راهنمای کامل و کاربردی خرید انواع پنکه

تاریخ انتشار:
1401/04/05
نویسنده:
کیوان کاری
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای خرید پنکه | کامل و کاربردی

با شروع گرم‌شدن هوا در تابستان بدون شک به دنبال بهترین راه‌حل خنک‌کننده برای خانه یا محل کار هستید. یکی از وسائل برقی خنک‌کننده که اغلب در ایران استفاده می‌شود و بسیار محبوب است، «پنکه» نام دارد. پنکه‌ها بر اساس توان، اندازه و مشخصات دیگر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هرکدام از مدل‌های پنکه را می‌توان بسته به متراژ فضا و بودجه تهیه کرد. اما برای کمک به شما در خرید پنکه مناسب، در این راهنما به شما در مورد انواع پنکه و نکات مهم در خرید اطلاعات جامعی را ارائه می‌دهیم.

پنکه‌ی شیک و کوچک
پنکه‌ی شیک و کوچک

انواع پنکه

اول با انواع مختلف پنکه شروع می‌کنیم زیرا گام اول در خرید دستگاه مناسب است. وقتی شما نوع پنکه مناسب را بشناسید، بهتر می‌توانید نسبت به فضای موجود و بودجه‌ای که کنار گذشته‌اید، دستگاه مناسب را تهیه کنید. در ادامه به معرفی انواع پنکه می‌پردازیم:

1-     پنکه ایستاده

پنکه‌های ایستاده که برای فضاهای کوچک تا متوسط ​​مناسب هستند، اغلب تیغه‌های بزرگی دارند که به پخش هوای خنک در فضا کمک می‌کنند. تیغه‌های این نوع فن‌ها از نظر سبک کاملاً شبیه به پنکه‌های رومیزی هستند اما روی پایه‌ای بلند قرار می‌گیرند. اکثر پنکه‌های پایه‌دار قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و این ویژگی باعث می‌شود تا برای خنک‌سازی در حجم وسیعی مناسب باشند.

به دنبال مدل‌های پنکه ایستاده با عملکرد متغیر باشید (کم یا زیاد کردن سرعت حرکت پره‌ها) تا زمینه وسیع‌تری از تنظیمات خنک‌کننده و سرعت متغیر را فراهم کند تا تنظیم جریان هوا آسان‌تر شود. پنکه‌های ایستاده یکی از بهترین محصولات برای اتاق‌خواب هستند زیرا در ارتفاع بالاتری نسبت به تخت قرار می‌گیرند.

پنکه‌های ایستاده جدید بازار دارای قابلیت‌هایی همچون ریموت کنترل، تایمر، ارتفاع متغیر، وزش باد نسیم گونه، چرخش 360 درجه سری و… که باعث می‌شود یک انتخاب عالی برای سرمایش خانگی باشند.

2-     پنکه سقفی

اگر می‌خواهید یک اتاق با اندازه متوسط ​​تا بزرگ را خنک کنید، پنکه سقفی عالی است. پنکه‌های سقفی یک راه‌حل خنک‌کننده مفید هستند زیرا هوای خنک را از سقف به تمام فضا منتقل می‌کنند. پنکه‌های سقفی معمولاً جریان هوای بسیار قدرتمند و بیشتری را ارائه می‌کنند و اغلب به تنظیمات مربوط به تغییر سرعت حرکت پره‌ها مجهز هستند. این محصولات به پخش هوای خنک در یک منطقه وسیع کمک می‌کند اما فضای را روی سقف اشغال می‌کند.

تیغه‌های پنکه سقفی بزرگ‌تر هستند و در محفظه فلزی قرار ندارند؛ بنابراین، قرارگیری در یک ارتفاع مشخص که خطر ایمنی را نقش نکند، برای این پنکه‌ها مهم است. پنکه‌های سقفی برای فضای تنگ و کوچک مناسب نیستند و تأثیر خنک‌کنندگی آنها در این فضاها کم است. نحوه نصب پنکه‌های سقفی باید بادقت انجام شود تا پنکه در زمان کار و حرکت پره‌ها از سقف جدا نشود و به افراد آسیب وارد نکند.

پنکه سقفی دو مدل یک حالتی و چهارفصل دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. پنکه چهارفصل دارای چرخش معکوس است که در روزهای سرد زمستان باعث بهبود گرمایش محیط می‌شود. خرید پنکه سقفی یک انتخاب عالی برای بهبود سرمایش محیط است.

