راهنمای خرید چراغ و لامپ مناسب آشپزخانه

تاریخ انتشار:
1403/06/26
نویسنده:
زهرا نعمتی یزدی
مدت مطالعه:
6 دقیقه
راهنمای خرید
اشتراک گذاری
راهنمای خرید چراغ و لامپ مناسب آشپزخانه

نورپردازی در هر فضایی از منزل، مهم است اما اهمیت آن در آشپزخانه دوچندان می‌شود. اغلب افراد فکر می‌کنند، انتخاب لامپ مناسب آشپزخانه برای نورپردازی اصولی آشپزخانه کافی است. اما در واقع برای نورپردازی آشپزخانه به پارامترهای مهم دیگری مانند رنگ نور و انتخاب چراغ مناسب نیز باید توجه کرد. انتخاب لامپ مناسب آشپزخانه برای تامین نور محیط و انتخاب چراغ مناسب آشپزخانه بر روی دکوراسیون محیط تاثیر می‌گذارد. در راهنمای خرید چراغ و لامپ مناسب آشپزخانه؛ همه تجهیزات روشنایی و نورپردازی مناسب که می‌تواند به‌خوبی نور مورد نیاز آشپزخانه را تامین کند، معرفی شده است.

نمونه ای از جراغ های آشپزخانه به سبک مدرن

راهنمای خرید لامپ مناسب آشپزخانه

لامپ در انواع مختلف تولید و در بازار یافت می‌شود، اما اگر برخواهیم براساس اصول نورپردازی آشپزخانه پیش رفت، نمی‌توان از همه آن‌‎ها در آشپزخانه استفاده کرد. برای انتخاب لامپ مناسب آشپزخانه باید به پارامترهای زیر توجه کرد؛

1- سبک دکوراسیون داخلی آشپزخانه

اگر سبک دکوراسیون داخلی آشپزخانه شما مدرن است باید از لامپ‌ مهتابی و چراغ خطی استفاده کنید. معمولا چراغ‌های مناسب آشپزخانه مدرن، توکار هستند. پس بهتر است لامپی را انتخاب کنید که طول عمر بالایی داشته باشد تا نگرانی از بابت تعویض دوره‌ای لامپ‌ها نداشته باشید. برای آشپزخانه با سبک کلاسیک نیز می‌توان از چراغ‌های آویز یا لوستر کلاسیک با رنگ لامپ آفتابی، استفاده کرد.

2- تعداد پنجره‌های آشپزخانه

اغلب فکر می‌کنند هرچه نور طبیعی محیط آشپزخانه بیشتر باشد، نیاز به لامپ‌ها و چراغ‌ها در محیط کمتر می‌شود. درحالی‌که در شب نیز از محیط آشپزخانه استفاده می‌شود و باید طوری لامپ‌ها انتخاب شوند که پس از غروب آفتاب با کمبود نور در آشپزخانه مواجه نشوید.

3- سلیقه افراد

سلیقه افراد در نورپردازی و انتخاب لامپ مناسب آشپزخانه نیز دخالت دارد. مهم است که به چه نوع رنگ نوری علاقه دارید و نور کدام یک از لامپ‌ها چشم شما را اذیت نمی‌کند.

4- دمای لامپ

از آنجایی که نور لامپ رابطه مستقیمی با دمای رنگ نور دارد در هنگام خرید لامپ آشپزخانه باید به این نکته نیز توجه کنید. رنگ‌ نور لامپ در دو گروه سرد و گرم تقسیم‌بندی می‌شود. دمای 4100 کلوین، لامپی با رنگ نور طبیعی است و هرچه دمای رنگ نور از این عدد پایین‌تر باشد، رنگ لامپ گرم‌تر و خرچه دمای رنگ نور (مهتابی) بالاتر از این عدد باشد، رنگ لامپ گرمتر (آفتابی) می‌شود.

آشپزخانه‌ای که با نور زرد نورپردازی شده است

بهترین رنگ برای لامپ آشپزخانه

در مقاله “کدام رنگ نور برای آشپزخانه مناسب است؟” گفتیم که سبک دکوراسیون داخلی و رنگ آشپزخانه و رنگ کابینت‌ها، میزان فعالیت‌های روزانه در آشپزخانه و علاقه شخصی هر فرد در انتخاب رنگ لامپ‌ها موثر است. اما بهترین رنگی که می‌توان برای لامپ آشپزخانه انتخاب کرد، ترکیبی از رنگ گرم و سرد (صدفی) است.

