مقایسه وات با لومن: بررسی هر آنچه باید بدانید

تاریخ انتشار:
1400/09/17
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
3 دقیقه
آموزش نورپردازی
اشتراک گذاری
لومن چیست

تفاوت وات با لومن چیست؟ احتمالا برای بسیاری ما پیش آمده است که برای تعویض لامپ سوخته به فروشگاه لوازم الکتریکی مراجعه کنیم. اگر ما به عنوان خریدار اطلاعات کافی درباره اطلاعات فنی کالای مدنظر نداشته باشیم، به‌احتمال زیاد دچار خطا می‌شویم. آیا تابه‌حال به دو لامپ، با توان و اندازه یکسان اما قیمت متفاوت برخورده‌اید؟ احتمالا مهم‌ترین تفاوت این دو، میزان لومن (شار نوری) آن است. اولین سوالی که احتمالا در ذهن شما شکل گرفته این است که لومن چیست و چه تفاوتی با وات دارد. همچنین چرا دانستن پاسخ آن به ما کمک زیادی می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که تفاوت وات و لومن در چیست؟ پس با ما همراه باشید.

تفاوت لومن و وات

قبل از آن‌که بگوییم وات و لومن چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ به‌ظور مختصر باید پاسخ لومن یعنی چه و وات چیست را بدانید.

1- لومن چیست؟

مبحث نور و روشنایی به طور کامل به لومن مربوط می‌شود. اما شار نوری یا لومن چیست و از کجا باید مقدار آن را در دستگاه‌های مختلف محاسبه کنیم؟ لومن واحد شار نوری است که برای وسایل نور و روشنایی کاربرد دارد. شار نوری به معنای میزان و مقدار نور خارج شده از یک منبع نور در یک ثانیه است. 

2- وات چیست؟

در دنیای فیزیک، به کاری که در مدت یک ثانیه انجام می‌شود توان می‌گویند که واحد آن وات است. هنگام خرید یک وسیله‌ی الکتریکی یا نورانی، باید میزان وات یا توان آن توجه کنیم. در واقع واحد وات همان ژول بر ثانیه است.

لومن چیست

تفاوت وات و لومن چیست؟

حال که با مفهوم توان و شار نوری و واحد هر یک آشنا شدیم، می‌خواهیم ببینیم تفاوت وات با لومن در چه چیزی است؟ آیا می‌توان توان یک وسیله را برحسب لومن نیز محاسبه کرد؟ اگر بله،‌ چند وات مساوی یک لومن است؟ برای دانستن فرق لومن و وات به مفاهیم زیر خوب توجه کنید.

لومن به میزان نور ساطع شده توسط یک لامپ یا هر وسیله‌ی نور و روشنایی دیگری گفته می‌شود. در حالی وات یعنی انرژی مصرف شده توسط آن لامپ یا وسیله. توان یا وات یک لامپ به شما اطلاعاتی در مورد میزان روشنایی و مقدار نور لامپ نمی‌دهد. در حالی لومن این مقدار را با یک عدد برای شما مشخص می‌کند. البته در میان لومن و وات رابطه‌ای وجود دارد. اگر توان یا وات یک لامپ بالاتر باشد، شار نوری، میزان روشنایی یا لومن آن نیز بالاتر خواهد بود که این موضوع نشان دهنده‌ی روشنایی بیشتر لامپ است. در قسمت زیر سعی کرده ایم مقایسه‌ لومن و وات را با مثال و اعداد به شما نشان دهیم.

  • 40W = 450 lumens
  • 60W = 800 lumens
  • 75W = 1100 lumens
  • 100W = 1600 lumens
  • 150W = 2600 lumens

در مورد اول منظور این است که اگر یک لامپ دارای توان ۴۰ وات باشد، به اندازه‌ی ۴۵۰ لومن نور تولید می‌کند.

مفهوم کلی لومن بر وات (بهره نوری)‌ چیست؟

یکی دیگر از واحد‌هایی که از ترکیب دو واحد لومن و وات ایجاد می‌شود، میزان بهره‌وری نوری است. این واحد به ما نشان می‌دهد که یک لامپ به نسبت میزان انرژی الکتریکی که می‌گیرد، چقدر روشنایی تولید می‌کند. در واقع میزان نور قابل مشاهده برای مقدار مشخصی از برق. به عنوان مثال یک لامپ معمولی ۶۰ وات، در حدود ۸۶۰ لومن نور تولید می‌کند که میزان بهره‌وری نوری آن در حدود ۱۴ لومن بر وات خواهد بود.

