لامپ چند وات برای هر اتاق بخریم؟

تاریخ انتشار:
1401/03/03
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
3 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
انتخاب لامپ مناسب

لامپ چند وات برای هر اتاق بخریم؟ یکی از مهم‌ترین وسایلی که در هر فضایی وجود دارد، ابزار و تجهیزات روشنایی است. این وسایل ممکن است یک چراغ آویز ساده یا یک لوستر مجلل و سنگین باشد. اما نکته مشترک میان همه تجهیزات نورپردازی، لامپ یا چیزی است که باعث روشن شدن آن می‌شود. همانطور که می‌دانید هر فضایی، از اداری گرفته تا اتاق خواب، به نورپردازی مخصوص خود احتیاج دارند. اما علاوه بر نکته‌های مهم نورپردازی، انتخاب لامپی با شدت و رنگ نور مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیش از محبوب شدن و خرید لامپ ال ای دی، افراد برای روشنایی از لامپ رشته‌ای یا لامپ کم مصرف استفاده می‌کردند و تشخیص این‌که هر لامپ (رشته‌ای و کم مصرف) چقدر نور دارد، آسان بود. اما در حال حاضر در لامپ‌های LED، توان لامپ‌ها کمتر شده و هرکدام دارای روشنایی‌های متفاوتی هستند. همین موضوع، سبب یکی از پرتکرارترین سوالات افراد شده است. این‌که “برای اتاق خواب، محل کار، هال و پذیرایی و… لامپ چند وات بخریم؟”.

ما در این مقاله قصد داریم ببینیم که چطور می‌توان لامپ مناسبی را برای هر محیط انتخاب کرد و اینکه لامپ چند وات برا هر اتاق بخریم؟ همچنین با واحدهای لومن، لوکس و وات، بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

تفاوت وات و لومن

زمانی که قصد خرید لامپ برای فضایی را دارید، اولین چیزی که به آن توجه می‌کنید، توان مصرفی یا وات آن است. همانطور که انتظار می‌رود، هرچه توان مصرفی یک لامپ بالاتر باشد، نوردهی بیشتری نیز دارد. اما وات چه تفاوتی با لومن دارد؟ 

لومن به میزان نوری گفته می‌شود که از منبع نور خارج می‌شود. در واقع لومن واحد شار نوری است که برای وسایل نور و روشنایی کاربرد دارد. شار نوری به معنای میزان و مقدار نور خارج شده از یک منبع نور در یک ثانیه است. واحد لومن را می‌توان بر حسب وات نیز محاسبه نمود که نمونه‌هایی از این همسان‌سازی به صورت زیر است:

  • 40W = 450 lumens
  • 60W = 800 lumens
  • 75W = 1100 lumens
  • 100W = 1600 lumens
  • 150W = 2600 lumens
انتخاب لامپ مناسب

رابطه لومن و وات

وات و لومن، واحدهای توان مصرفی و میزان روشنایی در یک لامپ هستند. اما موضوع مهم در این میان، اهمیت نوع لامپ در تناسب بین واحد‌های لومن و وات است. به عنوان مثال در یک لامپ هالوژنی 10 وات، میزان روشنایی لامپ با یک لامپ کم‌مصرف 10 وات متفاوت است!

مثلا اگر فضای مورد نظر شما به 450 لومن نور احتیاج داشته باشد، می‌توانید از لامپ‌های زیر استفاده کنید:

  • رشته ای = 40 وات
  • هالوژن = 29 وات
  • فلورسنت = 9 وات
  • ال‌ای‌دی = 8 وات

یا برای فضایی که به نوری با میزان روشنایی ۱۱۰۰ لومن نیاز دارد:

  • رشته ای = 75 وات
  • هالوژن = 59 وات
  • فلورسنت = 19 وات
  • ال‌ای‌دی = 17 وات

انرژی مورد نیاز برای هر محیط

یکی دیگر از واحدهای کاربردی که برای نور مورد استفاده قرار می‌گیرد، لوکس نامیده می‌شود. بسیاری از افراد واحد لوکس و لومن را جابه‌جا استفاده می‌کنند. برای درک بهتر تفاوت میان این دو واحد می‌توانید مقاله تفاوت لوکس و لومن را مطالعه کنید.

در واحد لومن میزان نور خارج شده از منبع نور و لوکس میزان نور تابیده شده بر روی سطح هستند. به همین دلیل هنگام خرید لامپ مناسب برای هر محیط، در ابتدا می‌بایست کاربری دقیق آن را تعیین کرده و از خود بپرسید دوست دارم که چه نوری در این محیط وجود داشته باشد؟ همچنین به میزان دید موردنیاز برای محیط هم توجه کنید.

