چه دستگاه‌هایی را نمی‌توان به یو پی اس وصل کرد؟

تاریخ انتشار:
1403/04/28
نویسنده:
زهرا ناصری
مدت مطالعه:
4 دقیقه
راهنمای استفاده
اشتراک گذاری
لیست کامل دستگاه‌هایی که نمیتوان به یو پی اس وصل کرد

برخی از وسایل برقی مثل تجهیزات پزشکی، سیستم‌های امنیتی و… حتی یک ثانیه هم نباید بدون برق باشند. زیرا قطع شدن برق و خاموشی این تجهیزات موجب رخ دادن اتفاقات جبران‌ناپذیری می‌شود. پس باید به یک منبع تغذیه بی‌وقفه متصل شوند تا در زمان قطعی برق، نیروی الکتریکی آن‌ها تامین گردد.

UPS، مخفف عبارت انگلیسی Uninterruptible Power Supply، یک منبع تغذیه بدون توقف است که در زمان قطع شدن جریان برق، جریان الکتریکی لوازم برقی را تامین می‌کند. البته ناگفته نماند که تمام لوازم برقی را نمی‌توان به دستگاه UPS متصل کرد زیرا احتمال خراب شدن دستگاه یو پی اس یا وسیله برقی مورد نظر وجود دارد.

از آنجایی که در حال حاضر قیمت یو پی اس (UPS) و لوازم برقی بالاست و اتصال برخی لوازم برقی به یو پی اس موجب به بار آوردن خسارت‌های مالی گزاف می‌شود؛ در این مقاله قصد داریم تا شما را با لیست دستگاه‌هایی را که نمی‌توان به یو پی اس وصل کرد آشنا کنیم.

چه تجهیزاتی نباید به یو پی اس وصل شوند؟

معمولا هر کدام از تجهیزات برقی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، میزان مصرف برق مشخصی دارند. در صورتی که مقدار مصرف انرژی وسیله برقی مورد‌نظر بیشتر از توان و ظرفیت دستگاه یو پی اس باشد، به هیچ عنوان نباید به UPS متصل شود. زیرا موجب خالی شدن سریع باتری یو پی اس و ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه می‌شود. همچنین امکان آسیب دیدن تجهیزات برقی نیز وجود دارد زیرا انرژی مورد نیاز آن‌ها تامین نمی‌شود.

لیست دستگاه‌هایی که نمی‌توان به یو پی اس وصل کرد

در قسمت بالا توضیح دادیم که چرا نباید بسیاری از تجهیزات برقی به یو پی اس وصل شوند. حال در این قسمت تصمیم داریم تا لیستی از مهم‌ترین تجهیزات برقی را که اتصال آن‌ها باعث آسیب دیدن یو پی اس می‌شود، بررسی کنیم:

۱- یخچال و فریزر

یخچال و فریزر از لحاظ مصرف برق بسیار پر مصرف هستند و اتصال آن‌ها به UPS موجب آسیب دیدن دستگاه UPS خواهد شد. از سوی دیگر باید گفت این دو وسیله جزو لوازم برقی ضروری به حساب نمی‌آیند و اگر تا چند ساعت به آن‌ها برق نرسد، اتفاق بدی رخ نمی‌دهد و مواد داخل آن‌ها آسیب نمی‌بیند. اگر می‌خواهید یخچال و فریزر به دلیل نوسانات ولتاژ آسیب نبیند؛ باید برای آن‌ها استابلایزر بخرید.

۲- جارو برقی

جاروبرقی جزو لوازم برقی پر‌مصرف به شمار می‌رود و دستگاه UPS توان و ظرفیت تامین برق جارو برقی را ندارد پس نباید به دستگاه UPS متصل شود. همچنین لازم به ذکر است که جاروبرقی جزو لوازم برقی ضروری نیست و می‌توان پس از وصل شدن جریان برق نیز از آن استفاده کرد.

۳- اتو مو

اتو مو نیز یکی از لوازم برقی است که نباید به دستگاه UPS متصل شود زیرا اتو برای گرم شدن به انرژی زیادی نیاز دارد و باتری دستگاه توانایی تامین انرژی اتو مو را ندارد. در نتیجه اتصال اتوی مو به UPS باعث تخلیه باتری دستگاه و آسیب دیدن آن می‌شود.

۴- سیستم‌های گرمایش و سرمایش

 سیستم‌ گرمایشی و تجهیزات سرمایشی از جمله لوازمی هستند که نباید به دستگاه یو پی اس وصل شوند چون مصرف برق وسایل سرمایشی و گرمایشی هم، مانند سایر لوازمی که معرفی کردیم بالا است و دستگاه UPS توانایی تامین انرژی مورد‌نیاز آن‌ها را ندارد و باتری آن به سرعت خالی می‌شود.

۵- دستگاه حرارتی

بخاری برقی و همه دستگاه‌های حرارتی که مصرف برق بالایی دارند؛ از دیگر لوازمی هستند در لیست دستگاه‌هایی که نمیتوان به یو پی اس وصل کرد، قرار گرفته‌اند. زیرا این وسایل هم جزو لوازم برقی پر‌مصرف به حساب می‌آیند و نمی‌توان آن‌ها را به UPS متصل نمود.