بهره نوری (لومن بر وات) چیست؟ 

بهره نوری یا لومن بر وات چیست؟ بهره نوری، مهمترین کمیت در محصولات نورپردازی است که از تقسیم شار نوری (لومن) بر توان مصرفی (وات) محاسبه می‌شود. عدد بدست آمده از فرمول بهره نوری، مشخص می‌کند که هرچه بهره نوری در محصولات روشنایی بیشتر باشد، شار نوری آن بیشتر است و انرژی کمتری مصرف می‌کند. درنتیجه، عملکرد محصولات روشنایی با بهره‌ نوری بالا، بیشتر و از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای فهم بیشتر این موضوع، مثال زیر را در نظر بگیرید. (اعداد نوشته شده در جدول فرضی است)

فرض کنید سه لامپ با کمیت‌های زیر برای انتخاب وجود دارد.

توان مصرفی (وات)شار نوری (لومن)بهره نوری (لومن بر وات)
لامپ شماره 1۸۰ وات۹۰۰ لومن۱۱.۲۵
لامپ شماره 2۱۸ وات۹۰۰ لومن۵۰
لامپ شماره 3۱۰ وات۹۰۰ لومن۹۰

اگر تعرفه روشنایی را ۱۰۶۰ ریال برای هر کیلووات ‌ساعت در نظر بگیریم؛ مبلغ پرداختی قبض برق (در صورت روشن بودن منبع نوری ۷ ساعت روزانه به مدت ۳۰ روز) به شرح زیر است:

  • لامپ شماره 1: ۱۷۸۰۸ ریال
  • لامپ شماره 2: ۴۰۰۶ ریال
  • لامپ شماره 3: ۲۲۲۶ ریال

نتیجه‌ای که می‌توان از این مثال گرفت؛ این است که در ازای نوردهی یکسان لامپ‌ها (در این جدول 900 وات در نظر گرفته شده است) هرچه بهره نوری بیشتر باشد، توان مصرفی پایین‌تر است. در نتیجه می‌توانید در هنگام خرید به کمیت بهره نوری لامپ‌ها توجه کنید و لامپی را انتخاب کنید که بهره نوری بیشتری دارد.

بهره نوری کدام لامپ بیشتر است؟

نوع لامپرشته‌ایهالوژنیال ای دیکم مصرفبخار جیوهمتال هالید
بهره نوری
(لومن بر وات)
10 تا 1520 تا 3075 تا 12045 تا 6535 تا 6075 تا 85

سوالات پرتکرار درباره مقایسه وات با لومن

در اتنها به دو سوال پرتکرار دباره مقایسه وات با لومن پاسخ داده‌ایم. درصورتی که این مطلب را خوانده‌اید و پاسخ سوالات ذهنی خود را دریافت نکرده‌اید، در انتها این صفحه و در بخش نظرات پرسش‌های خود را مطرح کنید. پاسخ پرسش‌های شما در کوتاه‌ترین زمان توسط کارشناسان مجموعه پاسخ داده می‌شود.

۱- هر وات چند لومن است؟

با توجه به تعریف وات و لومن این دو پارامتر رابطه مستقیمی با یکدیگر ندارند. تنها می‌توانید با فرمول زیر لومن را به وات تبدیل کنید. اما به طور کلی برای لامپ ال ای دی، هر وات بسته به نوع تراشه و کیفیت تولید، می‌تواند در بازه 50 تا 150 لومن تغییر کند. فرمول تبدیل لومن به وات:

۲- آیا یک لومن برابر با یک وات است؟

خیر. لومن، میزان نوردهی یا همان نور خروجی از لامپ است. درحالی‌که وات میزان انرژی مصرفی یک لامپ است. لومن مقدار بزرگتری در مقایسه با وات است.

سخن پایانی

با خواندن این مقاله دانستیم لومن چیست، شار نوری چیست و چه تفاوتی با وات دارد. همچنین چرا دانستن میزان لومن و وات در خرید ما تاثیرگذار است و این دو واحد واقعا به چه دلیل استفاده می‌شوند. امیدواریم با دانستن این نکات، بتوانید بهترین لامپ مورد نیازتان را انتخاب کنبد. بعد از دریافت اطلاعات کافی درباره تفاوت‌های وات و لومن با یکدیگر، ممکن است پرسش مهم دیگری ذهن شما را درگیر کند. این‌که لوکس چیست و چه تفاوتی با لومن دارد؟ برای دریافت پاسخ این پرسش، روی لینک زیر کلیک کنید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.