• آموزش نصب
  • راهنمای 10 مرحله‌ای نصب چراغ زیر کابینتی

راهنمای 10 مرحله‌ای نصب چراغ زیر کابینتی

تاریخ انتشار:
1402/09/19
نویسنده:
آتنا سادات رضوی
مدت مطالعه:
3 دقیقه
آموزش نصب
اشتراک گذاری
نصب چراغ زیر کابینتی

یکی از چراغ‌هایی که می‌توانید برای فضای آشپزخانه از آن استفاده کنید، چراغ زیر کابینتی است. این دسته از چراغ‌ها، برای نصب در زیر کابینت‌ها طراحی شده و می‌توانند علاوه بر آشپزخانه، در سرویس‌های بهداشتی نیز به کار برده شوند. چراغ‌های زیر کابینتی نور کار در محل را فراهم کرده و با توجه به نوع کاربری‌شان در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

ویژگی‌ مهم این دسته از چراغ‌ها، قابلین نصب سریع و آسان آن‌هاست. شاید تصور کنید چراغ زیر کابینتی برای نصب به سیم کشی خاصی در خانه نیاز دارد. اما شما می‌توانید با خواندن این مقاله، چراغ زیر کابینتی خود را در 10 مرحله انجام دهید. با ما همراه باشید.

نصب چراغ زیر کابینتی

یکی از مواردی که می‌بایست قبل از هر چیزی به آن توجه کنید، نوع چراغ زیر کابینتی شماست. بسیاری از چراغ‌های زیر کابینتی دارای یک دو شاخه هستند که به راحتی در نزدیک‌ترین پریز به کابینت قرار گرفته و با استفاده از کلید کارشده روی سیم‌شان، روشن می‌شوند. اما برخی از چراغ‌های زیرکابینتی به زیرساخت نیاز داشته و باید سیم کشی خاصی داشته باشند که ما در این مقاله آموزش نصب این چراغ‌های را خواهیم داشت.

اگر چراغ زیر کابینتی که تهیه کرده‌اید، از نوع اول بوده و دارای دو شاخه مخصوص است، می‌توانید برای وصل کردن دوشاخه آن، از پریز توکار کابینتی نیز استفاده کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از پریزهای کابینتی، مقاله “پریز توکار کابینتی چیست؟” را مطالعه کنید.

در طی این مراحل توجه داشته باشید که حتما از تجهیزات ایمنی مانند دستکش پارچه‌ای مخصوص و ترجیحا عینک استفاده کنید.

1. تجهیزات مورد نیاز خود را‌ خریداری کنید

اولین مرحله، تهیه چراغ زیر کابینتی مناسب است. برای این کار باید چند مورد را در نظر بگیرید.

  • ابعاد: عرض کلی کابینت خود و همچنین فاصله کانتر تا پایین کابینت را اندازه‌گیری کنید. همچنین می‌بایست عمق قسمت فرو رفته در زیر کابینت‌ها را نیز تعیین کنید. به طور کلی، چراغ‌های زیر کابینتی معمولا طولی معادل 5 سانتی‌متر کمتر از عرض کابینت داشته و همچنین عرض آن‌ها، کمی کوچک‌تر از عمق قسمت توکار زیر کابینت است.
  • میزان رطوبت محیط: برای سرویس‌های بهداشتی، می‌بایست از چراغ زیر کابینتی استفاده کنید که درجه حفاظت بالایی داشته و در برابر رطوبت، مقاوم است. اما برای آشپزخانه که فضای به دور از رطوبت محسوب می‌شود، نیازی به بالا بودن درجه حفاظت نخواهد بود.
  • رنگ فریم چراغ زیر کابینتی: بعضی از چراغ‌های زیر کابینتی دارای فریم هستند که رنگ فریم ممکن است مشکی، سفید، نقره‌ای، برنز، طلایی و… باشد. شما می‌توانید با توجه به رنگ پایه آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی، رنگ فریم را نیز انتخاب کنید.
  • نوع نوردهی: نوردهی چراغ‌های مختلف، بسته به نوع تکنولوژی آن‌هاست. امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری، اکثر فضاها با استفاده از لامپ‌ها و چراغ‌های تکنولوژی ال ای دی، نورپردازی می‌شوند که هم تنوع رنگی بالایی داشته، هم مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و همچنین نوردهی عالی دارند. با این حال شما می‌توانید از چراغ‌های کم‌مصرف و فلورسنت نیز استفاده کنید.
  • تنظیم‌پذیری: برخی از چراغ‌های زیر کابینتی، دارای قابلیت تنظیم رنگ و شدت نور هستند که می‌تواند به شما برای موقعیت‌های مختلف، کمک کند.

