پیستوله رنگ پاش چیست؟ – بررسی انواع، کاربرد و مزیت‌ها

تاریخ انتشار:
1401/11/05
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
2 دقیقه
راهنمای تخصصی ابزار
اشتراک گذاری
پیستوله رنگ پاش چیست؟ - بررسی انواع، کاربرد و مزیت‌ها

پیستوله نوعی تفنگ اسپری است که می‌تواند با استفاده از فشار هوا، رنگ یا جلا را پاشیده و روی سطح پخش کند. این تفنگ‌ها رنگ آمیزی روی هر نوع سطح یا زیرلایه‌ای اعم از فلز، چوب، سنگ، خاک رس (سرامیک) و چینی، پلاستیک، شیشه و پارچه را امکان پذیر می‌کنند. در نتیجه، تفنگ‌های اسپری ابزار اصلی هر نوع صنعت تولیدی و خدمات رنگ‌آمیزی هستند، زیرا امکان تکمیل صنعتی هر یک از محصولات را به‌طور اقتصادی و کارآمد فراهم می‌کند.

تفنگ های اسپری در سال 1888 توسط دکتر آلن دی ویلبیس در ایالات متحده اختراع شد. سپس، پسرش به بهبود این اختراع ادامه داد و اولین تفنگ اسپری را برای استفاده از هوای فشرده تولید کرد. توسعه فناوری اسلحه های اسپری تا به امروز ادامه داشته است.

برای کارهای صنعتی، خرید پیستوله برقی یا بادی ضروری است. پیستوله مناسب باعث کاهش هزینه تولید محصولات و افزایش بهره‌وری می‌گردد. پیستوله را بر اساس چندین معیار متفاوت طبقه بندی می‌کنند. به عنوان مثال، آنها را می توان بر اساس معیار نوع رنگ، فناوری دستگاه و نحوه استفاده گروه بندی کرد.

مزیت های پیستوله برقی و بادی چیست

نکات مثبت پیستوله:

  • اعمال یکنواخت رنگ روی سطوح
  • رنگ آمیزی موثر انواع سطوح (حتی نامنظم یا ناهموار)
  • صرفه جویی در زمان و هزینه‌های تولید
  • امکان پیکربندی برای استفاده خودکار
  • تنوع مدل و برند
  • امکان تنظیم در حالت‌های مختلف

نحوه عملکرد پیستوله

این دستگاه زمانی رنگ می‌پاشد که رنگ از طریق تفنگ هوای فشرده روی یک جسم (سطحی که باید رنگ شود) اعمال می‌شود. هنگامی که دکمه (ماشه) تفنگ فشار داده می‌شود، رنگ با جریان هوای فشرده مخلوط می‌شود (البته در بعضی از سیستم‌ها این فرایند انجام نمی‌شود) و رنگ از اسپری آزاد می‌شود. قوام و الگوی رنگ را می‌توان با استفاده صحیح از مخزنی که در آن رنگ قرار می‌گیرد و نوع نازل، مشخص و تنظیم کرد. صرف نظر از نوع فناوری مورد استفاده برای رنگ آمیزی، جدا کردن مکرر نازل تفنگ برای تمیز کردن و جلوگیری از مسدود شدن آن بادرنگ بسیار مهم است.

نحوه عملکرد پیستوله

اجزای پیستوله 

علاوه بر بدنه اصلی تفنگ، دستگاه دارای اجزایی است که وظایف مهمی بر عهده دارند، قسمت‌های اصلی دستگاه عبارتند از: 

