اور فرز نجاری چیست؟ + معرفی انواع و کاربردهای آن

تاریخ انتشار:
1403/01/25
نویسنده:
معصومه ویسی
مدت مطالعه:
5 دقیقه
راهنمای تخصصی ابزار
اشتراک گذاری
اور فرز نجاری چیست؟

برای فعالیت در صنایع چوب به استفاده از چندین ابزار مهم و کاربردی مانند انواع فرز و اره نیاز دارید. اور فرز نجاری یکی از اصلی‌ترین ابزارهای کار در صنایع چوب است. انواع اور فرز نجاری ساختار متفاوتی نسبت به فرز آهنگری، فرز سنگبری و حتی سنگ فرز انگشتی مینیاتوری دارند. با استفاده از این ابزار می‌توانید در سطح‌های چوبی حکاکی کنید، چوب را پرداخت کرده و اتصالات چوبی ایجاد کنید. امروزه مدل‌های مختلفی از اور فرز نجاری با مشخصات و ویژگی‌های متنوع تولید می‌شوند. به همین علت برای خرید اور فرز نجاری باید مشخصات مدل‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از انواع اور فرز نجاری می‌پردازیم.

اور فرز نجاری چیست؟

اور فرز نجاری یکی از انواع فرز است که ساختار و کاربردهای متفاوتی دارد. ساختار اور فرز به نحوی طراحی شده است که ابزار عمود بر سطح کار قرار گرفته و حرکت می‌کند. برخی از انواع اور فرز؛ دسته ندارند، برخی یک و تعدادی از آن‌ها نیز دو عدد دستگیره دارند. اور فرزهای بدون دسته؛ ابعاد کوچکی داشته و به آسانی در دست جای می‌گیرند. انواع اور فرز نجاری بزرگ‌تر هم مجهز به یک یا دو دستگیره برای حرکت دادن آسان‌تر ابزار هستند. با استفاده از انواع اور فرز می‌توانید ظریف کاری‌های لازم را بر روی چوب انجام دهید. از شیارزنی، حکاکی و پرداخت گرفته تا ایجاد اتصالات چوبی؛ همگی با استفاده از اور فرز نجاری امکان‌پذیر هستند.

معرفی ساختار و اجزای اور فرز نجاری

اور فرز نجاری یک ابزار برقی کاربردی است که وجود آن برای فعالیت در اغلب صنایع چوب ضروری محسوب می‌شود. برای کار کردن با این ابزار به آشنایی با قطعات آن نیاز دارید. هر یک از انواع اور فرز از تعدادی قطعه مشترک تولید می‌شوند. البته مشخصات قطعات در هر یک از مدل‌های اور فرز متفاوت است. به همین علت توصیه می‌شود؛ هنگام خرید اور فرز نجاری مشخصات مدل‌های مختلف را بررسی کنید. از جمله اصلی‌ترین قطعات و اجزا اور فرز نجاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1_ بدنه اصلی اور فرز

از بدنه برای کنار هم قرار گرفتن قطعات و محافظت از آن‌ها استفاده می‌شود. بدنه اصلی اور فرز نجاری شامل دو قسمت است. قسمت بالایی بدنه اور فرز از پلاستیک مقاوم تولید شده و وظیفه محافظت از موتور را بر عهده دارد. قسمت دوم نیز در پایین اور فرز قرار گرفته و با سایر قطعات و قابلیت‌های اصلی ابزار در ارتباط است. جنس قسمت پایینی بدنه اور فرز هم از فلز مقاوم است.

2_ موتور اور فرز

برای به حرکت در آمدن تیغه اور فرز نجاری به ایجاد نیروی چرخشی نیاز است. نیروی حرکتی لازم توسط موتور ابزار تامین می‌شود. در اور فرز نجاری؛ دنده و گیربکس وجود ندارد. موتور بدون وجود دنده و گیربکس؛ نیروی حرکتی را با قدرت بالا ایجاد می‌کند.

3_ دستگیره دستگاه

دستگیره یکی از اصلی‌ترین اجزاء اور فرزهای بزرگ است. چنین اور فرزهایی دارای قدرت بالا هستند و هنگام کار به کنترل کردن دقیق‌تر نیاز دارند. به همین علت یک یا دو عدد دستگیره برای آن‌ها نصب می‌شود. دستگیره‌ها در طرفین اور فرز قرار گرفته، حرکت دادن و نگه داشتن ابزار را آسان‌تر می‌کنند.

