راهنمای خرید آیفون تصویری (کامل و کاربردی)

تاریخ انتشار:
1403/06/03
نویسنده:
نیکان دیاله آبادی
مدت مطالعه:
8 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای خرید آیفون تصویری (کامل و کاربردی)

یکی از سیستم‌های امنیتی که امروزه در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نوعی مدیریت کننده ارتباط بین ورودی ساختمان و افراد مقیم در داخل واحدها است، آیفون تصویری نام دارد. زمانی که در یک ساختمان از آیفون تصویری استفاده می‌شود، ساکنین در ساختمان می‌توانند به صورت صوتی و تصویری با افراد خارج از ساختمان ارتباط برقرار کنند. در زمان اقدام برای خرید آیفون تصویری باید یک سری نکات مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان بر اساس آن بهترین انتخاب را داشت. از این رو در این مقاله نکات مهم و مؤثر در خرید آیفون تصویری را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

نکاتی که باید در هنگام خرید آیفون تصویری بررسی شوند

مهم‌ترین نکته برای خرید آیفون تصویری آشنایی و شناخت نسبت به انواع آن است. پنل و مانیتور از مهم‌ترین اجزای آیفون‌های تصویری هستند که در زمان خرید باید مورد توجه قرار بگیرند. اما پیش از اینکه با نکات مهم در زمان خرید پنل و مانیتور آیفون تصویری آشنا شویم، باید با انواع این نوع آیفون و ویژگی‌های هر کدام آشنا شویم تا بتوانیم بر اساس نیاز بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنیم. 

نکته اول: بررسی لایه‌های امنیتی آیفون تصویری

اولین و مهم‌ترین نکته که در زمان خرید انواع آیفون تصویری باید مورد توجه قرار بگیرد، لایه‌های امنیتی آن است. بر این اساس انواع آیفون‌های تصویری در سه سطح امنیتی دسته‌بندی می‌شوند:

  • امنیت سطح یک: به لایه امنیتی گفته می‌شود که توسط سیستم آیفون تصویری در ورودی خانه اضافه شده و می‌تواند به صورت مستقیم ورود یک بازدید کننده را به داخل ساختمان تأیید کند. 
  • امنیت سطح دو: این لایه امنیتی با نام امنیت لابی نیز شناخته می‌شود. در این نوع از آیفون‌های تصویری، برای اینکه بازدید کننده بتواند به لابی ساختمان وارد شود باید شماره آپارتمان را بگیرد و اجازه دسترسی توسط صاحب آپارتمان صادر شود. 
  • امنیت سطح سه: در این نوع از آیفون‌های تصویری، صاحب آپارتمان می‌تواند با دوربینی که در مقابل درب خانه نصب شده با بازدید کننده ارتباط برقرار کند. 

نکته دوم: بررسی فن آوری‌ها و طبقه بندی دربازکن

آیفون‌های تصویری بر اساس فناوری و طبقه‌بندی دربازکن در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در زمان خرید باید مورد توجه قرار بگیرد:

  • مستقل: این نوع از آیفون‌های تصویری در ویلاها و خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که بر اساس فناوری در چند مدل آنالوگ، دیجیتال متصل و آیفون تصویری بی‌سیم (VDB) وجود دارند. 
  • چند آپارتمانی: این نوع از آیفون‌ها در ساختمان‌ها و مجموعه‌های مسکونی و اداری بزرگ که تعداد واحدهای زیادی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از آیفون‌ها به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. سیستم چند آپارتمانی آنالوگ که امنیت لایه سوم را ارائه می‌کند و سیستم چند آپارتمانی IP که امنیت لایه سوم را ارائه کرده و قابلیت یکپارچه شدن با سیستم مدیریت ساختمان (BMS)، سیستم‌های امنیتی مانند نفوذ، امنیت ساختمان دوربین مداربسته و اتوماسیون خانگی را دارد. 
پنل آیفون تصویری

