لیست ابزارهای مورد نیاز برای نصب تجهیزات شبکه

تاریخ انتشار:
1403/06/29
نویسنده:
معصومه ویسی
مدت مطالعه:
4 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
لیست ابزار مورد نیاز برای نصب تجهیزات شبکه

راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری یکی از مهم‌ترین موضوعات دنیای امروزی است. برای انجام بسیاری از فعالیت‌ها به انتقال و اشتراک اطلاعات نیاز است. در مجموعه‌های کاری مختلف برای انتقال اطلاعات؛ کامپیوترها، مودم‌های اینترنت، چاپگر و… را به یکدیگر متصل کرده و یک فضای مجازی می‌سازند. این کار اصطلاحاً؛ شبکه‌سازی نام دارد. برای راه‌اندازی شبکه باید یک سری تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در اختیار داشته باشید. در واقع ابتدا باید یک زیرساخت ایجاد شود تا امکان اتصال تجهیزات به یکدیگر و سپس انتقال اطلاعات فراهم شود.

نصب، تعمیر و نگهداری از تجهیزات شبکه نیازمند ابزارالات مناسب است. برای مثال شما نمی‌توانید کابل شبکه را بدون ابزار مناسب به تجهیزات شبکه متصل کنید. از طرفی برای انجام بررسی‌های دوره‌ای تجهیزات شبکه نیز باید از ابزارهای مناسب استفاده کنید. در ادامه مطلب لیست مهم‌ترین ابزارهای نصب شبکه را معرفی می‌کنیم.

1- جعبه ابزار شبکه

برای نصب تجهیزات یک شبکه به استفاده از چندین ابزار مختلف نیاز دارید. این ابزارها باید در طول راه‌اندازی شبکه در دسترس باشند. همچنین دسترسی به ابزارها باید برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات شبکه هم امکان‌پذیر باشد. به همین علت باید یک جعبه ابزار مناسب انتخاب و خریداری کنید. جعبه ابزار شبکه یک وسیله کاربردی است که نگهداری، حمل و دسترسی به ابزار آلات را آسان‌تر می‌کند. در حال حاضر انواع مختلفی از جعبه ابزار شبکه در ابعاد، تعداد طبقه و جنس بدنه متفاوت تولید می‌شوند. مشخصات جعبه ابزار مناسب را باید با در نظر گرفتن تعداد ابزارها، میزان استفاده از آن‌ها و… انتخاب کنید.

2- کیف ابزار

از کیف ابزار شبکه برای نگهداری و حمل ابزار آلات نصب تجهیزات شبکه استفاده می‌شود. کیف ابزار شبکه از پارچه تولید می‌شود؛ بهتر است یکی از با کیفیت‌ترین مدل‌ها را انتخاب کنید. زیرا می‌توانید برای مدت زمان طولانی از کیف ابزار شبکه انتخاب شده، استفاده کنید.

3- سیم چین

بدون شک راه‌اندازی یک شبکه به سیم‌کشی و کابل‌کشی اصولی نیاز دارد. برای انجام این کار باید سیم و کابل‌ برق و کابل مخابراتی را در قسمت‌های مختلف، برش بزنید. برش سیم و کابل با استفاده از سیم چین به آسانی انجام می‌شود. البته هر یک از انواع سیم چین‌های امروزی قابلیت ایجاد برش‌های مستقیم یا مورب دارند. معمولا برای اتصال سیم و کابل شبکه از سیم چین با برش مورب استفاده می‌شود. برای افزایش سرعت استفاده از سیم چین باید مدل‌های با کیفیت که تیغه تیز و طراحی ارگونومیک دارند، انتخاب شوند.