راهنمای خرید پنکه رومیزی
راهنمای خرید پنکه رومیزی

3-     پنکه رومیزی

پنکه‌های رومیزی برای استفاده شخصی و خنک سازی یک منطقه کوچک ایده آل هستند. این پنکه‌ها ابعاد کوچک و جمع و جوری دارند و به همین دلیل در خنک سازی فضای بزرگ موثر نیستند. با توجه به اینکه پنکه‌های رومیزی عمدتاً روی میز استفاده می‌شوند، پیدا کردن مدلی که فضای زیادی را روی میز اشغال نکند، بسیار مهم است.

به دنبال مدل‌های بی‌صدا باشید تا در زمان کار یا انجام هر فعالیت دیگری، صدای حرکت پره‌ها باعث حواس‌پرتی شما نشوند. اگر سروصدا هنوز برای شما مشکل‌ساز است، خرید یک پنکه رومیزی بدون پره ممکن است گزینه خوبی باشد. درهرصورت، پنکه رومیزی هنوز یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های پنکه است.

4-     پنکه بدون پره

پنکه‌های بدون پره از نظر فنی دارای پره هستند اما پره‌ها دور از دید و در پایه پنکه پنهان شده‌اند. پنکه‌های بدون پره طراحی مدرنی دارند که می‌توانند ایمنی بیشتری را فراهم کنند. این پنکه‌ها برای خانه‌هایی که کودکان و حیوانات خانگی زندگی می‌کنند، گزینه‌هایی ایده آلی هستند زیرا هیچ پره خارجی ندارد که باعث آسیب شوند.

پنکه‌های بدون پره نسبت به انواع دیگر پنکه‌ها از نظر طراحی شیک‌تر هستند، به این معنی که می‌توان آنها را با سبک طراحی دکوراسیون داخلی تطبیق داد. پنکه‌های بدون پره اغلب سریع‌تر و راحت‌تر از پنکه‌های با پره تمیز می‌شوند. مدل بدون پره گران‌تر از پنکه‌های ایستاده و سقفی است.

5-     پنکه مه پاش

فن مه پاش پنکه‌ای است که بر اساس اصل تبخیر آب، کار می‌کند. هنگامی که فن را روشن می‌کنید، فن آب تمیز را از مخزن آب به بالای فن پمپ می‌کند و آب را با فشار بالا به بیرون اسپری می‌کند. در نهایت آب به‌صورت ذرات زیر مه مانند در هوا پخش می‌شود تا به خنک‌سازی و ایجاد رطوبت در هوا کمک کند.

حدود پاشش مه توسط پنکه به محیط اطراف بسته به نوع دستگاه متفاوت است. پس اگر می‌خواهید پنکه‌ای با حدود پاشش بالا را تهیه کنید، باید به توان و سرعت دستگاه توجه کنید.  همچنین این پنکه اغلب به‌صورت ایستاده است و می‌توان میزان ارتفاع و سرعت پره‌ها را تنظیم کرد. حتی می‌توانید در مخزن پنکه مقداری مواد معطر بریزید تا هوا خوشبو شود. خرید پنکه مه پاش برای محیط‌های خشک، رستوران و کافی‌شاپ بسیار رایج است.

انتخاب پنکه مناسب بر اساس متراژ فضا

یکی از نکات مهم در بررسی انواع پنکه این است که پنکه موردنظر را برای خنک‌سازی کدام اتاق و چه مقدار متراژ نیاز داریم. در ادامه به انتخاب پنکه مناسب بر اساس ابعاد فضا می‌پردازیم:

خرید زیباترین انواع پنکه سقفی در آرتا الکتریک
خرید زیباترین انواع پنکه سقفی در آرتا الکتریک

پنکه مناسب فضاهای کوچک

اگر به دنبال خنک‌سازی یک اتاق کوچک یا یک منطقه خاص از در یک اتاق هستید، خرید یک پنکه رومیزی یا یک پنکه ایستاده مناسب است. هر دوی این پنکه‌ها حداقل فضا را اشغال می‌کنند اما سطوح مختلف خنک‌کنندگی را ارائه می‌دهند.

پنکه‌های رومیزی فقط یک منطقه کوچک را هدف قرار می‌دهند، درحالی‌که پنکه‌های ایستاده عموماً قدرت خنک‌کنندگی بیشتری دارند. برای یک فضای کوچک مانند اتاق‌خواب، یک پنکه ایستاده انتخاب خوبی است زیرا ارتفاع آن قابل تنظیم خواهد بود. پنکه‌های مه پاش نیز برای فضاهای کوچک مانند اتاق خواب والدین و کودکان عالی هستند.