2. برق را قطع کنید

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از شروع هر کاری در حوزه برق و الکترونیک، قطع کردن فیوز مینیاتوری مربوط به آن است. اگر فیوز در بالا قرار دارد، آن را پایین بدهید و قطع بودن برق را با زدن کلید چراغ‌های فضا یا با استفاده از یک تستر ولتاژ، امتحان کنید. در این موقعیت حتما دستکش و عینک ایمنی داشته باشید.

3. دیوار و کابینت را آماده‌سازی کنید

محل نصب کلید برق مربوط به چراغ زیر کابینتی خود را روی دیوار مشخص کنید. برای این کار می‌توانید قاب کلیپ برق را روی دیوار قرار داده و دور آن را با مداد، آن را علامت بزنید. همچنین محل‌هایی که می‌خواهید چراغ زیر کابینتی را نصب کنید علامت بزنید تا در مرحله بعد، به طور دقیق بتوانید محل درست میخ‌ها و پیچ‌ها را سوراخ کنید. اگر طبقه زیرین کابینت منزلتان قابل جداسازی‌ست، آن را بردارید و سپس آن را علامت‌گذاری کنید.

4. کابل را وارد کابینت کنید

حال که محل قرارگیری چراغ‌ها را استفاده از متر و مداد، علامت‌گذاری کردید، آن‌ها را سوراخ کرده و سیم را به مقدار لازم وارد کابینت کنید تا در مرحله بعد آن‌ها به چراغ‌های زیر کابینتی متصل کنیم. 

5. محل علامت‌گذاری‌شده برای کلید و پریز برق را سوراخ کنید

برای قرار دادن کلید برق، محل علامت‌زده را با استفاده از تجهیزات لازم سوراخ کرده و سیم و کابل را از منبع برق، وارد آن کنید. البته شما می‌توانید کابل خود را به صورت روکار به پریز وصل کنید، اما برای تمیزتر بودن کار، بهتر است در صورت خالی بودن پشت دیوار، کابل را از داخل دیوار عبور دهید. توجه داشته باشید که هنوز نباید سیم را به برق متصل کنید. بعد از وارد کردن کابل به سوراخ کلید برق، کابل را وارد سوراخ چراغ زیر کابینتی اول کرده و تا آخرین چراغ ادامه دهید. 

6. سیم‌های هر چراغ را به آن وصل کنید

قاب زیرین چراغ زیر کابینتی را از جایگاه خارج کرده و با استفاده از دفترچه راهنما یا با توجه به رنگ سیم‌ها، سیم سیاه را به سیاه و سفید را به سفید وصل کنید. حال برای راحت‌تر قرار دادن قاب به جای قبلی خود، سیم‌ها در حالت استفاده قرار داده و قاب را به آرامی در جایگاه خود قرار دهید. 

7. چراغ‌ها را به کابینت متصل کنید

لامپ و قابل چراغ‌های زیر کابینتی خود را از یکدیگر جدا کرده و ابتدا با استفاده از پیچ و مهره‌های داخل بسته‌بندی، قاب چراغ را در سوراخ‌هایی که از قبل ایجاد کرده‌اید، نصب کنید. سپس هر کابل را به قاب چراغ زیر کابینتی وصل و محکم کنید. در حین وصل کرده پیچ‌ها، مطمئن شوید که پیچ‌ها از طبقه کابینت بیرون نمی‌زنند. سپس چراغ‌ را به طور کامل در جایگاه نصب کنید.

8. سیم‌های کلید برق را وصل کنید

با توجه به رنگ سیم‌ها، هر کدام را به سیم برق مناسب در پریز و کلید، وصل کرده و انتهای آن‌ها را با چسب برق بپوشانید.

9. کابل را از طرف دیگر کابینت خارج کنید  

در این مرحله باید کابل را که وارد کابینت کرده‌اید از طرف دیگر آن خارج سازید تا بتوانید آن را به پریز متصل کنید. متراژ کابل با توجه به فاصله پریز از کابینت، بسنجید.

10. برق را وصل کرده و سیستم را بررسی کنید

در مرحله آخر، برق منزل خود را وصل کرده و سپس چراغ زیر کابینتی را روشن کنید. 

سخن پایانی

ما در این مقاله به آموزش نصب چراغ‌های زیر کابینتی پرداختیم که نیازمند کلید و پریز جداگانه‌ای هستند. از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.