به‌عنوان مثال اگر قصد نورپردازی یک استودیو را دارید، حتما می‌دانید که این محیط به دید بسیار زیادی نیاز دارد. میزان لوکس موردنیاز برای این محیط می‌تواند 300 لوکس یا بالاتر باشد. همچنین اگر قصد انتخاب نور مناسب برای اتاقی را دارید که برای کسب آرامش و راحتی استفاده می‌شود، میزان لوکس مناسب برای این فضا، بین 150 تا 200 لوکس است.

با توجه به توضیحاتی که برای واحد لوکس گفتیم، حال می‌خواهیم جدولی کامل برای میزان لوکس موردنیاز برای هر اتاق را در اختیار شما قرار دهیم.

فضامیزان لوکس موردنیاز (لوکس)
هال و پذیرایی200
آشپزخانه350
اتاق خواب100 تا 150 
سرویس‌های بهداشتی150 تا 400
راهروها150
اتاق مطالعه و کار300 تا 400
پارکینگ، انبار و کمدها100 تا 200

برای سرویس‌های بهداشتی، با توجه به اینکه این محیط دارای قسمت‌های مختلفی از جمله دست‌شور، وان، آینه، قسمت توالت و… است، نورهای مختلفی نیز نیاز دارد. به همین دلیل میزان 400 لوکس برای مجموع این نورها تعیین شده است. همچنین توجه داشته باشید این اعداد با توجه به کاربری‌های کلی محیط در نظر گرفته شده‌اند.

انتخاب لامپ مناسب

لامپ مناسب هر فضا

فضاهای اداری، مسکونی و تجاری، از محیط‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک کاربری خاص خود را دارند. همین موضوع باعث می‌شود که هر فضا به شدت و رنگ نور خاصی نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، در تونل‌ها از رنگ نور آفتابی استفاده می‌شود. اما چرا؟ چون رنگ نور آفتابی، عمق بیشتری را به راننده‌ها نشان می‌دهد و به همین دلیل می‌توانند فاصله‌های دورتر را بهتر ملاحظه کنند!

به همین دلیل است که ما باید برای فضاهای مختلف منزل، با توجه به کاربری‌ای که دارند، نور مناسب را انتخاب کنیم. به همین منظور ما جدولی از میزان نور مورد نیاز برای محیط‌های مختلف را تهیه کرده‌ایم تا انتخاب را برای شما ساده‌تر کنیم.

توجه داشته باشید که هر یک از توان‌های عنوان‌شده برای یک مترمربع است. به منظور پیدا کردن توان مصرفی مناسب برای محیط مدنظر خود، می‌بایست متراژ آن را در توان مصرفی داده‌شده ضرب کنید.

فضای مدنظرتوان مصرفی به ازای هر متر مربع
هال و پذیرایی۲ وات
فضای غذاخوری۵ وات
اتاق خواب۲ وات
سرویس‌های بهداشتی۹ وات
راهرو۱.۵ وات
آشپزخانه۵ وات
اتاق لباسشویی یا لاندری روم۹ وات

به عنوان مثال، یک آشپزخانه با متراژ ۱۰ متر مربع، به نوری معادل ۵۰ وات نیاز دارد که شما می‌توانید از دو لامپ ۲۵ وات استفاده کنید. همچنین برای اتاق خواب ۱۲ متری شما نیز، ۲۴ وات نور لازم است.

سخن پایانی

انتخاب بهترین نور برای محیط‌های مختلفی، از مهم‌ترین موضوعات در طراحی داخلی یک خانه، اداره یا مغازه است. به همین ما نیز می‌بایست با توجه به کاربری محیط و ابعاد آن، بهترین لامپ یا تجهیزات نورپردازی را انتخاب کنیم. مثلا لامپ مناسب برای اتاق 12 متری، لامپی است که 24 وات نور داشته باشد. شما محیط منزل خود را چگونه روشن نموده‌اید؟ از چه لامپی استفاده کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه های کاربران

19 دیدگاه ثبت شده است . در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید

    • سلام و وقت بخیر برای یه مساحت محدود (حدوداً هر سه متر باید یه چراغ نصب بشه):
      چراغ های کنار پله ای: 12-100 لومن
      چراغ های دیواری: 50-185 لومن
      آویز و لامپ سقفی: 50-300 لومن
      چراغ های چمنی: 100-200 لومن
      چراغ های استخری و آب نما: 200-400 لومن
      چراغ های سنسوردار: 300-700 لومن
      پروژکتور : 700-1300 لومن
      توجه داشته باشید که حدوداً هر 70 لومن معادل یک وات ال ای دی هست و نور سفید، روشنایی بیشتری داره.