پنکه مناسب فضاهای متوسط ​​تا بزرگ

وقتی نوبت به خنک‌سازی یک فضای متوسط ​​تا بزرگ می‌رسد، گزینه‌های زیادی در بازار موجود هستند. پنکه‌های سقفی و ایستاده هر دو گزینه‌های محبوبی هستند که خنک‌کننده قدرتمندی را ارائه می‌دهند. اگر فضای شما شامل نشیمن و پذیرایی می‌شود، باید دو تا پنکه سقفی یا ایستاده باقدرت خنک‌کنندگی بالا خریداری کنید.

معمولاً برای اتاق‌خواب، پنکه سقفی توصیه نمی‌شود زیرا هم صدا دارد و هم از نظر ذهنی به فرد امنیت را تداعی نمی‌کند. پس بهتر است پنکه سقفی را در نشیمن یا پذیرایی استفاده کنید.

راهنمای خرید پنکه، ویژگی‌های مهم در خرید پنکه

حالا که با انواع پنکه آشنا شدید و تصمیم گرفتید که کدام مدل پنکه برای شما مناسب است، در ادامه فرایند خرید پنکه باید به سراغ آپشن‌ها و ویژگی‌های مختلف پنکه‌ها برویم:

1- برقی یا شارژی

به طور سنتی، پنکه‌های بازار از نوع برقی هستند اما در سال‌های اخیر مدل‌های شارژی نیز به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده‌اند. قدرت و توان مدل‌های برقی بیشتر از شارژی است و می‌توانند به‌صورت مداوم کار کنند. باتری مدل‌های شارژی تمام می‌شود و مجبور هستید باتری دیگری خریداری کنید. اما مزیت پنکه‌های شارژی در این است که در زمان قطع برق هم قابل‌استفاده هستند. البته بعضی از مدل‌ها با برق شارژ می‌شوند که قیمت گران‌تری دارند اما کاربردی‌تر هستند.

پنکه کوچک و زیبا
پنکه کوچک و زیبا

2- صدای فن

توجه به سطح صدایی که یک پنکه هنگام کار تولید می‌کند، بسیار مهم است. یک پنکه رومیزی با صدای بلند می‌تواند تمرکز شما را در حین کار از بین ببرد و نزدیک بودن به پنکه باعث می‌شود که صدا بیشتر به گوش برسد. اگر به دنبال خنک‌کردن اتاق‌خواب خود هستید تا بتوانید در شب با آرامش بخوابید، به سراغ خرید پنکه ای بروید که سطح صدای کمی دارد.

3- تنظیمات فن

انتخاب یک پنکه با تنظیمات مختلف به شما امکان کنترل بیشتر را جهت خنک‌کنندگی فضا می‌دهد. یک پنکه با تنظیمات سرعت و قدرت بیشتر، جریان هوای بیشتری را فراهم می‌کند. تنظیمات مختلف پنکه می‌تواند به افراد کمک کند تا از پنکه در فضاهای مختلف (کوچک یا بزرگ) استفاده کنند.

4- قدرت فن

ترکیب دو عامل کلیدی قدرت پنکه را تعیین می‌کنند، یکی اندازه پنکه و دیگری تنظیمات سرعت هستند. هرچه توان خروجی پنکه شما بیشتر باشد، جریان هوا نیز بالاتر خواهد بود. پنکه‌های رومیزی کمترین جریان هوا را دارند، پنکه‌های سقفی و ایستاده بیشترین جریان هوای خنک را ارائه می‌دهند. قدرت با مصرف برق رابطه مستقیم دارد. هرچقدر قدرت بیشتر باشد، پنکه برق بیشتری مصرف می‌کند.

5- قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه

تنظیم ارتفاع پنکه و زاویه جریان هوا به شما این قدرت را می‌دهد که پنکه خود را مطابق با نیاز خود و اتاقی که در آن استفاده می‌شود، تنظیم کنید. تغییر زاویه امکان چرخش پنکه به چپ یا راست را با زاویه چرخش 180 درجه و بیشتر را امکان‌پذیر می‌کند.

