بررسی انواع لامپ، ویژگی‌ها و کاربردها

تاریخ انتشار:
1402/02/16
نویسنده:
نیکان دیاله آبادی
مدت مطالعه:
11 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
بررسی انواع لامپ، ویژگی‌ها و کاربردها

از زمانی که توماس ادیسون توانست لامپ (Bulb) را اختراع کند تا به امروز از این وسیله مهم و حیاتی برای تأمین روشنایی خانه‌، محل کار، خیابان‌ها و به طور کلی هر جایی که به روشنایی نیاز داشته باشد، استفاده می‌شود. امروز که نزدیک به 2 قرن از اختراع این وسیله مهم گذشته است، شاهد پیشرفت چشمگیری در کارایی، کیفیت نور، تراکم و بازده انرژی لامپ‌هایی که در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، هستیم. امروزه لامپ‌ها در انواع و اندازه‌های مختلف با اشکال متنوع تولید و عرضه می‌شوند و هر کدام برای کاربردهای خاصی مناسب هستند؛ به طوری که امروزه انتخاب لامپ مناسب برای تأمین روشنایی یک مکان، یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد به حساب می‌آید. در این مقاله با بررسی انواع لامپ و ویژگی‌های هر مدل به شما کمک می‌کنیم تا لامپ بهتری انتخاب و خریداری کنید.

لامپ چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از لامپ ارائه دهیم باید گفت که به هر وسیله‌ای که بتواند به صورت مصنوعی و با کمک انرژی الکتریکی، نور تولید کند، لامپ گفته می‌شود. نور و گرمایی که توسط لامپ تولید می‌شود، در هر مدل با مدل دیگر تفاوت دارد. البته که میزان انرژی الکتریکی ورودی به لامپ عامل دیگری است که در نوع نور تولید شده از لامپ تأثیر دارد. هر مدل از لامپ بر اساس فناوری ساخت یک دمای نور مخصوص به خود را دارد که محل نصب و هدف استفاده از لامپ دو عاملی است که برای انتخاب دمای نور مناسب باید مورد توجه قرار بگیرد. 

لامپ چیست

تمامی انواع لامپ از یک سری بخش‌های یکسان تشکیل شده‌اند: حباب، پایه و بدنه. پایه به سرپیچ وصل می‌شود و انرژی الکتریکی از سیم برق عبور کرده و به آن می‌رسد. انرژی الکتریکی توسط مداری که در داخل لامپ وجود دارد به انرژی نورانی تبدیل می‌شود و سپس حباب نور را پخش می‌کند. فرایند تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی نورانی در هر لامپ با نوع دیگر متفاوت است. به طور مثال در لامپ‌های قدیمی رشته‌های فیلامنتی این وظیفه را بر عهده داشتند و در لامپ‌های جدید تراشه‌های ال ای دی. در ادامه به بررسی دقیق‌تر ساختار لامپ‌های معروف می‌پردازیم.

پنج فاکتور مهم در انتخاب انواع لامپ

  1. توان نوری
  2. ضریب بهره نوری
  3. عمر لامپ
  4. میزان درخشندگی لامپ
  5. رنگ‌دهی لامپ

پنج مشخصه‌ای که در بالا نام بردیم؛ پارامترهای مشترکی هستند که در همه انواع لامپ دیده می‌شود. برای این‌که بتوانید لامپ مناسب با اتاق با محل کارتان را تهیه کنید باید این پنج فاکتور را در هنگام خرید لامپ بررسی کنید. مثلا اگر می‌خواهید برای اتاقی لامپ بخرید که سقف کوتاهی دارد و مساحت آن نیز به نسبت کم است؛ لامپ‌هایی با توان نوری پایین بهترین گزینه هستند. 

انواع لامپ از نظر فناوری ساخت

لامپ‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را بر اساس فاکتورهای متفاوت تقسیم‌بندی کرد. یکی از فاکتورهای مهم در دسته‌بندی انواع لامپ، فناوری ساخت آن‌ها است. 