    • سلام و وقت بخیر
      بستگی به کاربری و ارتفاع سقف اتاق داره. از 80 تا 200 وات ممکنه میزان توان لامپ تغییر کنه.

  • سلام و وقت بخیر
    برای اتاق ۱۲ متری چند عدد هالوژن ۹ وات پنلی نیاز هست
    و برای ترا س ۱۸ متر چند تا هالوژن ۹ وات
    و ارتفاع ۲.۸۰ مترهست

    • سلام و وقت بخیر
      برای اتاق 12 متری به حدودا 6 عدد لامپ نیاز دارید فقط نباید هالوژنها رو خیلی گوشه دیوار نصب کنید.
      برای تراس نمیتونم تعداد دقیق بهتون بگم، کاملاً به سلیقه شما و میزان نور محیط محیط و کاربری تراس بستگی داره. مثلاً الان در حالت کلی برای تراس دو تا لامپ هالوژن 10 وات کافیه اما اگه نور بیشتری نیاز دارید، می‌تونید تعداد بیشتری چراغ نصب کنید.

    • سلام ایا لامپ 400 لومن میتونه یه اتاق 4 در 4 رو روشن کنه ؟

    • سلام دوست عزیز
      بستگی داره اتاق شما چه کاربری‌ای داشته باشه. اگر برای نورپردازی کلی اتاق می‌خواین، بله می‌تونه لامپ مناسبی باشه.

  • سلام برای یک خونه ۵۰ متری با هال ۱۲ متری وکاغذ دیواری بسیار تیره چند وات مورد نیازه ؟

  • سلام.با تشکر از اطلاعات خوبی که ارائه فرمودید لطفا راهنمایی کنید که برای یک حال ۴×۶ متری که نورگیر طبیعی بسیار کمی دارد چند لامپ یا مهتابی و چند واتی نیاز هست؟

    • سلام و وقت بخیر
      یه لامپ 50 وات حداقل در مرکز اتاق باید نصب بشه. بهتره اگه خونه تاریک هست، هالوژن یا براکت هم برای اطراف استفاده کنید.

  • برای پر نور کردن یک اتاق ۹ متری استفاده از ۹ تا لامپ ۱۰ واحد که هر کدومش داخل یه حبابه سفیده کفایت میکنه؟

    • سلام نداجان.
      اگر منظورتون از لامپ 10 واحد، لامپ 10 وات هست، خیر. این تعداد لامپ برای یک اتاق 9 متری خیلی زیاده. کافیه از یک لامپ 20 وات برای این کار استفاده کنین تا نور مناسب اتاقتون فراهم بشه.
      اما اگر منظورتون از واحد، لومن هست، باز هم یک لامپ با میزان روشناایی 900 لومن برای اتاق زیاده و بهتره نهایتا از لامپی با میزان روشنایی 300 لومن، استفاده کنین.

  • سلام برای یک فروشگاه با ارتفاع ۴.۵ متر هر مت چقدر وات احتیاج داریم

    • سلام مهران عزیز. برای انتخاب نور مناسب در این ارتفاع باید به متراژ فروشگاه و نوع نور مورد نیاز هم توجه بشه. برای راهنمایی بهتر باید با بخش فروش تماس بگیرید.

  • سلام وقت بخیر
    برای یک لوستر ۶۵
    که ۱۴ تا سرپیچ داره، برای پذیرایی که اندازه یک ۱۲ متری هست.
    لامپ سه حالته، ۸ وات مناسبه یا ۱۲ وات؟
    شما چه لامپی پیشنهاد میکنید؟؟؟
    ممنونم

    • سلام نازنین عزیز
      اگر قصد دارین به همه سرپیچ‌ها لامپ وصل کنین، بهتره از لامپ اشکی یا شمعی با توان پایین‌تر مثل 6 یا 7 وات استفاده کنین. لامپ 12 وات برای لوستر 14 شعله مناسب نیست.
      لامپ‌های اشکی و شمعی

    • سلام بهنام عزیز. توضیه میکنیم بجای لامپ کم مصرف از لامپ های ال‌ای‌دی با توان و مصرف مناسب تر استفاده کنید. برای یک مغازه 15 متری می‌تونید از لامپ ال ای دی 80 یا 100 وات استفاده کنید و اگر به نور بیشتری نیاز دارید 150 وات هم پیشنهاد می‌شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.