4_ صفحه متحرک اور فرز

صفحه متحرک در زیر پایه اور فرز قرار می‌گیرد. وظیفه صفحه متحرک؛ ثابت نگه داشتن پایه است. البته در اور فرزهای نفوذی؛ این صفحه جابه‌جا شده، ارتفاع پایه تنظیم می‌شود و در نهایت صفحه متحرک مجددا ثابت خواهد شد.

5_ کلید کنترل سرعت یا دیمر

از جمله مهم‌ترین سیستم‌ها و قابلیت‌های اور فرز نجاری می‌توانیم به دیمر اشاره کنیم. دیمر سرعت چرخش تیغه ابزار را تنظیم و کنترل می‌کند. با استفاده از دیمر می‌توانید حکاکی، پرداخت و ایجاد اتصالات چوبی را با سرعت دلخواه انجام دهید.

6_ محافظ تراش

محافظ تراش یکی از اجزاء محافظت کننده اور فرز محسوب می‌شود. محافظ تراش یک طلق شفاف است که برای جلوگیری از پرتاب تراشه‌های چوب به سمت تکنسین در اور فرز نصب می‌شود.

7_ کولت

کولت یا تیغه گیر قطعه‌ای برای نگه داشتن تیغه ابزار است. کولت در انتهای شفت نصب می‌شود و محل قرارگیری پایه تیغه است. پایه تیغه اور فرز با پیچ و مهره در کولت جای گرفته و محکم می‌شود. با استفاده از کولت امکان جابه‌جایی و لغزش تیغه از بین خواهد رفت. اندازه انواع کولت در اور فرزهای مختلف؛ بین ۶ تا ۱۲ میلی متر متغیر است.

معرفی انواع اور فرز نجاری

انواع اور فرز نجاری را می‌توان بر اساس معیارهای مختلف دسته‌بندی کرد. قدرت موتور، تنظیم ارتفاع، ابعاد، بهره‌وری در کار و… از جمله مهم‌ترین معیارهای دسته‌بندی این ابزار هستند. قابلیت تنظیم ارتفاع یکی از اصلی‌ترین معیارها برای دسته‌بندی اور فرز است. بر همین اساس انواع اور فرز در یکی از دو دسته پایه ثابت و نفوذی یا پایه متحرک قرار می‌گیرند. در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از انواع اور فرز می‌پردازیم:

1_ اور فرز ثابت

در این نوع اور فرز؛ ارتفاع پایه و در نتیجه تیغه غیر قابل تنظیم است. با استفاده از اور فرزهای پایه ثابت می‌توانید حکاکی، برش‌کاری و پرداخت را در یک ارتفاع مشخص و از پیش تعیین شده انجام دهید. به این نوع ابزار؛ اور فرز همه کار نیز گفته می‌شود. دقت کار با اور فرز ثابت بسیار زیاد است.

2_ اور فرز پایه نفوذی

مهم‌ترین قابلیت اور فرز نفوذی؛ تنظیم ارتفاع پایه و تیغه است. به کمک اور فرز نفوذی می‌توانید برش‌کاری، حکاکی، ایجاد اتصالات چوبی و… را در ارتفاع دلخواه انجام دهید. برای ثابت شدن ارتفاع اور فرز در اندازه دلخواه نیز یک کلید قفل نصب می‌شود. با فعال کردن این کلید؛ پایه اور فرز در ارتفاعی که شما تعیین می‌کنید ثابت باقی می‌ماند. نکته مهم دیگری که در مورد اور فرز پایه نفوذی وجود دارد؛ لزوم استفاده از تیغه‌های بدون بلبرینگ است. این نوع تیغه‌ها قابلیت نفوذ به داخل چوب را دارند.

3_ اور فرز پلان جر

از جمله منحصر به فردترین اور فرزهای تولید شده می‌توانیم به اور فرز پلان جر اشاره کنیم. پایه اور فرز پلان جر از موتور ابزار جدا می‌شود. بنابراین می‌توانید از موتور این نوع اور فرز برای اتصال به سایر ابزارها استفاده کنید.

4_ اور فرز وظیفه سبک

همانطور که گفتیم انواع اور فرز را می‌توان بر اساس قدرت و میزان بهره‌وری هم دسته‌بندی کرد. اور فرز وظیفه سبک؛ ابزاری با قدرت نسبتا ضعیف است که برای انجام کارهای سبک کاربرد دارد. از مدل‌های مختلف اور فرز وظیفه سبک برای انجام ظریف کاری‌های خانگی و فعالیت در کارگاه‌های هنری کوچک استفاده می‌شود.

