راهنمای خرید انواع محافظ برق + بررسی کامل و کاربردی

تاریخ انتشار:
1403/02/18
نویسنده:
زهرا ناصری
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای خرید انواع محافظ برق

راهنمای خرید بهترین محافظ برق به کلیه کسانی که قصد خرید این وسیله را دارند کمک می‌کند تا خریدی مطمئن و هوشمندانه را تجربه کنند. البته پیش از بیان هر نکته‌ای باید گفت که محافظ برق چیست و چگونه کار می‌کند؟ محافظ برق که به آن محافظ ولتاژ هم گفته می‌شود ابزاری است که هنگام کاهش یا افزایش ناگهانی جریان برق، خروجی را قطع می‌نماید. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که محافظ برق همان سه راهی یا چند راهی برق است. در صورتی که این دو وسیله کاملا با هم متفاوت هستند. در واقع باید گفت که چند راهی فقط تعداد پریز‌ها را افزایش می‌دهد اما محافظ برق به دلیل داشتن قطعات خاص می‌تواند جریان برق را درصورت نوسانات ولتاژ قطع کند.

اما چرا استفاده از محافظ ضروری است؟ محافظ جریان برق یک وسیله بسیار ضروری برای لوازم الکترونیکی مانند یخچال، تلویزیون و کامپیوتر و… به‌حساب می‌آید. طبق بررسی‌های انجام شده، نوسانات جریان برق از جمله علل شایع خرابی لوازم برقی به شمار می‌رود و در یک لحظه می‌تواند دستگاه‌های برقی را از کار بی‌اندازد یا منجر به آتش سوزی شود. در نتیجه به منظور کاهش خسارت‌های مالی و جانی، استفاده از این وسیله ضروری است‌. در همین راستا ما در راهنمای خرید محافظ برق قصد داریم تا به نکات مهم خرید این وسیله ضروری اشاره نماییم.

عکس محافظ برق

راهنمای خرید محافظ برق (گام به گام)

با استفاده از محافظ برق می‌توانید از ورود جریان با ولتاژ نامناسب به وسایل برقی جلوگیری کنید. انواع محافظ برق با مشخصات فنی متفاوت تولید می‌شوند. بنابراین برای خرید محافظ برق باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید تا محصول مناسبی را انتخاب کنید. از جمله مهم‌ترین نکات در خرید محافظ برق می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1- اولین قدم در راهنمای خرید محافظ برق؛ آشنایی با انواع محافظ ولتاژ برق

دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، کولر گازی یا یخچال و فریزر از نظر ولتاژ و توان با یکدیگر تفاوت دارند. معمولا برای سالم‌ ماندن دستگاه در برابر نوسانات جریان برق، باید محافظ برق متناسب با توان و ولتاژ دستگاه مورد‌نظر باشد. به همین دلیل محافظ‌های برق به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. در نتیجه آشنایی با انواع محافظ ولتاژ برق یکی از مسائل و نکات مهمی است که کاربران در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشند.

1-1 محافظ یخچال و فریزر

یخچال و فریزر از جمله لوازم برقی ضروری هستند که در اکثر خانه‌ها و محیط‌های کاری وجود دارند و باید در طول 24 ساعت دائما به برق متصل باشند. در نتیجه محافظ یخچال و فریزر رایج‌ترین نوع محافظ‌های ولتاژ برق محسوب می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این نوع محافظ این است که باید فاقد کلید خاموش و روشن باشد. زیرا در صورت وجود این کلید امکان خاموش شدن محافظ به شکل اتفاقی یا توسط کودکان وجود دارد. البته مدل‌های کلید دار با دو پریز نیز در بازار وجود دارند که بهتر است دور از دسترس قرار بگیرند.

علاوه‌بر نکته گفته شده بهترین محافظ یخچال و فریزر محافظی است که جریان 10 آمپر و قدرت 2400 تا 2600 ولت آمپر داشته باشد. زمان تاخیر آن بین 4 تا 6 دقیقه طول بکشد و دارای دو پریز ارت‌دار باشد. همچنین در نمونه‌های جدید از قفل کودک نیز استفاده می‌شود که باعث افزایش ایمنی می‌گردد.

1-2 محافظ برق تلویزیون

اکثر مردم دستگاه‌های تلویزیون را به طور مستقیم به پریز یا چند راهی متصل می‌کنند. در صورتی که این کار کاملا اشتباه است. زیرا نوسانات برق به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و سبب از کار افتادن تلویزیون و آسیب به برد آن می‌شود. با این تفاسیر بهترین کار برای حفظ سلامت تلویزیون استفاده از محافظ‌های مخصوص تلویزیون است.

توان 2500 ولت آمپر، دکمه خاموش و روشن، زمان تاخیر 30 الی 90 ثانیه و داشتن 4 جای پریز از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که محافظ برق تلویزیون باید داشته باشد.