1- لامپ رشته‌ای

لامپ رشته‌ای (Incandescent Bulbs) همان لامپ‌های معمولی و سنتی هستند که در ساختار آن‌ها از رشته تنگستن استفاده می‌شود. هنگامی که جریان الکتریسیته از این رشته عبور می‌کند، باعث درخشش آن شده و به اصطلاح لامپ روشن می‌شود. رشته تنگستن موجود در حباب لامپ‌های رشته‌ای در محیط خلأ یا با گاز نیتروژن احاطه شده است. لامپ‌های رشته‌ای در اندازه‌ها و اشکال مختلفی وجود دارند که بنا به نیاز و کاربرد می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.  عملکرد لامپ‌های رشته‌ای به این شکل است که عبور جریان ناگهانی باعث گرم شدن و سوختن رشته تنگستن می‌شود. این لامپ‌ها به طور متوسط بین 700 تا 1000 ساعت عمر مفید دارند و یکی از معایب آن‌ها اتلاف انرژی زیاد است. 

لامپ رشته ای

2- لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت (Fluorescent Lamps) که بیشتر با نام لامپ مهتابی شناخته می‌شود، ساختار پیچیده‌تری نسبت به لامپ‌ها رشته‌ای دارند. در این لامپ‌ها در فاصله بین کاتدها، یک لوله فلورسنت قرار دارد. درون این لوله توسط جیوه و برخی گازهای دیگر پر شده است که عبور جریان الکتریسیته از آن‌ها سبب تولید نور و تابش می‌شود. پوشش فسفری که در بیرون قرار دارد، انرژی تابشی را به نور مرئی تبدیل می‌کند. لامپ‌های فلورسنت در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای انرژی کمتر برای تولید نور نیاز دارند و به همین دلیل از دوام بیشتری برخوردار هستند. با توجه به اینکه این لامپ‌ها با جیوه پر می‌شوند، دفع آن‌ها پس از سوختن لامپ کم دشوار بوده و باید نکات ایمنی در این زمینه رعایت شود. طول عمر فلورسنت از رشته‌ای بیشتر است و مصرف برق کمتری نیز دارد.

لامپ فلورسنت

3- لامپ فلورسنت فشرده یا CFL

لامپ‌ فلورسنت فشرده CFL (Compact Fluorescent Lamps) جایگزینی برای لامپ‌های رشته‌ای در ساختمان‌ها و منازل به حساب می‌آیند. لامپ‌های CFL عملکرد و ساختاری مشابه با لامپ‌های فلورسنت معمولی دارند با این تفاوت که می‌توانند با مصرف انرژی کمتر، همان میزان از نور را تولید کنند. ساختار این لامپ‌های به این شکل است که از چند حلقه لوله‌ای پر از جیوه تشکیل شده‌اند که شباهت زیادی به حباب لامپ‌های رشته‌ای دارد. این نوع لامپ‌ها در مقایسه با رشته‌ای طول عمر بیشتری داشته و تا حدود 10 هزار ساعت توانایی کار دارند. همچنن این لامپ‌ها از مصرف انرژی کمتر و درخشندگی بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای برخوردار هستند. 

لامپ سی اف ال

4- لامپ هالوژن

لامپ هالوژن (Halogen Lamps) را می‌توان نسخه بهبود یافته لامپ رشته‌ایی دانست. تفاوت این نوع لامپ‌ها با لامپ رشته‌ای در این است که رشته تنگستن درون لامپ با یک پوشش شفاف پوشانده شده و همچنین دارای اندازه کوچکتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای هستند. دلیل نامگذاری این نوع لامپ‌ها به دلیل استفاده از مقادیر کم هالوژن همراه با یک گاز بی‌اثر است. گاز بی‌اثر که در این لامپ‌ها استفاده می‌شود می‌تواند روشنایی و طول عمر لامپ را افزایش داده و کارایی و درخشندگی آن را نیز به میزان قابل توجهی بالا ببرد. هالوژن‌های امروزی در بازار تنها به دلیل شباهت با هالوژن‌های قبلی از نظر ساختار با این نام خوانده می‌شوند وگرنه در تولید آنها از فناوری SMD و COB استفاده می‌شود.

