بهترین زمان مصرف برق خانگی در تابستان

تاریخ انتشار:
1403/02/17
نویسنده:
زهرا ناصری
مدت مطالعه:
4 دقیقه
راهنمای استفاده
اشتراک گذاری
بهترین زمان مصرف برق در تابستان - چگونه مصرف برق را در تابستان پایین بیاوریم؟

در فصل تابستان به دلیل استفاده مردم از انواع وسایل سرمایشی، میزان مصرف برق در کشور حدود 40 درصد افزایش پیدا می‌کند. معمولا با افزایش مصرف برق، شبکه برق نمی‌تواند برق را تامین کند و معضلاتی مانند نوسان جریان برق یا قطعی برق رخ می‌دهد. این دو معضل، خود پیامدهای ناگواری را در پی دارند. مثلا قطع شدن جریان برق در بیمارستان موجب به خطر افتادن جان بیماران می‌شود یا نوسان جریان برق باعث از کار افتادن لوازم برقی که محافظ برق ندارند، خواهد شد. همچنین نوسانات مداوم باعث آسیب به وسایل برقی و کاهش عمر مفید آن‌ها می‌شود.

با این تفاسیر بهتر است که در فصل تابستان همه ما کمی در مصرف برق صرفه جویی کنیم و در ساعات اوج مصرف، کمی در مصرف برق صرفه جویی کنیم تا از یک سری مشکلات جلوگیری شود. به همین منظور، در ادامه این مطلب قصد داریم درباره ساعت‌های اوج مصرف برق در تابستان صحبت کنیم و چند راهکار برای صرفه جویی در مصرف برق در تابستان پیشنهاد دهیم.

ساعت‌های اوج مصرف برق در تابستان چیست؟

به ساعاتی از شبانه روز که مصرف برق توسط مشترکین به بالاترین حد خود می‌رسد، بازه زمانی پیک مصرف برق گفته می‌شود. در فصل تابستان معمولا پیک مصرف برق، دو نوبت است. نوبت اول از ساعت 12 ظهر شروع می‌شود و تا ساعت 17 ادامه دارد. چون در این بازه زمانی، هوا به شدت گرم می‌شود و اکثر مردم از کولر آبی یا گازی استفاده می‌کنند. نوبت دوم اوج مصرف برق در تابستان هم از ساعت 19 آغاز شده و تا ساعت 24 ادامه دارد. زیرا در این ساعات نیز به دلیل تاریک شدن هوا، لوازم روشنایی منازل، سطح معابر، فروشگاه‌ها روشن می‌شود.

بهترین زمان مصرف برق خانگی در تابستان چه وقتی است؟

بهترین زمان مصرف برق خانگی در تابستان چه وقتی است؟

بدون شک بهترین زمان مصرف برق خانگی در تابستان، زمانی است که اوج مصرف برق نباشد. با توجه به زمان‌های اعلام شده در قسمت قبل، بهتر است وسایل برقی پرمصرف مثل اتو، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و… را در ساعت‌های پایانی شب یا اول صبح روشن کنید. در واقع باید گفت که بهترین زمان مصرف برق خانگی در تابستان، بازه زمانی 12 شب تا 11 صبح یا 19 تا 23 است.

روش دیگری که می‌توانید بهترین زمان مصرف برق خانگی در تابستان را پیدا کنید آشنایی با ساعت‌های پیک مصرف برق در تابستان، میان باری و کم باری است.

ساعت‌های مصرف برق خانگی در تابستان
 فرودیناردیبهشتخردادتیرمردادشهریور
میان باری10 تا 2010 تا 209 تا 13
19 تا 2
9 تا 13
19 تا 2
9 تا 13
19 تا 2
9 تا 13
19 تا 2
کم باری1 تا 91 تا 93 تا 83 تا 83 تا 83 تا 8
پر باری21 تا 2221 تا 2214 تا 1814 تا 1814 تا 1814 تا 18

راه‌های صرفه جویی در مصرف برق در تابستان

طبق آمارهای اعلام شده، مصرف برق یک روز در فصل تابستان برابر با دو روز در سایر فصول سال است. به همین دلیل، گاهی اوقات در برخی از روزهای فصل تابستان با قطع شدن برق و نوسان جریان برق مواجه می‌شویم. اما لازم به ذکر است که با انجام چند راهکار ساده زیر، می‌توان در مصرف برق صرفه جویی کرد تا از این قبیل مشکلات کمتر رخ دهد.

۱- تنظیم کولر روی درجه آسایش

با توجه به این که حجم زیادی از مصرف برق در تابستان، مربوط به کولر گازی و آبی است. در نتیجه به شما توصیه می‌کنیم که کولرهای خود را روی درجه آسایش قرار دهید. درجه آسایش در کولر گازی، 25 درجه و در کولر آبی قرار دادن کولر روی دور کند است.

2- شب‌ها در پشه‌بند بخوابید

در فصل تابستان معمولا تعداد حشرات موذی مانند پشه افزایش پیدا می‌کند و این حشرات هنگام خواب افراد را نیش می‌زنند. به همین جهت بسیاری از افراد، شب‌ها تا صبح کولر را روشن می‌گذارند تا حشرات را از خود دور کنند. استفاده از پشه‌بند یکی از راهکارهای ساده و کم هزینه است که موجب کاهش مصرف برق و دور شدن حشرات موذی می‌شود.

