رنگ‌ها بر خواب در روانشناسی

در دنیای روانشناسی، درباره تاثیر رنگ‌ها بر ذهن افراد در ابعاد مختلف بسیار صحبت شده است. علم روانشناسی می‌گوید؛ رنگ‌ها می‌توانند تاثیر زیادی بر روحیه، بازدهی کار و همچنین خواب ما داشته باشند. افراد زیادی به دلیل آن‌که شب‌ها از خواب بیدار می‌شوند، از چراغ خواب برای روشنایی اتاق در شب استفاده می‌کنند. اگر در شب از نور نامناسب برای روشنایی استفاده کنید، باعث می‌شود درحالی‌که بدن شما خواب است؛ سلول‌های چشم بیدار بمانند. در نتیجه کیفیت خواب تا اندازه زیادی پایین خواهد آمد و بازه‌ای که سلول‌های چشم بیدار هستند؛ جزء زمان طبیعی خواب برای بدن محسوب نخواهد شد. 

رنگ نور مناسب برای خواب

رنگ نور مناسب اتاق خواب در شب

چه نوری برای اتاق خواب مناسب است؟ افراد زیادی هستند که فکر می‌کنند، تهیه‌ چراغ خواب‌هایی با نور روشن و رنگ‌هایی از این دسته می‌تواند برای خوابیدن بسیار مناسب باشد. اگر بخواهیم از نظر فیزیک و شیمی نور مناسب اتاق خواب در شب را بررسی کنیم، باید ببینیم کدام نور، انرژی کمتری دارد. چرا که لامپ‌ها و هر وسیله‌ی نور و روشنایی دیگری،‌ علاوه بر نورهایی از دسته‌ی مرئی، نورهای نامرئی نیز ساطع می‌کند که هر کدام انرژی خاصی دارند. این نورها می‌توانند به مرور زمان بر نحوه‌ی خواب ما در طول شب، زمانی که طول می‌کشد تا به خواب برویم، کیفیت خواب و همچنین حال روحی ما در هنگام صبح، تاثیر می‌گذارد.

۱- بد ترین رنگ نور برای خواب

بسیاری از افراد تصور می‌کنند نور آبی یا سفید برای خواب مناسب است و هر شب خودشان را با این رنگ نور احاطه می‌کنند. در حالی که نور آبی انرژی و دمای نور بسیار بالایی دارد و باعث کاهش کیفیت خواب شما می‌شود. یکی از دلایلی که گفته می‌شود قبل از خواب با موبایل یا لوازم الکتریکی کار نکنید، این است که صفحه‌ این وسایل از ال ای دی‌هایی تشکیل شده است که شامل نورهای سفید و آبی هستند. 

۲- بهترین نور برای اتاق خواب

بهترین رنگ لامپ برای اتاق خواب و نور مناسب برای خوابیدن، قرمز است. در یکی از آزمایش‌هایی که برای پی بردن به این موضوع بر روی همسترها انجام شد؛ نشان داده شده است که همسترهایی که شب‌ها در معرض نور قرمز می‌خوابند، نسبت به آن‌هایی که هر شب زیر نور آبی یا سفید بودند، علائم افسردگی و تغییرات مغزی بسیار کمتری داشتند. همچنین نور قرمز دمای نور بسیار کم‌تری نسبت به سایر نورها دارد؛ حتی بسیار کمتر از نور خورشید! اگر در اتاق خواب خود چراغ خوابی با نور قرمز داشته باشید، می‌توانید از کیفیت خواب خود مطمئن باشید. نور قرمز به بدن کمک می‌کند تا انرژی مورد نیاز خود در هنگام خواب تامین کند و در چرخه‌ درست خواب قرار بگیرد.

۳- تاثیر نور بنفش در اتاق خواب

رنگ بنفش ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است؛ به همین دلیل برخی فکر می‌کنند لامپ بنفش می‌تواند برای استفاده در شب مفید باشد. اما برخلاف تصور عموم، نور بنفش نیز مانند نور آبی در دسته‌ نورهای پر انرژی قرار می‌گیرند. این نور مغز را تحریک می‌کند، سطح تولید ملاتونین بدن را پایین می‌آورد و در خواب اختلال ایجاد می‌کند.

بهترین رنگ نور چراغ خواب برای اتاق خواب افراد بزرگسال

برخی از بزرگسالان از چراغ خواب برای خوانش کتاب در تختخواب استفاده می‌کنند و در طول شب لامپ چراغ خواب را خاموش می‌کنند. اگر جزء این دسته از افراد هستید و می‌خواهید بدانید بهترین رنگ نور چراغ خواب برای اتاق خواب چیست؟ نور زرد ملایم در این شرایط می‌تواند انتخاب بهتری باشد. زیرا مهم است که در زمان کتابخوانی قبل از خواب به چشم آسیبی نرسد. اما اگر تمایل دارید که در طول شب از نور چراغ خواب استفاده کنید؛ لامپ قرمز بهترین رنگ نور برای چراغ خواب است.