لامپ هالوژن

5- لامپ ال ای دی (LED)

لامپ‌های LED لامپ‌هایی هستند که با فناوری جدید همراه با راندمان بالا طراحی و تولید می‌شوند. در لامپ ال ای دی، نور به واسطه عبور الکترون‌ها در یک نیمه‌هادی منتشر می‌شود. این نوع لامپ‌ها فاقد رشته تنگستن بوده و از قدرت بیشتر و طول عمر به مراتب بالاتری برخوردار هستند. یکی از ویژگی‌های این لامپ‌ها توانایی ایجاد طیف رنگ متفاوت بدون استفاده از فیلترهای رنگی است. این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای توانایی تولید نور بیشتری دارند. مصرف انرژی لامپ‌های LED پایین‌تر بوده و نسبت به لامپ‌های سی اف ال نیز کارآمدتر هستند. 

لامپ‌های LED از نظر طول عمر بی‌رقیب هستند و می‌توانند تا 100 هزار ساعت کار کنند. گستره نوری مشخص، ایمنی بالا و قیمت مناسب از دیگر ویژگی‌های لامپ‌های ال ای دی محسوب می‌شود که منجر به محبوبیت بالای آن‌ها شده است. این لامپ‌ها که توانایی تبدیل 90 درصد انرژی الکتریکی به نور را دارند در انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این محصول می‌توانید مقاله “لامپ ال ای دی چیست؟” را بخوانید. از مهم‌ترین انواع لامپ LED می‌توان به لامپ‌های اس ام دی (SMD) و لامپ‌های سی او بی (COB) اشاره کرد. پ

لامپ ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی

  • لامپ SMD: واژه SMD که مخفف عبارت Surface Mount Diode است و هر واحد یا تراشه آن از تعداد 3 ال ای دی با رنگ نورهای قرمز، سبز و آبی تشکیل می‌شود. این فناوری جدید بازدهی و طول عمر بالا برای لامپ LED به ارمغان می‌آورد. لامپ‌های SMD بسیار کارآمد بوده از تنوع رنگ، وضوح بالا، حجم بسیار کم، زاویه دید بیشتر برخوردار بوده و در میزان مصرف انرژی در حد قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کنند. 
  • لامپ COB: جدیدترین فناوری در تولید لامپ‌های LED هستند که یک گام بلند رو به جلو برای استفاده از انرژی بیشتر محسوب می‌شوند. این لامپ‌ها به تراشه قدرتمندی مجهز شده‌اند که بر خلاف لامپ‌های SMD فقط دارای یک پایه ورودی برق هستند. مقدار تولید لومن زیاد به ازای مصرف انرژی کم باعث می‌شود که از این لامپ‌ها در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند استفاده شود. این لامپ‌ها منابع کوچک تولید نور با طول عمر بالا هستند که لقب خورشید قابل کنترل را به خود اختصاص داده‌اند. 

6- لامپ گازی

این نوع، با نام لامپ‌‎های تخلیه گازی (الکتریکی) یا HID نیز معروف هستند. لامپ‌هایی که بر اثر گذر الکترون‌های پرانرژی از درون گاز تولید نور می‌کنند. این الکترون‌ها به اتم‌های خنثی درون گاز برخورد می‌کنند و باعث تحریک آن‌ها می‌شوند. به این فرآیند گاز برانگیخته می‌گویند.

لامپ‌های گازی همانند لامپ‌های فلورسنت به بالاست یا ترانس برای راه‌اندازی و تولید جرقه‌های لازم برای  روشن‌شدنشان، نیاز دارند. لامپ گازی از نظر تولید نور مرئی هم در دودسته قرار می‌گیرد. دسته اول آنهایی هستند که مستقیماً نور مرئی تولید می‌کنند و دسته دوم هم لامپ‌هایی هستند که نور آنها نامرئی است و برای تولید نور مرئی باید از یک جسم فلورسنت در آنها استفاده کرد. محصولات زیر در گروه این لامپ‌ها قرار می‌گیرند:

  • بخار سدیم
  • متال هالید
  • بخار جیوه
  • زنون

7- لامپ ادیسونی و لامپ فیلامنتی 

لامپ ادیسونی و لامپ فیلامنتی نوعی لامپ تزئینی و دکوراتیو به‌حساب می‌آید که از یک رشته فلزی نازک تنگستن در درون یک حباب شیشه‌ای تشکیل شده است. با رسیدن جریان برق به لامپ ادیسونی، رشته‌های درون حباب گرم شده و از خود نور زرد تولید می‌کند. لامپ‌های ادیسونی مصرف برق بالا و طول عمر کمی دارند. برای رفع این نقطه ضعف در لامپ‌های ادیسونی، لامپ‌های فیلامنتی تولید شدند. لامپ‌های فیلامنتی نسخه ال‌ای‌دی و کم مصرف لامپ‌های ادیسونی هستند.

8- لامپ های رفلکتوردار 

از رفلکتور برای منعکس کردن نور استفاده می‌کنند. رفلکتورها از جنس آلومینیوم یا آلومینیوم آبکاری شده با کروم هستند. لامپ‌های ال‌‌ای‌دی رفلکتوردار به منظور جلوگیری از هدر رفتن نور و نورپردازی مطلوب تولید شده‌اند. نور ساطع شده از لمپ‌های رفلکتوردار چشم را نمی‌زند و معمولا برای ویترین فروشگاه‌ها و نورپردازی‎های سقفی کاربرد دارد.

لامپ گازی

انواع لامپ از نظر شکل ظاهری

شکل ظاهری یکی دیگر از فاکتورهای دسته‌بندی انواع لامپ به حساب می‌آید که از این نظر لامپ‌ها در انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. 

لامپ‌های سری A

لامپ‌هایی با شکل کلاسیک هستند که معمولا برای مصارف تجاری و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل این لامپ‌ها شبیه به میوه گلابی بوده و دارای پایه‌ای هستند که به نام پیچ ادیسون معروف است. در دسته‌بندی این لامپ‌ها عددی که بعد از حرف A می‌آید، نشان دهنده عرض لامپ است. سری A19 و A15 رایج‌ترین لامپ‌های این سری هستند که استفاده گسترده‌ای در مکان‌های مختلف دارند. 

لامپ‌های سری B

حرف B ابتدای واژه Blunt به معنی صاف است که به خوبی شکل این نوع از لامپ‌ها را توصیف می‌کند. این لامپ‌ها کمی گرد و در انتهای خود دارای یک نوک کوچک هستند. لامپ‌های سری B از دسته لامپ‌های تزئینی بوده و معمولا در لوسترها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

لامپ‌های سری C-7/F

این لامپ‌ها کاربرد تزئینی دارند و معمولاً برای لامپ‌ لوستر استفاده می‌شوند. لامپ‌های C-7 کاملا شبیه به شمع بوده که به همین دلیل با نام لامپ شمعی نیز شناخته می‌شوند. اگر به دنبال لامپی هستید که جزئیات بیشتری داشته باشد باید سری لامپ‌های F را انتخاب کنید. 

لامپ‌های سری G

این لامپ‌ها شکل کروی دارند که در اندازه‌های مختلفی از کوچک تا بزرگ در دسترس هستند. نوع G معمولا به عنوان لامپ تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند که رایج‌ترین محل استفاده آن‌ها در اطراف آینه حمام یا آینه اتاق خواب است. 

انواع حباب ها و شکل لامپ

لامپ‌های سری R

لامپ‌های سری R که به شکل ریسه‌ای هستند معمولا برای نورپردازی ریلی یا نورپردازی سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در خانه‌ها و کسب و کارهای مختلف معمولا از این نوع لامپ‌ها برای باقی گذاشتن اثر مثبت در ذهن افراد و جلب توجه آن‌ها به کار می‌روند. 

لامپ‌های لینسترا (Linestra)

این سری از لامپ‌ها شکل لوله‌ای داشته و تنها دارای یک نقطه اتصال تکی هستند. امکان استفاده از این لامپ‌ها در موارد مختلف وجود دارد. معمولا در ساخت این نوع از لامپ‌ها از شیشه استفاده می‌شود در حالی که امکان استفاده از پلاستیک منعطف نیز برای ساخت آن‌ها وجود دارد. 