روش های کاهش مصرف برق در تابستان - لوازم برقی را پس از ساعت‌های اوج مصرف برق، روشن کنید

3- لوازم برقی را پس از ساعت‌های اوج مصرف برق، روشن کنید

بهترین راهکاری که باعث صرفه جویی در مصرف برق می‌شود این است که از لوازم برقی پرمصرف مانند اتو، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی، لباسشویی و… در ساعت اولیه صبح یا آخر شب استفاده کنید. چون در این ساعات معمولاً حجم مصرف برق کاهش پیدا می‌کند. اگر نمی‌دانید کدام یک از لوازم برقی پر مصرف هستنند و هر لوازم برقی چقدر برق مصرف می‌کند؛ مطلب مصرف برق وسایل منزل چقدر است؟، را بخوانید.

4- لامپ‌های اضافی را خاموش کنید

جمله معروف “هرگز نشه فراموش لامپ اضافه خاموش” را همه ما بارها در تبلیغات تلویزیونی یا سطح معابر دیده‌ایم. خاموش کردن لامپ‌های  اضافه، تاثیر زیادی در کاهش مصرف برق دارد، زیرا با خاموش کردن هر یک لامپ اضافه، میزان مصرف برق کم می‌شود و دمای محیط نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین به جای استفاده از لامپ‌های پرمصرف رشته‌ای از لامپ ال ای دی استفاده کنید.

5- لامپ‌ها را دوره‌ای تمیز کنید

معمولا گرد و غبار روی لامپ‌ها موجب کاهش نور آن‌ها می‌شود پس هنگام تاریک شدن هوا، باید چند لامپ را روشن کرد تا فضا روشن شود. اما تمیز کردن مرتب، باعث می‌شود که لامپ‌ها پخش نور بیشتری داشته باشند و با تعداد محدودی لامپ، فضا روشنایی مطلوبی داشته باشد. در نتیجه یک راهکار ساده که می‌تواند به کاهش مصرف برق شما در تابستان کمک کند، تمیز کردن لامپ‌ها به صورت دوره‌ای است.

6- از رنگ‌های روشن برای دکوراسیون خانه استفاده کنید

استفاده از رنگ‌های تیره برای دکوراسیون موجب جذب بیشتر گرما و تاریک شدن محیط خانه در طول روز می‌شود. پس افراد در طول روز باید درجه کولر را بالا ببرند و چراغ‌ها را روشن کنند. اما زمانی که دکوراسیون خانه رنگ روشنی داشته باشد، گرمای کمتری جذب می‌شود و نیازی به روشن کردن چراغ در طول روز نیست و انرژی کمتری هدر می‌رود.

7- برای رنگ آمیزی دیوارها، رنگ سفید را انتخاب کنید

زمانی که دیوارهای یک مکان سفید باشد، نور طبیعی خورشید در طول روز می‌تواند محیط را روشن کند و نیازی به روشن کردن چراغ نیست. قطعا روشن نکردن لامپ و چراغ، از گرم شدن محیط جلوگیری کرده و لازم نیست که درجه کولر افزایش پیدا کند.

روش های کاهش مصرف برق در تابستان - پنکه ها را جایگرین کولر گازی کنید

8- پنکه رومیزی یا ایستاده را جایگزین کولرهای گازی کنید

توان مصرفی کولرهای گازی بین 800 تا 2000 وات و توان مصرفی پنکه بین 10 تا 80 وات است. پس انواع پنکه مانند پنکه سقفی، پنکه ایستاده یا رومیزی را بجای کولر، زمانی که دمای هوا خیلی گرم نیست، جایگزین کنید تا مصرف برق کاهش یابد.

9- انرژی گاز را در تابستان جایگزین برق کنید

در حال حاضر سماور و کتری برقی جایگزین سماور گازی و کتری روگازی شده است، زیرا آب در سماور و کتری برقی زودتر به جوش می‌آید. به همین دلیل، اکثر افراد برای درست کردن آب جوش از کتری یا سماور برقی استفاده می‌کنند. به منظور کاهش مصرف برق در تابستان، برای درست کردن آب جوش بهتر است که از سماور گازی یا کتری روگازی استفاده کنید.

10- جدا کردن دوشاخه لوازم الکترونیکی برق خوار از پریز برق

برخی از لوازم الکترونیکی مانند شارژر، تلویزیون، مایکروویو، قهوه ساز، چراغ خواب، گیرنده دیجیتال و… هنگامی که خاموش هستند ولی دوشاخه آن‌ها داخل پریز برق است، برق مصرف می‌کنند و به اصطلاح برق خوار هستند. جدا کردن دو شاخه این نوع لوازم از پریز برق در فصل تابستان و سایر فصول سال، از هدر رفتن بی رویه انرژی الکتریکی، پیشگیری می‌کند.

11- استفاده از لباس و روتختی با الیاف طبیعی

لباس و روتختی که دارای الیاف مصنوعی باشد معمولا باعث بالا رفتن دمای بدن و ایجاد احساس گرما در فصل تابستان می‌شود. در نتیجه افراد هنگام خواب یا در طول روز بدون کولر یا در دمای پایین نمی‌تواند طاقت بیاورند. اما لباس و روتختی که دارای الیاف طبیعی است از بالا رفتن دمای بدن و گرم شدن بدن جلوگیری می‌کند و افراد با دمای پایین کولر یا حتی بدون کولر احساس گرما ندارند. جالب است که همین مسئله به ظاهر ساده، تاثیر زیادی بر روی کاهش مصرف برق شما در تابستان دارد.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.