نکات خرید پنل آیفون تصویری

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل دهنده آیفون تصویری که به عنوان قلب این سیستم شناخته می‌شود، پنل است. پنل آیفون تصویری اولین نقطه تماس بین ساکنین ساختمان با بازدیدکنندگان به حساب می‌آید. در واقع پنل دستگاهی است که در خارج از واحد یا ساختمان نصب می‌شود و افراد بازدیدکننده می‌توانند با انتخاب زنگ واحد مورد نظر با داخل ساختمان ارتباط برقرار کنند. پنل‌های آیفون تصویری در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام از ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی برخوردار بوده و بر اساس جدول زیر دسته‌بندی می‌شوند:

نوع صفحهپنل‌های دکمه‌ایدارای دکمه‌های فیزیکی برای انتخاب واحد مورد نظر هستند. قیمت مقرون به صرفه و طراحی ساده‌ای دارند
پنل‌های لمسیاین پنل‌ها دکمه فیزیکی ندارند و به پنل لمسی مجهز شده‌اند. طراحی مدرن داشته و نسبت به مدل‌های دکمه‌ای امکانات بیشتری دارند. 
پنل‌های کدینگ و نامبرینگدارای یک صفحه کلید عددی هستند که بازدید کننده برای ارتباط با واحد مورد نظر باید یک کد وارد کند. از این پنل برای ساختمان‌هایی که تعداد واحد زیادی دارند استفاده می‌شود.
پنل‌های کارتی یا تگیدر این نوع از پنل‌ها برای باز کردن درب باید از کارت یا تگ‌های الکترونیکی استفاده کرد. در ساختمان‌های نیازمند امنیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
نوع ارتباطپنل‌های سیم‌کشیپنل‌هایی هستند که برای ارتباط با دستگاه‌های داخلی نیاز به سیم‌کشی دارند.
پنل‌های بی‌سیمارتباط بین این نوع پنل‌ها با دستگاه‌های داخلی به صورت بی‌سیم برقرار می‌شود. 

1- کیفیت تصویر و دوربین

یکی از نکات مهم در مورد انتخاب پنل آیفون تصویری کیفیت تصویر دوربین آن است. کیفیت این دوربین باید به نحوی باشد که ساکنان داخل ساختمان بتوانند به راحتی چهره افراد بازدید کننده را تشخیص دهند. هر چه رزولوشن دوربین بالاتر باشد، کیفیت تصویر ارسال به دستگاه داخلی بالاتر خواهد بود. 

2- ویژگی دید در شب و کیفیت تصاویر

یکی از ویژگی‌های مهم در مورد پنل آیفون‌های تصویری که در زمان خرید باید مورد توجه قرار بگیرد، کیفیت تصاویر در زمان شب است. در واقع پنل دستگاه باید به قابلیت دید در شب نیز مجهز شده باشد تا کیفیت تصاویر در زمان تاریکی شب نیز بالا باشد و ساکنان داخل ساختمان بتوانند به راحتی چهره افراد را در این شرایط تشخیص دهند. قابلیت دید در شب یکی از ویژگی‌های مهم برای تأمین امنیت ساکنین در ساختمان‌ها به حساب می‌آید. 

3- جنس بدنه و طراحی

با توجه به اینکه پنل آیفون تصویری خارج از ساختمان واقع شده و در معرض عوامل محیطی مختلف قرار دارد، جنس بدنه باید از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد تا در برابر عوامل محیطی و همچنین ضربه دوام داشته باشد. توجه به طراحی در زمان خرید آیفون تصویری نیز اهمیت دارد و باید از نظر طراحی هماهنگی کافی با دکوراسیون و طراحی ورودی ساختمان داشته باشد. 

4- قابلیت باز کردن قفل از راه دور

یکی از قابلیت‌ها و امکانات جذاب در مدل‌های امروزی آیفون تصویری که در خانه هوشمند بیشتر دیده می‌شود، قابلیت باز کردن قفل از راه دور است. با این قابلیت کاربردی امکان اتصال از طریق تلفن همراه یا ریموت کنترل به پنل وجود دارد؛ در این شرایط کاربر می‌تواند از راه دور نیز قفل درب را باز کند. 