لامپ‌های سری AR

لامپ‌های هالوژن ولتاژ پایین هستند که به صورت اختصاصی برای روشنایی با ولتاژ کم و استفاده در محوطه طراحی شده‌اند. با استفاده از این لامپ‌ها می‌توان زاویه‌های مختلف پرتو نور، از جمله گسترده، باریک و بسیار گسترده را ایجاد کرد. در واقع با استفاده از این لامپ‌ها می‌توان نور را به هر اندازه‌ای که لازم است متمرکز کرد. 

لامپ‌های سری  ALR

از سری لامپ‌های بازتابنده آلومینیومی هستند که به یک درپوش بسیار بزرگ با پایه کوچک مجهز شده‌اند و می‌توانند نور را به راحتی به سمت جلو منعکس کنند. به همین دلیل این نوع لامپ‌ها برای استفاده در فضای بیرون بهترین گزینه محسوب می‌شوند. 

لامپ‌های سری BR

جزو چراغ‌های بازتاب دهنده کلان با روکش نقره هستند که این اطمینان را می‌دهند که تمام نور تولید شده توسط لامپ، به یک جهت معین هدایت شده و پخش نشود. یه همین دلیل این نوع لامپ‌ها برای نمایش یک جسم در محیط و تأمین نور زیاد بهترین گزینه به حساب می‌آیند. از این نوع لامپ‌ها به عنوان جایگزینی برای لامپ‌های سری R و لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌شود. 

لامپ‌های سری S

یکی دیگر از لامپ‌هایی که بیشتر برای تزیین فضاها به کار می‌روند، لامپ‌های سری S هستند. این لامپ‌ها با داشتن ظاهری خاص و سرپیچی که می‌تواند E27 یا E14 باشد، در واقع نوعی لامپ رشته‌ای هستند که بیشتر جنبه تزیینی دارند و در لوازم و وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لامپ سری S، به داشتن سایز کوچک و عمر طولانی معادل 2000 ساعت معروف بوده و معمولا توان کمی معادل 7.5 وات دارند که البته این مقدار با توجه به شرکت سازنده، متفاوت است. همچنین رنگ نور آن‌ها معمولا گرم بوده و بیشتر در رنگ نور آفتابی استفاده می‌شوند. این لامپ‌ها در سایز‌ها و شکل‌های مختلف از جمله گرد و گلابی‌شکل تولید می‌شوند.

لامپ‌های سری F

لامپ‌های سری F، شبیه به لامپ‌های اشکی و شمعی بوده و ظاهری شعله مانند دارند. این دسته از لامپ‌ها نیز معمولا مانند لامپ‌های رشته‌ای تولید شده و جنبه تزیینی دارند. لامپ‌های تایپ F، قابل استفاده برای لوازم روشنایی از جمله لوسترها، چراغ‌ آویز و چراغ‌های دیواری کلاسیک بوده و می‌توانند جلوه بسیار زیبایی را ایجاد کنند. همچنین این نوع لامپ، معمولا دارای توان 15 تا 60 وات بوده و در رنگ نورهای مختلف از جمله انبه‌ای، یخی، آفتابی و مهتابی، تولید می‌شود. این لامپ‌ها طول عمری معادل 1000 تا 2000 ساعت دارند.

لامپ‌های سری MR

این دسته از لامپ‌ها که لامپ‌های بازتابنده چندوجهی (multifaceted reflector bulbs) نامیده می‌شوند، با نام لامپ هالوژنی در بازار به فروش می‌رسند. در ساختار این لامپ‌ها، چندین بازتابنده داخلی نور قرار دارد که می‌توانند نور تابیده شده در زاویه‌ای خاص بتابانند. لامپ‌های سری MR که معمولا دارای تکنولوژی LED هستند، قابلیت استفاده برای تجهیزات نورپردازی مختلف و همچنین روشنایی فضاها را دارند. از جمله کاربردهای اسن لامپ‌ها، می‌توان به نورپردازی تاکیدی، چراغ‌های ریلی، نورپردازی کلی فضا، تجهیزات نورپردازی پزشکی، نورپردازی صحنه، چراغ ماشین، موتور و دوچرخه، اشاره کرد.