لیست بهترین لامپ برای آشپزخانه

حالا که می‌دانید چگونه باید لامپ مناسب آشپزخانه را انتخاب کنید؛ لامپ‌هایی که در لیست بهترین لامپ برای آشپزخانه قرار می‌گیرند، عبارتند از:

۱- نورپردازی با لامپ‌ ال ای دی 

لامپ‌های ال ای دی، نور با کیفیتی را در فضای آشپزخانه پخش کرده و در مصرف انرژی صرفه ‌جویی می‌کنند. این نوع لامپ‌ها به طور متوسط 15 سال عمر دارند و نورپردازی آشپزخانه با لامپ LED، کیفیت بالای نور و انعکاس خوب رنگ‌ها را به ‌همراه دارد. امروزه نورپردازی کابینت‎های آشپزخانه با LED انجام می‏‌شود. نسل جدید لامپ‌های هالوژن به سه دسته‌ی SMD، LED و COB تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند.

۲- نورپردازی با لامپ هالوژن

اغلب نورپردازی‌هایی که با کمک لامپ هالوژن‌ در سقف آشپزخانه صورت می‌گیرند، در صورت رعایت استاندارد می‌توانند فضایی زیبا را برای شما خلق کنند. این روزها با تنوع رنگ، طرح و شدت نور لامپ‌های هالوژن‌ می‌توانید بهترین طرح‌های نورپردازی را در سقف آشپزخانه اجرا کنید. خرید هالوژن و نصب آن در قسمت سقف و بالای کابینت‌ها باعث می‌شود که سقف آشپزخانه کمی بلندتر به نظر بیاید و محیط آشپزخانه دلباز و بزرگ دیده شود. زیرا لامپ‌های هالوژن ابعاد کوچکی دارند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. مزیت دیگری که لامپ‌های هالوژن دارند، این است که نصب این مدل لامپ‌ها راحت و ساده است. همچنین قیمت مناسب و طول عمر نسبتا بالایی دارند.

همچنین اگر آشپزخانه شما کوچک است یا نقشه ساخت استانداردی ندارد، می‌توانید با نصب لامپ هالوژن در زاویه‌هایی خاص، آشپزخانه را بزرگ‌تر جلوه دهید یا تمرکز را بر روی بخش‌هایی خاص معطوف کنید. لامپ‌های هالوژن‌، در سقف یا سقف کاذب آشپزخانه جاسازی می‌شوند. از این نوع لامپ‌ها، معمولا در کنار لوستر آشپزخانه و یا چراغ‌های آویز استفاده می‌شود تا مکملی برای افزایش نور آشپزخانه باشند.

۳- نورپردازی با لامپ ادیسونی و فیلامنتی 

لامپ ادیسونی از جمله منابع روشنایی مناسب برای آشپزخانه‌ به حساب می‌آید. زیرا تنها یک لامپ از سقف آویزان می‌شود. در واقع باید گفت که این مدل لامپ فضای کم و محدودی را اشغال می‌کند، در نتیجه آشپزخانه شلوغ و به هم ریخته به نظر نمی‌آید. همچنین باید اضافه کرد که نصب لامپ ادیسونی-فیلامنتی در آشپزخانه باعث می‌شود که محیط  آشپزخانه گرم و آفتابی به نظر بیاید و فضای آشپزخانه صمیمی و دلنشین باشد.

راهنمای خرید چراغ مناسب آشپزخانه

توجه به سبک دکوراسیون داخلی، ارتفاع سقف آشپزخانه و متراژ محیط در هنگام خرید چراغ مناسب آشپزخانه پارامترهایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. مهم است چراغی را خریداری کنید که متناسب با سبک دکوراسیون داخلی آشپزخانه انتخاب شود. مثلا خرید لوستر کلاسیک یا چراغ‌های بزرگ برای آشپزخانه‌ای با فضای مدرن انتخاب مناسبی نیست. بلکه بهترین تجهیزات نورپردازی مناسب برای آشپزخانه‌ای به سبک مدرن، چراغ هالوژن و نور مخفی است تا مینیمال بودن فضا حفظ شود. در آشپزخانه‌های با متراژ کم یا سقف‌های کوتاه نیز چراغ‌های سقفی و چراغ‌های توکار به بزرگتر دیده شدن محیط کمک می‌کنند. درحالی‌که انتخاب چراغ آویز در آشپزخانه‌ کوچک، نمای خوبی به آشپزخانه نمی‌دهد.