  • سری هوا: سری هوا یا باد مهمترین قسمت پیستوله است. این قسمت مستقیماً بر کیفیت نهایی و میزان رنگ مصرفی اثر می‌گذارد. وابسته به نوع پیستوله، مخلوط شدن هوا و رنگ در داخل یا خارج این بخش خواهد بود. 
  • تنظیم کننده جریان: این قطعه تعیین می‌کند چه مقدار رنگ از نازل خارج شود و حتی اجازه می‌دهد تا شکل پرتاب رنگ را تغییر دهید. معمولاً در دسته یا ماشه قرار دارد. محدود کردن شدید تنظیم کننده جریان درست نیست. گاهی اپراتورها این قطعه را زیاد می‌بندند و با نیروی دست فشار بسیار زیادی به ماشه وارد می‌کنند که با کشیده شدن ماشه فشار زیادی به تنظیم کننده جریان منتقل می‌شود. نیروی زیاد باعث تغییر شکل تنظیم کننده و ایجاد قطرات می‌شود. بهتر است جریان را از یک منبع خارجی مانند تنظیم کننده یا محدود کننده سیال تنظیم کنید و نه تفنگ. به این ترتیب تنظیم کننده فقط جریان رنگ آمیزی را فعال و غیرفعال می‌کند.
  • نازل یا پیک: نازل جایی است که رنگ خارج می‌شود. بسیاری از تفنگ‌های اسپری مجهز به چندین نازل قابل تعویض هستند، بنابراین اپراتور می‌تواند متناسب با کارکرد، یکی را انتخاب کند. اگرچه بیش از 15 نوع نازل در بازار موجود است.
  • مخزن: محل نگه داری رنگ است و بعضی از مدل‌ها فاقد مخزن هستند. 
اجزای اصلی پیستوله چیست

انواع پیستوله رنگ پاش چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد، روش‌های مختلفی برای دسته بندی این وسیله وجود دارد، در ادامه رایج‌ترین مدل‌های این محصول را بر اساس فناوری ساخت بررسی می‌کنیم. 

1- رنگ پاش بدون مخزن: پیستوله بدون مخزن با پمپاژ رنگ با فشار بسیار بالا کار می‌کنند و قطرات رنگ را روی سطوح به طور یکنواخت اسپری می‌کنند. این مدل برای رنگ آمیز سطوح بیرونی مانند نرده‌ها، توری‌ها، دیوارها، کرکره‌ها و سقف و دیوارهای داخلی مناسب هستند. این مدل همچنین برای رنگ‌های ضخیم‌تر از مدل‌های دیگر بهتر است. 

2- رنگ پاش هوا پنوماتیک: پیستوله هوای پنوماتیک از هوای فشرده برای پاشیدن رنگ روی سطوح استفاده می‌کنند. مدل پنوماتیک یک سطح صاف و یکنواخت را پدید می‌آورند. این مدل عموماً برای رنگ کاری مبلمان و کابینت مناسب است. مشکل اصلی این مدل ایجاد مقدار زیاد کثیفی و پخش قطرات رنگ بیشتر در مقایسه با سایر مدل‌ها است. البته ایراد دیگری که به آنها وارد است، استفاده از مقدار زیاد رنگ است، اما خود دستگاه در مقایسه با مدل‌های دیگر ارزان است. 

3- پیستوله HVLP: رنگ پاش‌های HVLP قطرات رنگ را با حجم ثابت اما شدید اعمال می‌کنند. در این مدل رنگ با سرعت کمتری اسپری می‌شود به طوری که قطرات بیشتری به سطح می‌چسبند و سطح صافی ایجاد می‌کنند. پیستوله HVLP رنگ کمتری را هدر می‌دهد، اما معمولاً هزینه خود دستگاه در مقایسه با سایر مدل‌ها بیشتر است. HVLP برای استفاده در رنگ کاری داخلی مانند کابینت‌ها، تزئینات، قالب گیری و درب‌ها مناسب است. 

پیستوله رنگ پاش بدون مخزن

در پایان

پیش از خرید پیستوله برقی یا بادی به سوالات زیر پاسخ دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید، زیرا این محصولات تنوع بالایی دارند. 

  • از چه نوع رنگ یا جلایی استفاده خواهید کرد؟
  • آیا برای رنگ آمیزی در فضای باز یا داخل کارگاه استفاده می‌شود؟
  • بخشی از سیستم خودکار است یا اپراتور از آن استفاده می‌کند؟
  • برای رنگ آمیزی سطوح کوچک استفاده می‌شود سطح بزرگ؟
  • رنگ یا جلا روی چه سطوحی اجرا می‌شود؟

مدل‌های مختلف پیستوله را می‌‎توانید از سایت آرتا الکتریک خریداری کنید، برای مشاهده محصولات روی دکمه زیر کلیک کنید. 

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.