لیست 13 ابزار ضروری برای نصب کاشی و سرامیک

تاریخ انتشار:
1403/06/06
نویسنده:
نیکان دیاله آبادی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
راهنمای تخصصی ابزار
اشتراک گذاری
لیست ابزار نصب کاشی و سرامیک

یکی از فنون و مهارت‌های قدیمی در ایران و سراسر جهان، کاشی‌کاری است. از زمان گذشته تا به امروز شاهد به وجود آمدن تغییرات زیادی در نحوه اجرای و همچنین تجهیزات و ابزارآلات مورد استفاده در آن هستیم. تجهیزات و ابزارآلات در فنون مختلف از اهمیت زیادی برخوردار هستند و در اجرای دقیق و صحیح کار کمک زیادی می‌کنند. به همین دلیل جزو اولین آموزه‌های افرادی که قصد دارند در یک حرفه مشغول به کار شوند، آشنایی کامل و دقیق با ابزارها و تجهیزاتی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت و حرفه کاشی‌کاری نیز از ابزارهای مختلفی برای نصب انواع کاشی و سرامیک استفاده می‌شود که در کنار تجربه و تبحر افراد می‌تواند به اجرای دقیق و صحیح کار کمک شایانی داشته باشد. 

معرفی کامل ابزار نصب کاشی و سرامیک

با اینکه تبحر و مهارت افراد در نصب کاشی و سرامیک از اهمیت زیادی برخوردار است اما در صورت عدم استفاده از ابزارها و تجهیزات مناسب، نمی‌توان کار را به صورت دقیق و صحیح انجام داد. در واقع بخش اعظم دقت و صحت کار نصب کاشی و سرامیک، به ابزارها و تجهیزات آن بستگی دارد. این ابزارها و تجهیزات کمک می‌کنند تا بتوان کاشی و سرامیک را به صورت مرتب و تمیز در کنار یکدیگر قرار داده و ظاهر زیبایی به محیط بخشید. 

کاشی و سرامیک در سطوح مختلف در معرض دید قرار دارد؛ به همین دلیل تمیزی و نصب دقیق آن از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه انجام این کار به تنهایی و با استفاده از دست امکان‌پذیر نبوده و کاشی‌کار باید از ابزارها و تجهیزات مختلف برای بالا بردن دقت کار استفاده کند. در ادامه با مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در نصب کاشی و سرامیک آشنا می‌شویم. 

کاشی بر دستی

1- کاشی‌بر دستی

ابزارهای برش یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای نصب کاشی و سرامیک هستند. زیرا در قسمت‌هایی نیاز است که کاشی یا سرامیک را در اندازه‌های مختلف برش داد. یکی از ابزارهای محبوب و کاربردی به منظور برش، کاشی‌بر دستی است که می‌توان با استفاده از آن کاشی و سرامیک را در اندازه‌های مختلف برش داد. این دستگاه کاربری ساده‌ای دارد و در صورتی که ابزار با کیفیت همراه با تیغه تیز استفاده شود، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی برش مورد نیاز را انجام دهد. 

2- میکسر ملات

یکی از مهم‌ترین مصالحی که برای نصب کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، ملات نام دارد. همین موضوع باعث شده که یکی از تجهیزات مورد نیاز برای کاشی‌کاری‌، دستگاهی به نام میکسر ملات باشد. همانطور که از نام این دستگاه می‌توان حدس زد، اصلی‌ترین کاربرد آن مخلوط کردن مواد مختلف به منظور آماده کردن ملات مناسب برای نصب کاشی و سرامیک است. در واقع این دستگاه می‌تواند مواد اولیه مختلف را به همراه آب مخلوط کرده و ملات را آماده کند. 