4- فازمتر

بسیاری از تجهیزات شبکه (تجهیزات اکتیو) باید به جریان برق متصل شوند. به همین علت از کابل برق برای انجام این کار استفاده خواهد شد. برای متصل کردن سیم و کابل‌های مختلف باید وجود جریان الکتریسیته در این تجهیزات و همچنین پریز برق، بررسی شود. در کنار سایر ابزارهای شبکه باید یک فازمتر مناسب هم در اختیار داشته باشید. فازمتر وسیله‌ای شبیه به پیچ گوشتی است که قابلیت تشخیص وجود جریان الکتریکی دارد. برای استفاده از فازمتر باید نوک این ابزار را بر روی هادی سیم و کابل یا پریز برق قرار دهید. سپس یک انگشت خود را در انتهای فازمتر قرار داده و منتظر روشن ماندن چراغ آن باشید. در صورتی که چراغ فازمتر روشن شود؛ سیم مورد نظر؛ فاز بوده و جریان برق از آن عبور می‌کند.

5- محافظ سوکت

برای اتصال کابل‌ها به دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف شبکه از سوکت استفاده می‌شود. سکوت یک قطعه الکترونیکی است که ارتباط بین تجهیزات مختلف را برقرار کرده و اطلاعات را منتقل می‌کند. برای محافظت از سوکت در برابر رطوبت، ضربه فیزیکی و گرد و غبار از محافظ سوکت استفاده می‌شود. محافظ سوکت یک تجهیز پلاستیکی با ساختاری نسبتاً منعطف است که در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. استفاده از محافظ سوکت رنگی به نظم بخشیدن و علامت‌گذاری انواع سکوت هم کمک می‌کند.

6- مبدل

همانطور که گفتیم هدف از راه‌اندازی شبکه؛ انتقال اطلاعات است. گاهی اوقات لازم است فرمت اطلاعات تغییر کند تا انتقال آن‌ها امکان‌پذیر باشد. برای تغییر فرمت اطلاعات و قابل استفاده بودن آن‌ها توسط تجهیزات مختلف از مبدل استفاده می‌شود. در حال حاضر مبدل‌ها در مدل‌های مختلف تولید شده و در دسترس هستند.

7- آچار شبکه

برای اتصال تجهیزات مختلف شبکه به استفاده از کابل و سوکت مناسب نیاز دارید. امروزه بسیاری از شرکت‌های تولید کننده، مدل‌های مختلفی از پچ کورد شبکه را تولید می‌کنند. پچ کورد نوعی کابل آماده است که طول مشخصی داشته و به انتهای آن سوکت متصل شده است. برخی از تکنسین‌ها ترجیح می‌دهند خودشان کابل را برش داده و به آن سوکت متصل کنند. برای انجام این کار به استفاده از ابزاری به نام آچار شبکه نیاز دارید. آچار شبکه نوع و مدل‌های مختلفی دارد که باید با آن‌ها آشنا باشید.

  • آچار شبکه پانچ: برای وارد کردن سیم و کابل شبکه به تجهیزاتی مانند کیستون از آچار پانچ استفاده می‌شود. آچار شبکه پانچ قابلیت باز کردن روکش سیم و کابل داشته و پانچ کردن را آسان می‌کند. این نوع آچار شبکه دارای یک تیغه و فنر است که با نام قیچی کروز هم شناخته می‌شود.
  • آچار شبکه سوکت زن: نوع دیگری از آچار شبکه هم در دسترس است که آچار سوکت زن نام دارد. از آچار سوکت زن برای اتصال سوکت به انتهای کابل استفاده می‌شود. آچار شبکه سوکت زن هم مانند آچار پانچ قابلیت بریدن روکش سیم و کابل را دارد. بدون استفاده از انواع آچار شبکه؛ اتصال سیم و کابل به تجهیزات مختلف، امکان‌پذیر نیست. به همین علت تکنسین‌های حرفه‌ای از بهترین مدل‌های آچار شبکه استفاده می‌کنند.
تستر کابل شبکه