5- صدای بدون نویز آیفون

بدون شک مهم‌ترین ویژگی در آیفون‌های تصویری، کیفیت تصویر است؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود که از کیفیت صدا غافل شد. به همین دلیل یکی از نکات مهمی که در زمان خرید پنل آیفون تصویر باید مورد توجه قرار بگیرد، کیفیت بالای صدای آن است به طوری که صدا به همه واحدها با کیفیت خوب و بدون نویز برسد. 

6- زاویه دید دوربین آیفون تصویری

یکی از ویژگی‌های مهم که در زمان خرید پنل آیفون تصویری باید مدنظر قرار بگیرد، میدان دیدی است که توسط دوربین آیفون تصویری ارائه می‌شود. هر چه کیفیت تصویر دوربین بالا باشد اما در مقابل دوربین نتواند میدان دید مناسبی ارائه دهد، نمی‌تواند امنیت ساکنان داخل ساختمان را به خوبی تأمین کند. میدان دید مناسب دوربین آیفون تصویری را می‌توان بر حسب نیاز تعیین کرد. دوربین‌های دارای میدان دید 90 درجه برای مشاهده قسمت جلو و کمی از کناره‌ها و دوربین‌های دارای میدان دید 180 درجه برای مشاهده کامل طرفین مناسب هستند. 

7- شیشه محافظ دوربین آیفون تصویری

لنز دوربین نصب شده روی پنل آیفون‌های تصویری توسط یک شیشه محافظت می‌شود. با توجه به اینکه لنز دوربین در بیرون از ساختمان نصب شده و در معرض عوامل محیطی مختلف یا ضربه قرار می‌گیرد، شیشه محافظ باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا بتواند به خوبی از لنز دوربین در برابر عوامل مختلف محافظت کند. 

8- آیفون تصویری لمسی یا غیر لمسی

پنل‌های آیفون تصویری در دو مدل لمسی و دکمه‌ای طراحی می‌شوند. در مدل‌های دکمه‌ای برای ارتباط با هر واحد یک دکمه زنگ فیزیکی وجود دارد اما در مدل‌های لمسی دکمه فیزیکی وجود نداشته و بازدیدکننده از طریق لمس باید باید زنگ واحد مورد نظر را انتخاب کند. پنل‌های لمسی ظاهر و طراحی مدرن‌تری دارند و کاربری آن‌ها ساده است اما پنل‌های دکمه‌ای قیمت مناسب‌تری داشته و از نظر دوام شرایط بهتری دارند. 

9- قابلیت ذخیره فیلم و تصویر (حافظه دار بودن یا نبودن)

یکی از قابلیت‌های جذاب در برخی از مدل‌های آیفون تصویری، امکان ذخیره فیلم و تصویر است. در واقع این نوع مدل‌ها دارای یک حافظه ذخیره‌سازی هستند که می‌توان تصاویر را علاوه بر مشاهده، ذخیره کرد. این ویژگی به میزان قابل توجهی امنیت ساختمان را بالا می‌برد. به خصوص زمانی که افراد به هر دلیل در ساختمان حضور ندارند می‌توانند مشاهده کنند که چه کسانی مراجعه کرده‌اند. معمولا این نوع از آیفون‌ها می‌توانند تصاویر را تا مدت 30 روز ذخیره کنند. 

10- امکان اتصال آیفون تصویری به دوربین مداربسته و درب پارکینگ

یکی از ویژگی‌های محبوب در مدل‌های جدید آیفون‌های تصویری، امکان اتصال آن‌ها به دوربین‌های مداربسته است. این ویژگی کمک می‌کند که هر زمان که نیاز بود، بتوانید تصاویر دوربین‌های مداربسته نصب شده در ساختمان را بر روی صفحه نمایش آیفون مشاهده کنید. 