میکسرهای ملات در انواع مختلفی وجود دارند. میکسرهای مکانیکی یا دستی و ماشینی از انواع این دستگاه هستند که در ابعاد و اندازه‌های مختلف در دسترس قرار دارند. انتخاب نوع و اندازه دستگاه میکسر ملات به روند کاری کاشی‌کار و نیاز آن بستگی دارد. به عنوان مثال ممکن است برای بعضی‌ از کاشی‌کاران مدل‌های دستی کافی باشد اما برخی دیگر به مدل‌های ماشینی با ابعاد بزرگ نیاز داشته باشند. 

3- انبر کاشی

یکی از ابزارهای مهم در نصب کاشی و سرامیک به حساب می‌اید که نمی‌توان کاربرد دقیق و مشخصی برای آن در نظر گرفت. انبر کاشی ابزاری است که به طور معمول توسط کاشی‌کار به منظور شکستن انواع کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار نصب کاشی و سرامیک در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود دارد؛ به همین دلیل در زمان خرید باید با توجه به نیاز، سایز و ابعاد مناسب را انتخاب کرد. 

فرز سنگبری

5- فرز سنگبری

یکی از مهم‌ترین امور در فرایند نصب کاشی و سرامیک، برش‌ زدن به در اندازه‌های مورد نیاز است. همین امر باعث شده که ابزارهای برش در نصب کاشی و سرامیک از اهمیت زیادی برخوردار باشند. فرز سنگبری یکی از کاربردی‌ترین وسایل و ابزارهای برش به حساب می‌آید که با استفاده از آن می‌توان انواع کاشی و سرامیک را در اندازه‌های دلخواه با بالاترین سرعت و دقت برش زده و در قسمت‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. 

4- لنت زانو

لنت زانو یکی از تجهیزاتی است که نمی‌توان آن را به عنوان ابزارهای الزامی برای نصب کاشی و سرامیک در نظر گرفت. زیرا لنت زانو یک محصول ایمنی به حساب می‌آید که مهم‌ترین کاربرد آن حفاظت از زانوهای کاشی‌کار در زمان زانو زدن برای نصب کاشی روی سطح است. برخی از مدل‌های لنت زانو وجود دارند که به یک سری چرخ‌دنده مجهز شده‌اند تا کاشی‌کار نیاز به بلند شدن و نشستن مکرر برای جابجایی روی سطح نداشته باشد و بتوان با استفاده از این چرخ‌دنده‌ها به راحتی روی سطح حرکت کرده و جابجا شود. 

6- موزاییک ساب

این ابزار نصب کاشی و سرامیک معمولا در سطوحی به کار گرفته می‌شود که قبلا موزاییک شده باشند. در این شرایط نیازی به کندن موزاییک‌ها وجود ندارد. زیرا می‌توان با استفاده از این دستگاه موزاییک‌های نصب شده را ساب داده و شرایطی را فراهم کرد که ملات و کاشی یا سرامیک‌های جدید به خوبی بر روی سطح چسبیده و محکم شوند. 

7- کلیپس فاصله دهنده

یکی از مشکلاتی که در کار کاشی‌کاری وجود دارند، ایجاد فواصل هم‌اندازه و متناسب بین کاشی و سرامیک است. این فرایند یکی از کارهایی است که به صورت دستی قابل انجام نبوده و منجر به تلف شدن وقت زیادی می‌شود. کلیپس‌های فاصله دهنده یکی از ابزارهای کاربردی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان این کار را در زمان کمتر و با دقت بالاتری انجام داد. اصلی‌تری کاربرد این کلیپس‌ها ایجاد فاصله یکسان و مناسب بین کاشی و سرامیک در سطوح مختلف است. همچنین از این ابزار به منظور تراز کردن کاشی و سرامیک نیز استفاده می‌شود. 