8- تستر کابل شبکه

کابل‌کشی یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای راه‌اندازی شبکه است. از انواع کابل شبکه برای اتصال تجهیزات و دستگاه‌های مختلف به یکدیگر و در نهایت انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. بعد از انجام کابل‌کشی شبکه باید به فکر بررسی وضعیت کار انجام شده باشید. در واقع باید پارامترهای مختلفی مانند میزان پهنای باند، سرعت، وجود اختلال و… را در مورد کابل‌کشی انجام شده بررسی کنید. برای انجام این کار هم ابزارهای مختلفی وجود دارند. این ابزارها و تجهیزات در گروه تستر کابل شبکه قرار گرفته و اصطلاحا دستگاه تست فلوک هم نامیده می‌شوند. انواع دستگاه تست کابل شبکه را می‌توانیم بر اساس معیارهای قابل بررسی در دو گروه مختلف قرار دهیم.

  • تستر کابل شبکه معمولی: از جمله اصلی‌ترین تسترهای کابل شبکه که همه تکنسین‌ها از آن استفاده می‌کنند؛ می‌توانیم به تستر کابل شبکه معمولی اشاره کنیم. از تستر کابل شبکه معمولی برای بررسی انتقال درست اطلاعات استفاده می‌شود. به طور کلی هر یک از انواع تستر کابل شبکه معمولی در یکی از دسته‌های تستر شبکه چند کاره، دیجیتال و تستر شبکه با LED قرار می‌گیرند. نحوه استفاده از انواع تستر کابل شبکه معمولی نیز با یکدیگر متفاوت است.
  • تستر کابل شبکه حرفه‌ای: نوع دیگری از دستگاه تست کابل شبکه هم وجود دارد که تکنسین‌های راه‌اندازی و تعمیر شبکه از آن استفاده نمی‌کنند. از این دستگاه تست قبل از اینکه کابل‌های شبکه به فروشگاه‌های عرضه کننده منتقل شوند، استفاده می‌شود. تستر کابل شبکه حرفه‌ای برای بررسی سالم بودن ساختار کابل، طول، جنس و… کاربرد دارد.
استریپر کابل شبکه

9- استریپر کابل شبکه

از جمله دیگر ابزارهای نصب، راه‌اندازی و تعمیر شبکه می‌توانیم به استریپر اشاره کنیم. استریپر یا همان سیم لخت کن ابزاری است که روکش سیم را به سرعت و با دقت بالا جدا می‌کند. استفاده از سیم لخت کن باعث جلوگیری از وارد شدن آسیب به هادی سیم خواهد شد. هر یک از انواع استریپر را می‌توانیم در یکی از گروه‌های دستی و خودکار قرار دهیم.

  • استریپر دستی: ساده‌ترین استریپر تولید شده؛ نوع دستی این ابزار است. استفاده از استریپر دستی، سخت و پیچیده نیست. البته هنگام استفاده از سیم لخت کن دستی باید سیم و کابل را تا حدی بچرخانید که هادی آن‌ها آسیب نبیند. این موضوع یکی از مهم‌ترین معایب استریپر دستی است.
  • استریپر خودکار: پیشرفته‌ترین نوع استریپر؛ سیم لخت کن خودکار است. این ابزار دارای یک تیغه و نوعی پیچ تنظیم است. قبل از اینکه روکش سیم و کابل را با استفاده از استریپر جدا کنید، باید متناسب با قطر آن‌ها لبه تیغه را تنظیم کنید. با انجام این کار روکش به آسانی جدا شده و هیچ آسیبی به هادی سیم و کابل وارد نمی‌شود.

10- لیبل کابل

وجود چندین کابل شبکه در یک محیط می‌تواند باعث سردرگمی تکنسین هنگام نصب تجهیزات و حتی انجام تعمیرات شود. برای مشخص کردن نوع و مسیر کابل‌های شبکه از لیبل استفاده می‌شود. انواع لیبل کابل شبکه در رنگ‌های مختلف تولید شده و قابلیت درج مشخصات نیز دارند. با استفاده از کابل شبکه؛ احتمال رخ دادن خطا کاهش یافته و کار اضافی انجام نخواهد شد.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.