نورپردازی با چراغ روکار ویترینی و فروشگاهی در آشپزخانه

محصولات مناسب روشنایی آشپزخانه

تنها در انتخاب لامپ‌ و رنگ نور مناسب خلاصه نمی‌شود .بلکه انتخاب چراغ مناسب آشپزخانه نیز در نورپردازی صحیح حائز اهمیت است. در ادامه لیست کاملی از بهترین تجهیزات نورپردازی آشپزخانه معرفی شده است. بنابراین می‌توانید هر یک از محصولات را بایکدیگر مقایسه و بهترین چراغ را در کنار بهترین لامپ برای آشپزخانه انتخاب و خریداری کنید.

1- چراغ سقفی توکار

چراغ‌های سقفی توکار در قطرهای 10، 15 و 20 سانتی‌متر، نور کافی را برای بخش‌های مختلف آشپزخانه فراهم می‌کنند. اما یکی از مشکلات این نوع چراغ‌ها ایجاد سایه است. چراغ‌های سقفی توکار به سمت پایین هستند و هر چیزی که در مسیر نور آن‌ها قرار بگیرد، سایه‌ای در زیر آن ایجاد می‌شود. مزیت اصلی چراغ سقفی توکار این است که با سقف مسطح است و فضای فیزیکی ایجاد نمی‌کنند.

2- چراغ سقفی روکار

مدل دیگری از چراغ‌های سقفی که از گذشته پرکاربرد بوده، چراغ سقفی روکار است. این مدل چراغ تفاوتی که با مدل توکار دارد، قابلیت مشاهده منبع تابش نور است. در این مدل چراغ‌ها، بدنه کاملا قابل مشاهده است. بدنه چراغ در اشکال گوناگونی اعم از مکعبی، دایره‌ای، مستطیلی و… ساخته می‌شود. این مدل چراغ‌ها زمانی که از سقف نصب می‌شوند پایین‌تر قرار گرفته و تابش شدیدتری ایجاد می‌کنند.

چراغ‌های سقفی روکار مربع و یا دایره‌ای شکل، بسیار پرطرفدار هستند و می‌توان از آن‌ها در اکثر محیط‌ها با کاربری‌های گوناگون استفاده کرد. چراغ‌های روکار که در واقع خیلی نزدیک یا چسبیده به سقف نصب می‌شوند، انتخاب ایده‌آلی برای آشپزخانه محسوب می‌شوند. از مزایای دیگر چراغ‌های روکار، نورپردازی کلی و یکسان است که در محیط ایجاد می‌شود.

3- چراغ خطی روکار

در نورپردازی خطی روکار از لامپ‌های خطی استفاده می‌شود، اما تفاوت آن با شیوه نورپردازی توکار در شکل لامپ‌ها و مدل اجرای آن است. نورپردازی روکار لامپ‌های خطی بدون کناره دارد و برای نصب روی سقف اصلی از آن استفاده می‌شود. بنابراین برای نورپردازی خطی روکار، نیازی به سقف کاذب نیست. به دلیل عدم نیاز به سقف کاذب، از این شیوه نورپردازی می‌توان روی دیوارهای آشپزخانه برای ایجاد نمای دکوراتیو استفاده کرد.

4- چراغ خطی توکار

اگر فضاهای مدرن با طراحی‌های مینیمال و ساده را می‌پسندید، انتخاب شما برای نورپردازی سقف آشپزخانه، چراغ خطی توکار است. این چراغ‌ها لبه‌هایی رو به بیرون داشته و در شکاف سقف کاذب نصب می‌شوند. نورپردازی با چراغ خطی توکار، یک فضای مینیمال، شیک و دور از شلوغی را در آشپزخانه ایجاد می‌کند.

5- چراغ آویز

چراغ‌های آویز از مشهورترین و محبوب‌ترین انواع چراغ آشپزخانه هستند و در همه سبک آشپزخانه به خصوص آشپزخانه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک طرفداران بسیاری دارند. در مقاله معرفی 20 مدل لوستر آشپزخانه ارزان می توانید محصولات مناسب و کاربردی پرطرفدار را مشاهده کنید. چراغ‌های آویز به وسیله‌ی یک زنجیر، طناب یا حتی یک میله‌ فلزی نازک، از سقف آویزان می‌شوند و هم به صورت تکی و هم چندتایی، نصب می‌شوند. اگر آشپزخانه‌ شما سبک ساده‌ای دارد و یا سقف آن خیلی شلوغ و پرکار نیست، با چراغ‌های آویز می‌توانید به آن جذابیت و زیبایی بیشتری ببخشید.