لامپ‌های هالوژن تنگستن با انتهای دوتایی

در ساختار لامپ‌های هالوژن تنگستن که با نام لامپ هالوژن کوارتز نیز شناخته می‌شوند، از گازهای فشرده و خنثی به همراه عناصر هالوژن مانند ید و برم، استفاده می‌شود. ترکیب گاز هالوژنی به همراه رشته‌ای از تنگستن، یک واکنش شیمیایی در چرخه هالوژن ایجاد می‌کنند که باعث رسوب مجدد تنگستن تبخیر شده روی رشته شده و این امر باعث افزایش طول عمر لامپ و حفظ شفافیت پوشش آن می‌شود.

لامپ‌های سری PS-25/PS-35

یکی دیگر از لامپ‌های رشته‌ای موجود در حوزه روشنایی، لامپ‌های سری PS هستند که در دو نوع PS-35 و PS-25 تولید می‌شوند. سرپیچ این لامپ‌ها معمولا از نوع بزرگ E40 بوده و ظاهر آن‌ها، کمی با لامپ‌هایی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، متفاوت است. چرا که گردنی بلند‌تر دارند. لامپ‌های سری PS-25 و PS-35 معمولا برای کاربری‌های صنعتی و تجاری که به لامپی روشن و با توان بالا نیاز است، استفاده می‌شوند. 

لامپ‌های سری T

لامپ‌های سری T، با داشتن ظاهری استوانه‌ای شکل و بلند، از دیگر لامپ‌هایی هستند که برای تزیین محیط و تجهیزات روشنایی استفاده می‌شوند. این نوع لامپ که در دسته لامپ‌های رشته‌ای قرار می‌گیرد، می‌تواند سرپیچی از نوع کوچک E14 یا معمولی E27 داشته باشد. لامپ‌های سری T نیز مانند بسیاری از لامپ‌ها، در رنگ نورها و توان‌های مختلفی تولید شده و قابلیت استفاده در همه محیط‌ها را دارند.

لامپ‌های سری PRISM

لامپ‌های تایپ PRISM، نوعی از لامپ‌های تزیینی هستند که برای ایجاد نوع خاصی از نورپردازی، در ساختار آن‌ها از لنز‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود. این دسته از لامپ‌ها نور را شکسته و آن را طوری می‌تابانند که باعث ایجاد الگویی درخشان در محیط می‌شود. لامپ‌های PRISM، معمولا برای لوسترها، چراغ‌های دیواری و سایر تجهیزات نورپردازی به کار می‌روند.

لامپ‌های سری PAR

لامپ‌های سری PAR یا Parabolic aluminized reflector، از دیگر لامپ‌های هالوژنی هستند که در ساختار آن‌ها از بازتابنده سهموی استفاده می‌شود. داشتن لنز ضخیم باعث ایجاد پرتوهایی کنترل‌شده از نور می‌شود که می‌تواند نور را در زوایایی خاص، بتاباند. بیشترین استفاده از لامپ‌های سری PAR، برای نورپردازی صحنه از جمله تئاتر و همچنین نورپردازی تاکیدی در منزل است. بر خلاف لامپ‌های BR، لامپ PAR بدنه کوتاه‌تری داشته و ظاهری مدرن‌تری نیز دارند.

لامپ‌های سری E

لامپ‌های Ellipsoidal به معنای بیضی‌شکل، از جمله لامپ‌هایی با ظاهر دراز هستند. این دسته از لامپ‌ها، کاربرد بسیاری داشته و برای انواع تجهیزات نورپردازی مانند چراغ‌های دیواری، چراغ‌های آویز و نورپردازی کلی محیط، به کار می‌شوند. لامپ‌های بیضی‌شکل سری E، در سایزها و رنگ نورهای مختلفی تولید می‌شوند.

لامپ‌های سری BT

این نوع لامپ با داشتن نام کامل Blown Tubular، از لحاظ ساختاری و ظاهری شبیه لامپ‌های سری T هستند که در حین تولید، با دمیدن در آن‌ها، حبابی در وسط پوشش لامپ، ایجاد شده است. این دسته از لامپ‌ها، برای مجموعه‌ها و میدان‌های ورزشی، نمایندگی‌های خودرو و تجهیزات روشنایی صنعتی، به کار می‌روند.