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در مدل‌های جدید آیفون تصویری وجود دارد و باید در زمان خرید مورد توجه قرار بگیرد، امکان اتصال به جک درب پارکینگ است. با استفاده از این قابلیت ساکنان ساختمان می‌توانند هر زمان که نیاز بود برای باز و بسته کردن درب پارکینگ با استفاده از آیفون تصویری اقدام نمایند. 

11- قابلیت ارتباط با سایر واحدها یا اینترکام

یکی از ویژگی‌های مهم در آیفون‌های تصویری که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، قابلیت اینترکام یا ارتباط با سایر واحدها است. این ویژگی کمک می‌کند که افراد ساکن در هر واحد علاوه بر ارتباط با فرد بازدیدکننده بتوانند با سایر واحدها یا واحد نگهبانی از طریق آیفون ارتباط برقرار کنند. این ویژگی برای برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی بزرگ یک ویژگی کاربردی به حساب می‌آید. 

12- مارک پنل ایفون تصویری و گارانتی

در زمان خرید آیفون تصویری، یکی از نکات مهم توجه به برند سازنده است. بهتر است آیفون تصویری از برندهایی خریداری شود که در این زمینه معتبر بوده و سابقه درخشان دارند. همچنین گارانتی محصول نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل بهتر است محصول از برندی خریداری شود که گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و مطمئن ارائه می‌دهد. 

مانیتور آیفون تصویری

نکات خرید مانیتور آیفون تصویری

یکی دیگر از بخش‌های مهم در آیفون‌های تصویری، مانیتور یا صفحه نمایش آن است که در داخل ساختمان نصب شده و ساکنین با کمک آن می‌توانند تصویر بیرون ساختمان را مشاهده کنند. به همین دلیل توجه به برخی نکان در مورد مانیتور آیفون تصویری در زمان خرید از اهمیت زیادی برخوردار است. آیفون‌های تصویری را از نظر فناوری ساخت مانیتور می‌توان در دو دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • آنالوگ: برای انتقال صدا و تصویر در این مدل از آیفون‌های تصویری از فناوری آنالوگ استفاده می‌شود. این ویژگی باعث شده این مدل‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار باشند اما کیفیت تصویر و صدای بالایی نداشته باشند. 
  • دیجیتال: استفاده از فناوری دیجیتال برای انتقال صدا و تصویر در این مدل از آیفون‌های تصویری باعث شده از کیفیت صدا و تصویر بالایی برخوردار باشند. معمولا این نوع از آیفون‌های تصویری به برخی قابلیت‌های پیشرفته مانند اتصال به وای فای یا کنترل از راه دور نیز مجهز هستند. 

۱- اندازه صفحه نمایشگر آیفون تصویری

یکی از نکات مهم در زمان خرید آیفون تصویری که در مورد مانیتور باید مورد توجه باشد، اندازه صفحه نمایش است. مانیتورهای آیفون‌های تصویری در اندازه‌های مختلفی از 3.5 تا 10 اینچ وجود دارند که انتخاب اندازه مناسب تا حد زیادی به نیازها و ترجیحات افراد بستگی دارد. اما به طور کلی هر چه ابعاد مانیتور بزرگ‌تر باشد، می‌توان جزئیات بیشتری را در تصاویر مشاهده کرد. 

۲- رنگ مانیتور آیفون

تک رنگ یا چند رنگ بودن مانیتور آیفون تصویری از دیگر نکات مهمی است که در زمان خرید باید مورد توجه قرار بگیرد. آیفون‌هایی که با فناوری آنالوگ ساخته می‌شوند دارای مانیتور تک رنگ هستند که جزئیات زیادی در تصاویر آن‌ها وجود ندارد. مانیتورهای چند رنگ که از فناوری دیجیتال استفاده می‌کنند از قیمت بالاتری برخوردار هستند اما می‌توانند تصاویر را واقعی‌تر و با جزئیات بیشتری نمایش دهند. 

۳- کیفیت کابل

یکی از نکات مهم که در زمان خرید آیفون تصویری باید مورد توجه قرار بگیرد، کیفیت کابل مورد استفاده است. کابل وظیفه دارد که صدا و تصویر را از پنل به دستگاه داخلی انتقال دهد. هر چقدر کیفیت کابل بالاتر باشد می‌توان صدا و تصویر را با کیفیت بالاتری انتقال داد. 