ماله‌های کاشی

8- ماله‌های کاشی

یکی از اصول مهم در نصب کاشی و سرامیک، پخش و مدیریت ملات روی سطوح مورد نظر برای قرار دادن انواع کاشی و سرامیک است. یکی از ابزارهای کاربردی برای این کار، ماله کاشی نام دارد. پخش کردن ملات روی سطوح مختلف مانند کف یا دیوار به مهارت و ترفندهای متفاوتی نیاز دارد. امکان انجام آن با دست و کاردک معمولی وجود ندارد. به همین منظور مدیریت و پخش صحیح ملات به منظور اتصال صحیح و محکم کاشی و سرامیک بر روی سطوح بهترین ابزار، ماله کاشی است. 

9- اسفنج دوغاب

برای بندکشی کاشی و سرامیک روی سطوح مختلف از دوغاب استفاده می‌شود. در این فرایند امکان باقی ماندن مقداری از دوغاب بر روی کاشی یا سرامیک وجود دارد. به همین دلیل پیش از خشک شدن دوغاب از این اسفنج‌ها به منظور پاک کردن ملات اضافه استفاده می‌کنند. این اسفنج پیش از خشک شدن دوغاب کاربرد دارد و در صورت خشک شدن جوابگوی نیاز نخواهد بود. 

تراز

10- تراز لیزری ‏

یکی از تجهیزات اندازه‌گیری مدرن برای تراز کردن کاشی و سرامیک در زمان نصب، تراز لیزری است. از این دستگاه می‌توان برای خط تراز در سطوح عمودی و افقی استفاده کرد. این ترازها از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. در مقایسه با ابزارهای سنتی، تراز می‌تواند سرعت عمل و انجام کار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در صورت استفاده از ترازهای لیزری نیاز به چک کردن تراز بودن کاشی در فواصل مختلف وجود ندارد. هر چند این ترازها در مقایسه با مدل‌های حبابی قیمت بالاتری دارند اما دقت و سرعت کار در آن‌ها نیز بسیار بالاتر است. 

11- مکنده

این ابزار که در مدل‌ها و ابعاد و اندازه‌های مختلف در دسترس است؛ وظیفه آسان کردن حمل انواع کاشی و سرامیک در ابعاد مختلف دارد. حمل دستی انواع کاشی و سرامیک به خصوص در ابعاد و اندازه‌های بزرگ، احتمال شکستن و ترک‌ خوردن آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. به همین دلیل با استفاده از مکنده می‌تواند تا حد زیادی این احتمال را کاهش داد و کاشی و سرامیک مورد نیاز را به راحتی به محل مورد نظر برای نصب انتقال داد. 

چکش لاستیکی

12- چکش لاستیکی

چکش لاستیکی یک وسیله ساده اما بسیار کاربردی و مهم در نصب کاشی و سرامیک به حساب می‌آید. اصلی‌ترین کاربرد این وسیله ضربه زدن به سطح کاشی یا سرامیک در هنگام نصب بر روی سطوح است. ضربه زدن با چکش باعث فیت شدن کاشی و سرامیک در محل مورد نظر می‌شود. پلاستیکی بودن این ابزار نصب کاشی و سرامیک، از شکستن و ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. امروزه مدل‌های برقی چکش با قابلیت ویبره وجود دارد که با نام چکش ویبره شناخته می‌شود. این دستگاه ترکیبی از چکش لاستیکی و مکنده است که باعث می‌شود اتصال قوی‌تری بین کاشی و سرامیک با ملات برقرار شود. 

سطل پلاستیکی و ماله‌های کاشی

13- سطل پلاستیکی

یکی از ساده‌ترین و در عین حال معروف‌ترین ابزارهای نصب کاشی و سرامیک است. این سطل به منظور پر کردن ملات و دوغاب مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کاشی‌کار در زمان نصب دسترسی راحتی به آن داشته باشد. البته سطل‌های پلاستیکی در صورت استفاده از ملات‌های سنتی کاربرد دارند و در صورت استفاده از مواد جدیدتر مانند چس کاشی یا خمیر بندکشی، کارایی نخواهند داشت.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.