1-3 محافظ برق کولر گازی

در فصل تابستان به دلیل بالا رفتن میزان مصرف برق، نوسان جریان بیشتر از سایر فصل‌ها اتفاق می‌افتد. در تابستان که کولرها در طول روز به صورت طولانی مدت روشن هستند؛ احتمال اینکه به دلیل نوسانات برق قطعات کولر آسیب ببیند بالا است. با توجه به این که تجهیزات و قطعات کولر گازی قیمت بالایی دارد، خرید یک محافظ برق کولر گازی یک امر ضروری به شمار می‌رود. مناسب‌ترین محافظ برق برای کولر گازی محافظی است که 6500 ولت آمپر برق داشته باشد. سطح جریان این محافظ‌ها باید بیش از 16 آمپر باشد.

عکس محافظ برق

1-4 محافظ ماشین لباسشویی و ظرفشویی

ماشین لباسشویی و ظرفشویی از دیگر لوازم الکترونیکی ضروری هستند که در اکثر منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که که امکان آسیب دیدن این لوازم به دلیل نوسان برق وجود دارد، پس هنگام استفاده باید آن‌ها را به محافظ متصل کرد. معمولا توان محافظ‌ ماشین لباسشویی و ظرفشویی  باید حداقل 2500 ولت آمپر با جریان 16 آمپر باشد و زمان پاسخگویی آن باید بین 4 الی 5 دقیقه طول بکشد. از محافظ یخچال و حتی کولر گازی برای ماشین لباسشویی می‌توانید استفاده کنید.

1-5 محافظ برق ورودی برق ساختمان

این نوع محافظ معمولا بر روی کنتور برق قرار می‌گیرد تا در صورت پایین آمدن یا بالا رفتن نوسان‌ها، برق وارد شده به ساختمان را قطع نماید. به بیان ساده‌تر این وسیله تمام برق ساختمان را به صورت کلی کنترل می‌کند. معمولا محافظ ولتاژ ورودی کنتور با شدت جریان‌های مختلف در بازار موجود است و شما باید با توجه به توان مصرفی کل واحد، دستگاه مناسب را انتخاب کنید.

2- انتخاب محافظ برق مناسب بر حسب توان خروجی

هر یک از انواع محافظ برق دارای یک توان خروجی مشخص هستند. میزان توان خروجی محافظ‌های برق با وات یا ولت آمپر نمایش داده می‌شود. برای خرید محافظ برق باید توان خروجی محافظ را با توان مصرفی وسیله برقی مورد نظر مقایسه کنید. برای مثال چنانچه یک محافظ برق 2000 وات خریداری می‌کنید؛ نباید چند وسیله برقی مختلف با مجموع توان مصرفی بیشتر از 2000 وات را به محافظ برق وصل کنید. در غیر این صورت محافظ هیچ نقشی در محافظت از وسایل نداشته و احتمال وارد شدن آسیب به محافظ و وسایل برقی افزایش می‌یابد.

3- مدت زمان تاخیر محافظ برق با توجه به نوع آن اهمیت دارد

همانطور که گفتیم محافظ برق؛ هنگام تغییر ولتاژ، جریان برق را قطع می‌کند. پس از وصل شدن جریان برق احتمال افزایش ولتاژ برای چند لحظه وجود دارد. به همین علت هر یک از انواع محافظ برق بر اساس توان و نوع مداری که دارند؛ یک زمان تاخیر اولیه مشخص نیز خواهند داشت. منظور از زمان تاخیر؛ مدت زمانی است که جریان برق در محافظ برقرار بوده ولی اجازه ورود به وسایل برقی را ندارد. زمان تاخیر اولیه هر یک از انواع محافظ برق با توجه به نوع وسیله‌ای که به آن‌ها متصل می‌شود، تعیین خواهد شد. این زمان برای وسایل برقی نه چندان سنگین مانند وسایل صوتی و تصویری، کمتر و برای وسایل پرمصرف، بیشتر است.

عکس محافظ برق

4- حتما محافظ برق دارای فیوز و پیچ تنظیم ولتاژ باشد

نوسانی بودن ولتاژ برق می‌تواند به مدارهای داخلی محافظ برق هم آسیب وارد کند. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق بهتر است محافظ‌های برق دارای فیوز را انتخاب و خریداری کنید. جریان برق در مدار چنین محافظ‌هایی در زمان نوسانی بودن ولتاژ قطع خواهد شد. برخی از انواع محافظ برق هم دارای پیچ تنظیم توان خروجی هستند. با خرید این نوع محافظ‌های برق می‌توانید توان مصرفی مورد نیاز وسایل برقی را تنظیم کنید.