6- جنس بدنه

جنس پنکه معمولاً از فلز و پلاستیک است. انتخاب بین فلز و پلاستیک به کیفیت ساخت، وزن و راحتی در حمل مربوط می‌شود. فلز سنگین‌تر از پلاستیک است اما از نظر دوام همانند پلاستیک خواهد بود. اما فلز در مناطق مرطوب ممکن است زنگ بزند، پس پنکه پلاستیکی انتخاب بهتری است.

7- کنترل از راه دور

به‌جای نیاز به بلند شدن برای بررسی تنظیمات پنکه، یک دستگاه کنترل از راه دور به شما این امکان را می‌دهد تا بدون بلند شدن از روی مبل و از فضایی دورتر، پنکه خود را روشن و خاموش کنید یا میزان سرعت و تنظیمات دیگر را تغییر دهید.

8- تایمر پنکه

تایمرها به شما این امکان را می‌دهند که پنکه خود را برای مدت‌زمان مشخصی روشن نگه دارید. اگر ترجیح می‌دهید پنکه برای ساعت مشخص کار کند، تایمر را مثلاً روی 2 ساعت بگذارید. بعد از 2 ساعت، پنکه به‌صورت خودکار خاموش می‌شود.

پنکه بدون پره
پنکه بدون پره

9- نمایشگر پنکه

اگرچه نمایشگر ضروری نیست اما نمایشگرهای تصویری می‌توانند مفید باشند. نمایشگرها به شما این امکان را می‌دهند که به‌راحتی ببینید که پنکه شما در حال حاضر روی کدام گزینه تنظیم است. نمایشگر هرگونه اطلاعات مربوط به دستگاه را نمایش می‌دهد.

10- وزن پنکه

اگر قصد دارید پنکه خود را به مناطق مختلفی از ملک خود منتقل کنید، وزن پنکه مهم است. پنکه‌های قابل‌حمل مانند مدل‌های رومیزی، اغلب به‌راحتی حمل می‌شوند. مدل‌های ایستاده کمی سنگین‌تر از مدل‌های رومیزی خواهند بود. پنکه‌های مه پاش به دلیل داشتن مخزن، سنگین‌تر از مدل‌های ایستاده هستند.

11- قفس محافظ

اگر در خانه خود بچه‌های کوچک یا حیوانات خانگی دارید، یک قفس محافظ در اطراف پره‌های پنکه به جلوگیری از هرگونه حادثه ناخواسته کمک می‌کند. قفس محافظ در اغلب موارد روی دستگاه تعبیه شده است.

بهترین برند پنکه

بدون شک، بررسی برندهای تولیدکننده پنکه می‌تواند به شما نسبت به کیفیت، مشخصات و فناوری‌های دستگاه اطلاعات کامل را ارائه دهد. در ادامه “راهنمای خرید پنکه” به بهترین مارک‌های پنکه موجود در بازار اشاره می‌کنیم:

قیمت پنکه چقدر است؟

پنکه‌ها در مقایسه با یک کولرهای آبی و گازی ارزان‌تر هستند. هزینه‌های خرید یک پنکه به نوع فن، تنظیمات، وات دستگاه و مدت‌زمان استفاده روزانه بستگی دارد. به‌طورکلی، عوامل مؤثر در لیست قیمت پنکه به شرح زیر هستند:

  • برند سازنده
  • کیفیت ساخت
  • مشخصات دستگاه (سرعت، قدرت و غیره)
  • نوع پنکه
  • میزان مصرف برق
  • نرخ ارز
  • میزان عرضه و تقاضا
راهنمای خرید پنکه سقفی
راهنمای خرید پنکه سقفی

کلام آخر

خرید بهترین پنکه می‌تواند به شما اطمینان خاطر بیشتری نسبت به میزان هزینه پرداختی و کیفیت موردنظر دستگاه بدهد. هیچ‌کس دوست ندارد پنکه خود را بعد از مدتی استفاده تعمیر کنید یا مجبور شود آن را دور بیندازد. در راهنمای خرید پنکه تلاش کردیم تا تمامی نکات مهم را بررسی که خرید خوبی داشته باشید. نکته مهم دیگر این است که به سراغ فروشگاه‌های معتبر بازار بروید. فروشگاه اینترنتی «آرتا الکتریک» با سال‌های تجربه در فروش انواع پنکه توانسته به یک مرکز معتبر برای خرید پنکه‌های باکیفیت تبدیل شود. ویژگی‌های این فروشگاه شامل ارسال فوری، مشاوره تخصصی رایگان، 10 روز ضمانت بازگشت، ارسال رایگان و ضمانت اصل بودن کالا هستند.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.