5_ اور فرز وظیفه متوسط

نمونه قدرتمندتر از اور فرزهای وظیفه سبک؛ اور فرز وظیفه متوسط است. با استفاده از این ابزار نمی‌توانید کارهای سنگین صنعتی انجام دهید، ولی یک انتخاب مناسب برای فعالیت در کارگاه‌های نه چندان گسترده است. البته می‌توانید از اور فرز وظیفه متوسط برای فعالیت‌های خانگی هم استفاده کنید.

6_ اور فرز وظیفه سنگین

بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اور فرزهای نجاری؛ مدل‌های وظیفه سنگین هستند. از اور فرز وظیفه سنگین برای انجام امورات صنعتی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع اور فرز؛ امکان استفاده مداوم و طولانی مدت از این ابزار است.

کاربرد اور فرز نجاری چیست؟

از اور فرز نجاری مانند انواع اره برای برش کاری‌های عمیق و گسترده استفاده نمی‌شود. اور فرز مانند یک دریل قابلیت سوراخ‌کاری هم ندارد. کاربردهای اور فرز نجاری بسیار متفاوت و منحصر به فرد هستند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای اور فرز نجاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برش‌کاری سطحی
  • پرداخت، صاف و یکنواخت کردن چوب
  • ایجاد اتصالات چوبی؛ لولا، کام، و زبانه
  • حکاکی و شیارزنی
  • ایجاد نقش و طرح بر روی چوب
  • لبه‌زنی و صاف کردن تیزی

به طور کلی برای انجام ظریف کاری‌های سطحی تا گسترده و افزایش جلوه و زیبایی سطح‌های چوبی از اور فرز نجاری استفاده می‌شود.

نکات ایمنی در هنگام کار با اور فرز

در ساختار اور فرز؛ تیغه وجود دارد و از طرفی جریان برق هم به آن متصل می‌شود. بنابراین هنگام کار با اور فرز نجاری باید جوانب احتیاط را رعایت کنید. با رعایت نکات ایمنی؛ سلامت خود و کارایی ابزار را حفظ کرده و مانع از تخریب سطح خواهید شد. از جمله مهم‌ترین نکات ایمنی در استفاده از اور فرز نجاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قبل از شروع کار با اور فرز از محکم بودن اتصال تیغه اطمینان حاصل کنید.
  • از تیغه و کولت با اندازه مناسب استفاده کنید.
  • قطعه چوبی را بر روی سطح مناسب قرار دهید.
  • استفاده از دستکش، ماسک و عینک ایمنی را فراموش نکنید.
  • اور فرز را بر روی سطح کار قرار داده و دستگاه را روشن کنید.
  • میزان سرعت حرکت تیغه را با استفاده از دیمر تنظیم کنید.
  • اور فرز نجاری را در جهت مناسب بر سطح کار حرکت دهید.
  • دست خود را به تیغه اور فرز روشن نزدیک نکنید.
  • به دستگاه اور فرز نجاری ضربه فیزیکی وارد نکنید.
  • اور فرز را در معرض آب و حرارت قرار ندهید.
  • کابل برق دستگاه را بیش از حد نکشید و در معرض ابزارهای تیز قرار ندهید.

رعایت نکات ایمنی یکی از مهم‌ترین موضوعات در استفاده از هر ابزار برقی و دستی است. با در نظر گرفتن نکات نامبرده از ایجاد صدمات جسمی جلوگیری کرده و طول عمر ابزار را نیز افزایش خواهید داد.

نکات کلیدی در خرید اور فرز نجاری چیست؟

اور فرز نجاری یکی از اصلی‌ترین ابزارهای کار در صنایع چوب است. با استفاده از اور فرز نجاری می‌توانید برش‌کاری، حکاکی، شیارزنی و پرداخت چوب را به بهترین نحو انجام دهید. برای خرید این ابزار باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • قدرت موتور
  • حداکثر سرعت حرکت آزاد
  • نوع پایه؛ ثابت یا نفوذی
  • ابعاد و وزن ابزار
  • جنس بدنه
  • طراحی ارگونومیک
  • جنس تیغه، کولت و شفت
  • اندازه کولت، شفت و تیغه
  • تعداد دستگیره‌ها
  • برند تولید کننده
  • قیمت اور فرز نجاری
  • گارانتی و خدمات پس از فروش

با مقایسه این مشخصات در مدل‌های مختلف اور فرز نجاری می‌توانید یک ابزار کاربردی انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.