5- داشتن چراغ ال ای دی در محافظ برق مهم است

هنگام خرید محافظ برق باید به داشتن چراغ ال ای دی هم توجه کنید. یک محافظ برق خوب باید سه عدد چراغ ال ای دی با رنگ‌های قرمز، زرد و سبز داشته باشد. چراغ قرمز زمانی روشن می‌شود که ولتاژ جریان مناسب نبوده و محافظ، برق خروجی را قطع می‌کند. چراغ زرد محافظ مربوط به زمان تاخیر است. سومین چراغ ال ای دی هم سبز رنگ بوده و مربوط به برقرار بودن جریان برق با ولتاژ مناسب و حالت کاری عادی دستگاه است.

6- تعداد پورت خروجی و نوع پریزهای محافظ برق را بررسی کنید

برخی از انواع محافظ برق دارای پورت خروجی USB نیز هستند. با استفاده از این نوع محافظ‌های برق می‌توانید وسایلی مانند گوشی‌های هوشمند را با خیالی آسوده شارژ کنید. از جمله دیگر نکات مهم در خرید محافظ برق می‌توانیم به تعداد پریزهای این تجهیز اشاره کنیم. برای محافظت از وسایلی مانند یخچال، کولر، لباسشویی و پکیج بهتر است از محافظ‌های تک پریز استفاده کنید. محافظ‌های برق چند پریز معمولا برای محافظت از وسایل صوتی، تصویری و کامپیوتر کاربرد دارند.

7- گارانتی تعویض، علامت استاندارد و برند محصول اهمیت بالایی دارد

برای خرید محافظ برق با کیفیت باید به علامت استاندارد درج شده بر روی بدنه محصول توجه کنید. با خرید محافظ‌های برقی که گارانتی دارند هم خیال شما از بابت رفع مشکلات احتمالی و همچنین کیفیت محصول آسوده خواهد شد. خرید محافظ برقی که گارانتی دارد؛ صرفه اقتصادی داشته و از خرید مجدد و زود هنگام این محصول جلوگیری می‌کند. همه برندهای معتبر محافظ برق دارای گارانتی هستند و با هدف جلب رضایت مشتری محصولات خود را در بازار عرضه می‌کنند. انتخاب و خرید محافظ برق از لیست بهترین مارک‌های ایرانی می‌تواند خیال شما را از بابت کیفیت محصول راحت کند.

عکس محافظ برق لپ تاپ

استفاده از یک محافظ برای چند وسیله برقی امکان پذیر است؟

استفاده از یک محافظ برای چند وسیله برقی در صورتی امکان‌پذیر است که مجموع جریان مصرفی وسایلی که به محافظ متصل هستند کمتر از جریان رله آن باشد. همچنین محافظ باید با دستگاه‌هایی که به آن متصل شده سازگار باشد.

آیا همه لوازم به محافظ برق نیاز دارند؟

از آنجایی که کاربرد محافظ برق، محافظت از لوازم برقی در برابر نوسات ولتاژ و پیشگیری از خرابی و سوختگی دستگاه است، خرید آن برای اغلب دستگاه‌ها واجب است. اگر در خرید محافظ برق مردد هستید و نمی‌دانید برای هر دستگاه از چه محافظ برقی باید استفاده کنید؛ مقاله کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟ را بخوانید. توصیه می‌شود برای لوازم برقی گران قیمت در شرایطی که نوسان برق زیاد است، از استابلایزر استفاده کنید.

آیا محافظ برق قابل تعمیر است؟

یکی از نگرانی‌های مشتریانی که اقدام به خرید محافظ برق می‌کنند، این است که: “آیا در صورت خرابی محافظ برق باید آن را دور بیندازیم یا می‌توان محافظ برق را تعمیر کرد؟” درصورتی‌که محافظ برق تغییر شکل نداده باشد و قسمت‌های داخلی و مهم آن سالم باشد؛ در پاسخ سوال آیا محافظ برق قابل تعمیر است، باید گفت بله.

برای تعمیر محافظ برق ابتدا باید آن را عیب‌یابی و سپس برای تعمیر قطعات اقدام کنید. تعمیر محافظ برق و تعویض قطعات بدون دانش کافی می‌تواند منجر به سوختن لوازم الکترونیکی شود. پس حتما از متخصص در این حوزه برای تعمیر کمک بگیرید. 

جمع بندی 

محافظ ولتاژ برق ابزاری است که وظیفه مدیریت نوسانات جریان برق را به عهده دارد و از لوازم برقی در برابر نوسانات برق محافظت می‌کند. از آنجایی که نوسان برق به صورت غیر‌منتظره و ناگهانی اتفاق می‌افتد، استفاده از محافظ برق برای وسایل برقی مانند یخچال و فریزر، لوازم صوتی و تصویری، کولر گازی، ماشین لباسشویی و… ضروری است. البته این را هم باید گفت که محافظ برق زمانی باعث حفظ دستگاه می‌شود که با او سازگار باشد. در واقع چنانچه محافظ با لوازم برقی سازگاری نداشته باشد نیز دستگاه آسیب می‌بیند. به همین منظور ما در راهنمای خرید بهترین محافظ برق، هر آنچه که خریداران باید بدانند را بیان کردیم.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.