لامپ‌های سری ED

لامپ‌های سری ED یا Elliptical Dimple، درست مانند لامپ‌های E هستند که در قسمت بالای آن‌ها یک گودی قرار دارد. 

انواع لامپ از نظر سرپیچ

سرپیچ یکی دیگر از ملاک‌های دسته‌بندی انواع لامپ به حساب می‌آید که در ادامه با انواع آن آشنا می‌شویم.

لامپ‌های سرپیچ E

رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع سرپیچ برای لامپ هستند که حرف E در آن‌ها نشان دهنده کلمه ادیسون است. عددی که در کنار حرف E در این سرپیچ‌ها نمایش داده می‌شود نشان دهنده قطر سرپیچ است. این سرپیچ‌ها دارای انواع متفاوتی هستند که یکی از ویژگی‌های مهم آن‌ها، قابلیت تبدیل انواع مختلف آن‌ها به یکدیگر است. در صورتی که سرپیچ مناسب لامپ نباشد به سادگی می‌توان با استفاده از یک تبدیل مشکل را حل کرد. از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین انواع سرپیچ E می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • E5: مناسب برای چراغ‌های چشمک زن و تزئینی
  • E10: کاربرد در چراغ قوه و چراغ دوچرخه
  • E12: هالوژن‌های شمعی
  • E14: لامپ‌های لوستر شمعی
  • E17: چراغ خواب 120 ولت
  • E27: لامپ‌های استاندارد تا 120 وات
  • E39: چراغ‌های صنعتی تا توان 250 وات
  • E40: چراغ‌های صنعتی و کارگاهی تا توان 400 وات

لامپ‌های سرپیچ سوزنی

این سرپیچ‌ها در دو نوع تک پین و دو پین وجود دارند و با دو حرف G و GU نمایش داده می‌شوند. عددی که در کنار حرف G قرار دارد،‌ نشانده دهنده فاصله بین دو پین است که بر حسب میلی‌متر محاسبه می‌شود. 

انواع پایه لامپ

سرپیچ‌ لامپ ریموت‌دار

این سرپیچ‌ها مجهز به یک سنسور بوده که با استفاده از ریموت و از راه دور می‌توان آن‌ها را روشن یا خاموش کرد. از این نوع سرپیچ‌ها و لامپ‌ها معمولا در خانه‌های هوشمند و لامپ‌های شارژی استفاده می‌کنند. 

سرپیچ‌ دو شاخه

این سرپیچ‌ها از طراحی خاصی برخوردار هستند که این امکان را فراهم می‌کنند که با استفاده از دو شاخه موجود در انتها، آن را به پریزهای مختلف وصل کرده و روشنایی لازم را فراهم کرد. 

‌چه لامپی برای روشنایی مناسب است؟

در ابتدا تنها هدف استفاده از لامپ‌ها، روشنایی بود اما این روزها لامپ‌های با هدف نورپردازی تزئینی تولید و در بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل است که شناخت انواع لامپ اهمیت ویژه‌ای دارد. مثلا شما نمی‌توانید از لامپ‌های فیلامنتی برای روشنایی اتاقی که در آن مطالعه می‌کنید، استفاده کنید. حالا که می‌دانید چراغ‌های تزئینی زیادی نیز در بازار وجود دارند که مناسب برای اتاق‌های مطالعه، اتاق خواب یا محل کار نیستند قبل از خرید لامپ، هدف استفاده از خرید آن را مشخص کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع لامپ، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا لامپ‌های کم مصرف در روشنایی خانگی بهترین گزینه هستند؟

از آنجایی‌که لامپ‌های ال ای دی کم مصرف؛ برق کمتری مصرف می‌کنند، طول عمر بیشتری دارند و نور با کیفیت تولید می‌کنند، بهترین لامپ‌ها برای روشنایی خانگی به‌حساب می‌آیند. علاوه‌بر ویژگی‌هایی که در لامپ کم مصرف به آن اشاره کردیم، هزینه‌ خرید این لامپ‌ها به نسبت کیفیت و عملکردی که دارند بسیار مقرون‌به‌صرفه است و با هر بودجه‌ای می‌توان آن را خریداری کرد.