۴- صفحه نمایش لمسی یا دکمه‌ای

لمسی یا دکمه‌ای بودن صفحه نمایش یکی دیگر از نکاتی است که در زمان خرید آیفون تصویری باید مورد توجه قرار بگیرد. صفحه نمایش‌های لمسی طراحی مدرن‌تری دارند و کار کردن با آن‌ها آسان‌تر است اما نسبت به مدل‌های دکمه‌ای از قیمت بالاتری برخوردار هستند. 

۵- تعداد پنل‌های قابل اتصال

قابلیت اتصال به یک پنل یا دو پنل این امکان را فراهم می‌کند که بتوان از یک پنل برای باز و بسته کردن درب اصلی و یک درب دیگر مانند درب پارکینگ استفاده کرد. اگر قصد دارید از یک پنل برای مدیریت درب‌های مختلف استفاده کنید باید به این نکته در زمان خرید آیفون تصویری دقت داشته باشید. 

۶- قابلیت تغییر زبان و ویژگی‌های ظاهری

توجه به ویژگی‌های ظاهری مانیتور آیفون تصویری از اهمیت زیادی برخوردار است زیر این قطعه در داخل ساختمان نصب شده و باید با دکوراسیون و طراحی داخلی هماهنگی داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم امکان تغییر زبان به فارسی است که همه افراد بتوانند به راحتی از دستگاه استفاده کنند. 

۷- مقاومت در برابر خط و خش

صفحه نمایش آیفون تصویری باید از متریال و موادی ساخته شده باشد که در برابر خط و خش و ضربه از مقاومت بالایی برخوردار باشد. این موضوع از مورد صفحه نمایش‌های لمسی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به مرور زمان می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به صفحه نمایش شود. 

آیا خرید از بهترین برند آیفون تصویری اهمیت دارد؟

در مورد آیفون‌ تصویری باید گفت که برندهای متعددی در زمینه طراحی و تولید انواع آیفون‌های تصویری فعالیت می‌کنند. به همین دلیل یکی از دغدغه‌های اصلی در زمان خرید آیفون تصویری انتخاب بهترین مدل از بهترین برند است. انتخاب محصول از بهترین برند که در زمینه تولید انواع آیفون‌های تصویری از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار است و گارانتی و خدمات پس از فروش سطح بالایی به مشتریان ارائه می‌دهد از اهمیت زیادی برخوردار است. خرید این محصول به این معنی است که می‌توان برای مدت زمان طولانی از آن بدون مشکل استفاده کرده و کیفیت و دوام بالای استفاده از یک محصول را تجربه کرد. برای اطلاع از برندهای مطرح آیفون تصویری می‌توانید مقاله لیست کامل بهترین برندهای آیفون تصویری در ایران را بخوانید.

جمع‌بندی

امروزه آیفون‌های تصویری یکی از لایه‌های امنیتی مهم در ساختمان‌ها به حساب می‌آید زیرا امکان برقراری ارتباط بین ساکنین داخل ساختمان با بازدیدکنندگان را به صورت تصویری فراهم می‌کند. زیرا ساکنین می‌توانند به راحتی تصویر چهره مراجعه کننده را مشاهده کرده و شناسایی کنند و از ورود افراد ناشناس به داخل ساختمان جلوگیری کنند. آیفون‌های تصویری قابلیت‌ها و امکانات متنوعی دارند؛ به همین منظور در زمان خرید آیفون تصویری یک سری نکات در مورد پنل، مانیتور و متعلقات آیفون تصویری و امکانات باید مورد توجه قرار بگیرد. کاربران باید با توجه به نیاز و شرایط موجود بهترین مدل آیفون تصویری را با قابلیت‌ها و امکانات مورد نیاز انتخاب کرده و خریداری کنند تا بهترین کارایی را داشته باشد. 

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.