۶- لوازم برقی پرقدرت

ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و… جزو لوازم برقی پرقدرت به شمار می‌روند و مصرف برق آن‌ها بسیار بالا است. از آنجایی که باتری دستگاه یو پی اس نمی‌تواند مصرف برق این دستگاه‌ها را پشتیبانی کند پس لوازم نام برده شده به هیچ عنوان نباید به UPS وصل شوند. موردی که باید در هنگام قطع برق برای لوازمی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی و.. به ان توجه کنید؛ محافظت آن‌ها از نوسانات برق است. خرید محافظ برق برای پیشگیری از خرابی این دستگاه‌ها به علت نوسان‌های برق اهمیت بیشتری دارد.

۷- دستگاه تهویه مطبوع

هواکش صنعتی و دستگاه تهویه مطبوع جزو لوازم برقی پرمصرف به شمار می‌رود و باتری یو پی اس، توان و ظرفیت لازم را برای روشن نگه داشتن دستگاه‌های تهویه را ندارد پس این مدل دستگاه‌ها را  نباید به UPS متصل کرد.

۸- پرینترهای لیزری و کپی

عملکرد پرینترهای لیزری به این صورت است که یکی از قطعات دستگاه، گرمای زیادی را تولید می‌کند سپس این گرما موجب فعال شدن لیزر و انجام فرایند چاپ می‌شود. از آنجایی که قطعه گرم‌کننده پرینتر، انرژی زیادی لازم دارد و‌ دستگاه UPS نمی‌تواند این حد از انرژی را تامین کند پس امکان اتصال دستگاه UPS به پرینترهای لیزر و کپی وجود ندارد.

۹- دستگاه کاغذ خردکن

دستگاه کاغذ خرد کن برای خرد کردن کاغذ، انرژی زیادی مصرف می‌کند و تامین این حجم از انرژی برای دستگاه UPS تقریبا غیر‌ممکن است. در نتیجه دستگاه کاغذ خردکن هم باید در لیست دستگاه‌هایی که نمیتوان به یو پی اس وصل کرد قرار بگیرد زیرا اتصال این دستگاه به یو پی اس موجب آسیب دیدن باتری آن می‌شود.

۱۰- موتورهای الکتریکی و کمپرسورها

موتورهای الکتریکی و کمپرسورها از دیگر لوازمی هستند که در لیست دستگاه‌هایی که نمی‌توان به یو پی اس وصل کرد، قرار دارند. چون این دستگاه، توان تامین انرژی الکتریکی مورد‌نیاز این مدل لوازم را ندارد.

۱۱- ماشین آلات صنعتی سنگین

ماشین آلات صنعتی سنگین معمولا شامل ژنراتورهای مقیاس بزرگ و تجهیزات تولیدی می‌شوند. این مدل دستگاه‌ها برای کار کردن به برق تخصصی نیاز دارند و متصل کردن آن‌ها به دستگاه UPS موجب آسیب دیدن یو پی اس خواهد شد. برای تامین برق مصرفی ماشین آلات صنعتی، خرید موتور برق توصیه می‌شود.

سوال پرتکرار؛ امکان نصب چه دستگاه‌هایی به یو پی اس وجود دارد؟ 

هم اکنون می‌دانید لیست کامل دستگاه‌هایی که نمی‌توان به یو پی اس وصل کرد و علت این که چرا نباید برخی از تجهیزات را به دستگاه UPS متصل کرد، چیست. با توجه به این که سوال بسیاری از افراد این است که امکان نصب چه دستگاه‌هایی به یو پی اس وجود دارد؛ تصمیم گرفتیم لیست دستگاه‌هایی که می‌توان به یو پی اس وصل کرد را نام ببریم.

  1. تجهیزات پزشکی: تجهیزات پزشکی مانند دستگاه اکسیژن‌ساز و دستگاه‌های مراقبتی باید به صورت ۲۴ ساعته برق داشته باشند. پس لازم است به UPS متصل شوند. زیرا اگر این دستگاه‌ها برای چند لحظه بدون برق باشند، جان افراد به خطر می‌افتد.
  2. کامپیوترها و سرورها: معمولا قطع شدن ناگهانی جریان برق باعث از بین رفتن اطلاعات و دیتای کامپیوترها و سرورها می‌شود. پس این تجهیزات به یک منبع انرژی مداوم مانند دستگاه یو پی اس نیاز دارند.
  3. تجهیزات شبکه: تجهیزات شبکه معمولا شامل روترها، سوئیچ‌ها و مودم‌ها می‌شود. از آنجایی که خاموش بودن این لوازم در زمان قطعی برق، موجب قطع شدن ارتباط و عدم دسترسی به اینترنت می‌شود پس باید آن‌ها را به یک منبع تغذیه بدون وقفه مثل دستگاه یو پی اس وصل کرد.
  4. سیستم‌های سرگرمی خانگی: کنسول‌های بازی، تلویزیون‌های هوشمند و سینمای خانگی جزو لوازمی هستند که بهتر است به دستگاه یو پی اس متصل شوند. زیرا قطع شدن ناگهانی برق به لوازم داخلی آن‌ها آسیب وارد می‌کند.
  5. سیستم‌های امنیتی: آلارم‌ها، دوربین‌های مدار بسته و… لوازمی هستند که امنیت ساختمان‌ها را تامین می‌کنند و باید به طور مستمر روشن باشند. در نتیجه باید به یک منبع تغذیه بی‌وقفه متصل گردند.
  6. تجهیزات مخابراتی: تلفن‌های voip و سیستم‌های pbx که جزو وسایل ارتباطی به حساب می‌آیند، از جمله لوازمی هستند که باید به دستگاه یو پی اس وصل شوند. زیرا قطعی برق منجر به قطع شدن ارتباط می‌شود.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.