لامپ چند وات بخریم؟

برای این‌که بدانید در هنگام خرید لامپ باید لامپ چند وات بخرید؛ نیاز است تا درباره استانداردهای انرژی و روشنایی مورد نیاز برای هر محیط اطلاعات کافی داشته باشید. در واقع واحد لوکس است که می‌تواند برای پاسخ این سوال به شما کمک کند. برای اطلاعات جامع و کامل و پاسخ نهایی این سوال روی لینک زیر کلیک کرده و مقاله “لامپ چند وات بخریم” را با دقت بخوانید.

تفاوت لامپ کم مصرف و ال‌ای‌دی

برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند لامپ‌های ال‌ای‌دی همان لامپ‌های کم مصرف در بازار هستند، باید بگوییم که لامپ‌ کم مصرف و لامپ ال‌ای‌دی از نظر طراحی و اندازه، بهره‌وری نوری، کیفیت نور، ایمنی، مصرف برق و قیمت کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. در واقع لامپ‌های ال‌ای‌دی برق کمتری مصرف می‌کنند. کیفیت نوری بالاتری دارند و به رنگ طبیعی بسیار نزدیک‌تر است. نور آن‌ها فاقد اشعه ماوراء بنفش است و طول عمر بیشتری دارند. همچنین در ساختار آن‌ها جیوه به‌کار نرفته است. درحالی‌که لامپ‌های کم مصرف به دلیل وجود جیوه در ساختار آن‌ها از ایمنی کمتری برخوردارند. طول عمر کمتری دارند و به‌نسبت لامپ‌های LED برق بیشتری مصرف می‌کنند. اما در ابتدا قیمت پایینی دارند.

جمع‌بندی

لامپ‌ها مهم‌ترین ابزار برای تأمین روشنایی در محیط‌های مختلف هستند که بیش از دو قرن است که از زمان اختراع آن توسط ادیسون مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمونه اولیه لامپ‌ها دارای رشته‌ای از یک فلز بودند که با عبور جریان، روشن شده و نور تولید می‌کردند. اما پیشرفت فناوری در حوزه تولید لامپ‌ها نیز اثرگذار بود و باعث شد که لامپ‌ها در انواع مختلفی با فناوری متفاوت طراحی و تولید شوند. فناوری در ساخت لامپ‌های مختلف یک هدف مهم را دنبال می‌کند که طراحی یک لامپ با بازده نوری بالا در ازای کمترین میزان مصرف انرژی است. 

سوالات متداول
انواع لامپ کدام است؟

چهار نوع مختلف لامپ برای مصارف مسکونی وجود دار: رشته‌ای، هالوژن، فلورسنت و LED. هر نوع لامپ ویژگی‌های متفاوتی از جمله کیفیت نور، میزان انرژی مصرفی و طول عمر، رنگ و... دارند.

رایج‌ترین پایه (سرپیچ) لامپ کدام است؟

لامپ E27 یکی از رایج‌ترین لامپ‌هایی است که امروزه متداول است. همچنین به عنوان لامپ ادیسون با سوکت پیچ بزرگ (27 میلی متر) شناخته می‌شود.

بهترین نوع لامپ کدام است؟

لامپ‌های LED تقریباً جایگزین تمامی انواع دیگر شده‌اند و کم مصرف ترین گزینه هستند. لامپ‌های ال‌ای‌دی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای وات کمتری دارند - به این معنی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند - اما همچنان نور یکسانی می‌تابانند. لامپ‌های LED می‌توانند بیش از 50000 ساعت عمر کنند و جیوه ندارند.

آیا شکل لامپ اهمیت دارد؟

شکل لامپ مهم است. نوع حباب و طراحی لامپ بر نحوه پخش نور تأثیر می‌گذارد. برخی از اشکال لامپ نور متمرکزتری را ارائه می‌دهند در حالی که برخی دیگر درخششی پراکنده در همه جهات ایجاد می‌کنند.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.