بهترین رنگ نور چراغ خواب برای اتاق کودک

برای انتخاب نور چراغ خواب کودکان (به ویژه سنین پایین‌تر از دو سال) باید وسواس بیشتری به خرج داد. به دلیل این‌که کودکان و نوزادان ممکن است در شب از خواب بیدار شوند و تاریکی اتاق موجب ترس و وحشت آن‌ها ‌شود؛ معمولا لامپ چراغ خواب اتاق کودکان را در طول شب روشن می‌گذارند. ازاین‌رو، باید لامپی را برای نورپردازی اتاق کودکان در شب انتخاب کنید که کیفیت خواب کودک را حفظ کند و در زمان بیدار شدن کودک در شب، کاربردی باشد. بهترین رنگ نور چراغ خواب در شب برای کودکان رنگ نور زرد ملایم است. نور زرد با شدت زیاد باعث عصبی شدن نوزادان و گریه آن‌ها می‌شود. لازم است یادآوری کنیم؛ همان‌ قدر که نور مناسب اتاق خواب در شب اهمیت دارد، طیف نوری که در طول روز از آن برای روشنایی اتاق فرزندتان استفاده می‌کنید نیز حائز اهمیت است. روشنایی در روز تاثیر زیادی بر راندمان و بازدهی کودکان و نوجوانان دارد. چرا که نبود نور مناسب، باعث ایجاد خستگی و ناراحتی در ناحیه‌ چشم آن‌ها می‌شود.

شدت رنگ نور و دمای رنگ نور مناسب برای اتاق خواب در شب 

رنگ نور مناسب تنها فاکتور در بالا بردن کیفیت خواب نیست. بلکه فاکتورهای دیگری نظیر شدت رنگ نور و دمای رنگ نور نیز اهمیت دارد. در هنگام انتخاب چراغ خواب به آن توجه داشته باشید، نور آن شدت پایینی داشته باشد. چرا که موقع خواب نور باید ملایم باشد تا مانع خواب شما نشود. دمای رنگ نور مناسب برای اتاق خواب در شب نیز بین 2700 تا 3000 کلوین است. زیرا این دمای رنگ نورهای گرم است و کیفیت خواب را بالا می‌برد.

چراغ خواب را در چه فاصله ای از تخت خواب قرار دهیم؟

آیتم مهم دیگری که برای خواب و نور مناسب چراغ خواب مهم است؛ فاضله چراغ خواب از تخت خواب است. باید چراغ خواب در در فاصله‌ای از تخت قرار دهید که بتوانید به راحتی لامپ را خاموش و روشن کنید و در هنگام روشن بودن لامپ چراغ خواب آسیبی به اعصاب چشم‌ وارد نشود. حداقل متراژی که باید برای چراغ خواب از تخت خواب در نظر بگیرید یک متر است. به‌خصوص اگر می‌خواهید از لامپ قرمز برای اتاق خواب در هنگام شب استفاده کنید. در نظر داشته باشید که هرچه شدت و دمای نور لامپ بیشتر باشد؛ چراغ خواب را باید با فاصله بیشتری از تختخواب قرار دهید.

استفاده از چه لامپی برای چراغ خواب بهتر است؟

با توجه به نکاتی که در این مطلب برای انتخاب بهترین رنگ نور چراغ خواب در شب گفته شد؛ بهترین لامپ برای چراغ خواب، لامپ‌ ال ای دی است. لامپ ال ای دی با نور ملایم، شدت نور پایین و دمای نور مناسب!

سخن پایانی

خوابیدن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که ما در زندگی خود انجام می‌دهیم. ما حدود یک سوم عمرم خود را در خواب به سر می‌بریم. بنابراین فراهم کردن شرایط مناسب برای خوابیدن اهمیت زیادی دارد. نور قرمز برای اتاق خواب، از انرژی بسیار کمتری نسبت به نور آبی و بنفش برخوردار است. به همین دلیل گفتیم بدترین نوری که می‌توانید برای خواب انتخاب کنید؛ نور آبی برای اتاق خواب است و لامپ قرمز برای اتاق خواب بهترین لامپ برای چراغ خواب است. همچنین در انتها گفته شد که متراژ درستی را برای چراغ خواب تا تخت خواب انتخاب کنید و لامپ‌های ال ای دی چراغ خواب را جایگزین لامپ‌های رشته‌ای و لامپ‌های پرمصرف کنید. در نهایت امیدواریم در این مقاله به شما برای انتخاب بهترین نور کمک کرده باشیم.

دیدگاه های کاربران

2 دیدگاه ثبت شده است . در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.