6- پنل ال ای دی روکار

پنل سقفی ال ای دی، از جمله محصولات روشنایی است که در سال‌های اخیر به علت توجه به طراحی دکوراسیون به صورت مدرن، بسیار رایج شده است. نصب آسان، طراحی مدرن، نور باکیفیت و یکنواخت، ساخته شدن در ابعاد مختلف مربعی و گرد و همچنین طول عمر بالا و کاهش مصرف انرژی تا 90 درصد، باعث شده تا پنل ال‌ای دی روکار به یکی از بهترین انواع لوازم روشنایی برای نورپردازی آشپزخانه تبدیل شود. در پنل ال‌ای دی روکار، محفظه انتشار نور تا حدی بلند است و به شکلی حبابی روی سقف یا دیوار نصب می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت پنل سقفی روکار و پنل سقفی توکار، در نحوه نصب آن‌ها بر روی سقف است.

7- پنل ال‌ ای دی توکار

پنل سقفی LED توکار به دلیل نور یکنواخت و زیبایی که دارد، برای استفاده در آشپزخانه‌هایی که سقف کوتاه دارند، بهترین گزینه است. از آن جایی که در پنل ال‌ای دی توکار از دیفیوزر به عنوان طلق استفاده می‌شود، نور را بهتر پخش می‌کند و از متمرکز کردن نور جلوگیری می‌کند.

8- لوستر آشپزخانه

امروزه برای نورپردازی آشپزخانه از لوسترهای مدرن استفاده می‌شود. لوسترهای مدرن علاوه بر نور مناسبی که به محیط می‌دهند، زیبایی خاصی نیز به آشپزخانه شما می‌بخشند. برای آشپزخانه‌های ساده و کوچک بهتر است از لوسترهای مدرن استفاده شود، چرا که نور را به طور مستقیم به یک نقطه متمرکز می‌کنند و دارای زیبایی منحصربه‌فردی هستند.

9- چراغ زیرکابینتی

در آشپزخانه استفاده از یک نور مرکزی مهم است، اما می‌توان با نورپردازی کابینت‌ها، هود، میز و… این فضا را به محیطی زیبا و کاربردی‌تر تبدیل کرد. امروزه در یک آشپزخانه ردیفی از کابینت‌ها قرار دارند که می‌توان از طریق آن‌ها به نورپردازی آشپزخانه پرداخت.

از آنجایی که در آشپزخانه‌ها اکثر کارها روی سطح کابینت‌ها، در کنار اجاق گاز و سینک ظرفشویی انجام می‌شود و این فضاها از نور کافی برخوردار نیستند، بنابراین استفاده از چراغ‌های زیرکابینتی باعث می‌شود این بخش‌ها روشن شده و کارها راحت‌تر انجام شوند.

چراغ‌های زیرکابینتی انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود یکی از انواع آن را انتخاب کنید. یکی از ویژگی‌هایی که در چراغ‌های زیر کابینتی باید به آن توجه داشت، دمای آن است؛ زیرا این چراغ‌ها نباید بیش از اندازه داغ شوند و به کابینت‌ها آسیب وارد کنند.

10- چراغ دیواری

تنوع چراغ‌های دیواری بسیار بالا است و هر کدام به دلیل طراحی ویژه‌ای که دارند، کاربرد متفاوتی نیز در روشنایی آشپزخانه خواهند داشت. در طراحی آشپزخانه، می‌توانید از انواع چراغ دیواری به عنوان نورپردازی مکمل استفاده کنید. در صورتی که قصد داشته باشید قسمتی از دیوار آشپزخانه را برجسته‌تر کنید، می‌توانید یک چراغ دیواری بالای آن نصب کنید.

یکی از کاربردهای اساسی چراغ دیواری، ایجاد فضای گرم  و دلنشین در آشپزخانه است. اگر آشپزخانه‌تان بزرگ باشد، لوستر به تنهایی برای نورپردازی آشپزخانه کافی نخواهد بود و لازم است که چند چراغ دیواری نصب کنید. با این کار علاوه بر زیبایی که به فضا اضافه می‌کنید، نورپردازی محیط را نیز بیشتر می‌کنید و فضایی مدرن به آشپزخانه خود می‌بخشید.

11- چراغ ریلی

چراغ ریلی نور خوبی را برای آشپزخانه فراهم می‌کند و در چند دهه اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. انواع چراغ ریلی بسیاری از ویژگی‌های خوب چراغ‌های توکار را دارند، همچنین ویژگی‌های برتری را نیز ارائه می‌دهند. این نوع چراغ بر روی سطح سقف نصب می‌شود و چراغ‌های جداگانه در امتداد آن به راحتی هر کجا که نیاز باشد، جابجا می‌شوند. همچنین در صورت نیاز به نور بیشتر یا کمتر می‌توان چراغی را به آن‌ها اضافه یا کم کرد.

دیدگاه های کاربران

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای موردنیاز با * مشخص شده اند.